Gå til innhold

Sliter med selvkontroll ift sukker


Gjest

Anbefalte innlegg

Det har du helt rett i! Alt handler om å ville det og ha troen på seg selv.

Hvordan er inntaket av mat hos dere? Hva og hvor mye spiser dere i forhold til deffing?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har du fått mange gode råd og tips! Jeg spiser en stor middag sent etterfulgt ab frosne bær med stevis om sommeren og en chobani youghurt med en eller annen god smak om vinteren. Yoghurten inneholder sukker men passer inn i makroene mine så da er det helt greit. Spiser jeg såpass mye god mat på kvelden har jeg ingen problemer med cravings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Det har du helt rett i! Alt handler om å ville det og ha troen på seg selv.

Hvordan er inntaket av mat hos dere? Hva og hvor mye spiser dere i forhold til deffing?:)

Nå er veldig mye av dette individuelt.

Personlig hvis jeg trener 3-5x i uken skal jeg ha 2700kcal. 1-3= 2200/2400kcal hvis jeg husker rett..

Jeg spiser som oftest rundt 2000kcal per uke 173cm og 82kg(gutt)! Og jeg går ned i fett% og jeg skeier ut jeg og. I sommer kommer jeg til å starte på 2000kcal og øke jevnt og trutt til jeg er i overskudd :) og går nedover fra jul igjen :)

Anbefaler at du legger deg på vedlikhold eller overskudd og justerer som sagt tidligere :) Bedre å ha energi til å yte enn å sulte seg selv fordi du tror du får resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne mye av greia er jo så teit at når man først skal velge seg en sjokolade, la meg si melkesjokolade, så koster 200 g 30 kr og 100 g 20 kr.. Det er liksom litt teit å kjøpe noe som koster dobbelt så mye for halvparten.. Sånn tenker hvertfall jeg :p

Då tenke jo eg at d e straffen eg må ta siden eg i d heila tatt sko ha den domme sjokoladen e.l. å tar den minste å lar d svi i pengepsyken ....:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel strategi som funker for meg for å unngå sukker: Jeg gir meg lov til å spise det sukkeret jeg vil (så fremt det er innenfor kalorigrensen). Det gjør at jeg ikke har like lyst på som når det er forbudt eller noe "jeg aldri kan spise igjen." For at jeg skal få lov til å spise det har jeg en regel til: Jeg må komme til sukkeret, og ikke omvendt. Det vil si at dersom jeg har lyst på is går jeg ut for å kjøpe f.eks is på en isbar, jeg kjøper ikke is som jeg tar med hjem. Ikke noe godteri blir med meg hjem, med andre ord. Da blir porsjonsstørrelsene naturlig begrenset, og jeg får likevel i blant slik at jeg ikke føler meg unormal eller at jeg går glipp av noe.

Skal sies at for min del merker jeg at sukkerkickene kommer kun hvis jeg har spist mye raske karbohydrater (som egentlig kun vil si sushi i mitt tilfelle, siden det er min eneste kilde). Jeg tar dem som tegn på at jeg trenger noen måltid som består av protein + sunt fett. Gjentar jeg denne matkomboen noen måltider så forsvinner dem igjen. Pluss at jeg kjører søtsughypnose jeg fikk av behandleren jeg gikk til, og sjekker om økt søtsug kan handle om noe annet i livet mitt. Funker som fjell.

Det som funket aller best for min del var rett og slett å la være å spise sukker i det hele tatt: Ved å slutte å gi etter sluttet jeg også å bli plaget av søtsug. Var beinhardt de første ukene, men så gikk det helt fint. Har knapt spist sukker dette året i det hele tatt (selv om jeg har lov, og savner det ikke engang!), noe jeg aldri trodde ville være mulig for min del. Det smaker jo ikke godt engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt inne i meg når jeg ser folk whine over hvor vanskelig det er å slutte/holde seg unna sukker. Har dere prøvd å slutte med snus/røyk etc? "First world problems" bringes til skamme.

Inb4 sletting, grunnet: Folk flest liker/tåler ikke å få sannheten presentert, så hvorfor nevne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske håpløst å si "ikke tenk på å spise sukker"... Tror ganske få har evne til å i så stor grad styre hva man tenker på. Jeg personlig har ingen som helst glede av å spise en liten porsjon sjokolade, jeg må spise til jeg ikke har lyst på mer. En rute melkesjokolade er ren tortur. Resultatet er at jeg stort sett har kuttet det ut helt, og etter en uke eller to så går det helt fint å holde seg unna så lenge det ikke finnes hjemme, så det å bare kutte sukker 100% kan faktisk fungere for enkelte. Et annet tips er å alltid ha frukt tilgjengelig. Bær og melon er perfekt på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange "naturlig tynne" mennesker, de som sier "spis da det du har lyst til", "ta bare noen små biter", mennesker som aldri har opplevd hvordan det er å spise 300-400 gram godteri/sjokolade/kake, 200-300 gram potetgull og 2-3 liter cola/iste/saft/juice på en dag uten at det er noe ekstraordinært over det, ikke kan leve seg inn i hvordan folk som er svake for sukker og junk food har det.

Dette er en avhengighet. Å si "spis bare litt" er som å si til en tidligere alkoholmisbruker "drikk bare litt" eller til en tidligere heroinmisbruker "ta bare litt, kroppen din tåler det helt fint".

Jeg har ikke noe fasitsvar, men jeg tror ikke nødvendigvis moderasjon i inntaket er veien å gå her. Jeg tror mange vil få det mye bedre av aldri å spise sukker og junk Food. Etter hvert "glemmer" rett og slett kroppen hvordan sukker og junk Food smaker.

Jeg kjøper ikke den sammenligningen. Om avhengighet av sukker er sammenlignbart med noe så alvorlig som alkohol- og heroinmisbruk, så innebærer forøvrig det også at et trenings- og kostholdsforum på internett ikke er en egnet arena å få hjelp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet. Kan sågar spise lenge etter jeg er over bekvemt mett...

Tidligere gikk jeg i fella og skulle "kompansere" for disse etegildene dagene derpå. Dette resulterte selvsagt i at kroppen ble enda mer sugen, og så skjedde det samme igjen.

Per i dag spiser jeg heller noe søtt i ny og ned, og hvis jeg får en slik "craving" later jeg som at det ikke skjedde dagen etter...

Har i alle fall hjulpet meg noe på vei =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Jeg tror mange "naturlig tynne" mennesker, de som sier "spis da det du har lyst til", "ta bare noen små biter", mennesker som aldri har opplevd hvordan det er å spise 300-400 gram godteri/sjokolade/kake, 200-300 gram potetgull og 2-3 liter cola/iste/saft/juice på en dag uten at det er noe ekstraordinært over det, ikke kan leve seg inn i hvordan folk som er svake for sukker og junk food har det.

Dette er en avhengighet. Å si "spis bare litt" er som å si til en tidligere alkoholmisbruker "drikk bare litt" eller til en tidligere heroinmisbruker "ta bare litt, kroppen din tåler det helt fint".

Jeg har ikke noe fasitsvar, men jeg tror ikke nødvendigvis moderasjon i inntaket er veien å gå her. Jeg tror mange vil få det mye bedre av aldri å spise sukker og junk Food. Etter hvert "glemmer" rett og slett kroppen hvordan sukker og junk Food smaker.

Jeg har aldri vært naturlig tynn, jeg har vært det motsatte "Naturlig svær". Ikke smellfeit/super overvektig. Men jeg ELSKER å fråtse. Men jeg klarer alikevel å "kontrollere" inntaket mitt. Det er IKKE som en avhengighet på lik linje med misbruk.

Jeg har verken sixpack,løfter 300kg i noe som helst, eller ser ut som en kjekkas. Men jeg klarer å kontrollere meg til de grader at jeg faktisk ikke ødelegger meg.

Jeg hadde aldri verken villet eller føler jeg MÅ kutte det helt ut. Jo, cola smaker ikke like godt etter 1mnd uten, men ja! Jeg synes det er KOS å spise digg! Men det er fordi jeg klarer å moderere meg og fortsatt får resultater. Mentalitet mentalitet mentalitet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg begynte å trene hadde jeg en avhengighet for en stor snickers om dagen..det henger igjen men nå kjøper jeg heller den BIG100 proteinbaren :p selv om det er 400 kcal i den..men i det minste er den sunnere :) (nå blir det ikke bar hver dag altså)

Tror jeg følger med denne tråden jeg. Kake er nam. Og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, men etter at vi begynte å handle bare én gang i uka ble det bedre. Handler stort på fredag eller lørdag, tar med noe lørdagskos som fortæres i løpet av helgen. Dermed finnes det ikke noe sånt i huset før neste helg. Funker ikke for meg å kutte helt ut, men må begrense inntaket. Normal mat i normale mengder, og null sjokolade og pottis i ukedager! Brus har jeg faktisk klart å kutte helt ut, vann er fantastisk godt med isbiter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med de fleste her. Alt handler om psyken og selvkontroll. Tenker man at man er sugen på sjokolade konstant, så vil man bli det. De som skriver at de klarer å holde seg unna sukker, klarer det nettopp fordi de har gjort seg den tanken.

Nå er ikke jeg svak for hamburger, pizza, pommes frites og brus, men kun sjokolade. Jeg er ikke avhengig, det vet jeg helt klart, og jeg har heller ikke et fysisk sug (noe jeg tror få av oss har). Har jeg lavt blodsukker, tar jeg frukt, proteinshake eller havregrøt. Problemet er at jeg får et tilbakefall, gir opp og dermed tyr til masse sjokolade:S Men så står jeg opp igjen, slik som jeg gjorde i går (etter mange gode svar her på forumet). Innerst inne vet jeg at det bare er snakk om tid, jeg har lenge holdt på sånn, jobber godt en periode, så mister jeg motivasjonen og kontrollen fordi jeg ikke får synlige resultater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene nå, men har du prøvd å kompensere med 70% mørk sjokolade? =)

Ja, det har jeg prøvd. Det har endt opp med at jeg har spist 70% sjokolade en dag, og neste dag spist en hel firkløver og kvikklunsj i tillegg. Da er det lite vits i å spise 70%sjokolade, og det syns jeg er supergodt faktisk!:o:) I tillegg snikspiser jeg ofte, det innser jeg selv at jeg gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve på nytt, holde meg til kun mørk sjokolade, og belønne meg selv etter en 14d periode:) Det har jeg lyst itl å prøve, men det er ofte det ikke går som planlagt fordi det plutselig blir en middag og fest med venninner. Dere som holder dere unna sukker, hvordan klarer dere å ikke spise/si nei takk til snop og kaker ved slike sosiale anledninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve på nytt, holde meg til kun mørk sjokolade, og belønne meg selv etter en 14d periode:) Det har jeg lyst itl å prøve, men det er ofte det ikke går som planlagt fordi det plutselig blir en middag og fest med venninner. Dere som holder dere unna sukker, hvordan klarer dere å ikke spise/si nei takk til snop og kaker ved slike sosiale anledninger?

Jeg tenker at kaken er god der og da, men i helheten ødelegger den mye for meg! Jeg er en del overvektig ennå, har en god vei ned og da tenker jeg at jeg heller kan belønne meg med litt godt når jeg når målet :)

Den beste trening er slik; Ta hodet til venstre, så til høyre.. Deretter venstre.. Dette gjør du hver gang noen spør deg om du vil ha noe som du mener ikke er bra for deg! :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...