Gå til innhold

Sliter med selvkontroll ift sukker


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet
Takk for et supergodt svar. Dette har jeg lest flere steder på nett og har tatt til meg, men det virker bedre når det oppsatte programmet ikke er generell og basert på andres høyde og vekt, men på ens eget. Og det har en helt annen effekt når noen andre sier det til deg, enn at man sier det til seg selv.

Jeg pleier å spise havregrøt til frokost, gjerne proteinshake ved siden av. Mellommåltidene mine består av frukt, kyllingsalat, knekkebrød med røkelaks, og middag kylingfilet/laksefilet med grønnsaker. Til kvelds kan jeg spise knekkebrød med kokt egg, frukt, proteinshake.

Men jeg klarer fortsatt å overstige for eksempel 1500 kcal, fordi jeg småspiser for mye.. :S

Anbefaler at du planlegger mer, spiser mer proteiner og grønnt. Hold deg opptatt når du er småsulten slik at du unngår småspising f.eks.

Som sagt: start på 2000kcal. 2uker(1måling i uken)--> juster--> gjenta--> juster... Tren hardt, spis godt og vurder fortløpende ;) Du er 21år, du har god tid! :)

loggfør en uke eller to på Ernæring og treningsdagbok | MyLog Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer f.eks :) Så får du bedre oversikt over hva som gjør at du faktisk overstiger, og kan planlegge eventuelle endringer i kosten(justere mengder osv) :)

Du kan også tenke på: foretrekker du å spise mest om morningen? midt på dagen? kvelden? Vil du egentlig skippe frokost? Skipp frokost! Spis senere!

Kcal

1g fett= 9kcal

1g protein=4kcal

1g karb=4kcal

Protein gir metthetsfølelse samt tar vare på musklene dine ;) Namnam :D Spise!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kaster i meg mat mest på kvelden..

Har en egen bok hvor jeg loggfører trening og kosthold, men har vært veldig dårlig de siste dagene , en sjokoladebit har ført til flere sjokoladeplater, flere kroneis og flere vafler disse dagene:S

Går det for eksempel an å spise marinert kyllingfilet, kjøttdeig i taco osv, men heller kutte ut sukker, og fortsatt gå ned kilo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Jeg kaster i meg mat mest på kvelden..

Har en egen bok hvor jeg loggfører trening og kosthold, men det har i det siste vært meget dårlig, en sjokoladebit fører til at jeg havner i en ond sirkel..

Går det for eksempel an å spise marinert kyllingfilet, kjøttdeig i taco osv, men heller kutte ut sukker, og fortsatt gå ned kilo?

For å si det veldig enkelt. Du kan spise hva som helst og fortsatt gå ned i vekt/fett%. Det handler om mengde(kcal totalt)!

Og for å være litt stygg nå. GLEM det at du skal ned i kilo. Du trenger å trene, ha kontroll på kostholdet. Få litt muskler og nyte livet! Ikke overanalyser! Kos deg med trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det veldig enkelt. Du kan spise hva som helst og fortsatt gå ned i vekt/fett%. Det handler om mengde(kcal totalt)!

Og for å være litt stygg nå. GLEM det at du skal ned i kilo. Du trenger å trene, ha kontroll på kostholdet. Få litt muskler og nyte livet! Ikke overanalyser! Kos deg med trening!

Der traff du spikeren på hodet;) Overanalyserer både trening og kosthold. Jeg burde få et mer avslappet forhold til det, håper jeg klarer å få til noen forandringer, ikke bare fysisk, men mentalt også!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen råd for hvordan jeg bør legge opp treningen min? Tbh, liker å dra på trening hver dag:) Ser på det som en del av de daglige rutinene mine, så jeg har ikke noe problem i forhold til å sluntre unna treningsøkter. Men jeg vil gjerne ha et treningsprogram som kan gi meg strammere armer, mage og ikke minst lår og rumpe. Ønsker slankere bein, hvilke øvelser og hvor mye bør jeg ta? Klarer f.eks å ta totalt 40 kg i knebøy per dags dato..

Kjenner godt igjen følelsen av å ville dra på trening hver dag. Ettersom du trener både styrke og kondisjon så er uansett ikke dette noe problem for deg. Fullkropp annenhver dag og kondisjonstrening går fint, men du må være påpasselig med å spise nok om du har tenkt å kjøre et slikt opplegg.

Ta en kikk på denne her: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen (ca. midt på siden er det også en tabell med linker til flere program)

Jeg forstår at du vil ha et spesialtilpasset program, men slikt tar tid. De ferdige programmene som ligger på internett er mer enn gode nok for de aller, aller fleste. Det er også veldig nyttig å lese seg opp på slikt, fordi du lærer veldig mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Der traff du spikeren på hodet;) Overanalyserer både trening og kosthold. Jeg burde få et mer avslappet forhold til det, håper jeg klarer å få til noen forandringer, ikke bare fysisk, men mentalt også!!:)

Det er ingenting galt i å ønske forandringer osv. Men du er verken overvektig eller "feit" vil jeg tro med tanke på din vekt og høyde. Dermed ville jeg og sikkert mange andre anbefale at du heller fokuserer på et bra kosthold og nyter trening. Ikke ha vektnedgang som et mål. Ha mer mål som antall kg du skal løfte f.eks.. Du skal sykle/løpe/ro en viss mengde på en tid osv... Blir du sterkere=får du muskler=får du muskler, blir du strammere og mest sannsynlig senker fett% :)

Men som sagt, dette er jo min mening. Alle har sin mening :) Og det har jo du også heldigvis ! Så ja ;) Er bare å holde humøret oppe, trene godt og spise mat(viktig uansett vekt ned/opp)! Så kommer resultater etterhvert!;) Les mye på forumet og artikler rundt om kring, så lærer du enda mer om både kosthold,trening og hva som gjerne er bra/ikke bra. Test ut ting, se hva som funker.

Livet er "evig lærdom" og du blir aldri ferdig utlært. Prøve og feile :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig i det du skriver, og har stor respekt for at du har klart å trappe ned og føre inn kontroll. Det har jeg blitt mye flinkere til de siste månedene, men så kommer det en periode (som dette her) hvor kostholdet ikke er på plass og jeg småspiser hele døgnet rundt. Nøtter er sunt ja, men ikke når jeg spiser opp hele pakka innen noen få minutter. Frukt er også sunt ja, men ikke når jeg tenker at frukt er det jeg får lov til å spise og begynner å innta store mengder frukt, og faktisk overspiser meg på frukt.

Jeg er et rutine-menneske, liker å ha faste rutiner. Så for meg er det ikke noe problem å spise havregrøt med kanel til frokost hver dag, eller ha laksefilet/kyllingfilet med grønnsaker, det er noe jeg gleder meg til.

Føler meg svært deprimert og ikke minst stresset når jeg sprekker, for jeg vil jo ikke ha det sånn. Det er ikke bare snakk om å kutte ut sukker pga vektnedgang, men rett og slett fordi jeg vil ha kontroll over meg selv, og ikke gå rundt med et perverst forhold til sjokolade og søtsaker:S

Jeg ser du har fått mye god hjelp allerede :) Men siden du selv sier at det har gått bra de siste mnd - hva førte til at at du nå sprakk? Kom det som lyn fra klar himmel? Hvorfor er ikke kostholdet på plass nå?

Ved at du bestemmer at enkelte matvarer er nei mat - og som du nevner er mat du ikke får lov til å spise av deg selv, fører ofte det til at du tenker enda mer på nettopp disse "fyfy" produktene. Og dermed blir det enda vanskligere å holde seg unna og du til slutt sprekker. - ofte til de grader.

Du sier du små spiser mye mellom alle måltidene dine og at du tyr til søtsaker. Hvis jeg skal være litt streng; det er faktisk ingen andre enn deg selv som kan bestemme om du skal småspise eller gomle sjokolade. Ja, et mer balansert kosthold kan hjelpe deg på vei med søtsug og sultfølelse. Men du må lære deg selv til å si nei takk, og faktisk tenke "jeg vil ikke ha det", og det er fordi du faktisk ikke vil ha det. Og det kan være kjempevanskelig! Men skal du forandre kosten din så mye, og spise såpass rent må du hele tiden velge selv all mat du velger å ikke spise. Ikke fordi det er "nei" mat, ikke fordi den ikke faller inn under kategorien sunn, men fordi du faktisk selv velger å spise det som du syns er bra for kroppen din og fordi det faktisk er det du har lyst på. Hvis du innerst inne egentlig bare vil gi fullstendig blaffen og spise den sjokoladen, gjør du egentlig ikke det. Skjønner?

Det jeg vil frem til er at det nytter ikke med ja og nei mat - du må lære deg å velge helt selv. Da "forsvinner" nei maten - for du vil faktisk ikke ha den lenger :) Og vil du ha den en gang innimellom sprekker du kanskje ikke like hardt. Og som ved mange ting - kan det ta litt tid å lære seg noe nytt og uvant. Jeg håper du forstår hva jeg vil frem til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, meget imponerende, thumbs up for you:) Syns det er så inspirerende når folk ønsker å dele sine erfaringer, det hjelper mye:)

Jeg har veldig lyst til å gå ned de siste kiloene, det er en personlig kamp om selvdisiplin jeg ønsker å vinne. Har lyst til å være den jeg var for 1.5 år siden, en slank og proporsjonert og ikke minst sterk kropp. Da var jeg ikke syltynn, men akkurat passe i forhold til høyden. Jeg har på grunn av genetikk en tendens til å legge på meg veldig fort. Hvis jeg ikke trener regelmessig slik som jeg gjør, vil jeg bare fortsette å gå opp i vekt. For å kunne få synlige muskler, må jeg vel få bort fett fra lår og mage?

Det kommer an på hvor synlige muskler det er du vil ha :) Du har fått veldig mange gode oppsett av de andre her, og mtp på kostholdet var det faktisk noe i de banene jeg lå. Spiste masse sunn mat og koste meg med godis i helgene. Fettet øverst på lårene gikk kanskje ikke bort av det, men på en god morgen klarer jeg fint se de loddrette strekene på magen. Er målet ditt six-pack og tighgap, så må du nok mye lavere i fettprosent. Uansett tror jeg du vil se at mye endrer seg om du legger fra deg tankegangen om at det er kiloene som teller.

Det er ikke sikkert at en lav fettprosent er det som får deg til å like speilbildet ditt eller, som jeg vil si er hovedproblemstillingen din. Og da hjelper det ikke når du føler deg mislykket hver gang du spier sjokolade eller is. For du er ikke mislykket selv om du gjør det. Jeg tolket mine sprekker til slutt som kroppens signal om at jeg stresset for mye med maten. Selv om jeg hadde drømmer om sixpack og tighgap så er det en tid for alt og man skal leve litt samtidig også. Og du er langt ifra overvektig, og jeg er ganske sikker på at det du ser i speilet ikke stemmer overens med hvordan andre ser på deg. :)

Følg rådene gitt over her, kast badevekta, bruk målbånd - og spis deg god og mett på sunne råvarer. Du skal spise utrolig mye før du går opp i vekt, selv om du sier du har anlegg for slikt. Det var jeg sikker på at jeg og hadde, men så hadde jeg heller ikke prøvd å spise så sunt. :p Jeg er sikker på at du vil klare målet ditt, stå på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått så mange gode råd her, så de skal jeg ikke gjenta - bare ta dem til meg, jeg også ;)

Du skriver at deu gjerne "sprekker" om kvelden. Min hjelp for å unngå snop om kvelden, er for det første å hode blodsukkeret jevnt gjennom hele dagen. Jeg spiser ofte middag seint, pga trening, så jeg er som regel mett om kvelden. Likevel har jeg ofte lyst på noe søtt. Kveldssnopet mitt er derfor litt cottage cheese eller kesam med sukrin eller steviadråper med toffeesmak, noen ganger noen dråper yaconsirup, noen ganger sammen med etpar mandler. Det hjelper for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg prøvde kutte ned brus og sukker. Veldig vanskelig!

Så prøvde jeg kutte det helt, ingenting godter, ingenting brus, ikke lettbrus heller. Det var ikke så vanskelig.

Jeg unner meg fremdeles godteri/en brus om man går på kino osv, og det går fint, for det blir kanskje en gang annenhver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror skjer med mange er at når sprekken først inntreffer så virker det ikke som man bryr seg om størrelsen på sprekken. At da kan man like gjerne bøtte nedpå når man først har sprukket. At hodet teller det som "1" uansett mengde. Jeg har blitt flink å unne meg litt av og til. Er det kake på jobb tar jeg et liiite stykke, bare for å få smaken, og da er jeg enda mer påpasselig resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du angriper dette problemet på helt feil måte. Du trenger ikke selvkontroll og selvdisiplin; du trenger plass til litt sjokolade og is i kostholdet ditt. Å fullstendig utelukke matvarer man liker veldig godt fra kostholdet er sjelden noen god idé, med mindre man er svært overvektig og har seriøse helseproblemer.

Jeg tror mange "naturlig tynne" mennesker, de som sier "spis da det du har lyst til", "ta bare noen små biter", mennesker som aldri har opplevd hvordan det er å spise 300-400 gram godteri/sjokolade/kake, 200-300 gram potetgull og 2-3 liter cola/iste/saft/juice på en dag uten at det er noe ekstraordinært over det, ikke kan leve seg inn i hvordan folk som er svake for sukker og junk food har det.

Dette er en avhengighet. Å si "spis bare litt" er som å si til en tidligere alkoholmisbruker "drikk bare litt" eller til en tidligere heroinmisbruker "ta bare litt, kroppen din tåler det helt fint".

Jeg har ikke noe fasitsvar, men jeg tror ikke nødvendigvis moderasjon i inntaket er veien å gå her. Jeg tror mange vil få det mye bedre av aldri å spise sukker og junk Food. Etter hvert "glemmer" rett og slett kroppen hvordan sukker og junk Food smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg selv lov til f.eks. to Freia Melkerull i uka. Det er 150g sjokolade, eller ca. 750kcal. Det klarer du å gjøre plass til i kostholdsplanen din, og du vet at det aldri er lenger enn 3 dager til neste "sjokoladedose".

Handle sjokoladen kun rett etter at du har spist middag og er mett - gå aldri i butikken og handle når du er sulten, og handle aldri inn i store mengder "for å spare penger" (eller andre dårlige unnskyldninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg sprekker nå er at jeg mister motivasjonen til å fortsette når jeg ikke ser store forskjeller på kroppen lenger..

Vekta har stoppet opp bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Grunnen til at jeg sprekker nå er at jeg mister motivasjonen til å fortsette når jeg ikke ser store forskjeller på kroppen lenger..

Vekta har stoppet opp bare..

Ikke se på vekten da, se på speilet, målebåndet eller hvordan du føler deg styrkemessig f.eks :) Nyt livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se på vekten da, se på speilet, målebåndet eller hvordan du føler deg styrkemessig f.eks :) Nyt livet!

Jaja, det er ikke bare snakk om vekta, men målebåndet og speilet også. Ingen tvil i at jeg er meget fornøyd med at jeg er blitt sterkere, gått fra å hate styrketrening til at jeg elsker det nå!

Men jeg føler at jeg er blitt stagnert, har ikke sett noen forskjeller de siste 5-6 ukene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er ikke bare snakk om vekta, men målebåndet og speilet også. Ingen tvil i at jeg er meget fornøyd med at jeg er blitt sterkere, gått fra å hate styrketrening til at jeg elsker det nå!

Men jeg føler at jeg er blitt stagnert, har ikke sett noen forskjeller de siste 5-6 ukene..

Har du progresjon på trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du progresjon på trening?

Prøver å ta litt mer for hver økt, men nå i det siste har jeg ikke vært noe flink til å øke vekt ettersom jeg har mislykkes med kostholdet. Føler at jeg yter maksimalt på trening dersom jeg er flink med kostholdet også.

Noen tips til progresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å ta litt mer for hver økt, men nå i det siste har jeg ikke vært noe flink til å øke vekt ettersom jeg har mislykkes med kostholdet. Føler at jeg yter maksimalt på trening dersom jeg er flink med kostholdet også.

Noen tips til progresjon?

Det stemmer nok, kost og trening henger sammen. For meg hjelper det å fokusere på en ting av gangen, hvis jeg blir lei av å telle fett, proteiner, kcal, og alt det der, tar jeg det bare ned på å få i meg ca proteiner og holder sånn ca kcal. Da vet jeg i bakhodet at jeg burde prestere greit på trening :)

Men det er ikke usannsynlig at progresjonen din er dårligere med dårligere kosthold ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til progresjon må være å variere treningen og spiser ordentlig igrunn. TENK at du får det til, så gjør du det. Jeg sier alltid til meg selv at : 'det har du ikke gjort før, så selvfølgelig får jeg det til' :D Og believe it or not, så funker det. Du klarer det du forteller deg selv at du klarer. Det gjelder egentlig med sukker også, som denne tråden EGENTLIG handler om :p

Hate to break it to you, but: In the end, it's all about how much you want it ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...