Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Her er min ærlige mening.

1. Personlighet er VIKTIG, om man bare skal møtes for sex er det ikke viktig, men om man faktisk skal leve sammen og ha et liv sammen er personlighet avgjørende faktisk! Intelligens er sexy, smarte kvinner er med andre ord sexy, attitude er sexy, selvsikkerhet er sexy. Men man må ikke missforstå, jenter må være i kontakt med sine feminine sider, guttejenter er morro det, men det er alt de er også! Humor og evnen til å kunne spøke med seg selv og andre, være laidback er også noe jeg ser etter. Husk personligheten vi har er ikke bare et resultat av miljø og oppvekst, men også evolusjon. Til slutt smaken er altid forskjellig, noen gutter foretrekker sikkert damene dumme og hjelpesløse?

2. Sommerkropp og et ønske om å se bra ut, og ikke minst ta vare på seg selv er selvfølgelig hottere enn de som gir F. Det værste jeg vet er tynnfeite jenter, dvs jenter som er tynne, men de har ikke en eneste muskel i kroppen og er litt dissne her og der, lut rygg, dårlig holdning etc.

3. Jeg har fått skikkelig sansen for damer som trener, lift like a man, look like a goddess. Men det er ikke noe vits i å bli den kvinnelige utgaven a He-man :) Squats er viktig ;) hehe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hun påpeker fortsatt forhold som kan belyse saken. Det er flere faktorer som gjør at sykefraværet er høyere hos kvinner. Graviditet er en av dem. Det er ingen konkluderene faktor som gjør at kvinner har høyere sykefravær, det er flere.

Forøvrig så belyser hun en annen ting og det er den ujevne forskjellen mellom kvinnedominerte yrker og mannsdominerte yrker. De som jo er i nordsjøen f. eks, de tar sjelden ut sykemelding. Hvis de gjør det må de gjennom ettersjekk osv hos legen pga sikkerhet. Forholdene der gjør at man ikke velger å ta ut sykemelding så lett. De som derimot jobber i helsesektoren kan ikke gå syk på jobb selv om det er bare en forkjølelse og det pga at de kan smitte andre.

Og dette med sykefravær offshore er du helt sikker på...?

;)

Det er store forskjeller på jobbene offshore - på boredekket er det tøft, i cateringen er det mykt. På dekk er det mest mannfolk. I cateringen er det mest kvinnfolk. Hvor tror du fraværet er størst?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette med sykefravær offshore er du helt sikker på...?

;)

Det er store forskjeller på jobbene offshore - på boredekket er det tøft, i cateringen er det mykt. På dekk er det mest mannfolk. I cateringen er det mest kvinnfolk. Hvor tror du fraværet er størst?

;)

Alle som skal jobbe i nordsjøen må gjennom ettersjekk hos legen hvis de har tatt ut sykemelding. Står du ikke på den så kommer du ikke ut.

Selv om kvinner jobber i nordsjøen så kan jo de også bli gravide. Sånne ting vil jo automatisk trekke opp fraværet på en slik arbeidsplass. Det skal påpekes at de som jo er i nordsjøen jo er også ganske annerledes enn oss andre. 2 uker på, 4 eller 3 uker av er ganske normalt. Og når du har så mange uker i året fri så kan du godt være syk i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at man velger når man er syk, men du skjønner hva jeg mener? At det er en større sannsynlighet for å være syk i disse ukene.

Skjønner ikke egentlig, men det gjør ikke så mye.

Tror ikke offshore-statistikkene over sykefravær fordelt etter kjønn viser nevneverdig forskjell fra det bildet som tegnes gjennom statistikkene over arbeidslivet på fastlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke egentlig, men det gjør ikke så mye.

Tror ikke offshore-statistikkene over sykefravær fordelt etter kjønn viser nevneverdig forskjell fra det bildet som tegnes gjennom statistikkene over arbeidslivet på fastlandet.

Det viser seg faktisk at det er et høyere sykefravær %-vis i renholdssektoren off-shore. Skyhøyt sykefravær i offshore-renhold -Aftenbladet.no

Men dette skyldes belastningsskader hovedsakelig. Og når kvinner er den største hoveddelen der også så selvfølgelig så blir sykefraværet på kvinner høyere enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så belyser hun en annen ting og det er den ujevne forskjellen mellom kvinnedominerte yrker og mannsdominerte yrker. De som jo er i nordsjøen f. eks, de tar sjelden ut sykemelding. Hvis de gjør det må de gjennom ettersjekk osv hos legen pga sikkerhet. Forholdene der gjør at man ikke velger å ta ut sykemelding så lett. De som derimot jobber i helsesektoren kan ikke gå syk på jobb selv om det er bare en forkjølelse og det pga at de kan smitte andre.

Det viser seg faktisk at det er et høyere sykefravær %-vis i renholdssektoren off-shore. Skyhøyt sykefravær i offshore-renhold -Aftenbladet.no

Men dette skyldes belastningsskader hovedsakelig. Og når kvinner er den største hoveddelen der også så selvfølgelig så blir sykefraværet på kvinner høyere enn menn.

lol

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med kroniske sykdommer har jo en klart definert årsak til hvorfor de er mer syke, det gjelder ikke for kvinner.

Ok, humour me.. Hva er den klart definerte årsaken til at jeg som diabetiker skal være mer borte fra jobb enn en ikke-diabetiker? Jeg kan da kontrollere blodsukkeret mitt så jeg til enhver tid ligger mellom 4 og 6, og med den påkrevde treninga og den økte kostholdsbevisstheten er antagelig min generelle helse bedre enn snittet.

Jeg vil tro jeg er dekket av ordningen grunnet statistikk, fordi få diabetikere klarer å holde et normalt blodsukker hele tida og dermed plages av følinger og senskader. Akkurat som jeg kan ha langt lavere sykefravær enn snittet kan også en kvinne ha langt lavere sykefravær enn snittet. Statistisk sett har vi ikke det, så begge grupper bør dekkes av en slik ordning noe annet enn arbeidsgivers lommebok så ingen av oss blir mindre attraktive for arbeidsgiver.

Dette er vel strengt tatt ikke noe vi stort sett har kommet frem til, selv om du har gjentatt det en god del ganger. :)

"Vi", som i Aaandreaaa og jeg, har begge vedgått at dette antagelig er en betydelig bit av puslespillet. Alt av statistikk og ekspertuttalelser som har vært linket til viser jo at kvinner er mer syke på tvers av yrkesgrupper og hjemmesituasjoner; at sykefraværet skyldes "generell helse eller syksomsadferd". Altså, kvinner blir enten mer syke fordi de er kvinner, eller de blir omtrent like mye syke som menn men terskelen for å sykemelde seg er lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi", som i Aaandreaaa og jeg, har begge vedgått at dette antagelig er en betydelig bit av puslespillet. Alt av statistikk og ekspertuttalelser som har vært linket til viser jo at kvinner er mer syke på tvers av yrkesgrupper og hjemmesituasjoner; at sykefraværet skyldes "generell helse eller syksomsadferd". Altså, kvinner blir enten mer syke fordi de er kvinner, eller de blir omtrent like mye syke som menn men terskelen for å sykemelde seg er lavere.

Wait whaat? Har du lest det jeg har skrevet?? La meg sitere meg selv:

"Det er en konklusjon du trekker fra denne diskusjonen. Den konklusjonen kan selvfølgelig være helt feil. Det er helt sikkert masse vi ikke har vært inne på som bidrar. Det er et høyst komplekst fenomen, og jeg tror ikke vi har kommet frem til "løsningen" selv om det at de "bekymrer seg syke" kan være en faktor."

Det at jeg anerkjenner en mulig faktor er noe helt annet enn å anta at jeg har rett, og at den er betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wait whaat? Har du lest det jeg har skrevet?? La meg sitere meg selv:

"Det er en konklusjon du trekker fra denne diskusjonen. Den konklusjonen kan selvfølgelig være helt feil. Det er helt sikkert masse vi ikke har vært inne på som bidrar. Det er et høyst komplekst fenomen, og jeg tror ikke vi har kommet frem til "løsningen" selv om det at de "bekymrer seg syke" kan være en faktor."

Det at jeg anerkjenner en mulig faktor er noe helt annet enn å anta at jeg har rett, og at den er betydelig.

Hva er det du terper på her? Bruken av ordet "betydelig"? Jeg har gjennom de siste ~10 sidene av diskusjonen hatt inntrykket av at du er omtrent eneste kvinne som er reflektert nok til å se at en del av forskjellen i sykefraværet ikke kan forklares med alle disse "kvinner er bedre/jobber hardere/gir mer omsorg"-tulleforklaringene. Det vi står igjen med da er, som jeg også skrev: "generell helse eller syksomsadferd", som enten betyr at kvinner blir mer syke av samme belastning, eller at terskelen for å be om sykemelding er lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du terper på her? Bruken av ordet "betydelig"? Jeg har gjennom de siste ~10 sidene av diskusjonen hatt inntrykket av at du er omtrent eneste kvinne som er reflektert nok til å se at en del av forskjellen i sykefraværet ikke kan forklares med alle disse "kvinner er bedre/jobber hardere/gir mer omsorg"-tulleforklaringene. Det vi står igjen med da er, som jeg også skrev: "generell helse eller syksomsadferd", som enten betyr at kvinner blir mer syke av samme belastning, eller at terskelen for å be om sykemelding er lavere.

Okei, mulig jeg flisespikker, men jeg synes det er viktig å få frem. I løpet av diskusjonen har jeg vært åpen for å diskutere alle mulige faktorer, uavhengig av om de anses som "politisk korrekte" eller ikke. Og mitt hovedpoeng har hele tiden vært at det sannsynligvis er en kombinasjon av veldig veldig veldig mange faktorer som ligger til grunn. Jeg ønsker ikke å trekke noen konklusjon i noen som helst retning. Derfor reagerer jeg. "Generell helse eller sykdomsadferd" er også kanskje en faktor, men jeg har ikke lyst til å si noe bastant om hva "vi" har "kommet frem til", for det har vi hverken kompetanse eller kunnskapsgrunnlag til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi står igjen med da er, som jeg også skrev: "generell helse eller syksomsadferd", som enten betyr at kvinner blir mer syke av samme belastning, eller at terskelen for å be om sykemelding er lavere.

Dette tror jeg de aller fleste vil være enig i - men det springende punkt er HVORFOR det er slik.

"Samme belastning" - er det faktisk, opplevd eller forventet (total)belastning som da beskrives?

"Lavere terskel for sykemelding" - er det fordi opplevde krav til innsats på andre arenaer er større for kvinner enn menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, mulig jeg flisespikker, men jeg synes det er viktig å få frem. I løpet av diskusjonen har jeg vært åpen for å diskutere alle mulige faktorer, uavhengig av om de anses som "politisk korrekte" eller ikke. Og mitt hovedpoeng har hele tiden vært at det sannsynligvis er en kombinasjon av veldig veldig veldig mange faktorer som ligger til grunn. Jeg ønsker ikke å trekke noen konklusjon i noen som helst retning. Derfor reagerer jeg. "Generell helse eller sykdomsadferd" er også kanskje en faktor, men jeg har ikke lyst til å si noe bastant om hva "vi" har "kommet frem til", for det har vi hverken kompetanse eller kunnskapsgrunnlag til å gjøre.

For å flisespikke litt tilbake skrev jeg at vi har vedgått at det antagelig er en betydelig bit av puslespillet. "Enige om" skrev jeg i en post lengre opp der jeg ikke navngav noen, fordi jeg trodde i min naivitet at de som fortsatt var igjen i tråden faktisk hadde fått med seg statistikken som er postet, som i allefall kverker alle foreslåtte faktorer som kan stå for forskjellen i sykefravær.

At alle faktorene noen foreslår i en forumtråd på nettet tilbakevises betyr selvsagt ikke at det ikke er mange faktorer som spiller inn, jeg er ikke så påståelig at jeg skal krangle på den. Jeg har bare vanskelig for å komme på nye idéer for faktorer av så stor betydning at det står for den ganske markante forskjellen i sykefraværet. Spesielt når jeg er litt farget av at alle kvinner jeg noen sinne har kjent (som ikke er bestemødre) har et ganske annet forhold til arbeid og/eller egen sykdom enn menn jeg har hatt kontakt med opp gjennom. (Den typiske "Vi kjører på til det sier stopp *hosthark!" mot "Better safe than sorry, sofaen i dag!")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg de aller fleste vil være enig i - men det springende punkt er HVORFOR det er slik.

"Samme belastning" - er det faktisk, opplevd eller forventet (total)belastning som da beskrives?

"Lavere terskel for sykemelding" - er det fordi opplevde krav til innsats på andre arenaer er større for kvinner enn menn?

Når jeg skriver "samme belastning" snakker jeg om faktisk (målbar/observerbar) belastning, i den grad man kan definere noe slikt godt. Jeg har nevnt flygeledere flere ganger, som har en jobb som er så stressende at de er langt mer utsatt for sykdom enn mange andre yrkesgrupper. En lavt utdannet, lavtlønnet alenemor med lite familie å støtte seg på kan vel også sies å ha en stor faktisk belastning.

Å snakke om opplevd belastning er kanskje relevant for denne forskjellen i sykefravær, men det hjelper ingen på noen måte om vi skal anerkjenne at et individ som vasker gulv kan føle seg mer stresset og belastet enn en flygeleder. Den faktiske belastningen er faktisk større hos flygelederen, og når kvinner er mer syke enn menn enten vi snakker om renholdspersonell eller flygeledere, så er det nærtliggende å hoppe til tanken at "kvinner bekymrer seg syke".

Lavere terskel for sykemelding.. Hvor mange menn kjenner du som er oppdratt med holdningen om at du ikke er Mann om du lar noe mindre enn et brukket bein stoppe deg i dine daglige, "Mannlige" gjøremål (inb4, ja, spissformulering)? Hvor mange kvinner kjenner du som heller tenker "Better safe than sorry" og tar dagen på sofaen når nesa renner og halsen er litt sår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det knytter seg en del kulturgitte forventninger til hva det vil si å være mann. På samme vis med kvinner. For meg er det åpenbart at noe av dette gjenspeiler seg statistisk over sykefravær fordelt etter kjønn. At dette taler til menns favør er jeg ikke like sikker på. Menn dør statistisk sett "for tidlig" og det er det nok mange grunner til. Men - det å anta at menn generelt sett, har en mer "gi-faen-holdning" til egen helsetilstand, tror jeg ikke er spesielt kontroversielt. Om det stemmer (og det tror jeg) så kan det bety at menn utsetter seg for mer helseskadelig belastning enn hva kvinner gjør det. Eksempelvis ved å gå på jobb, selv om en ikke har godt av det.

Kanskje burde menn generelt sett bli flinkere til å lytte til kroppen sin? Og kanskje burde vi erkjenne at kvinner ikke er for mye borte fra jobb, men at det snarere er slik at det er menn som er for lite borte fra jobb? Det kan det ikke gis noe entydig svar på. Det blir et spørsmål om hvor gode velferdsordninger vi skal holde oss med, samt i hvilken grad maskuline og feminine verdier kan og bør tvinges til å samsvare. Det eneste vi kan være sikre på er at kvinner er mer sykemeldt enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å flisespikke litt tilbake skrev jeg at vi har vedgått at det antagelig er en betydelig bit av puslespillet. "Enige om" skrev jeg i en post lengre opp der jeg ikke navngav noen, fordi jeg trodde i min naivitet at de som fortsatt var igjen i tråden faktisk hadde fått med seg statistikken som er postet, som i allefall kverker alle foreslåtte faktorer som kan stå for forskjellen i sykefravær.

At alle faktorene noen foreslår i en forumtråd på nettet tilbakevises betyr selvsagt ikke at det ikke er mange faktorer som spiller inn, jeg er ikke så påståelig at jeg skal krangle på den.

Fint

Jeg har bare vanskelig for å komme på nye idéer for faktorer av så stor betydning at det står for den ganske markante forskjellen i sykefraværet.

Kanskje problemet er at du ser etter "faktorer av så stor betydning". Jeg tror løsningen er så kompleks og vag at man ikke vil kunne finne helt avgjørende faktorer.

Spesielt når jeg er litt farget av at alle kvinner jeg noen sinne har kjent (som ikke er bestemødre) har et ganske annet forhold til arbeid og/eller egen sykdom enn menn jeg har hatt kontakt med opp gjennom. (Den typiske "Vi kjører på til det sier stopp *hosthark!" mot "Better safe than sorry, sofaen i dag!")

Her har jeg ikke den oppfatningen i det hele tatt. Akkurat når det kommer til dette med å "skulke" jobben (og det er uvisst hvor stor del av sykefraværet dette representerer), så tror jeg det sosiale spiller stort inn. Hva man oppfatter at normen er, hva venners og kollegaers holdning er, hva man er lært opp til (min mors mantra: "klarer du stå oppreist er du ikke syk"). Jeg ser ikke helt hvilke kjønnsspesifikke faktorer som skulle bidratt til lavere arbeidsmoral hos kvinner enn hos menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint

Kanskje problemet er at du ser etter "faktorer av så stor betydning". Jeg tror løsningen er så kompleks og vag at man ikke vil kunne finne helt avgjørende faktorer.

Her har jeg ikke den oppfatningen i det hele tatt. Akkurat når det kommer til dette med å "skulke" jobben (og det er uvisst hvor stor del av sykefraværet dette representerer), så tror jeg det sosiale spiller stort inn. Hva man oppfatter at normen er, hva venners og kollegaers holdning er, hva man er lært opp til (min mors mantra: "klarer du stå oppreist er du ikke syk"). Jeg ser ikke helt hvilke kjønnsspesifikke faktorer som skulle bidratt til lavere arbeidsmoral hos kvinner enn hos menn.

Kudos til din mor for sin holdning, er det lov å være så frekk at jeg spør hvor gammel hun er? Samme holdning som min bestemor som oppdro 3 unger, jobbet som skuredame, stelte hus, hjalp til med vedhugst, og lagde alt av mat fra bunn (snakker kjøpe halv gris og bøtte med blod). Som selv da jeg var liten og hun var 65-70 sto opp kl 4-5 på morningen med migrene og bakte ferskt brød til frokost med gjevnlige dopauser for å spy av migrenesmertene før hu la seg et par timer før frokosten skulle lages. Damer, eller mennesker generelt, av det kaliberet finnes det ikke mange av mer. :(

Vi snakker uansett begge om anekdoter her, som min far som for endel år siden stiftet eget firma mens han bygde om et hus med garasje, med en fæl prolaps i ryggen. Han jobbet døgnet rundt og teipa kutt som kanskje burde hatt legetilsyn, mens hans eksforlovede som jobbet på kontor gjevlig lå på sofaen med en bok fordi hun ikke "følte seg helt i form". Nå skal jeg ikke invalidere hennes opplevelse av formen sin, eller påstå at nevneverdig mange menn har den arbeidskapasiteten min far har, men alikevel.. Jeg opplever det stort sett alltid sånn at mannen gjør det han må, mens kvinnen i større grad kan velge å ikke ta ansvar.

Sosiale og kulturelle forskjeller? Helt klart, men sykefraværsproblematikken må da på et eller annet vis taes tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos til din mor for sin holdning, er det lov å være så frekk at jeg spør hvor gammel hun er? Samme holdning som min bestemor som oppdro 3 unger, jobbet som skuredame, stelte hus, hjalp til med vedhugst, og lagde alt av mat fra bunn (snakker kjøpe halv gris og bøtte med blod). Som selv da jeg var liten og hun var 65-70 sto opp kl 4-5 på morningen med migrene og bakte ferskt brød til frokost med gjevnlige dopauser for å spy av migrenesmertene før hu la seg et par timer før frokosten skulle lages. Damer, eller mennesker generelt, av det kaliberet finnes det ikke mange av mer. :(

Hun er 48 år gammel. Tror nok den holdningen har kommet litt av det faktum at hun fra hun var 3 til 8 år lå på magen i gips konstant grunnet hofteleddsdysplasi (som ikke ble oppdaget ved fødsel av en sløv lege). Slikt får kanskje folk til å sette litt mer pris på evnen til å stå oppreist ;)

Vi snakker uansett begge om anekdoter her, som min far som for endel år siden stiftet eget firma mens han bygde om et hus med garasje, med en fæl prolaps i ryggen. Han jobbet døgnet rundt og teipa kutt som kanskje burde hatt legetilsyn, mens hans eksforlovede som jobbet på kontor gjevlig lå på sofaen med en bok fordi hun ikke "følte seg helt i form". Nå skal jeg ikke invalidere hennes opplevelse av formen sin, eller påstå at nevneverdig mange menn har den arbeidskapasiteten min far har, men alikevel.. Jeg opplever det stort sett alltid sånn at mannen gjør det han må, mens kvinnen i større grad kan velge å ikke ta ansvar.

Jepp, anekdoter. Tafatte folk er tafatte, slik er det. Men jeg tar sterk avstand til antydningen om at kvinner skal være verre enn menn her.

Sosiale og kulturelle forskjeller? Helt klart, men sykefraværsproblematikken må da på et eller annet vis taes tak i?

Du har jo foreslått noen tiltak som ikke går spesifikt på kjønn som ser helt okei ut. Får ta en telefon til Jens og fortelle om dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker uansett begge om anekdoter her, som min far som for endel år siden stiftet eget firma mens han bygde om et hus med garasje, med en fæl prolaps i ryggen. Han jobbet døgnet rundt og teipa kutt som kanskje burde hatt legetilsyn, mens hans eksforlovede som jobbet på kontor gjevlig lå på sofaen med en bok fordi hun ikke "følte seg helt i form". Nå skal jeg ikke invalidere hennes opplevelse av formen sin, eller påstå at nevneverdig mange menn har den arbeidskapasiteten min far har, men alikevel.. Jeg opplever det stort sett alltid sånn at mannen gjør det han må, mens kvinnen i større grad kan velge å ikke ta ansvar.

Ganske farget av egne opplevelser? Slik du tegner bildet er ikke slik jeg oppfatter kvinner og menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...