Gå til innhold

Til crossfit verden


Halvmetern

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jo. Det var en forhastet kommentar fra min side. Det er godt mulig. Jeg bare satt meg litt på bakbeina fordi alle svartmaler crossfit uten at man egentlig vet noe om kompetansen til de som virrer rundt der. :)

Ingenting galt med crossfit isolert sett. Problemet er, som Asle sier, hvordan det av noen frontes som det ultimate treningsopplegget nesten helt uavhengig av målsetning. For folk som vil trene generelt og allsidig, og ikke har noen spesielle målsetninger om å hevde seg eller bli best mulig på en spesifikk ting, så er crossfit helt fett! Som supplement til annen trening kan det også være både kjekt og effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ser er Axel clean and jerk.

Det ser helt for jævlig ut og har aldri prøvd det selv. Det må gjøres med fatbar så vidt jeg har forstått. Tviler på at jeg noensinne kommer til å ville prøvde dette løftet selv, men det er altså ikke en crossfit kreasjon.

apollons axel. vært i strongman i mange år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit er jo helt suverent brukt som et diagnostisk verktøy. Du vil fort finne ut hvilke muskler/ledd som begrenser bevegeligheten din, dårlig motorikk, dårlig holdning, osv. Ulempen er at man trenger en kompetent person som kan plukke opp dette og rettlede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crossfit er jo helt suverent brukt som et diagnostisk verktøy. Du vil fort finne ut hvilke muskler/ledd som begrenser bevegeligheten din, dårlig motorikk, dårlig holdning, osv. Ulempen er at man trenger en kompetent person som kan plukke opp dette og rettlede.

Det første jeg tenkte var at skrotrally også har samme funksjonen. Genialt til å se hvem som kan være ptoensielt dårlige til å kjøre bil på forskjellig føre, men du trenger en kompetent person til å plukke opp hva som er feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte var at skrotrally også har samme funksjonen. Genialt til å se hvem som kan være ptoensielt dårlige til å kjøre bil på forskjellig føre, men du trenger en kompetent person til å plukke opp hva som er feil ;)

Mener vel mer treningssammensetningen (vektløftiing, turn, osv), snarere enn Crossfit i seg selv når jeg tenker meg om, men det er jo stort sett der du finner noen som driver med alle tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit. Jeg vinner denne diskusjonen nå uansett: Hva ville MJK gjort? :sneaky:

MJK tok konsekvensen av at de ikke hadde peilig på trening og fikk på plass noen som hadde. Resultatet var 30 % mindre treningstid (les.mer tid til andre ting) og samme fysiske prestasjoner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvem en snakker med vil CF være noe helt annet. Går jeg inn på hovedsiden kan jeg finne ut at for styrke og muskelvekst er CrossFit bedre enn alle andre treningsformer bortsett fra bygging og steroider. Da ringer det en bjelle eller to.

Noen tror på det her, og predikerer det samme pisset som CF HQ gjør og tror oppriktig de er best i alt, selv om de er langt fra middelmådig i alt og treningsformen er det også.

Så har vi de som ser på det som en grei intro til mye annet - styrketrening, intensiv sirkeltrening, olympiske løft og behersking av kroppsvekt. Flott. Helt greit. Ta inn turnere, vektløftere, styrkeløftere og det er god stemning.

Problemet blir når en lapskaus av forskjellige metoder blir hevdet å være bedre for å øke alle parametre. Spesifisitetsprinsippet vil ha en prat med den tilnærmingen.

Som intro til en treningsform som kan være OK å drive med og kjekk i et sosialt miljø er det flott. Det er ikke bedre enn alt annet - det er langt, langt verre enn å spesialisere seg innenfor de forskjellige grenene om det er det en vil.

Og for helvete, få orden på dopingbruken. Den er helt ute av kontroll. CF mener det ikke er vits å teste utenfor konkurranse fordi det er på konkurranse en må prestere..

Unødvendig å dra doping inn. Hva er galt med det? Man blir større, sterkere og raskere. I tillegg er det jo flere idrettsjerner som har brukt det? Synes det er morsomt å se på atleter som doper seg jeg. Idretten blir jo tatt til ett nytt nivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig å dra doping inn. Hva er galt med det? Man blir større, sterkere og raskere. I tillegg er det jo flere idrettsjerner som har brukt det? Synes det er morsomt å se på atleter som doper seg jeg. Idretten blir jo tatt til ett nytt nivå!

Det er en helt annen diskusjon.

Sjekk ut Legaliseringsdebatten | Fitnessbloggen Forum

Så lenge det er noe som er ulovlig, så er det ikke noe som er "unødvendig" å dra inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Axle Clean and Press må være det dummeste påfunnet siden Kipping Handstand Pushups (som forresten er HeSpu utenfor CF boksen).

Noe som styrker videoen i begynnelsen av posten.

Det bringer jo frem den evige diskusjonen. Hva kommer først: kipping eller strict. Dernest: Hva er mest effektivt? (per tid, effekt, fart, osv) Og da må man se bort i fra de (nå etablerte) faste variantene av beat swing og butterfly.

Jeg var på et strålende seminar med en tidligere turner som utfordret oss ganske bra på dette feltet. Nå skal ikke jeg gjengi hele begrunnelsen hans, men en kip (i kontekst momentskapende bevegelse) er en viktig progresjon for å oppnå mange kroppsvektøvelser og mekanikken finnes igjen i vanvittig mange andre bevegelser som sprint, hopp, "get up"/burpee, etc.

Det samme gjelder det å gjøre en bevegelse/øvelse i ytterpunkt av range of motion. Selv om formen ikke alltid er perfekt eller bra nok til en 10er så er det greit så lenge du er på vei mot det. Man ser jo aldri barn reise seg opp første gang med perfekt form?

La det være klart at jeg ikke mener at dårlig form er greit når man laster opp vekt på skuldrene. First things first.

Akkurat HSPU vs HeSPU kan du vel neppe skylde på crossfit. Det er vel rett og slett blitt brukt feil så mye at det feile har blitt det rette.

Axle clean & press derimot. Det er en merkelig øvelse det. Jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bringer jo frem den evige diskusjonen. Hva kommer først: kipping eller strict. Dernest: Hva er mest effektivt? (per tid, effekt, fart, osv) Og da må man se bort i fra de (nå etablerte) faste variantene av beat swing og butterfly.

Jeg var på et strålende seminar med en tidligere turner som utfordret oss ganske bra på dette feltet. Nå skal ikke jeg gjengi hele begrunnelsen hans, men en kip (i kontekst momentskapende bevegelse) er en viktig progresjon for å oppnå mange kroppsvektøvelser og mekanikken finnes igjen i vanvittig mange andre bevegelser som sprint, hopp, "get up"/burpee, etc.

Det samme gjelder det å gjøre en bevegelse/øvelse i ytterpunkt av range of motion. Selv om formen ikke alltid er perfekt eller bra nok til en 10er så er det greit så lenge du er på vei mot det. Man ser jo aldri barn reise seg opp første gang med perfekt form?

La det være klart at jeg ikke mener at dårlig form er greit når man laster opp vekt på skuldrene. First things first.

Akkurat HSPU vs HeSPU kan du vel neppe skylde på crossfit. Det er vel rett og slett blitt brukt feil så mye at det feile har blitt det rette.

Axle clean & press derimot. Det er en merkelig øvelse det. Jeg gjør det ikke.

Det er vet veldig godt poeng.

Uansett har konteksten og den utstrakte bruken av kipping i Crossfit tatt det til nye høyder mener jeg. Det er legit og kippe om du vet bruksområdene, men når CFere hardnakket går ut og påstår at kipping pullups er den korrekte måten å gjøre pushups på, da blir jeg litt smålig i min retorikk. La meg ikke engang begynne på kipping HeSPU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vet veldig godt poeng.

Uansett har konteksten og den utstrakte bruken av kipping i Crossfit tatt det til nye høyder mener jeg. Det er legit og kippe om du vet bruksområdene, men når CFere hardnakket går ut og påstår at kipping pullups er den korrekte måten å gjøre pushups på, da blir jeg litt smålig i min retorikk. La meg ikke engang begynne på kipping HeSPU.

Antar det er en liten skrivefeil der, da jeg kan garantere at ingen mener at kipping pullups har noe med pushups å gjøre.

Men dersom du skal gjøre 100stk på kortest mulig tid så er det vel ingen tvil om at kipping er mer effektivt enn strict?

Crossfit får mye ufortjent kritikk av dem som egentlig ikke vet hvorfor ting er som de er. Sitater tas ut av kontekst, menigmann på boxen tillegges like mye troverdighet som autoriteter som Kelly Starrett (fysioterapeut som driver crossfit san francisco), osv. Litt på samme måte som bodybuilding ofte gis mye pes fordi det er så mange som har en mening om det.

Synes godt du kan begynne med kipping hspu/hespu. Det er jo absolutt ingenting gale med det. Til forskjell fra andre kip-teknikker så er dette en mer tidkrevende øvelse enn stricte, men poenget er vel gjerne å tillate å få inn volum på en øvelse man (enda) ikke er sterk nok til å gjennomføre. Det er en av flere metoder å øke volumet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er en liten skrivefeil der, da jeg kan garantere at ingen mener at kipping pullups har noe med pushups å gjøre.

Men dersom du skal gjøre 100stk på kortest mulig tid så er det vel ingen tvil om at kipping er mer effektivt enn strict?

Crossfit får mye ufortjent kritikk av dem som egentlig ikke vet hvorfor ting er som de er. Sitater tas ut av kontekst, menigmann på boxen tillegges like mye troverdighet som autoriteter som Kelly Starrett (fysioterapeut som driver crossfit san francisco), osv. Litt på samme måte som bodybuilding ofte gis mye pes fordi det er så mange som har en mening om det.

Synes godt du kan begynne med kipping hspu/hespu. Det er jo absolutt ingenting gale med det. Til forskjell fra andre kip-teknikker så er dette en mer tidkrevende øvelse enn stricte, men poenget er vel gjerne å tillate å få inn volum på en øvelse man (enda) ikke er sterk nok til å gjennomføre. Det er en av flere metoder å øke volumet på.

Om målet er x antall reps på kortest mulig tid vil altid den minst energikrevende måten med kjappest gjennomførelse være mest hensiktsmessig.

Diskusjonen om poenget med "to siffret" antall repetisjoner tar jeg ikke her, men som nevnt almass av over her så er det budskapet CF ofte promoterer som ikke nødvendigsvis stemmer overens med hvordan de trener.

Jeg er personlig uenig at du skal lære kipping hspu eller hespu, og jeg tror jeg missforstår deg. For det er ikke enklere å kippe en å kjøre en strict bevegelse, og da snakker jeg ikke mot maks mulige repetisjoner, jeg snakker om å utføre øvelsen korrekt.

Anngående volumøkning for f.eks Hespu er det så mange øvelser som kan trenes for å oppnå volum og styrke til man kan kjøre en HeSpu at jeg ikke ser poenget.

Ikke finner jeg noe blant turnlitteraturen om kipping i øvelser som HeSpu, Pullups etc.

Kip og svingteknikken brukt der, brukes til noe helt annet en å veie opp for manglende styrke eller teknikk.

Så vidt meg bekjent er det i de fleste turnskoler å lære strict.

Nå er det forskjell på turning og CF, men det fundamentale mener jeg er likt uansett idrett eller sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er x antall reps på kortest mulig tid vil altid den minst energikrevende måten med kjappest gjennomførelse være mest hensiktsmessig.

Diskusjonen om poenget med "to siffret" antall repetisjoner tar jeg ikke her, men som nevnt almass av over her så er det budskapet CF ofte promoterer som ikke nødvendigsvis stemmer overens med hvordan de trener.

Jeg er personlig uenig at du skal lære kipping hspu eller hespu, og jeg tror jeg missforstår deg. For det er ikke enklere å kippe en å kjøre en strict bevegelse, og da snakker jeg ikke mot maks mulige repetisjoner, jeg snakker om å utføre øvelsen korrekt.

Anngående volumøkning for f.eks Hespu er det så mange øvelser som kan trenes for å oppnå volum og styrke til man kan kjøre en HeSpu at jeg ikke ser poenget.

Ikke finner jeg noe blant turnlitteraturen om kipping i øvelser som HeSpu, Pullups etc.

Kip og svingteknikken brukt der, brukes til noe helt annet en å veie opp for manglende styrke eller teknikk.

Så vidt meg bekjent er det i de fleste turnskoler å lære strict.

Nå er det forskjell på turning og CF, men det fundamentale mener jeg er likt uansett idrett eller sport.

Handstand (push up eller bare stående) og pull ups er vel ikke forbeholdt turnere? Det er jo en estetisk idrett der man får poeng etter form. Tidligere var jo banan-håndstående regnet som den riktige. Det er det ikke lenger.

Jeg ser bevegelsen fra bevegelsen perspektiv - ikke nødvendigvis idrettsspesifikt. Kip er ikke én bevegelse. Det er for meg en samlebetegnelse på bevegelser for å skape moment.

Hadde vært interessant å se deg diskutere dette med kipping hspu/hespu med han her:

Ofte er det faktisk mer komplekst å utføre en lettere variant. Progresjon går jo gjerne fra en enkel bevegelse (få ledd) til en mer kompleks øvelse (flere ledd) og til en lettere øvelse (få ledd).

Ring dips er et eksempel på en mer kompleks øvelse med flere ledd i bevegelse enn f.eks. iron cross som har få ledd i bevegelse, men det er ingen tvil om at iron cross er vanskeligere å gjennomføre.

Hvorfor ulike CF-benchmarks er som de er og hvorfor vektene er satt som de er satt har ofte en begrunnelse. Nå er ikke jeg crossfit-trener eller en ihuga supporter av alt som kommer fra den leiren, men jeg vet at det er ganske mye mer bakom enn "fuck yeah, nå skal vi vise at vi er fittest on earth!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handstand (push up eller bare stående) og pull ups er vel ikke forbeholdt turnere? Det er jo en estetisk idrett der man får poeng etter form. Tidligere var jo banan-håndstående regnet som den riktige. Det er det ikke lenger.

Jeg ser bevegelsen fra bevegelsen perspektiv - ikke nødvendigvis idrettsspesifikt. Kip er ikke én bevegelse. Det er for meg en samlebetegnelse på bevegelser for å skape moment.

Hadde vært interessant å se deg diskutere dette med kipping hspu/hespu med han her:

Ofte er det faktisk mer komplekst å utføre en lettere variant. Progresjon går jo gjerne fra en enkel bevegelse (få ledd) til en mer kompleks øvelse (flere ledd) og til en lettere øvelse (få ledd).

Ring dips er et eksempel på en mer kompleks øvelse med flere ledd i bevegelse enn f.eks. iron cross som har få ledd i bevegelse, men det er ingen tvil om at iron cross er vanskeligere å gjennomføre.

Hvorfor ulike CF-benchmarks er som de er og hvorfor vektene er satt som de er satt har ofte en begrunnelse. Nå er ikke jeg crossfit-trener eller en ihuga supporter av alt som kommer fra den leiren, men jeg vet at det er ganske mye mer bakom enn "fuck yeah, nå skal vi vise at vi er fittest on earth!".

Vi er nok ganske enig i hva kipping er for noe og kompleksiteten bak det. Eneste påstanden som jeg står fast med er at kipp i seg selv vil altid være hakket enklere enn å utføre øvelsen strict, selv om kipping i seg selv kan være komplekst.

Jeg hadde gjærne tatt diskusjonen med han, og for å være helt ærlig så tror jeg vi ikke er så langt fra hverandre.

Jeg er enig med deg i mye her, men der jeg er veldig uenig er peonget med at det er ganske mye mer bakom. Mitt totale inntrykk er at majoriteten av CF-gymmene IKKE kan begrunne mye av det de gjør.

en liten anektote, så har jeg besøkt fem CF-gym (box?) her til lands, og bare en av dem hadde en tanke bak kipping. Resten av de spurte gjorde det fordi det var slik man ble sterkest..

Sier ikke at hele CF leiren er slik, men det er vel flere en de liker å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...