Gå til innhold

Sliter med selvkontroll ift sukker


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 21 år gammel jente, 159 cm høy og veier 55 kg per dags dato.

I løpet av det siste året har jeg gått opp ca 8-10 kg, og har nå klart å gå ned 5 kg iløpet av de siste 4 mnd. Jeg ønsker å gå ned ytterlige 5-6 kg, slik at jeg kan oppnå matchvekta mi.

Trener regelmessig, minst 4-5 ganger i uken hvor jeg kombinerer cardio og styrketrening. Begynner som regel å varme opp på mølla i 20 min, før jeg kjører en styrkeøkt etterfulgt av 20 min på sykkel. Følger ett 4split program, noe som har ført til at jeg har blitt sterkere og fått noen synlige muskler. Jeg er fortsatt ikke helt fornøyd fordi jeg har mye fett på kroppen, lår og legger spesielt. I forhold til høyden min, er jeg nødt til å gå ned de siste kiloene.

Har lenge kjørt "eat clean", og er meget fornøyd med kyllingfilet/laks med grønnsaker til middag ettersom jeg ikke er særlig glad i å spise og er kresen til mat. Har ikke noe forhold til brus eller fastfood. Problemet er derimot søtsaker. Jeg går ofte rundt å tenker: "ikke spise sukker, ikke spise sukker", og da ender det opp med at jeg sprekker og inntar store mengder sjokolade og is. Det stygge forholdet mitt til sukker ødelegger både kostholdet, treningen og er i veien for de resultatene jeg ønsker å oppnå.

Trenger virkelig selvkontroll og selvdisiplin, og vet selv at problemet er sukker!!:S

Hvordan kan jeg begynne på nytt?

Blir meget glad for all råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hei,

Jeg er en 21 år gammel jente, 159 cm høy og veier 55 kg per dags dato.

I løpet av det siste året har jeg gått opp ca 8-10 kg, og har nå klart å gå ned 5 kg iløpet av de siste 4 mnd. Jeg ønsker å gå ned ytterlige 5-6 kg, slik at jeg kan oppnå matchvekta mi.

Trener regelmessig, minst 4-5 ganger i uken hvor jeg kombinerer cardio og styrketrening. Begynner som regel å varme opp på mølla i 20 min, før jeg kjører en styrkeøkt etterfulgt av 20 min på sykkel. Følger ett 4split program, noe som har ført til at jeg har blitt sterkere og fått noen synlige muskler. Jeg er fortsatt ikke helt fornøyd fordi jeg har mye fett på kroppen, lår og legger spesielt. I forhold til høyden min, er jeg nødt til å gå ned de siste kiloene.

Har lenge kjørt "eat clean", og er meget fornøyd med kyllingfilet/laks med grønnsaker til middag ettersom jeg ikke er særlig glad i å spise og er kresen til mat. Har ikke noe forhold til brus eller fastfood. Problemet er derimot søtsaker. Jeg går ofte rundt å tenker: "ikke spise sukker, ikke spise sukker", og da ender det opp med at jeg sprekker og inntar store mengder sjokolade og is. Det stygge forholdet mitt til sukker ødelegger både kostholdet, treningen og er i veien for de resultatene jeg ønsker å oppnå.

Trenger virkelig selvkontroll og selvdisiplin, og vet selv at problemet er sukker!!:S

Hvordan kan jeg begynne på nytt?

Blir meget glad for all råd og tips!

Du trenger ikke å slutte/ha kontroll på sukker. Du trenger å justere mengden. Istedenfor å spise 200g sjokolade f.eks.. Kjøp deg 1 snickers/1toppris type størrelse ala 60g= sparer veldig mye på det...

Det gjelder vel dere begge to egentlig, for ingen av dere trenger å kutte ut sukker. Det handler vel heller om begrensninger! Hehe! Tenk hva dere vinner ved å velge den lille istedenfor mye/den store! Spis sunne ting istedenfor, hele tiden tenk "hva vinner jeg på å IKKE ta denne "sukkerklumpen":) "

Edit: Dette sier jeg pga jeg har selv slitt med "kjøpebehov" for noe godt. F.eks boller, en sjokolade, en is osv! Ja, jeg har en god del utskeielser. Men de kcal jeg sparer når jeg velger å dele den lille topprisen med samboer, sparer meg for så sinnsykt mange kcal samlet sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Dog så er det mange som ikke bare kan kjøpe en liten sjokkis...Blod på tann, plutselig har man rana statoil for smågodt sant.

For meg funka det å kutte ut 100% og spise mye fett :)

Jo selvfølgelig er det individuelle forskjeller. Jeg er blod på tann typen, men ved å tenke at jeg sparer så mye på å kjøpe den lille. Så har jeg klart å unngå blod på tann "syndromet"(som oftest, haha)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Eat clean" er forsåvidt helt greit det, men her har du et problem som jeg tror oppstår nettopp fordi du begrenser matvalgene dine for mye, noe som er en litt kjip egenskap ved denne filosofien. Dette forsterkes av at du i utgangspunktet er relativt kresen og ikke særlig glad i å spise. Når du i tillegg er svak for sukker og har bestemt deg for at du ikke skal spise det i det hele tatt, så har du en belastende og kjip kombinasjon.

Jeg mener du angriper dette problemet på helt feil måte. Du trenger ikke selvkontroll og selvdisiplin; du trenger plass til litt sjokolade og is i kostholdet ditt. Å fullstendig utelukke matvarer man liker veldig godt fra kostholdet er sjelden noen god idé, med mindre man er svært overvektig og har seriøse helseproblemer.

Jeg har skrevet litt om dette her: Slik knekker du fitnesskoden - Fitnessbloggen

Litt sukker ødelegger ingenting. Mye sukker kan ødelegge. Slik jeg ser det har du to alternativer:

  1. Kutte ut alt sukker. Dette fører til at du sprekker jevnlig og spiser veldig mye sukker. Resultatene blir dårligere.
  2. Unne deg litt sukker iblant. Du slipper å sprekke og spiser ikke mye sukker. Resultatene blir bedre.

Det du også kan gjøre er å stikke innom noen fitnessblogger eller fem og finne oppskrifter på søtsaker som er proteinrike og inneholder kunstig søtning i stedet for sukker, og heller spise disse når søtsuget melder seg.

I tillegg vil jeg påpeke at du sannsynligvis vil få bedre fremgang på trening ved å ikke trene styrke og kondisjon i samme økt, og at du fort kan få enda bedre resultater ved å trene fullkropp tre ganger i uka i stedet for en 4-splitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Menne mye av greia er jo så teit at når man først skal velge seg en sjokolade, la meg si melkesjokolade, så koster 200 g 30 kr og 100 g 20 kr.. Det er liksom litt teit å kjøpe noe som koster dobbelt så mye for halvparten.. Sånn tenker hvertfall jeg :p

Så lenge det er lenge til neste gang, så har du alikevel både spart penger og kcal.

100 x2= 40kr

200 x2= 60kr..

Hvis det alikevel er like lenge mellom hver gang, så hvorfor ikke kjøpe den lille ? Så lenge du klarer å overtale deg selv til at 100g er nok da vel og merke:P hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er lenge til neste gang, så har du alikevel både spart penger og kcal.

100 x2= 40kr

200 x2= 60kr..

Hvis det alikevel er like lenge mellom hver gang, så hvorfor ikke kjøpe den lille ? Så lenge du klarer å overtale deg selv til at 100g er nok da vel og merke:p hehe!

Jupp, det var det da... Men sant det du skriver, har ikke tenkt på det sånn før :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Jupp, det var det da... Men sant det du skriver, har ikke tenkt på det sånn før :p

Er jo akkurat som med: 2l vaniljeis= eller vafflekrone til 27kr vs 40kr(vaniljeis)..

400kcal vs 1200kcal.... Jo du får mer, men satan! Det svir.. og neste gang? samme som ovenfor... Det svir etterhvert 2 steder, istedenfor bare lommeboken :p haha!

Å kjøpe "Mer" for billigere peng den ene gangen, er jo egentlig bare "usunt" lureri! For i lengden er det jo dyrere både ved et pengebudsjett og kcal budsjett!

Så hvis jeg vet jeg ikke klarer å "spare" isen, så kjøper jeg heller den "dyre isen" hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo akkurat som med: 2l vaniljeis= eller vafflekrone til 27kr vs 40kr..

400kcal vs 1200kcal.... Jo du får mer, men satan! Det svir.. og neste gang? samme som ovenfor... Det svir etterhvert 2 steder, istedenfor bare lommeboken :p haha!

Jupp, gjør det, men jeg innbiller meg at jeg klarer å kjøpe mer så slipper jeg å kjøpe neste gang.. så kan jeg spare :rolleyes: Jeg bør vel ikke fortelle at det aldri fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å kutte ut sukker helt (for en begrenset tid, som f.eks 14d) og det har funket meget bra, men så kommer det en periode hvor jeg sprekker helt og gir meg lov til å unne meg "litt" sjokolade fordi jeg har vært flink. Dette har begynt å skje for ofte! :S

I tillegg har jeg prøvd å bake proteinvafler og snacks, erstattet mel med mandelmel, sukker med sukrin, det ser ikke ut til å hjelpe noe særlig fordi da inntar jeg både de sunne kjeksene og de usunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger å bli psyket opp og trenger motivasjon, merker jeg.

Kan innta mange is på engang, flere sjokoladeplater fordi jeg tenker at det er bare i dag jeg skal spise det, og nå som jeg har tatt en og ødelagt dagen min, kan jeg like godt spise hele plata (høres helt skrudd ut ja), det er akkurat den tankegangen som har blitt en ond sirkel.. Får ofte slike tilbakefall:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat som å høre meg selv. I DAAAAAAG liksom, BARE i dag.

Haha, tror det er mange fler der ute som vil kjenne seg igjen i dette, vi ror i samme båt.

I tillegg føler jeg at alle disse sunne kostholdsbloggene ikke hjelper noe særlig. Ja, det er en inspirasjon til å velge sunne produkter og kan være til stor hjelp når man ikke vet hva man skal lage til middag, men til syvende og sist er det et stort fokus på selve maten. Leste en artikkel på VG av en psykolog ang posting av bilder på instagram, og kan si meg svært enig i at det gir feilsignaler.

Jeg selv som studerer psykologi, har lært at alt dreier seg om psyken. Tenker man stadig vekk at man ikke skal åpne kjøleskapsdøra, så ender man opp med å gjøre det og spise ekstra mye enn hva man ellers ville ha gjort. Trenger sosial støtte og motivasjon akkurat nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, det er jeg fullstendig klar over selv også, så jeg må identifisere problemet og komme til bunns i hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Jeg kan hvertfall garantere deg at min periode med DRITT har vært myyyyyyyyyye verre enn alle dere som har skrevet her inne til nå til sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Haha, tror det er mange fler der ute som vil kjenne seg igjen i dette, vi ror i samme båt.

I tillegg føler jeg at alle disse sunne kostholdsbloggene ikke hjelper noe særlig. Ja, det er en inspirasjon til å velge sunne produkter og kan være til stor hjelp når man ikke vet hva man skal lage til middag, men til syvende og sist er det et stort fokus på selve maten. Leste en artikkel på VG av en psykolog ang posting av bilder på instagram, og kan si meg svært enig i at det gir feilsignaler.

Jeg selv som studerer psykologi, har lært at alt dreier seg om psyken. Tenker man stadig vekk at man ikke skal åpne kjøleskapsdøra, så ender man opp med å gjøre det og spise ekstra mye enn hva man ellers ville ha gjort. Trenger sosial støtte og motivasjon akkurat nå!

Men må si meg enig med Keegil over :) Det handler ikke om enten eller, det er lov å ha det i kostholdet! Det er mengder og begrensninger! Det lange løp som teller!

Du trenger ikke såkalte "sunne produkter" i kosten din. Du kan fint spise kylling med pommefrites om du vil, mengde mengde mengde! Du kan spise vanlige middager, men husk: mengde! hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Er helt enig i at det er snakk om begrensninger, og da er det viktig med selvkontroll. Man trenger ikke å kutte ut all sukker og søtsaker fra kostholdet sitt, da sprekker man, og det sier jeg av egen erfaring. Det bør være mulig å spise 20% usunt dersom man spiser 80% sunt for eksempel, men hvordan skal man i all verden klare å holde seg til 20% og ikke spise usunt hver dag. Jeg trenger å lære meg å spise LITT og ikke hele sjokoladeplata, eller for den saks skyld to sjokoladeplater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...