Gå til innhold

Hercules

Medlemmer
  • Innholdsteller

    96
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av Hercules

  1. Kanskje ikke riktig formulert av meg men jeg var mer ute etter å høre erfaringer fra andre som har kjørt programmet. Er bare nysgjerrig på hvor mye økning en "peaking og/eller deload" vil medføre etter 4 uker. Selv har jeg trent seriøst i ca et år, er i midten av 30-årene, med andre ord, tiden for "easy-gains" er forbi :-)
  2. Skal begynne på #32 for første gang i dag. Det er testing av 1RM (såkalt "skill evaluation") dag 2 i syklus. Ellers er det mening at man tester ny maks eller kjører "meet" på slutten av syklus. Lurer på ca. hvor stor forskjell er det i løftene mellom disse to dagene? Altså hvor mye økning kan man forvente i løpet #32 syklus?
  3. http://video.crossfitoslo.no/video/7863046/open131-snatch-compilation Jeg har i utg.pkt et ganske åpent sinn mot CF, men må si at jeg stusset litt når jeg så denne videoen fra Oslo crossfit. Mine kunnskaper om olympisk løft er nokså begrenset men ser ikke ut som teknikken er helt optimal hos en del her, og når man pusher grenser med allerede dårlig teknikk, kan det fort bli skader.
  4. Har selv den oransje "grid" roller hjemme, synes den funker bra som "allrounder" Ellers er rumble roller bra, bruker en del på senteret. Men den kan fort bli litt hard for noen områder. Det optimale hadde vært å ha to stk hjemme, en vanlig myke og en RR. Men gikk for mellomløsning, altså Grid. Man kan også gå for en standard myke og supplere med lacrosse baller.
  5. Dumt spørsmål, mulig besvart før, men spør likevel. Justerer man til ny max etter hver 4. uke, eller en syklus som er 12-13 uker?
  6. Hva med Adidas Adipower? Er det noen som har erfaring med de? Har inntrykk av at nesten ingen på forum her bruker de. De er i hvertall ganske populære blant vektløftere når man ser YouTube videoer.
  7. Personlig tenker jeg at komplekse KH og "tomme kalorier" er ganske overvurdert. Rent kalorimessig er KH en KH, om det er sukker eller brunris el noe liknende. Ja, vitaminer og mineraler finnes ikke i smågodt, men en vanlig person og ikke minst en gjennomsnitt fitnessblogger spiser nok til at vitaminer og mineraler dekkes ved alt andre man spiser. Behovet for V + M er ikke så stort at man utvikler mangeltilstand hvis man spiser sukker. Klart man kan kjøre ekstreme diett varianter men det er ikke relevant her. Sukker kan gi høyere insulinnivå, kombinert med inaktivitet og vektøkning (fett %)
  8. Det er ingen fasitsvar men Rippetoe anbefaler å gå over til Texas Method, etter at man har stagnert på SS. http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/the_texas_method
  9. Hvordan er det med deload når man trener sheiko? Er det mening at man skal legge inn deload mellom hver syklus, eller er det ikke nødvendig?
  10. Dumt spørsmål vedr. Dietmar mengde. Program på styrkeloft.no er en 3 dagers program. Har intrykk av at folk kjører Dietmar oftere enn 3 dager i uka. Har jeg misforsått eller gått glipp av noe?
  11. Har hatt samme problemet selv, kjente lenge smerter i lysken/innside lår under og etter knebøy men det gikk an å trene med smertene inntil en dag ble veldig ille. Tok to ukers total pause fra knebøy. Begynte forsiktig med høyrep trening med kun stanga, etterhvert økende belasting inntil det gjorde vondt. Tok meg ca 2,5 måneder til jeg var helt tilbake til normalen. For min del var nok problemet at knærne vandret for mye frem i bunnposisjon. Blitt mer obs på det etter dette, begynte å plassere stanga litt lavere (low bar) og prøver å sette mer bakover i bunnposisjon. Blitt flinkere m
  12. Jeg var også litt i tvil da jeg skulle kjøpe beltet. Men fant ut at jeg ville ha en klassisk- og hurtigspenner. Gikk for Wahalnder, veldig fornøyd. Litt stiv til å begynne med men blir mykere etterhvert. Men fremdeles stivere enn andre belter jeg har prøvd. Bestilte direkte fra Sverige, la inn bestilling sent søndagkveld, trente med beltet på fredag, tar ikke lang tid med andre ord.
  13. Til de som er litt usikre på eller ønsker å forbedre power clean, fant en fin artikkel på nett: http://wilfleming.com/2012/06/power-clean/
  14. Bare for å følge opp.. Det ble faktisk en Wahlander belte, fikk den i posten i dag. Veldig solid, oser kvalitet. Måtte selvsagt prøve, mye bedre enn Mobech belte jeg har prøvd før. Bestilte direkte fra hjemmesiden til Wahlander, han var så grei at sendte beltet som "gave". Med inngravering, lager etter min størrelse, kostet beltet totalt 1400 NOK inkl. frakt. Anbefales!
  15. Skal man slå på stortromma så kan man gå for en fin klokke! De finnes i alle prisklasser, jo dyrere desto bedre :-)
  16. Lær deg ordentlig teknikk i knebøy, markløft og benkpress. Kjør Starting Strength, finner mye info her: http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki Magen din kan du tenke på neste år! Lykke til!
  17. Takk, det var nyttig info. Var ikke klar over at gForce belte ikke er så lett justerbar (jeg vet tydeligvis veldig lite om belter), så det utelukker gForce. Da må jeg se etter belte som er: 1) Lett justerbar 2) Hurtigspenner (noe GASP ikke har) Da får jeg lete videre, mulig jeg finner Zebra power et annet sted. Evt. noe annet.
  18. Trenger belte til "hobby/mosjonist" styrkeløft, først og fremst knebøy. Ingen planer om å konkurrere. Står mellom: 1. GASP: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/gasp-training-belt-black 2. gForce: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/gforce-action-lever-belt-11mm-black Har noen fått erfaring med en av disse? Hva vil dere evt. anbefale? Trenger et belte relativ snarlig, vil derfor bare kjøpe i norge og ikke fra utlandet.
  19. Gymgrossisten reklame til høyre er utrolig irriterende. Når man skriver i forum fra iPhone kommer den i veien og dekker over teksten.
  20. Vurderer å gå over til TM ganske snart, ser for meg at mandagsøktene kan bli helt j***lige og lange, særlig hvis man skal ligge over 90 % av 5RM. Da er det kanskje ikke så dumt å ligge på ca 85% av 5RM.
  21. Fortsatt litt uklart for meg i forhold til mandagsøktene i Texas method. Vet at man skal sette ny PR på fredag. Men er det sånn at på mandag trener man 5 sett med 90% av vekta fra fredag (nyeste PR)? Eller kan man ha fremgang på mandager uavhengig av fredag, altså legge til 1,25 eller 2,5 kg hver mandag uansett?
  22. Kjøper fra Amazon.com jeg også. Har alle fire bøkene til Rip, SSBBT og Practical programming er de beste.
  23. Vært stille her på tråden en stund, tenkte å komme med et spørsmål. Lurer på det med bruk av belte i knebøy. Har inntrykk av at Rippetoe er mer "liberal" med bruk av belte enn en del andre. Jeg har nesten aldri brukt belte før da jeg vil helst løfte uten utstyr og prøve å drøye uten belte så lenge jeg kan. Prøvde par reps med belte her om dagen, følte meg betydelig sterkere. Hva synes dere om bruk av belte? Når bør man begynne gå over fra å løfte uten belte til å løfte med belte?
  24. Har ikke vært på forumet der, hva er det som er så spesielt der?
×
×
  • Opprett ny...