Gå til innhold

Til crossfit verden


Halvmetern

Anbefalte innlegg

?

Jeg måtte le av påstanden om at majoriteten av folk som driver med crossfit er på jordet når det gjelder teknikk. Selv jeg som driver med crossfit har lite grunnlag for å si noe som helst om majoriteten av crossfittere, da jeg kun kjenner noen titalls folk som driver med crossfit av flere hundre tusner på verdensbasis. Jeg kan heller ikke se at du har bedre forutsetninger for å uttale deg..

Om du baserer deg på de harslerende youtubevideoene som viser elendig teknikk, og tilskriver dette alle som driver med crossfit forstår jeg bedre tankegangen din, men den blir ikke riktigere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte le av påstanden om at majoriteten av folk som driver med crossfit er på jordet når det gjelder teknikk. Selv jeg som driver med crossfit har lite grunnlag for å si noe som helst om majoriteten av crossfittere, da jeg kun kjenner noen titalls folk som driver med crossfit av flere hundre tusner på verdensbasis. Jeg kan heller ikke se at du har bedre forutsetninger for å uttale deg..

Om du baserer deg på de harslerende youtubevideoene som viser elendig teknikk, og tilskriver dette alle som driver med crossfit forstår jeg bedre tankegangen din, men den blir ikke riktigere av den grunn.

Når man ser på Crossfit games, ser man til dels forferdelig teknikk, i særdeleshet i de olympiske løftene. Og ikke kom med den "det blir stygt når det blir tungt", jeg bruker også å se på både EM og VM i vektløfting hvert år :p

Når man ser på videoer folk publiserer fra norske og internasjonale bokser, ser man alt fra middelmådig til elendig teknikk. Det er nesten slemt å arrestere folk for det, for det er jo noe med det at når konkurranseformen er flest mulig reps raskest mulig, uansett hva slags type løft det er snakk om, så kommer man ikke bort ifra at det blir grisete til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit virker jo veldig gøy.

Du har litt treningsfrelste mennesker som kanskje er litt for kule for deg men du kan alikevel trene med dem, og selv om det er vanskelige å overleve å puste samme luft som gutter med skjegg og lue på innendørs så gå det vel på et vis til slutt.

Treningsøktene er jo sosiale og gøye og de finner på mye sprell.

Mye fine jenteromper og pene jenter osv siden det er sosialt akseptert å vise seg mye frem i Crossfit og guttene kan trene i baris.

Hvordan er det mulig å gjøre markløft feil og hvorfor bryr en seg om hvilke teknikker en annen person bruker for å løfte en vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit virker jo veldig gøy.

Du har litt treningsfrelste mennesker som kanskje er litt for kule for deg men du kan alikevel trene med dem, og selv om det er vanskelige å overleve å puste samme luft som gutter med skjegg og lue på innendørs så gå det vel på et vis til slutt.

Treningsøktene er jo sosiale og gøye og de finner på mye sprell.

Mye fine jenteromper og pene jenter osv siden det er sosialt akseptert å vise seg mye frem i Crossfit og guttene kan trene i baris.

Hvordan er det mulig å gjøre markløft feil og hvorfor bryr en seg om hvilke teknikker en annen person bruker for å løfte en vekt?

Du prøvde jo aldri :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styrketrening:

Tulla, Styrketrening > Crossfit :p

Men skal ikke disse noen, folk får bestemme selv over sin egen trening. Virker jo ihvertfall som det er lettere å holde motet oppe med crossfit pga det er så organisert for folk som fort mister motivasjon.. Det er jo en bra ting. Men ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fargekoder var det på de vektene der? Det var ikke standard 25 kg er rød, 20 kg er blå, 15 kg er gul i hvert fall.

Jeg har også sett røde 15 kgs-er (Hammer strength har noen sånne, Elixia Laksevåg hadde dem i alle fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skrekkeksempler på teknikk i crossfit. Men jeg er langt i fra overbevist om at ration på god/dårlig teknikk er dårligere i cfit enn på et vanlig treningssenter. Se deg rundt, folk er ræva. Det er mennesker som hadde stryket hadde de blitt tatt opp til eksamen i push ups.

inb4 at man i crossfit oppmuntres til å gjøre alt raskest mulig osv. Det har jo virkelig ingen forskjell i praksis om den ene gjør feil teknikk pga crossfit eller om den andre gjør det fordi han er en ubrukelig mosjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skrekkeksempler på teknikk i crossfit. Men jeg er langt i fra overbevist om at ration på god/dårlig teknikk er dårligere i cfit enn på et vanlig treningssenter. Se deg rundt, folk er ræva. Det er mennesker som hadde stryket hadde de blitt tatt opp til eksamen i push ups.

inb4 at man i crossfit oppmuntres til å gjøre alt raskest mulig osv. Det har jo virkelig ingen forskjell i praksis om den ene gjør feil teknikk pga crossfit eller om den andre gjør det fordi han er en ubrukelig mosjonist.

Problemet er vel når Crossfitt fremstiller det som riktig teknikk?

En person som trener, gjør teknikken feil kan bare klandre seg selv. En person som trener Crossfit og blir fortalt at det er riktig teknikk har noen helt andre å skylde enn seg selv til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er vel når Crossfitt fremstiller det som riktig teknikk?

En person som trener, gjør teknikken feil kan bare klandre seg selv. En person som trener Crossfit og blir fortalt at det er riktig teknikk har noen helt andre å skylde enn seg selv til å begynne med.

Det er klart. Men dette skjer da også ofte med en vanlig PT. Forsvarer ikke CF med nebb og klør, trener det ikke selv, jeg bare får litt inntrykk av at man søker på "crossfit fail lol" på youtube og bestemmer seg for at "dette er crossfit". Det finnes jo latterlig atletiske og sterke folk som trener crossfit som også lærer bort teknikk mye bedre enn en resepsjonist/ryddehjelp/pt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart. Men dette skjer da også ofte med en vanlig PT. Forsvarer ikke CF med nebb og klør, trener det ikke selv, jeg bare får litt inntrykk av at man søker på "crossfit fail lol" på youtube og bestemmer seg for at "dette er crossfit". Det finnes jo latterlig atletiske og sterke folk som trener crossfit som også lærer bort teknikk mye bedre enn en resepsjonist/ryddehjelp/pt.

Det er et godt poeng.

Det er mye positivt som har kommet med crossfit, men det vil ikke si at man skal la det negative være. Jeg vet ikke om det er bomberiktig fakta, men med min erfaring skylder jeg på CF for alt som har med kipping å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fargekoder var det på de vektene der? Det var ikke standard 25 kg er rød, 20 kg er blå, 15 kg er gul i hvert fall.

på siste markløften han tok var det 485 pounds som tilsvarer 220kg ish. så tror de røde kan være 20 eller 25kg. usikker på de blå altså, men hvis alle skivene han har på er 20kg og stanga er 20kg så blir det 220kg hvertfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent en stund på Crossfit Bergen nå (fordi utstyr) og jeg må si at jeg er positivt overrasket. Har aldri vært på et treningssenter hvor så mange trener baseøvelser i så stor utstrekning og med betydelig bedre teknikk enn snittet på mainstream gyms slik som Elixia, Sats, studentidretten i Oslo eller Bergen osv. Det er selvfølgelig litt YOLO til tider med spensthopp i bar overkropp, men har lite å utsette på utførelsen av øvelser og treningen de fleste jeg har sett gjør der (tenker da på egentreningen, WODene har jeg ikke sett på).

Godt mulig det er annerledes andre steder, men jeg ble som sagt positivt overrasket. Forøvrig har de heliumfylte bumperplates OG vanlige Eleiko plastskiver (standardskivene med plastbelegg). Får vel fint 300+ på stanga med de, noe de færreste trenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...