Gå til innhold

Cottage Cheese fra Q-Meieriene


PlastBox

Anbefalte innlegg

Her i huset går det kun i produkter fra Q-meieriene, med de unntakene hvor Q ikke har produkter - som kesam og cottage cheese. Kjøper heller ikke Gilde, aldri. Forsøker å støtte de litt mindre produsentene, og vil ha variasjon. Har ikke satt meg helt inn i hvordan alt dette fungerer, så ikke kvel meg.

Les noe av det som er skrevet før : Skal du støtte noen ER det virkelig Gilde og Tine du bør kjøpe.

Som bondedatter er har jeg fått inn med morsmelka at det er disse produsentene vi liker, da de er pålagt å ta i mot alt av overskuddskjøtt og -melk. Dette fører til at små bønder fjernt og nært kan drive gård og aldri være redd for at de ikke får solgt varene sine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les noe av det som er skrevet før : Skal du støtte noen ER det virkelig Gilde og Tine du bør kjøpe.

Som bondedatter er har jeg fått inn med morsmelka at det er disse produsentene vi liker, da de er pålagt å ta i mot alt av overskuddskjøtt og -melk. Dette fører til at små bønder fjernt og nært kan drive gård og aldri være redd for at de ikke får solgt varene sine ;)

Da passer det jo perfekt at jeg ikke egentlig støtter norsk landbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte denne oppskriften, men reduserte den til 1,75L (lett)melk og 0,5dl klar eddik siden jeg bare lagde det for moroskyld. :p Smaken ble helt all right, men husk at selve Hytteosten egentlig bare er klumpene i det man kjøper i butikken, gjerne blandet i fløte eller andre ting (jeg brukte vaniljekesam). Fikk vel ca. 300g ren ost ut av mengden melk jeg brukte, så kiloprisen ble vel omtrent sammenlignbar med de nye boksene.

Med eddik? Får man ikke da bare felt ut myseproteinene? :p

Husker vi gjorde dette på skolen og lage knapper av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Because fuck self reliance and food security, right?

"Self reliance" og "food security" viste seg jo særdeles godt da smørkrisen kom? Mhmm, veldig bra. Og nei, jeg bryr meg egentlig ikke noe særlig om den delen. Det der er jo en av de få argumentene for å faktisk opprettholde norsk landbruk, det og "kulturarven" - men ærlig talt synes jeg det er noe spinnvilt i det å bruke penger på å betale bønder for å lage mat som vi igjen må betale for å kjøpe. Jeg er for at utenlandske produkter skal få innpass i Norge, om et matkrise kommer så rammer den oss uansett om vi lager en liten del av maten vi spiser her i landet eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effisiente. Because effektive would be uncool. :lol:

Mener du da det globale matmarkedet? Det skal ikke mange uår til før de store, Russland og USA for eksempel, stanser eksport for å sikre den innenlandske forsyning på korn. Oljefondets oppdemmede verdier tilintetgjøres i stor stil ved neste børskrakk (hvilket neppe er langt unna, ref. Oslo Børs <= 500), kanskje det er en idé å få tømt det litt før den tid? :D

De virkelig viktige menneskene i verden finner man ute på jordene og i lastebil på vei til nærmeste distribusjonslager for matvarer eller dagligvarebutikken. Dessverre verdsettes de i svært liten grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Come on, jeg tipper du vet forskjellen på hva som menes med effektivitet og hva som menes med effisiens.

Jeg verdsetter de som høster poteter og korn og dermed sørger for at jeg kan trøkke mat i munnen hver dag akkurat like mye som the next guy. Det har ingenting med saken å gjøre; det som diskuteres er hvorvidt dette burde foregå i noen betydelig skala i Norge når det må finansieres av heftige subsidier for å kunne gå rundt.

Å basere seg på forventninger om fæle uår og katastrofescenarier tror jeg vil være mer hemmende for økonomien enn noe annet. Og med mindre man vet noe som verdens mangfoldige store investorer ikke vet så har det også lite for seg å spekulere om børskrakk og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å basere seg på forventninger om fæle uår og katastrofescenarier tror jeg vil være mer hemmende for økonomien enn noe annet. Og med mindre man vet noe som verdens mangfoldige store investorer ikke vet så har det også lite for seg å spekulere om børskrakk og den slags.

Å basere seg på at alt er OK og vil fortsette å være OK til tross for alle signalene man ser itnternasjonalt gjennom undergraving av selvforsynthet er desto dummere.

Men jeg tror ikke mennesket evner å tenke lenger enn ca 6mnd frem i tid, heller. Derav hemingsløs innvandring, tullete budsjettære prioriteringer, børskrakk, boligbobler og fravær av omtanke for fremtidige generasjoner (de milliarder av mennesker som skal bli, kan bli og kunne blitt). Ingenting tyder på at mennesket er stort smartere enn gjærsopp. Flinke er vi, men ikke smarte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å basere seg på at alt er OK og vil fortsette å være OK til tross for alle signalene man ser itnternasjonalt gjennom undergraving av selvforsynthet er desto dummere.

Men jeg tror ikke mennesket evner å tenke lenger enn ca 6mnd frem i tid, heller. Derav hemingsløs innvandring, tullete budsjettære prioriteringer, børskrakk, boligbobler og fravær av omtanke for fremtidige generasjoner (de milliarder av mennesker som skal bli, kan bli og kunne blitt). Ingenting tyder på at mennesket er stort smartere enn gjærsopp. Flinke er vi, men ikke smarte. :)

Hvorfor er undergraving av selvforsynthet et problem i seg selv? At land ikke lenger er selvforsynte trenger ikke være noe faresignal. Lever man i en global verden så lever man i en global verden. Det å ikke være selvforsynt blir bare et problem om man skulle miste tilgangen på noe viktig. Ser du for deg en slik konkret situasjon i fremtiden, og isåfall basert på hva?

Jeg tror imidlertid du har rett i at mennesker stort sett tenker kortsiktig, selv om å sammenlikne menneskelig intelligens med gjærsopp er fullstendig absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å basere seg på at alt er OK og vil fortsette å være OK til tross for alle signalene man ser itnternasjonalt gjennom undergraving av selvforsynthet er desto dummere.

Det der med selvforsyning blir bare dumt å diskutere. Skulle alle land hatt selvforsyning ville vi ikke hatt noen verdenshandel, og det ville blitt en enorm sløsing med ressurser. Bedre at hver land produserer det de relativt sett er gode på, slik at verden totalt sett kommer bedre ut av det. Tenk om vi hadde hatt selvforsyning og Norge plutselig hadde blitt rammet av en naturkatastrofe, eksempelvis en stor flom. Om vi ikke da hadde hatt mulighet til å handle varer fra andre land ville vi slitt ganske kraftig. Du kan kanskje argumentere for at det kan oppstå en situasjon lignende andre verdenskrig slik at vi blir avstengt fra verdenshandelen, men ved omstilling av forbruket fra kjøtt og korn til fisk og energirike matvarer kunne vi fint klart oss også da.

Jeg ser argumentene med å opprettholde kulturlandskapet og bosetning. Men dersom det virkelig var det man ønsket kunne man gitt direkteoverføring til bøndene for å sikre nettopp dette, og heller kutte ut støtten til kg produsert vare som er særdeles uhensiktsmessig. En annen side ved dagens system som er helt på tryne er eksportsubsidier, hvilket i realiteten er dumping av matvarer. Jarlsberg subsidieres med 50 kr per kg, det er ganske drøyt.

Dagens system er ikke bare lite effektivt, men det er også usolidarisk overfor utviklingsland. Greit nok at vi har fri import fra verdens aller fattigste land, men når disse landene ikke klarer å utnytte dette på grunn av dårlig infrastruktur så har det ingen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj..:wideyed:

Blir skremt av å lese ein del som har blitt skreve i denne tråden, skjønt eg verken vil eller orkar å starte nokon diskusjon på det, så ynskjer eg å lufte nokre tankar/spørsmål.

Eg håpar folk svarar på dei kvar for seg, så vi slipp diskusjon (då dette verken er rette plassen, eller ein plass med nok fagkunskap til å eigentleg kunne drøfte dette -til tross for mangfaldig bakgrunn blandt forumfolket).

-Dersom vi legg ned (i allefall det upraktiske) landbruket, kva vil skje med mattilgongen her i landet den dagen vi ikkje har oljen å lene oss på?

-Vi er godt under 50% sjølvforsynte med mat her i landet (fisk inkludert). Kva skjer om det vert krise i verda? Fleire og fleire kriser dukkar opp i verda, og ein kan ikkje rekne med at det vert ferre. Økonomiske, naturkatastrofar, feilslåtte avlinga, rovdrift av jorda osv. osv.

-Ingen som har fått med seg det som skjer rundtom i verda, med tanke på såkalla "landgrabbing"? Det er skumle greier spør de meg. Slikt vi skal satse på?

-Ja, måten norsk landbrukpolitikk blir dreven i dag er heilt absurd, bøndene er gjeldsslavar og forbrukerane klagar, men kva er alternativet? Inntekta til bonden ligg så langt under anna inntekt, at uten støtta, ville ikkje bønder hatt råd til å handle noko som helst(kler, møblar osv). Landbrukspolitikken må, og vil bli, endra, men før dette kan skje, må ein legge til rette for det. (Noko som det verkar å vere lite velvilje til).

-Og er importen så bra, eigentleg? Noko av den, ja. All, definitivt ikkje!

-Kvart land har plikt til å sørge for mattilgongen i landet, og det er risikosport på høgt nivå å satse på innkjøp av all(eller det meste) av maten. Dessuten er det i dei fleste tilfeller uetisk.

-Og for dei som måtte tru det (noko eg håpar eg særs få): så er det ikkje bøndene som bestemmer prisen på maten!

Matproduksjon er eit komplisert tema, og ein må halde tunga rett i munnen, for ikkje å bli jaga vekk frå tema pga. ein liten bagatell.

Om ein legg ned landbruket, vil kunnskapen gå tapt (praksis og teori er to HEILT forskjellege ting når det gjeld landbruk). Dette vil gjere det utruleg hardt å prøve å ta opp igjen landbruket den dagen folket/politikarane innser at vi treng den.

Folk skal få kjøpe akkurat dei produkta dei sjølv ynskjer, men det hadde vore kjekt om ein tenkte litt over kva valet betyr.

Sjølv handlar eg 99% av matvarene på lokalbutikken, og der er det nesten berre tine som har mjølkeprodukt(finnest nokre yoghurtar og ostar som ikkje er tine). Uansett ville eg ikkje valt Qprodukt, men det er mitt val.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne lufte noen motspørsmål og tanker rundt spørsmålene dine. En av hensiktene med å ha tråder på et forum er tross alt det å kunne diskutere og spekulere litt.

-Dersom vi legg ned (i allefall det upraktiske) landbruket, kva vil skje med mattilgongen her i landet den dagen vi ikkje har oljen å lene oss på?

Er egenproduksjon av mat det eneste alternativet til å sulte når oljen tar slutt? Norge er strengt tatt flinke på et par andre ting enn oljeutvinning også. At annen industri og næringer som ikke er relatert til landbruk kan ta over som viktige økonomiske drivere er langt fra utenkelig, og vi vil ikke ha noe annet valg enn "adapt or die". En næring som er så ineffisient som landbruket er i dag kan umulig være redningen i en slik situasjon. Så lenge det koster 2 NOK å importere en kasse poteter fra Kina (ikke reelle tall, men det tjener hensikten som eksempel) og 20 NOK å dyrke en tilsvarende kasse poteter i Norge så kommer vi til å importere poteter og bruke de 20 NOK med arbeidskraft på noe vi kan selge/eksportere for 30 NOK, enten det er olje eller blyanter, og ikke på å lage noe som egentlig bare er verdt 2 NOK. Det kalles komparativt fortrinn; alle gjør det de er best på.

-Vi er godt under 50% sjølvforsynte med mat her i landet (fisk inkludert). Kva skjer om det vert krise i verda? Fleire og fleire kriser dukkar opp i verda, og ein kan ikkje rekne med at det vert ferre. Økonomiske, naturkatastrofar, feilslåtte avlinga, rovdrift av jorda osv. osv.

Er du sikker på at dette faktisk stemmer, eller er det bare en litt klisjert dommedagsprofeti? Har vi så mange flere kriser nå for tiden enn vi hadde før, og hvorfor er det ikke grunn til å regne med at det blir færre?

-Ingen som har fått med seg det som skjer rundtom i verda, med tanke på såkalla "landgrabbing"? Det er skumle greier spør de meg. Slikt vi skal satse på?

Dette vet jeg egentlig ingenting om, så jeg skal ikke uttale meg særlig bastant. Men ut i fra det jeg kan finne på internett så later denne praksisen til å være et tveegget sverd snarere enn noe udelt negativt.

-Ja, måten norsk landbrukpolitikk blir dreven i dag er heilt absurd, bøndene er gjeldsslavar og forbrukerane klagar, men kva er alternativet? Inntekta til bonden ligg så langt under anna inntekt, at uten støtta, ville ikkje bønder hatt råd til å handle noko som helst(kler, møblar osv). Landbrukspolitikken må, og vil bli, endra, men før dette kan skje, må ein legge til rette for det. (Noko som det verkar å vere lite velvilje til).

Det er selvfølgelig en utrolig kynisk tankegang som vi sannsynligvis aldri vil høre direkte fra en politiker, men det jeg ser for meg som etter hvert vil skje om støtten til landbruket reduseres og forsvinner er at produsentene vil bli tvunget til å ty til arbeid i alternative og mer lønnsomme næringer for å tjene til livets opphold, eller på et eller annet vis innovere og effektivisere produksjonen drastisk. Det er selvfølgelig en mye bedre idé om landbrukspolitikken kan legge til rette for produsentenes overgang til andre næringer eller effektivisering på en skånsom og fornuftig måte, ettersom ingen ønsker at folk skal stå uten arbeid og uten mulighet til å tjene til livets opphold.

-Og er importen så bra, eigentleg? Noko av den, ja. All, definitivt ikkje!

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Hvilken import er bra, hvilken er dårlig? Hvis det er snakk om matvarekvalitet og at kortreiste norske matvarer har høyere kvalitet enn importvarer så kan jeg godt gå med på at dette stemmer, men da må man også være villige til å betale for det.

-Kvart land har plikt til å sørge for mattilgongen i landet, og det er risikosport på høgt nivå å satse på innkjøp av all(eller det meste) av maten. Dessuten er det i dei fleste tilfeller uetisk.

Det finnes nok svært få land i verden hvor det dyrere å produsere mat enn i Norge. Vi har med andre ord nok av alternativer når det gjelder import av det aller meste. Vi er også et relativt lite land i en stor verden, og vi er også en relativt stor eksportør av olje som gjør oss til en ganske gunstig handelspartner. Jeg forstår ikke helt hvor den inngrodde skepsisen mot å være avhengig av andre nasjoner kommer fra. Jeg mener vi har kommet litt lengre enn det i den siviliserte verden, og at det er noe vi må akseptere i en global økonomi.

-Og for dei som måtte tru det (noko eg håpar eg særs få): så er det ikkje bøndene som bestemmer prisen på maten!

Det håper jeg alle er fullstendig klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj-Vi er godt under 50% sjølvforsynte med mat her i landet (fisk inkludert). Kva skjer om det vert krise i verda? Fleire og fleire kriser dukkar opp i verda, og ein kan ikkje rekne med at det vert ferre. Økonomiske, naturkatastrofar, feilslåtte avlinga, rovdrift av jorda osv. osv.

Keegil svarer godt, men jeg må alikevel be om litt utbrodering på dette punktet. Om det faktisk stemmer at vi produserer 50% av maten vi spiser selv blir jeg ærlig talt imponert, jeg hadde ikke trodd tallet var så høyt i vårt karrige land av fjell og fjorder, og med den høye (og dermed dyre) standarden vi setter på f.eks. dyrehold sammenlignet med resten av verden.

Vi er dog eksportører av mat. I det tilfelle krig skulle bryte ut og det blir uinteressant eller umulig å handle mat med omverden vil jeg tro vi faktisk produserer nok mat. Hvor mange tonn fisk selger vi f.eks. til Japan hver år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...