Gå til innhold

Hvor mye vann er mest optimalt å få i seg hver dag?


Cala_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det blir en kraftig forenkling. En på 100kg skal ikke alltid ha dobbelt så mye vann som en på 50kg.
nei nei,sant nok,husker ikke hvor jeg hadde hørt d der,mulig det var det de sa til meg på føden da jeg var dehydrert av oppkast under svangerskapet,men da kan det hende det gjelder for de som skal få opp væskebalansen kanskje?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball at urinen skal være klar eller at man skal ta utgangspunkt i hvor mye man veier. Kroppen regulerer seg i stor grad selv. Drikk når du er tørst, og ta evt. et glass ekstra før mat om du sliter med å drikke utenom. Det er vann i alt du spiser også :)

Ok. Urinen skal være gul. Helst mørk gul, nesten brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste i Helsemagasinet VOF at man skal drikke når man er tørst, til man ikke er tørst lenger. At det ikke er noe poeng i å presse i seg x antall liter vann hver dag fordi det er "riktig". Kroppen klarer å si ifra selv når den trenger væske. Det skal veldig mye til for å bli dehydrert, og det er veldig sjelden at man blir så dehydrert at det kan få fatale konsekvenser, mens det skjer mye oftere at folk drikker seg ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig å ikke drikke for mye vann? Hva er i så fall ulempene med det?

I ytterste konsekvens kan du bli alvorlig forgiftet, og dø. Mange som har gått på en alvorlig smell med vannpoker på leirskole, folkehøgskole og sånn. Dette er såklart ekstremt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Ok. Urinen skal være gul. Helst mørk gul, nesten brun.

Urinen skal være stråfarget, ferdig snakka.

Drikker man way too much vann, får man hjerneødem pga osmolaritet i intracellulærvæske > osmolaritet i ekstracellulærvæske, og dør med mindre man får elektrolyttbehandling. Ferdig snakka der og.

Basalt væskebehov er forøvrig 35ml/kg for voksne, og mesteparten av dette dekkes gjennom maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinen skal være stråfarget, ferdig snakka.

Drikker man way too much vann, får man hjerneødem pga osmolaritet i intracellulærvæske > osmolaritet i ekstracellulærvæske, og dør med mindre man får elektrolyttbehandling. Ferdig snakka der og.

Basalt væskebehov er forøvrig 35ml/kg for voksne, og mesteparten av dette dekkes gjennom maten.

Ingen tråd er for gammel for kattedamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...