Gå til innhold

Sliter med selvkontroll ift sukker


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har mye samme problemet med å holde meg unna sukker. Utrolig nok så merker jeg at jeg spiser mest sukker (og mat generelt) når jeg kjeder meg på kveldene. Trikset er jo å finne på noe annet, er det ikke? Gå en tur, møte venner, se en god film (uten noe snop), rydde i huset, vaske, fikse - OSV, bare ha noe å gjøre på! Er man konstant opptatt med noe går det overraskende lite sukker ned, med mindre man klarer å faktisk spise skikkelig mat når det er tid for middag fremfor å hive nedpå en krokanrull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mye samme problemet med å holde meg unna sukker. Utrolig nok så merker jeg at jeg spiser mest sukker (og mat generelt) når jeg kjeder meg på kveldene. Trikset er jo å finne på noe annet, er det ikke? Gå en tur, møte venner, se en god film (uten noe snop), rydde i huset, vaske, fikse - OSV, bare ha noe å gjøre på! Er man konstant opptatt med noe går det overraskende lite sukker ned, med mindre man klarer å faktisk spise skikkelig mat når det er tid for middag fremfor å hive nedpå en krokanrull.

Er helt enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnerer på denne tråden! Kjenner meg SÅ igjen. Blir skikkelig deprimert hver gang jeg har fråtset i snop og enda en gang ikke klart å holde meg til en moderat mengde. Skikkelig nedtur hver eneste gang. Jeg har veldig gode perioder avløst av veldig dårlige perioder. Får ikke til denne mellomtingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at hvis jeg spiser ting som er veldig mettende,som gir den type metthet at man blir litt sånn ubehagelig mett...for eksempel...når jeg spiser en boks kesam med masse ditt oppi veldig fort...blir så stappa at d kjennes ut som en murstein i magan....trikset mitt på kveldstid...greier ikke spise noe mer da:P

Den som metter meg aller mest er denne:

En boks mager kesam

litt søtning som for eksempel sukrin eller stevia eller natreen hvis du liker det litt søtt,jeg synes den er best mest søtt oppi

to ss rosiner

en til to ss peanøttsmør:D

Kanskje noen peanøtter eller cashew nøtter(gjerne med salt;))

Stappmett.no og null søtsug:)

En søtere variant som jeg bruker på lørdager osv som for øvrig smaker Snickers:D

En boks mager kesam

søtning

en til to scoop sjokoladeproteinpulver og røre til det er uten klumper

tre fire ss kakao pulver

en neve cashew,peanøtter

to ss peanøttsmør (i en hel boks kesam må du ha to i akkurat denne ellers forsvinner penaøttsmaken,evt ha mindre kesam)

noen knuste Ritz kjeks

blande godt og nyt Snickers heaven:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å bare ikke spise ting med sukker, så forsvinner sukkersuget.

Spis andre ting så etter en stund så craver du egg, riskaker eller proteinshake istedenfor..

Alt i alt er nok dette veldig psykisk og hva du egentlig greier å snu om på mtp psyken...for meg funket det ikke å ikke spise noe sukker..jeg har gått et år uten å smake så mye som et fnugg vanlig sukker,så og si ivertfall og jeg fikk fremdeles lyst på vanlig sukkersjokolade hver jævla helg...:p Tror det er hva man egentlig bestemmer seg for...jeg bestemte meg jo for å overse suget uansett liksom å bare ta sukkerfri ting når suget kom...men at man craver renere,sunnere mat etter en periode på tung og fet og usunn mat er jo helt sant for de fleste sunnhets freaker da:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En søtere variant som jeg bruker på lørdager osv som for øvrig smaker Snickers:D

En boks mager kesam

søtning

en til to scoop sjokoladeproteinpulver og røre til det er uten klumper

tre fire ss kakao pulver

en neve cashew,peanøtter

to ss peanøttsmør (i en hel boks kesam må du ha to i akkurat denne ellers forsvinner penaøttsmaken,evt ha mindre kesam)

noen knuste Ritz kjeks

blande godt og nyt Snickers heaven:D

Denne må prøves, digger dessverre Snickers!

Hvilken type søtning bruker folk? Jeg har Natreen pulver, men syns det smaker kunstig. Er Stevia bedre?

Hvor store scoops proteinpulver? Scoopene jeg har er 25g, men det vanlige er vel rundt 10g? Haha, dette ble mange spørsmål :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis casein protein (sjokolade) til kvelds så dekker det søtbehovet ditt.

Jeg kjøpte det på proteinshop.no

Bland feks. 50g pulver i 2 dl vann så får du en herlig sjokolademousse om den står 30 min i kjøleskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må prøves, digger dessverre Snickers!

Hvilken type søtning bruker folk? Jeg har Natreen pulver, men syns det smaker kunstig. Er Stevia bedre?

Hvor store scoops proteinpulver? Scoopene jeg har er 25g, men det vanlige er vel rundt 10g? Haha, dette ble mange spørsmål :p

Så bra=)

Etter min smak så blir det best med natreen:) Jeg synes ikke den ekle søtsmaken kommer frem like mye da altså...liker ikke så godt den kalde sukrinsmaken og den veldig sterke stevia smaken:P Men merker at generellt så forsvinner jo den veldig kunstige smaken når man blander masse digg sammen med det:D

Jeg har bare prøvd å lage denne med to scoops pf melkesjokolade ,det er vel 45 gram med to scoops,så går sikkert helt fint med to av den du har ,du kan jo ta litt mindre først og blande til og evt spe på mer om du ønsker mer,jeg har det for melkesjokolademsaken sin del hovedsakelig,for Snickers har jo melkesjokolade_:D Ellers skal det jo være kakao i også så for sterkere sjokoladesmak har du jo bare i mer av det:) blir godt uansett:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å ikke bli lei deg når du først har fråtset. Når man blir lei seg søker man automatisk etter trøst og da kan man risikere en ny fråtserunde.

Det du kan prøve er å endre adferdsmønstrene dine. Tenk litt på hva du gjør når du får lyst på masse sukkerholdig mat, hva du har gjort i forkant og hva du vil gjøre etterpå. Gå over dette med deg selv og slik får du kontroll på hva som skjer når du får lyst til å fråtse. Deretter kan du begynne å endre vanene dine.

Det er en vane å spise mye sukker, men kall det gjerne en avhengighet hvis du vil...For sukkeret får du jo i deg uansett..men du kan føle på ordvalget, hva føles best, å ha en dårlig vane..eller å være avhengig av noe?

Uten at jeg kan bevise det på noen som helst måte føles det i alle fall enklere for meg å endre en vane enn å slite meg ut av en avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips! ;)

Noen som kan si litt om ulempene sjokolade medfører? Jeg tenker ofte at jeg trener jo nesten hver dag, så det å unne meg litt sjokolade skader ikke, og på den måten klarer jeg å lure meg selv til å spise det, og da ender det opp med flere runder sjokolade fordi jeg innerst inne vet at det ikke er lurt, men når jeg har fråtset en gang blir jeg lei meg og trøster meg med enda mer sjokolade.

Sykt at mange av oss lider av noe så patetisk egentlig.. Når jeg beskriver problemet mitt, virker det som om det er verdens undergang, noe det egentlig ikke er sammenlignet med mange andre problemer her i verden. Likevel, hadde vært greit å høre hvordan sjokolade virkelig virker inn på kroppen. Sjokolade er jo livsfarlig for hunder for eksempel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aaah humor tolket seriøst vel vel

jeg har en bekjent som dedikerer livet sitt til trening, underviser i helse og ernæring og unner seg minst en sjokolade hver dag. Han har god helse, og ser bra ut.

En sjokolade i seg selv ødelegger ikke treningen din..det er alle negative følelser forbundet med spisingen av sukker som kan ødelegge for deg. Som du sier..du fråtser, du blir lei deg og du fråtser mer. Skal vi se stort på det sååååå vil dette skje: Før eller siden vil de negative følelsene forbundet med fråtsing kunne påvirke humøret ditt i så stor grad at du ikke drar på trening den dagen. Så kan du havne i en flott negativ spiral og så blir du overvektig.

EDIT: Sjokolade kan hverken gjøre deg svakere eller sterkere. Det kan utløse endorfiner i hjernen din som kan gi deg følelsen av glede / lykke - noe du kan bruke som en forsterkning når du trener. Fråtsing av store mengder mat, uavhengig om det inneholder sukker eller ikke vil til slutt føre til kalorioverskudd og du går opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt sikkert nevnt, men det finnes lassevis av gode søtningsalternativer. Min favoritt er tagatose, som i tillegg til å ikke ha noen ekkel bismak også karamelliserer seg. Det finnes også mange ferdigløsninger som allerede er søtet med stevia/tagatose/sukrin, så du kan jo se etter alternativer der hvis du ikke klarer å slutte helt med godteri. Også kan du jo unne deg sjokkis etter trening, for da trenger kroppen gjerne karbohydrater så da kan du spise med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unner meg alltid litt sukkerfri sjokolade/is sammen med frosne bær, HVER kveld i ukedagene. Så spiser jeg heller ting med sukker i helgene - dette føler jeg funker for meg fordi det ikke tukler med blodsukkeret mitt, og det holder for kveldskosen. Altså; kveldsrutinen er is eller yoghurt og bær til paradise hotel og sukkerfri sjokolade til sex og singelliv - livet er til for å kose seg! Nå skal det sies at jeg har både synlige mageruter og lav fettprosent, og går ikke opp i vekt av å kose meg selv om det skjer hver dag:- D Man må bare gjøre plass for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unner meg alltid litt sukkerfri sjokolade/is sammen med frosne bær, HVER kveld i ukedagene. Så spiser jeg heller ting med sukker i helgene - dette føler jeg funker for meg fordi det ikke tukler med blodsukkeret mitt, og det holder for kveldskosen.

Hvilken sukkerfri sjokolade spiser du? Synes de fleste er så utrolig dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en favoritt som heter chocolite, med cookies and creme og med triple chocolate fudge! Det er sånne småpakker med to i pakken som jeg bestiller på iherb:-D

Syns den med karamell smakte veldig søtt til å være sukkerfri:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog så er det mange som ikke bare kan kjøpe en liten sjokkis...Blod på tann, plutselig har man rana statoil for smågodt sant.

For meg funka det å kutte ut 100% og spise mye fett :)

Ja, ikke sant! Tar jeg en, tar jeg en til...og en til... så tenker jeg at alt er ruinert og "fuck this shit" og spiser masse resten av dagen.

Værste er jo at når hjernen først *låser* seg på at jeg vil ha noe sjokolade, så blir jeg helt besatt. En av grunnene til at jeg gikk opp 20kg. Tatt av 15kg igjen, har heldigvis disse "låsningene" sjeldnere, men noen ganger er det umulig!!! Og jeg får en slik fullkommen lykke hver gang jeg spiser sjokolade. Og hvis jeg har en spisedag hvor jeg kan spise det jeg vil, er jeg brenseløst lykkelig fra morgen til kveld. Føler jeg har noen emosjonelle bindinger her som burde kuttes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...