Gå til innhold

Sliter med selvkontroll ift sukker


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet
Nettopp! Er helt enig i at det er snakk om begrensninger, og da er det viktig med selvkontroll. Man trenger ikke å kutte ut all sukker og søtsaker fra kostholdet sitt, da sprekker man, og det sier jeg av egen erfaring. Det bør være mulig å spise 20% usunt dersom man spiser 80% sunt for eksempel, men hvordan skal man i all verden klare å holde seg til 20% og ikke spise usunt hver dag. Jeg trenger å lære meg å spise LITT og ikke hele sjokoladeplata, eller for den saks skyld to sjokoladeplater..

Ikke ha sukker/"usunne" ting i huset... Handle for 1-2uker om gangen..

Jeg er en slapp faen, har vi det ikke i hus. Så skal jeg være rimelig desperat for å gå den km til butikken! Så det har reddet meg et par ganger ihvertfall! For da kommer tanken "orker ikke" og daaaa BOOOM "Det er ikke vits, jeg verken orker OG det er usunt, like greit å ikke gå" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det letteste er å ikke kjøpe sjokoladeplata. Det innsnevrer kompleksiteten veldig. Jeg har ingen særlig tro på at mennesket er i stand til å influere selvkontrollen spesielt, den er innat og fasttømret, bestemt genetisk og gjennom miljømessige tilpasninger tidlig i livet. Kjøper man ikke sjokoladen eller reduserer muligheten for innkjøp av sjokolade gjennom å være mett på butikken eller gå i butikken sjeldnere vil det ikke dukke opp mulighet for overspising.

I teorien da, jeg klarer ikke å implementere dette i livet selv.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha sukker/"usunne" ting i huset... Handle for 1-2uker om gangen..

Jeg er en slapp faen, har vi det ikke i hus. Så skal jeg være rimelig desperat for å gå den km til butikken! Så det har reddet meg et par ganger ihvertfall! For da kommer tanken "orker ikke" og daaaa BOOOM "Det er ikke vits, jeg verken orker OG det er usunt, like greit å ikke gå" :)

Ja, det er en måte å gjøre det på. Har lagt merke til at hvis jeg ikke har noe sjokolade i huset, så klarer jeg meg fint uten i kanskje to uker. Det er ikke det at jeg er søtsugen, men jeg har en merkelig tankegang som sier at har du tatt litt, så har du ødelagt hele dagen din, det burde du ikke ha gjort, og da ender jeg opp med å spis usunt resten av dagen. Sånn har det vært siden torsdag..

Trenger virkelig en kickstart! Ønsker å begynne på nytt fra i morgen av, og kjøre en sukkerfri periode i 4 uker for å se hva jeg er stand til å oppnå. Trenger å starte fettforbrenning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket til meg selv alle disse gangene. Har vært både streng og snill med meg selv, men ser at det ikke hjelper før jeg får snakket ut om problemet. Det hjelper å lufte ut tanker og følelser, det i seg selv er en stor motivasjon og hjelper innmari mye hvis man bare har lyst til å foreta endringer selv, noe jeg er helt desperat etter å gjøre. Blir så lei meg når jeg ser bilder av meg selv for 2 år tilbake. Vil virkelig stramme opp og gå ned de siste kiloene:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Ja, det er en måte å gjøre det på. Har lagt merke til at hvis jeg ikke har noe sjokolade i huset, så klarer jeg meg fint uten i kanskje to uker. Det er ikke det at jeg er søtsugen, men jeg har en merkelig tankegang som sier at har du tatt litt, så har du ødelagt hele dagen din, det burde du ikke ha gjort, og da ender jeg opp med å spis usunt resten av dagen. Sånn har det vært siden torsdag..

Trenger virkelig en kickstart! Ønsker å begynne på nytt fra i morgen av, og kjøre en sukkerfri periode i 4 uker for å se hva jeg er stand til å oppnå. Trenger å starte fettforbrenning..

Du kan også vurdere om du f.eks skal ha 1x i uken eller 1-2x i mnd hvor du faktisk unner deg et "fast" bestemt kcal i "det du vil ha". Så regulerer du heller resten av mnd/uken slik at du fortsatt går i underskudd(fettforbrenning)!

Det trenger ikke være "enten eller". Som egentlig virker som ditt problem (shit, jeg spiste. Faen, da er alt ødelagt, spiser heller alt".. Du skjønner poenget :) "jei, gleder meg til lørdag for da kan jeg spise sjokolade verdt 500kcal" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere om du f.eks skal ha 1x i uken eller 1-2x i mnd hvor du faktisk unner deg et "fast" bestemt kcal i "det du vil ha". Så regulerer du heller resten av mnd/uken slik at du fortsatt går i underskudd(fettforbrenning)!

Det trenger ikke være "enten eller". Som egentlig virker som ditt problem (shit, jeg spiste. Faen, da er alt ødelagt, spiser heller alt".. Du skjønner poenget :) "jei, gleder meg til lørdag for da kan jeg spise sjokolade verdt 500kcal" :)

Du forstår meg! Det er "enten eller" som er et stort problem. Kan noen fortelle hjernen min at det skader ikke å ta en sjokoladebit, og hvis jeg gjør det, så må jeg ikke spise opp hele plata eller fortsette å spise usunt resten av dagen, helgen, uken.. kun på grunn av et tilbakefall...??

Som nevnt over har jeg lyst til å kjøre fettforbrenning, få definerte muskler, og gå ned 7-8 kg iløpet av juni-juli. Hvordan bør jeg sette opp diett/trening? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som du helst ville ignorere det jeg skrev ovenfor, eller allerede har bestemt deg for hva du helst vil høre, så jeg prøver en gang til.

Slik jeg forstår det, så har du prøvd å kutte ut sukker over lengre perioder, noe som fører til at du går rundt og tenker på sukker med påfølgende sprekk, hvor du ikke klarer å begrense deg. Men det er da slettes ikke rart at flere sjokoladeplater går ned på høykant hvis dette er første gangen du har spist sukker på 2-4 uker.

Hva hvis det bare var 3-4 dager siden du hadde spist sjokolade, og du visste at det bare var 3-4 dager til du kunne spise enda litt mer sjokolade? Tror du ikke at du hadde klart å begrense deg da?

Du sier du trenger å lære deg hvordan du bare kan spise litt av sjokoladeplata. Dette er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; slutt å tenk ikke spis sukker! Veldig mye sitter i hodet.

Jeg har slitt lenge med det samme som deg - for meg tok det lang tid å bli helt ferdig med det. Du kan sammenligne det med å å gå ned i vekt - det er ikke bare å knipse med fingrene, ting tar tid . Hvertfall hvis du, som du sier du gjør, kjenner deg selv godt og vet at du ofte sprekker. Men det løsner til slutt!

For det første lærte jeg meg selv til å virkelig kjenne etter på om jeg var sulten eller ville ha noe "søtt". Eller kanskje det var noe salt jeg ville ha? Noe fett? Jeg kjente etter både her og der, og ofte var jeg mer sulten på noe enn fysen på noe søtt. Når den følelsen kom hjalp det for meg å lage "søt" mat, som søtpotetmos med kanel/cocosa eller bærgrøt med cocosa (du varmer bær i en kjele). I starten hadde jeg stevia vaniljedråper oppi. Så droppet jeg de og, da jeg faktisk syns det trigget søtsuget igjen. Jeg prøvde og å spise økologisk tørket frukt som ikke har tilsatt sukker, men det ble med det som med søtningen. I tillegg hjalp det for meg å sette en tid for når jeg skulle spise neste gang. Selvfølgelig - er du sulten skal du bare spise:) Men det er ikke farlig å kjenne litt på at du er eller begynner å bli sulten en gang i blandt.

For meg hjalp det og å bruke "mye" fett, jeg bruker cocosfett i all matlaging :) Mye fett gjør meg god og mett. Det i seg selv er ganske søtt på smak. I tillegg spiser jeg sånn som du sier at du gjør - helt clean. Med ingen unntak.

Dvs; MASSE grønnsaker, bær, storfe, viltkjøtt, fugl og fisk med unntak av laks. Ferske urter og himalayasalt. Alt lages på mitt lille kjøkken, av lille meg :) For meg er stekt squash, brokkoli og søtpotet søtt og godt:happy:

Hvis målet ditt er å kutte sukker helt ut - prøv å gjør det gradvis? Som nevnt over er det vanskelig å bryte tvert av med vaner og ting du i utgangspunktet syns er godt å spise. Kanskje du klarer 6 dager i uken uten og en dag med noe sukker/godt/is. Du kan gå gradvis ned på mengden. Deretter kan du prøve å bytte ut søtsakene med tørket frukt og raw sjokolade? Eller lage deg sukkerfrie alternativer osv. Rolig nedtrapping.

Det søte smaker faktisk ikke det samme som det gjorde før!

I tillegg må du slutte å stresse kroppen din med å hele tiden fokusere på alt du ikke skal spise. Nektelse fører svært sjeldent noe godt med seg, og du skaper et enormt press på deg selv.

Nå unngår jeg alt konsekvent, men det skader heller ikke å kose deg med noe du syns er ekstra godt en gang i blandt, bare så det er sagt :) Og i utgangspunktet skal det heller ikke være nødvendig å kutte ut absolutt alt, med mindre du selv ønsker og virkelig vil det. Ikke bare fordi du vil ned i vekt - men fordi det er en livsstil du syns gir deg en bedre hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Du forstår meg! Det er "enten eller" som er et stort problem. Kan noen fortelle hjernen min at det skader ikke å ta en sjokoladebit, og hvis jeg gjør det, så må jeg ikke spise opp hele plata eller fortsette å spise usunt resten av dagen, helgen, uken.. kun på grunn av et tilbakefall...??

Som nevnt over har jeg lyst til å kjøre fettforbrenning, få definerte muskler, og gå ned 7-8 kg iløpet av juni-juli. Hvordan bør jeg sette opp diett/trening? :)

For å gå ned 8kg på 2mnd= 1kg per uke... ca 7000-9000kcal i underskudd iløpet av uken.. Dette er en god del!Og med din høyde og vekt, så er ikke dette forsvarlig(159 og 55kg)! Du bør egentlig holde deg veeeldig nærmt vedlikehold, evt overskudd og heller få mer muskler! :)

Mitt tips: Få kontroll på kostholdet ditt, spis vedlikehold/overskudd. Ikke bry deg om vekten. Får du mer muskler=fastere/strammere kropp og ser tightere ut rett og slett. Deretter tenk på diett etc når du faktisk har fått en del muskelmasse:) For du er langt ifra overvektig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du helst ville ignorere det jeg skrev ovenfor, eller allerede har bestemt deg for hva du helst vil høre, så jeg prøver en gang til.

Slik jeg forstår det, så har du prøvd å kutte ut sukker over lengre perioder, noe som fører til at du går rundt og tenker på sukker med påfølgende sprekk, hvor du ikke klarer å begrense deg. Men det er da slettes ikke rart at flere sjokoladeplater går ned på høykant hvis dette er første gangen du har spist sukker på 2-4 uker.

Hva hvis det bare var 3-4 dager siden du hadde spist sjokolade, og du visste at det bare var 3-4 dager til du kunne spise enda litt mer sjokolade? Tror du ikke at du hadde klart å begrense deg da?

Du sier du trenger å lære deg hvordan du bare kan spise litt av sjokoladeplata. Dette er løsningen.

Unnskyld, men det var visst slik at hjernen min ikke ville ta imot den informasjonen..

Ok, skal prøve å gjøre det, men hvor ofte kan jeg innta usunt eller belønne meg selv med en sjokolade i forhold til vektnedgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men det var visst slik at hjernen min ikke ville ta imot den informasjonen..

Ok, skal prøve å gjøre det, men hvor ofte kan jeg innta usunt eller belønne meg selv med en sjokolade i forhold til vektnedgang?

Det kommer helt an på hvor fort du planlegger å gå ned. Les det Nitram skriver over om kalorier. 100 gram sjokolade inneholder ca. 500 kcal. Hvis du kutter 500 kcal et annet sted i kostholdet så er det ikke problem å spise totalt en sjokoladeplate i uka, eller to for den saks skyld.

Nøyaktig denne problemstillingen har jeg skrevet om. Jeg har massert mitt eget ego mer enn nok ved å linke til innlegget mitt allerede, men jeg tror virkelig du vil ha nytte av å lese det: Slik knekker du fitnesskoden - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet ditt er å kutte sukker helt ut - prøv å gjør det gradvis? Som nevnt over er det vanskelig å bryte tvert av med vaner og ting du i utgangspunktet syns er godt å spise. Kanskje du klarer 6 dager i uken uten og en dag med noe sukker/godt/is. Du kan gå gradvis ned på mengden. Deretter kan du prøve å bytte ut søtsakene med tørket frukt og raw sjokolade? Eller lage deg sukkerfrie alternativer osv. Rolig nedtrapping.

Det søte smaker faktisk ikke det samme som det gjorde før!

I tillegg må du slutte å stresse kroppen din med å hele tiden fokusere på alt du ikke skal spise. Nektelse fører svært sjeldent noe godt med seg, og du skaper et enormt press på deg selv.

Er helt enig i det du skriver, og har stor respekt for at du har klart å trappe ned og føre inn kontroll. Det har jeg blitt mye flinkere til de siste månedene, men så kommer det en periode (som dette her) hvor kostholdet ikke er på plass og jeg småspiser hele døgnet rundt. Nøtter er sunt ja, men ikke når jeg spiser opp hele pakka innen noen få minutter. Frukt er også sunt ja, men ikke når jeg tenker at frukt er det jeg får lov til å spise og begynner å innta store mengder frukt, og faktisk overspiser meg på frukt.

Jeg er et rutine-menneske, liker å ha faste rutiner. Så for meg er det ikke noe problem å spise havregrøt med kanel til frokost hver dag, eller ha laksefilet/kyllingfilet med grønnsaker, det er noe jeg gleder meg til.

Føler meg svært deprimert og ikke minst stresset når jeg sprekker, for jeg vil jo ikke ha det sånn. Det er ikke bare snakk om å kutte ut sukker pga vektnedgang, men rett og slett fordi jeg vil ha kontroll over meg selv, og ikke gå rundt med et perverst forhold til sjokolade og søtsaker:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned 8kg på 2mnd= 1kg per uke... ca 7000-9000kcal i underskudd iløpet av uken.. Dette er en god del!Og med din høyde og vekt, så er ikke dette forsvarlig(159 og 55kg)! Du bør egentlig holde deg veeeldig nærmt vedlikehold, evt overskudd og heller få mer muskler! :)

Mitt tips: Få kontroll på kostholdet ditt, spis vedlikehold/overskudd. Ikke bry deg om vekten. Får du mer muskler=fastere/strammere kropp og ser tightere ut rett og slett. Deretter tenk på diett etc når du faktisk har fått en del muskelmasse:) For du er langt ifra overvektig ;)

Kan godt brukte juni, juli og august på å oppnå idealvekta, så lenge jeg vet jeg gjør det på en riktig måte..

Det er ikke tallet på vekta som plager meg, men det er det jeg ser i speilet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hvor fort du planlegger å gå ned. Les det Nitram skriver over om kalorier. 100 gram sjokolade inneholder ca. 500 kcal. Hvis du kutter 500 kcal et annet sted i kostholdet så er det ikke problem å spise totalt en sjokoladeplate i uka, eller to for den saks skyld.

Nøyaktig denne problemstillingen har jeg skrevet om. Jeg har massert mitt eget ego mer enn nok ved å linke til innlegget mitt allerede, men jeg tror virkelig du vil ha nytte av å lese det: Slik knekker du fitnesskoden - Fitnessbloggen

Leste nettopp artikkelen du har skrevet, og forstår at man må ha en balanse.

Kunne du vært behjelpelig med å sette opp en alternativ trening -og kostholdsplan i forhold til vektnedgang, deffing og ikke minst sterkere kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i problemstillingen og det hele bunner ut i mangel på motivasjon og en målsetting som er realistisk. Trenger du virkelig gå ned de siste kiloene over en så kort periode? Om målet er å stramme opp, hva med å fokusere på sunn og næringsrik mat, også koser deg du med litt ekstra i helgene?

Jeg hadde en gang som mål å gå ned noen kg i løpet av vinterhalvåret. Jeg veide jo ikke mer enn 62kg fordelt på 168cm, skulle ikke være noen sak å gå ned noen kg til, samt bygge muskler? Men det er det. Definerte muskler trenger mat for å bygges opp først. Jeg prøvde den ene dietten etter den andre og sprakk gang på gang. Ned i godteposen havnet jeg.

Til slutt måtte jeg redefinere hele målet mitt. Jeg hadde lyst på definerte muskler - men først måtte jeg få disse. De kom ikke ved kcal-underskudd. Og jeg var strengt tatt ikke overvektig, langt ifra. Men jeg ville stramme opp og tenkte jeg måtte ned i kg for å få det til. Så hyret jeg coach, han satte meg opp på tidenes gainerdiett. Jeg tenkte "jaja, skal gaine uansett, kan spise litt ekstra snop" (her snakker vi store mengder snop). Og vet du hva? Jeg fikk ikke mer fett på kroppen, jeg fikk muskler.Jeg trente hardt, spiste godt og koste meg på lørdagene med god samvittighet.

Når den perioden var over og jeg skulle testkjøre en diett var hodet klar for en mnd uten sukker. Og den mnd gikk raskt unna, for jeg visste hva det var som var målet, jeg hadde en mer langsiktig plan enn å kun gå ned noen kg til.

Og om det ikke er tallet på vekta som plager deg, men speilet - drit i de kg ekstra du må gå ned. Jeg er et godt eksempel, jeg veier 10kg mer enn hva jeg gjorde i starten, og jeg har minsket både midje- og hoftemål. Løsningen for meg var å slippe tanken om en "idealvekt". Ironisk nok så likte jeg speilbildet mer og mer for hver kg jeg økte, for jeg så også forandringene i kroppssammensetning.

Så igjen; trenger du å gå ned disse kiloene for å nå målet ditt? Jeg tror ikke du trenger det. For hadde det vært eneste løsningen på å like det man ser i speilet, så hadde det ikke vært noe problem angående sukkeret. Det var ihvertfall sånn det var med meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Kan godt brukte juni, juli og august på å oppnå idealvekta, så lenge jeg vet jeg gjør det på riktig måte..

Det er ikke tallet på vekta som plager meg, men det er det jeg ser i speilet..

Som sagt, jeg ville uansett da: Fokuser på kostholdet i form av vedlikehold eller overskudd. Om du veier 60kg og ser smashing ut eller 50kg og "tynnfeit" ut, da velger du vel 60kg?:)

Lag deg gjerne loggbok, legg ut litt planer, hvordan du vil/skal spise. Hvor mye/hvordan du trener osv. Så er det mange du kan få hjelp av!

Treningsprogram:

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

Bygg grunnstyrke med Starting Strength - Fitnessbloggen

Info:

Jenter og muskler – Slik kommer du i gang - Fitnessbloggen

Ang kostholdet: 21år, 159 høy og 55kg:

Kcal: Komatilstand: 1300kcal ca.

Ditt aktivitetsnivå: 4-5 økter(ca 40min kardio per økt+styrketrening)= ca2000kcal. Dette er for å VEDLIKEHOLDE vekten du har i dag.

Personlig, så ville jeg holdt meg på 2000kcal i ditt tilfelle(i snitt per dag) altså 14000kcal per uke. Om du spiser 1500kcal på treningsfrie dager og mer på treningsdager/helg. Har ikke mye å si, det er det samlede som teller :)

Gjør dette i ca 2 uker. Så hvordan vekten går, MEN!!!!! Også mål 1gang i uken med målebånd(og eller fettklype)! På områder som: rumpe,lår,mage/midje, bryst, evt armer hvis du vil. Går du ned i antall cm? flotters! Fortsett i med det samme!

Når det gjelder vekten 0,1-0,5kg sies å være en ok vektnedgang i uken, bør helst ikke overstige dette(men alt kan diskuteres)!.

Men fokuser først og fremst på målebånd! Hvis det ikke skjer noe etter 2 uker i form av målebånd/fett% eller vekt. Da går du ned ca 100kcal per dag(altså til 13300kcal per uke)! Gjør dette i 2 uker(mål 1 x i uken fortsatt) og etter 2 uker sammenligner du!

Resultat? bra=fortsett ingen resultater= gå ytterligere ned f.eks 100kcal (12600kcal per uke).. Gjenta samme rutine..

Maten: Spis 1,5-2g proteiner per kg kroppsvekt!(gjør deg mett og tar vare på muskler)!

rundt 1g fett per kg kroppsvekt

fordel resten på karbs.. Spisetidspunkt=whenever you will og hvor mange måltider du vil!

Dette er mitt forslag, andre kan gjerne si at du bør prøve biorytme diett etc... Men ja! Mitt forslag ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp artikkelen du har skrevet, og forstår at man må ha en balanse.

Kunne du vært behjelpelig med å sette opp en alternativ trening -og kostholdsplan i forhold til vektnedgang, deffing og ikke minst sterkere kropp?

Det har Nitram allerede gjort for deg i posten over her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt måtte jeg redefinere hele målet mitt. Jeg hadde lyst på definerte muskler - men først måtte jeg få disse. De kom ikke ved kcal-underskudd. Og jeg var strengt tatt ikke overvektig, langt ifra. Men jeg ville stramme opp og tenkte jeg måtte ned i kg for å få det til. Så hyret jeg coach, han satte meg opp på tidenes gainerdiett. Jeg tenkte "jaja, skal gaine uansett, kan spise litt ekstra snop" (her snakker vi store mengder snop). Og vet du hva? Jeg fikk ikke mer fett på kroppen, jeg fikk muskler.Jeg trente hardt, spiste godt og koste meg på lørdagene med god samvittighet.

Når den perioden var over og jeg skulle testkjøre en diett var hodet klar for en mnd uten sukker. Og den mnd gikk raskt unna, for jeg visste hva det var som var målet, jeg hadde en mer langsiktig plan enn å kun gå ned noen kg til.

Wow, meget imponerende, thumbs up for you:) Syns det er så inspirerende når folk ønsker å dele sine erfaringer, det hjelper mye:)

Jeg har veldig lyst til å gå ned de siste kiloene, det er en personlig kamp om selvdisiplin jeg ønsker å vinne. Har lyst til å være den jeg var for 1.5 år siden, en slank og proporsjonert og ikke minst sterk kropp. Da var jeg ikke syltynn, men akkurat passe i forhold til høyden. Jeg har på grunn av genetikk en tendens til å legge på meg veldig fort. Hvis jeg ikke trener regelmessig slik som jeg gjør, vil jeg bare fortsette å gå opp i vekt. For å kunne få synlige muskler, må jeg vel få bort fett fra lår og mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg ville uansett da: Fokuser på kostholdet i form av vedlikehold eller overskudd. Om du veier 60kg og ser smashing ut eller 50kg og "tynnfeit" ut, da velger du vel 60kg?:)

Lag deg gjerne loggbok, legg ut litt planer, hvordan du vil/skal spise. Hvor mye/hvordan du trener osv. Så er det mange du kan få hjelp av!

Treningsprogram:

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

Bygg grunnstyrke med Starting Strength - Fitnessbloggen

Info:

Jenter og muskler – Slik kommer du i gang - Fitnessbloggen

Ang kostholdet: 21år, 159 høy og 55kg:

Kcal: Komatilstand: 1300kcal ca.

Ditt aktivitetsnivå: 4-5 økter(ca 40min kardio per økt+styrketrening)= ca2000kcal. Dette er for å VEDLIKEHOLDE vekten du har i dag.

Personlig, så ville jeg holdt meg på 2000kcal i ditt tilfelle(i snitt per dag) altså 14000kcal per uke. Om du spiser 1500kcal på treningsfrie dager og mer på treningsdager/helg. Har ikke mye å si, det er det samlede som teller :)

Gjør dette i ca 2 uker. Så hvordan vekten går, MEN!!!!! Også mål 1gang i uken med målebånd(og eller fettklype)! På områder som: rumpe,lår,mage/midje, bryst, evt armer hvis du vil. Går du ned i antall cm? flotters! Fortsett i med det samme!

Når det gjelder vekten 0,1-0,5kg sies å være en ok vektnedgang i uken, bør helst ikke overstige dette(men alt kan diskuteres)!.

Men fokuser først og fremst på målebånd! Hvis det ikke skjer noe etter 2 uker i form av målebånd/fett% eller vekt. Da går du ned ca 100kcal per dag(altså til 13300kcal per uke)! Gjør dette i 2 uker(mål 1 x i uken fortsatt) og etter 2 uker sammenligner du!

Resultat? bra=fortsett ingen resultater= gå ytterligere ned f.eks 100kcal (12600kcal per uke).. Gjenta samme rutine..

Maten: Spis 1,5-2g proteiner per kg kroppsvekt!(gjør deg mett og tar vare på muskler)!

rundt 1g fett per kg kroppsvekt

fordel resten på karbs.. Spisetidspunkt=whenever you will og hvor mange måltider du vil!

Dette er mitt forslag, andre kan gjerne si at du bør prøve biorytme diett etc... Men ja! Mitt forslag ihvertfall!

Takk for et supergodt svar. Dette har jeg lest flere steder på nett og har tatt til meg, men det virker bedre når det oppsatte programmet ikke er generell og basert på andres høyde og vekt, men på ens eget. Og det har en helt annen effekt når noen andre sier det til deg, enn at man sier det til seg selv.

Jeg pleier å spise havregrøt til frokost, gjerne proteinshake ved siden av. Mellommåltidene mine består av frukt, kyllingsalat, knekkebrød med røkelaks, og middag kylingfilet/laksefilet med grønnsaker. Til kvelds kan jeg spise knekkebrød med kokt egg, frukt, proteinshake.

Men jeg klarer fortsatt å overstige for eksempel 1500 kcal, fordi jeg småspiser for mye.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har Nitram allerede gjort for deg i posten over her. ;)

Har du noen råd for hvordan jeg bør legge opp treningen min? Tbh, liker å dra på trening hver dag:) Ser på det som en del av de daglige rutinene mine, så jeg har ikke noe problem i forhold til å sluntre unna treningsøkter. Men jeg vil gjerne ha et treningsprogram som kan gi meg strammere armer, mage og ikke minst lår og rumpe. Ønsker slankere bein, hvilke øvelser og hvor mye bør jeg ta? Klarer f.eks å ta totalt 40 kg i knebøy per dags dato..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...