Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke testet ut vektvest, hvor store vekter tillater den på max? Hvor enkel er den å ta på /av?

Hva liker du best selv?

Den har en Max-vekt på 30 kg. Er enkel å ta av å på, men det er litt plunder å skifte vekter på den, spesielt hvis jeg skal ta vekter ut og inn av den, slik jeg må hvis jeg skal veksle mellom pull-ups og dips.

Men ellers er den god å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe flere burde fått med seg. At folk er redde for å bruke tights, men heller kjører full Pride-festival i singletten sin.

Om man virkelig skal ta den helt ut, bør man da trene i tights, singlet, løftehansker, håndveske og drareimer, mens man tygger på en gulrot! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har tenkt til å starte med SS for å komme igang igjen etter en laaaang sommerferie, med null trening, mye festing og null konsentrasjon på sunn kost. MEN, jeg har et lite problem. Etter en prolaps (for ca 2år siden) så er jeg for første gang på lenge igang med mark og bøy. PT'en jeg hadde anbefalte å bruke sumo og frontbøy som et alternativ til de to andre... Hva tenker dere om dette? Det står jo at man ikke skal bytte ut øvelser? Må også ha en variant til pendlay rows.

(Vet jeg spurte deg om råd Broseidon, men ville et par til. Pliiis, no hard feelings ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å starte med SS for å komme igang igjen etter en laaaang sommerferie, med null trening, mye festing og null konsentrasjon på sunn kost. MEN, jeg har et lite problem. Etter en prolaps (for ca 2år siden) så er jeg for første gang på lenge igang med mark og bøy. PT'en jeg hadde anbefalte å bruke sumo og frontbøy som et alternativ til de to andre... Hva tenker dere om dette? Det står jo at man ikke skal bytte ut øvelser? Må også ha en variant til pendlay rows.

(Vet jeg spurte deg om råd Broseidon, men ville et par til. Pliiis, no hard feelings ;) )

Hva er grunnen til at PT'en din ville bytte ut øvelsene?

Ett prolaps for to år siden, er i seg selv ikke en grunn til å bytte ut øvelser.

Ett prolaps i seg selv er ikke nødvendigvis en grunn til å foreta noen som helst endringer i måten man trener (eller lever...)

Du må som alle forsøke å ha en bra teknikk når du gjør øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er grunnen til at PT'en din ville bytte ut øvelsene?

Du må som alle forsøke å ha en bra teknikk når du gjør øvelsene.

Var vel mest for å få opp en god grunnstyrke, hvis jeg skjønte henne riktig. Teknikken var det ikke noe feil med når jeg hadde sjekk for ca en måned siden. Og fokus på riktig teknikk har vært stor etter det smalt i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel mest for å få opp en god grunnstyrke, hvis jeg skjønte henne riktig. Teknikken var det ikke noe feil med når jeg hadde sjekk for ca en måned siden. Og fokus på riktig teknikk har vært stor etter det smalt i ryggen.

Jeg ser ikke helt resonnementet der.

Vanlig knebøy er vel mer egnet til å bygge grunnstyrke enn det frontbøy er.

Det er vel egentlig det som er hele poenget med starting strength. Å bygge grunnstyrke. Og øvelsene er der pga dette. :)

Og når det gjelder alternativ til pendlay row, så er vel alternativet ganske klart:

Power clean! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at PTen anbefalte frontbøy og sumo pga. at ryggraden er mer vertikal i de to øvelsene enn i vanlig knebøy og markløft. Tanken er vel å belaste ryggen mindre. Jeg har sett folk gjøre knebøy fra klosser med vekter hengende i dip/chin-belte. Poenget er å få tyngdepunktet (center of mass) mye lavere, og ikke over ryggraden. Jeg har ingen forutsetninger til å si noe vettugt om noen av delene, kan for lite om prolaps og trening. Hamstrings kan du alltids trene med andre øvelser, f.eks. RDL, glute ham raise etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 år så bør prolapsen ha tørket inn. Det viktige nå er om du har smerter eller ikke, det er det som er avgjørende for hvordan du trener.

Ett prolaps i seg selv er jo heller ikke farlig (som regel). Og noen går rundt med prolaps uten å vite det. :)

Jeg fikk det midt i en strak markløft med bra kg på stangen, så jeg kjente det :p Det er til tider ubehagelig i området. Men skal prøve mark og bøy fremover, så får vi se hvordan det går. Har ikke noen smerter der fra i går

Edit: Kontra for et halvt år siden når jeg prøvde mark med bare stang gjorde det ganske vondt 5 min etterpå. Men det kan også ha noe med at jeg har trent core siden det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nå trent i noen uker og har lagt på 5 kg på knebøyen hver økt. Etter hva jeg har lest både i boka og på SS-forumet så skal det være realistisk å kunne gjøre det i kanskje 3-4 uker, så lenge man spiser nok mat, før man går ned til 2,5 kg økninger. Er det noen som har erfaringer knyttet til dette, eller bare progresjonen generelt? Klarte dere å øke i samsvar med hva Rippetoe legger opp til, eller er det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå trent i noen uker og har lagt på 5 kg på knebøyen hver økt. Etter hva jeg har lest både i boka og på SS-forumet så skal det være realistisk å kunne gjøre det i kanskje 3-4 uker, så lenge man spiser nok mat, før man går ned til 2,5 kg økninger. Er det noen som har erfaringer knyttet til dette, eller bare progresjonen generelt? Klarte dere å øke i samsvar med hva Rippetoe legger opp til, eller er det vanskelig?

Jeg har trent med folk som har gått fra 50x5 til 120x5x3 nesten uten opphold, men alle 3 jeg har opplevd det med spisste mye og brydde seg om treningen.

Lillebroren min var en av disse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende resultater!

Over hvor lang tid ble dette oppnådd?

1.5 år fra han begynte til han lagde denne filmen.

Hvis jeg husker rett gikk han fra 30x5x3 til 120x5x3 i bøy fra august til desember 2012 med ca. 20kg kroppsvektøkning. Deretter roet fremgangen seg litt, men nå bøyer han 180 i høystangbøy, 230 i markløft og 110 i strongmanpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Rip skriver litt om (u)viktigheten av å være tynn og viktigheten av styrke og muskelmasse: Bodyfat and age: How important is thin?

Digger Rip. Han er så grumpy og rett på sak:D Leste videre på linken du sendte og fant en tråd hvor han svarer på spørsmål fra lesere.

En som spurte hvordan han kunne gå ned i fettprosent:

"Eat fewer calories. Why do you want to be blow 10% bodyfat? Are you a bodybuilder? And if you're a bodybuilder, why don't you already know how to diet?" Og sånn fortsetter han :D Han vet hvordan å gjøre trening enkelt, og det er det svært få som formidler i disse dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å trene litt alternativt på fridagene, f.eks lett kondisjonstrening, uten at det har så altfor store innvirkninger på fremgangen ? Jeg vet at Rippetoe forfekter at man skal holde hviledagene hellige, men det er kanskje noen her på forumet som har erfart hvor vidt det lar seg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...