Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Nå ble det vel også ganske tidlig tydelig i denne diskusjonen at jenter 'flest' i denne tråden sa seg enige med utsagnet om at jenter ikke kan diskutere? Det var hvertfall de som valgte å uttrykke seg ;)

Jeg mener å huske at vi var flere jenter som var uenig i det. Ja, noen jenter var enig, men ikke jenter "flest". Men så skrev jeg også at jeg var ferdig med diskusjonen fordi det var omtrent umulig å bli enig, og å diskutere et tema ihjel ser jeg på som unødvendig. Den eneste grunnen til at jeg valgte å sitere Eplelax var at jeg synes eksemplet hans hadde lite sammenlikningsgrunnlag i mine øyne. Jeg er fortsatt ferdig med diskusjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å huske at vi var flere jenter som var uenig i det. Ja, noen jenter var enig, men ikke jenter "flest". Men så skrev jeg også at jeg var ferdig med diskusjonen fordi det var omtrent umulig å bli enig, og å diskutere et tema ihjel ser jeg på som unødvendig. Den eneste grunnen til at jeg valgte å sitere Eplelax var at jeg synes eksemplet hans hadde lite sammenlikningsgrunnlag i mine øyne. Jeg er fortsatt ferdig med diskusjonen ;)

Jeg er enig i at eksempelet mitt var litt dårlig, men bra du tok poenget likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun påpeker fortsatt forhold som kan belyse saken. Det er flere faktorer som gjør at sykefraværet er høyere hos kvinner. Graviditet er en av dem. Det er ingen konkluderene faktor som gjør at kvinner har høyere sykefravær, det er flere.

Hvilke andre faktorer? Graviditet forklarer ikke kvinners sykefravær; kvinner med f.eks. flere barn har lavere sykefravær enn kvinner uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre faktorer? Graviditet forklarer ikke kvinners sykefravær; kvinner med f.eks. flere barn har lavere sykefravær enn kvinner uten barn.

Du kan lese gjennom diskusjonen. Har nevnt det flere ganger.

Og jo, graviditet kan forklarer deler av sykefraværet. Hva har flere barn med den saken å gjøre? Det å gå gravid medfører helseplager i seg selv.

Forøvrig kan du vise til kilde for den påstanden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det vel også ganske tidlig tydelig i denne diskusjonen at jenter 'flest' i denne tråden sa seg enige med utsagnet om at jenter ikke kan diskutere? Det var hvertfall de som valgte å uttrykke seg ;)

Du leser det du har lyst til å lese du. Er ingen majoritet i denne diskusjonen som har sagt seg enig i at jenter ikke kan diskutere. De som har gjort det er mannsjåvenistisk menn med dårlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlighet er selvfølgelig viktigst. MEN, om ikke førsteintrykket er bra, hva er sjansen for å bli kjent med vedkommende? (Iallefall min erfaring, både for gutter og jenter. Hvor mange jenter går bort til den kjekkeste gutten kontra sofasliteren?)

Victorias-secret modeller er for tynne imo.

Sterke jenter er tøft ;) Men kan og bli for mye av det gode :-P hehe. Men syns d e skikkelig kjekt når jenter trener styrke over lengre tid, og viser fremgang :)! *thumbs up*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan lese gjennom diskusjonen. Har nevnt det flere ganger.

Og jo, graviditet kan forklarer deler av sykefraværet. Hva har flere barn med den saken å gjøre? Det å gå gravid medfører helseplager i seg selv.

Forøvrig kan du vise til kilde for den påstanden din?

gidder ikke lese nærmere 30 sider. hvilke faktorer?

antall barn og sykefravær avkrefter påstanden om kvinner har høyere sykefravær fordi kvinner får barn:

Eit uansvarleg Høgre -Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser det du har lyst til å lese du. Er ingen majoritet i denne diskusjonen som har sagt seg enig i at jenter ikke kan diskutere. De som har gjort det er mannsjåvenistisk menn med dårlig erfaring.

Om du har fulgt med har jeg ikke et eneste sted sagt meg enig i påstanden, heller tvert i mot.

Til dere gutta.... Om jenter. | Side 2 | Fitnessbloggen Forum

Til dere gutta.... Om jenter. | Side 4 | Fitnessbloggen Forum

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg få skikkelige, ærlige svar her. DIN mening!

1. Er personlighet virkelig det viktigste på ei jente eller er det bare romantisk bullshit?

2. Er normalvektige jenter på diett på jakt etter perfekt sommerkropp (cardio + 1500 kalorier ala Victorias secret-modeller) hot or not?

3. Er det virkelig tøft med sterke jenter, eller vil dere helst hatt styrkerommet for dere selv?

Svar på alle eller en. Jeg er supernysgjerrig, håper på svar!

1. Ja, det er det viktigste.

2. Not.

3. Ja, tøft med sterke jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gidder ikke lese nærmere 30 sider. hvilke faktorer?

antall barn og sykefravær avkrefter påstanden om kvinner har høyere sykefravær fordi kvinner får barn:

Eit uansvarleg Høgre -Aftenposten

Alt fra at kvinner er mer nevrotiske, tar større omsorgsansvar, til at skjevheter i yrkene (kvinne og mannsdominerte yrker), fysiske forskjeller, osv. Det er nevner masse forskjellig faktorer gjennom hele diskusjonen, vil du vite mer så kan du lese selv.

Og den artikkelen sier ingenting. Er en enkel person som har tolket statestikk selv. Ingen linking til statestikken.

Forøvrig så er det snakk om sykefraværet mens man går gravid som f. eks bekkenløsning.Og selvfølgelig er det kvinner som sliter etter fødselen med helseplager også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du påstår fortsatt at veldig mange jenter her inne har sagt seg enig i at jenter ikke kan diskutere?

Vel, det stemmer ikke. Da har du tolket andres svar veldig rart.

Om vi teller 'likes' som å på ett eller annet vis utrykke sin enighet med en påstand teller jeg en forholdsvis betydelig andel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antall barn og sykefravær avkrefter påstanden om kvinner har høyere sykefravær fordi kvinner får barn:

Eit uansvarleg Høgre -Aftenposten

Vel...

Nei, dette handlar ikkje om at norske kvinner er så mykje meir aktive i arbeidslivet enn før. Det er fleire land som har like høg eller høgre arbeidsdeltaking enn norske kvinner, likevel ligg desse landa langt etter Noreg i sjukmeldingar. I Finland til dømes som òg har høg arbeidsdeltaking mellom kvinner og mykje mindre deltid, 90 prosent av finske kvinner i omsorgssektoren arbeider heiltid, finn ein nesten ikkje skilnad mellom kjønna.

Statistikken (eller presentasjonen av statistikken) som ble postet noen sider tilbake viste vel helst at disse kjønnsforskjellene var rimelig konstante fra land til land. Kvinner er mer sykemeldte enn menn, overalt. Kanskje ikke i Finland, som i såfall var et beleilig eksempel å trekke frem, men det er en påstand jeg ikke har planer om å ettergå og undersøke om stemmer.

Kvinner får born! Ja, det gjer dei, og sjukefråværet mellom gravide har gått dramatisk opp. Men born forklarer svært lite. For det fyrste fekk kvinner også born før, så det i seg sjølv forklarer ingenting, i tillegg kjem det at det nesten ikkje finst skilnader mellom kvinner med born og kvinner utan born. Til dømes har kvinner med to born eit lægre sjukefråvær enn kvinner utan born. SSB har òg sett på kva som skjer når kvinner får born: Når det har gått ei tid etter fødselen, er kvinnene attende på det sjukmeldingsnivået dei låg på før dei fekk born. Altså kan ikkje born forklara den dramatiske auken i sjukmeldingar mellom kvinner.

Kvinner fikk også barn før, men da var den kvinnelige andelen i arbeidslivet mye lavere, og det var kanskje ikke akkurat de kvinnene som var i jobb som fikk barn. At kvinnene en stund etter fødselen er tilbake på sitt opprinnelige sykefravær sier ingenting om hvordan sykefraværet under selve graviditeten påvirker statistikken. Nå som kvinneandelen i arbeidslivet er betydelig økt sammenlignet med tidligere, så kommer vi ikke bort ifra at også flere arbeidstakere enn tidligere vil bli gravide, og tilfeldighetene vil ha det til at dette hovedsakelig rammer kvinner. Hvorfor en graviditet skulle føre til økt sykefravær mens den holder på er gjennomgått tidligere i tråden. At sykefraværet i ettertid av en graviditet ikke er høyere enn før er vel egentlig bare som forventet, men det forandrer ingenting av det som foregår under selve graviditeten.

Så nei, en kvinne som har fått barn er ikke mer syk enn en som ikke har fått barn. Men kvinnen som har fått barn var nok i gjennomsnitt mer borte fra jobb i den perioden hun gikk gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som kvinneandelen i arbeidslivet er betydelig økt sammenlignet med tidligere, så kommer vi ikke bort ifra at også flere arbeidstakere enn tidligere vil bli gravide, og tilfeldighetene vil ha det til at dette hovedsakelig rammer kvinner. .

som bare bekrefter poenget. kvinner, som gruppe, er "skjørere" enn menn. tidligere var det kun en liten del av kvinner som var i arbeid; den mer hardføre delen. nå er et mer representativt andel av kvinner i jobb og sykefraværet er enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som bare bekrefter poenget. kvinner, som gruppe, er "skjørere" enn menn. tidligere var det kun en liten del av kvinner som var i arbeid; den mer hardføre delen. nå er et mer representativt andel av kvinner i jobb og sykefraværet er enormt.

Jeg er fascinert over dine evner til å trekke konklusjoner. High five!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...