Gå til innhold

Sliter med selvkontroll ift sukker


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spiser du godteri og blir deppa etterpå, så har du et mye større problem enn for høy fett prosent.

Nettopp! Det er det jeg bekymrer meg for, det er et psykisk problem som bør ses på som svært alvorlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant! Tar jeg en, tar jeg en til...og en til... så tenker jeg at alt er ruinert og "fuck this shit" og spiser masse resten av dagen.

Værste er jo at når hjernen først *låser* seg på at jeg vil ha noe sjokolade, så blir jeg helt besatt. En av grunnene til at jeg gikk opp 20kg. Tatt av 15kg igjen, har heldigvis disse "låsningene" sjeldnere, men noen ganger er det umulig!!! Og jeg får en slik fullkommen lykke hver gang jeg spiser sjokolade. Og hvis jeg har en spisedag hvor jeg kan spise det jeg vil, er jeg brenseløst lykkelig fra morgen til kveld. Føler jeg har noen emosjonelle bindinger her som burde kuttes...

Har du lyst å dele din historie om hvordan du satte ned foten for å få en stopper på "låsningen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine tips:

1) kjøp mørk sjokolade. Da spiser man ikke like mye som hvis man kjøper melkesjokolade.

2) Jeg syns melon (uansett type) er supert når jeg har giga-søtsug å skal være flink å ikke gi etter for dette.

3) et glass saft (gjerne sukkerfri) kan hjelpe.

4) Prøv å finn ut om det er noe mønster når du vil ha sjokolade. Har du en god/dårlig dag? Føler du at du må belønne eller trøste degselv? Hvilken følelser har du? Hvilken av disse går igjen?

Jeg har forresten samme problem med potetgull. Der er uten tvil den verste synderen i min kost. Men jeg har i en stund nå kun spist det sammen med andre. Jeg kjøper ikke lenger potetgull selv, og tar aldri initiativ til å kjøpe dette når jeg er sammen med andre siden jeg sliter med å posjonsbegrense meg.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst å dele din historie om hvordan du satte ned foten for å få en stopper på "låsningen"?

Oy, jeg skal prøve. Nå kan det vel og merke å notere seg at jeg ikke er "kurert" enda. Men forekommer kanskje...1, potensielt 2 ganger i mnd.

Hm. Før jeg begynte på vektnedgangreisen så spiste jeg masse dritt ofte, mest sjokolade og pizza. Mine erfaringer med vektnedgang har gått i rykk og napp. Hvor flinkere jeg var en periode, jo større var motreaksjonen i neste periode (dvs spiste mer dårlig mat). Jeg måtte analysere tankemønsteret mitt og virkelig tenke hva som trigger denne "låsingen". Få et bevisst forhold til det. Hvordan det gikk fra å få det 2-3 ganger i uka til 1-2 ganger i mnd vet jeg ikke med sikkerhet. Er vel noe med livsstilen min å gjøre? Mye rene matvarer og spiste ofte. prøve å distansere følelser fra mat? Kanskje jeg rett og slett bare har det bedre med meg selv (økt selvtillit) som gjør at mat ikke er like viktig lenger? Er veldig vanskelig spørsmål å svare på når jeg tenker meg om. Mine låsninger skjer i hvertfall oftere med sosiale samsvar når andre spiser dårlig sammed med meg. (null kontroll når det står foran meg) Skjer svært sjeldet når jeg er alene. Dvs jeg har kontroll alene eller bare middagskos en kveld med et par venninner, men f.eks i dag har det vært 25 grader. spist konstant shit med venner. (utepils, ble sulten, pizza, utepils osv) Huffameg. Kjøpte til og emd sjokolade i dag fordi jeg allerede hadde drukker halvvannen liter øl og tenkte "fuck this shit". :/ Så er nok ikke helt bra enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy, jeg skal prøve. Nå kan det vel og merke å notere seg at jeg ikke er "kurert" enda. Men forekommer kanskje...1, potensielt 2 ganger i mnd.

Hm. Før jeg begynte på vektnedgangreisen så spiste jeg masse dritt ofte, mest sjokolade og pizza. Mine erfaringer med vektnedgang har gått i rykk og napp. Hvor flinkere jeg var en periode, jo større var motreaksjonen i neste periode (dvs spiste mer dårlig mat). Jeg måtte analysere tankemønsteret mitt og virkelig tenke hva som trigger denne "låsingen". Få et bevisst forhold til det. Hvordan det gikk fra å få det 2-3 ganger i uka til 1-2 ganger i mnd vet jeg ikke med sikkerhet. Er vel noe med livsstilen min å gjøre? Mye rene matvarer og spiste ofte. prøve å distansere følelser fra mat? Kanskje jeg rett og slett bare har det bedre med meg selv (økt selvtillit) som gjør at mat ikke er like viktig lenger? Er veldig vanskelig spørsmål å svare på når jeg tenker meg om. Mine låsninger skjer i hvertfall oftere med sosiale samsvar når andre spiser dårlig sammed med meg. (null kontroll når det står foran meg) Skjer svært sjeldet når jeg er alene. Dvs jeg har kontroll alene eller bare middagskos en kveld med et par venninner, men f.eks i dag har det vært 25 grader. spist konstant shit med venner. (utepils, ble sulten, pizza, utepils osv) Huffameg. Kjøpte til og emd sjokolade i dag fordi jeg allerede hadde drukker halvvannen liter øl og tenkte "fuck this shit". :/ Så er nok ikke helt bra enda.

Kjenner meg igjen der.... Familie og venner er involvert når jeg spiser for mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...