Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Hallo til alle dere SS fans, jeg har kjøpt boka, er godt igang med å lese og jeg liker det jeg ser :) Noe av mark rippetoes teorier kræsjer med det jeg hører/ser styrkeløftere preker om, men jeg har sett mye på hans knebøyteknikk og prøvde den idag med nya skoa mine og det var helt knall :D har bestemt meg etter mye om og men pga. tidligere skade at jeg endelig skal begi meg ut på dette. Jeg er inne i første dag, 7. uke i et 12-ukers dietmar oppkjøring akkurat nå. Burde jeg gjøre dette ferdig, hvileuke og SS? Tips til hvordan jeg bør sette opp programmet, og gjerne link til en video der noen er flinke til å lære bort en vending :)? Dette er sikkert spurt om her inne tusen ganger før men jeg er trøtt og sliten, sorry! 189cm på sokkelesten, 89kg, aldri makset, mine tyngste løft på trening er Bøy: 77,5kg x2 parallell, ikke dyp, lenge lenge siden, har ikke løftet de på en stund :) Benk: 75kg x2, Mark: 140kg x1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig opp til deg hva du bestemmer deg for å gjøre. Hvis du vil kjøre ferdig programmet du kjører nå så gjør gjerne det. Blir det tungt mot slutten så kan du ta en deload-uke før du begynner på SS. Ikke nødvendigvis en uke fri, men en uke med lav belastning (50%).

Jeg vet ikke om noen videoer for å lære vending, annet enn SS-DVDen. Har du en vektløfterklubb i nærheten så sjekk der. De aller fleste bytter ut vending med Pendlay Rows. Selv Rip har sagt at hvis du ikke er idrettsutøver så trenger du ikke gjøre vendinger. Det bare fedt hvis du lærer deg det (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig opp til deg hva du bestemmer deg for å gjøre. Hvis du vil kjøre ferdig programmet du kjører nå så gjør gjerne det. Blir det tungt mot slutten så kan du ta en deload-uke før du begynner på SS. Ikke nødvendigvis en uke fri, men en uke med lav belastning (50%).

Jeg vet ikke om noen videoer for å lære vending, annet enn SS-DVDen. Har du en vektløfterklubb i nærheten så sjekk der. De aller fleste bytter ut vending med Pendlay Rows. Selv Rip har sagt at hvis du ikke er idrettsutøver så trenger du ikke gjøre vendinger. Det bare fedt hvis du lærer deg det (y)

For ikke å snakke om verdt det! Men trygge råd du gir. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Stanga skal opp, ikke du. Du skal under stanga! :p

Joda, forsåvidt, men på powercleans er det jo begrenset hvor langt ned man skal, er det ikke?

For meg fungerer det ihvertfall bedre å tenke på at jeg skal hoppe enn at jeg skal skyte hofta frem.

Eller vaser jeg fælt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, forsåvidt, men på powercleans er det jo begrenset hvor langt ned man skal, er det ikke?

For meg fungerer det ihvertfall bedre å tenke på at jeg skal hoppe enn at jeg skal skyte hofta frem.

Eller vaser jeg fælt nå?

Joda, men du tar jo imot med noe svikt i knærne. Illustrert her:

Jeg ville sagt at begge deler ikke nødvendigvis er bra nøkkelord, men jeg stiller nok høyere krav til optimal utførelse enn de fleste som trener starting strength gjør/har bruk for. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine tanke om Power clean...

Jeg startet å trene stronglifts 5x5, og hoppa etter hvert over på starting strength. Men behold barbell row i stedet for Power clean. Uten engang å g det ett forsøk. For som det sto på nettet b.la her på fitnessbloggen så er PC vanskelig å lære, og "det er mange som bytter den med roing". Så jeg valgte minste motstands vei, siden det var mest komfortabelt.

Men jeg har begynt med PC nå. Hvorfor? Etter å ha lest boka, tenkte jeg å gi det ett forsøk. Jeg har tenkt som så, det handler om å løfte en vekt opp fra gulvet, og opp i skulderhøyde. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Jeg har rett som det er behov for å løfte kofferten min opp fra gulvet og opp i hylla på tog og fly, kanskje like greit å lære å gjøre det skikkelig.

Og folk klarte faktisk å trene både rykk og støt på egenhånd rundt omkring i verden, på 50 og 60 tallet uten at de hadde de beste coachene i nærheten. Ut fr det jeg leser her: http://lenjaak.net/om-lenja, får en nesten inntrykk av at Leif Jenssen trente seg opp til OL-gull på egenhånd:)

Og slik jeg leser SS så skriver Rip eksplisitt at PC er med i programmet. Ikke bare for idrettsutøvere. Vil gjerne se hvor han gir uttrykk for at det kun er idrettsutøver som trenger dette.

En annen ting er at jeg syns barbell/pendlayrow ikke gir meg så mye når vektene blir tunge. Mener det sto noe i SS også om at hvis man bruker denne øvelsen (som assistanseøvelse) , bør man gå for 8 reps i stedet for 5, nettopp pga dette med teknikken.

Jeg har ingen tro på at jeg noen gang vi klare noen perfekt utførte PC, uten at jeg får hjelp av en Coach. Men jeg tror heller ikke at jeg noen gang vil klare å løpe en 100 meter sprint med perfekt løpeteknikk ute hjelp av en sprint-trener. Men hva så? Skal man slutte å løpe av den grunn?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine tanke om Power clean...

Jeg startet å trene stronglifts 5x5, og hoppa etter hvert over på starting strength. Men behold barbell row i stedet for Power clean. Uten engang å g det ett forsøk. For som det sto på nettet b.la her på fitnessbloggen så er PC vanskelig å lære, og "det er mange som bytter den med roing". Så jeg valgte minste motstands vei, siden det var mest komfortabelt.

Men jeg har begynt med PC nå. Hvorfor? Etter å ha lest boka, tenkte jeg å gi det ett forsøk. Jeg har tenkt som så, det handler om å løfte en vekt opp fra gulvet, og opp i skulderhøyde. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Jeg har rett som det er behov for å løfte kofferten min opp fra gulvet og opp i hylla på tog og fly, kanskje like greit å lære å gjøre det skikkelig..

Du trenger ikke lære deg PC for å løfte en koffert, det blir mer en variant av markløft ;) Klart, hvis du har behov for å få kofferten så raskt som overhodet mulig opp fra gulvet og opp i hylla så kan PC (evt. Power Snatch) sikkert være nyttig :D

Og slik jeg leser SS så skriver Rip eksplisitt at PC er med i programmet. Ikke bare for idrettsutøvere. Vil gjerne se hvor han gir uttrykk for at det kun er idrettsutøver som trenger dette.

Det er fra en forumpost på startingstrength.com, jeg har ikke link. Power Clean er en glimrende øvelse som er verdt å lære seg, også på egen hånd. Som du sier så er det ikke nødvendig med 100% perfekt teknikk for å gjøre PC. Kjør på (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analogien til 50-60 tallet fungerer kun delvis da rekordene på den tiden er langt under hva B-gruppene løfter per dags dato. I.e. har teknikken utviklet seg stort på den tiden. Og for å dra et argument man stadig vekk hører fra SS-tilhengere vil jo mer vekt stimulere kroppen mer, derfor er det hensiktsmessig å utvikle en teknikk hvor man kan løfte mest mulig. Vil dette være mulig på egenhånd? Neppe. Vil det være mulig å lære seg øvelsen på egenhånd slik at man får en positiv effekt ut av den som du selv sier? Absolutt.

Man kan også argumentere for at en bedre teknisk utførelse vil stimulere enkelte muskler mer enn feil utførelse (traps, f.eks.), samt at andelen rekrutterte muskelenheter er større med høyere fyringsprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av boken baserer seg på teknikk, øvelser og programmet, og hvor mye baserer seg på kosthold? Bestiller boka idag, men er veldig lysten på å finne en god bok om treningsbasert kosthold, gjerne med eksempler og begrunnelser for hva en bør spise. Noen som kan anbefale noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må forresten si at jeg gleder meg til hver økt jeg skal trene power cleans nå! Jeg har vel vært innom de fleste nybegynnerfeilene (curling av stanga, slengt stanga i underkjeven, nesten blackout pga okklusjon av carotis etc.) Men får nå til noen reps innimellom som jeg er fornøyd med.

Ett par mnd til nå, litt avhengig av hvor bra jeg får trent i sommer, så er planen å gå videre på Texas method, og starte med power snatch også. Jeg gleder meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i analysen din Sørensen. Jeg har hatt lignende erfaringer selv. Jeg var aldri under noe forståelse av at de styrkevendingene jeg kjørte var veldig bra teknisk, men jeg mener de har hatt bedre effekt enn roing ville hatt.

I SS benyttes styrkvendinger omtrent som en lett markløftvariant med fokus på eksplosivitet. Hvis den skulle byttes ut mot noe, så burde det vel egentlig vært Speed Deadlifts og ikke Pendlay Rows.

I tillegg er det jo veldig gøy:). Spesielt å gå bort til noen som grinder opp noen tunge sett med markløft og kjøre styrkevendinger med samme vekten:devil: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er programmet på førstesiden annerledes enn programmet som er i Fitnessbloggen sin artikkel om Starting Strength? (http://fitnessbloggen.no/starting-strength/) Har også sett, som det snakkes om over her, at mange snakker om Power Clean i dette programmet. Er det fordi det originalt er en del av programmet, men er byttet ut med en lettere teknisk øvelse grunnet vanskelighetsgraden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...