Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Flere kvinner som tar på seg omsorgsansvaret.

http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_201148/rapp_201148.pdf

1)

"Av hele befolkningen i alderen 20-64 år oppga 4 prosent, 105 000 personer, at de

hadde omsorgsansvar for pleietrengende voksne familiemedlemmer i eller utenfor

egen husholdning. Her bærer kvinnene det tyngste ansvaret. 63 prosent av dem som

oppga at de hadde slikt omsorgsansvar var kvinner. Nesten halvparten av alle som

oppga slikt omsorgsansvar, var i alderen 50-59 år."

4 prosent har omsorgsansvar for voksne familiemedlemmer. Av disse 4 prosentene igjen er 63 prosent kvinner.

Og halvparten av totalen (både menn og kvinner) som har omsorgsansvar for voksne familiemedlemmer er i aldersgruppen 50-59 år. Dette utelukker (i de fleste tilfeller) en kombinasjon med omsorgsansvar for barn.

Jeg vet ikke om jeg vil påstå dette er særlig betydelige tall.

Spesielt når flest kvinner jobber deltid, og da igjen har mer tid til overs til omsorgsansvar som dette.

2)

"Av personer med omsorgsansvar for voksne oppga 53 000, det vil si 44 prosent, at

de jobbet deltid eller at de ikke jobbet. Ett av formålene med undersøkelsen var å

finne ut om det var omsorgsansvaret som var grunnen til dette. På spørsmålet

oppga bare 12 prosent, eller 6000, at grunnen var omsorgsansvar for pleietrengende

voksne både i og utenfor husholdningen. De fleste var kvinner."

Igjen. Rimelig store tall som viser fordeling av tid mellom arbeid (eller mangel på det) og omsorgsansvar.

3)

"Av de deltidssysselsatte oppga 60 prosent at grunnen til at de arbeidet deltid, var

omsorgsansvar for barn. Nesten alle disse var kvinner. Også ikke-sysselsatte

benyttet seg av barnetilsyn. 19 000 av de 60 000 ikke-sysselsatte som hadde tilsyn

til sine barn, oppga at de ikke arbeidet på grunn av omsorg for barn. Her var også

nesten alle kvinner. Dette tyder på at det fremdeles er slik at langt flere kvinner enn

menn arbeider deltid eller velger å ikke være i arbeid på grunn av omsorgsansvar

for barn."

Her velger kvinner å jobbe deltid, eller ikke jobbe, pga. barnepass. Det går da ikke utover totalbelastningen, gjør det?

Noterer òg at 'ikke-sysselsatte' benytter seg av barnetilsyn. Hurra! Mer fritid!

Jeg ser ingen særlig betydelige tall for omsorgsansvar for 'mann'.

Og dette omsorgsansvaret for venner er helt fraværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke navn er sentrale innenfor arbeidspsykologi?

Mange hundre. Hva tenker du på sånn helt spesifikt?

For øvrig er det ikke arbeidspsykologien som først og fremst tar for seg kjønnsforskjeller på arbeidsplassen. Det står sosialpsykologien for i stor grad. Og det meste er politisk farget dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)

"Av hele befolkningen i alderen 20-64 år oppga 4 prosent, 105 000 personer, at de

hadde omsorgsansvar for pleietrengende voksne familiemedlemmer i eller utenfor

egen husholdning. Her bærer kvinnene det tyngste ansvaret. 63 prosent av dem som

oppga at de hadde slikt omsorgsansvar var kvinner. Nesten halvparten av alle som

oppga slikt omsorgsansvar, var i alderen 50-59 år."

4 prosent har omsorgsansvar for voksne familiemedlemmer. Av disse 4 prosentene igjen er 63 prosent kvinner.

Og halvparten av totalen (både menn og kvinner) som har omsorgsansvar for voksne familiemedlemmer er i aldersgruppen 50-59 år. Dette utelukker (i de fleste tilfeller) en kombinasjon med omsorgsansvar for barn.

Jeg vet ikke om jeg vil påstå dette er særlig betydelige tall.

Spesielt når flest kvinner jobber deltid, og da igjen har mer tid til overs til omsorgsansvar som dette.

2)

"Av personer med omsorgsansvar for voksne oppga 53 000, det vil si 44 prosent, at

de jobbet deltid eller at de ikke jobbet. Ett av formålene med undersøkelsen var å

finne ut om det var omsorgsansvaret som var grunnen til dette. På spørsmålet

oppga bare 12 prosent, eller 6000, at grunnen var omsorgsansvar for pleietrengende

voksne både i og utenfor husholdningen. De fleste var kvinner."

Igjen. Rimelig store tall som viser fordeling av tid mellom arbeid (eller mangel på det) og omsorgsansvar.

3)

"Av de deltidssysselsatte oppga 60 prosent at grunnen til at de arbeidet deltid, var

omsorgsansvar for barn. Nesten alle disse var kvinner. Også ikke-sysselsatte

benyttet seg av barnetilsyn. 19 000 av de 60 000 ikke-sysselsatte som hadde tilsyn

til sine barn, oppga at de ikke arbeidet på grunn av omsorg for barn. Her var også

nesten alle kvinner. Dette tyder på at det fremdeles er slik at langt flere kvinner enn

menn arbeider deltid eller velger å ikke være i arbeid på grunn av omsorgsansvar

for barn."

Her velger kvinner å jobbe deltid, eller ikke jobbe, pga. barnepass. Det går da ikke utover totalbelastningen, gjør det?

Noterer òg at 'ikke-sysselsatte' benytter seg av barnetilsyn. Hurra! Mer fritid!

Jeg ser ingen særlig betydelige tall for omsorgsansvar for 'mann'.

Og dette omsorgsansvaret for venner er helt fraværende.

Det viser fortsatt at kvinner har et høyere omsorgsansvar.

Du kan jo lese den artikkelen her også: Mamma tar støyten

Du henger deg ekstremt opp i det med venner. Det er ikke en absolutt majoritet, men det skjer da.

Og det regnes ikke inn inn i statestikken på samme måte, men det betyr ikke at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser fortsatt at kvinner har et høyere omsorgsansvar.

Du kan jo lese den artikkelen her også: Mamma tar støyten

En minimal andel kvinner har omsorgsansvar for andre voksne.

Hva står en igjen med? Jo, barn. Hvordan får kvinner tid til ekstra omsorg for barn? De jobber mindre.

Det står jo svart på hvitt i rapporten din.

Du henger deg ekstremt opp i det med venner. Det er ikke en absolutt majoritet, men det skjer da.

Og det regnes ikke inn inn i statestikken på samme måte, men det betyr ikke at det ikke skjer.

Det regnes ikke inn i statistikken på samme måte?

Det regnes ikke inn i statistikken på NOEN måte, siden det ikke finnes faktiske tall som støtter opp om påstanden din.

Men den logikken din om at fravær av tall ikke betyr at noe ikke skjer, så er jo plutselig ET HAV av scenarioer åpne for allverdens ubegrunnede påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle som er interessert i dette temaet å se denne

Tar opp mange av problemene i samfunnet ang. feminisme.

Hva med mannen som fikk sin penis kuttet av kona fordi han ville skilles, og blir ledd av og gjort narr av kvinner på The Talk?

Hva om dette hadde vært motsatt, om det var en mann som hadde gjort det samme mot en kvinne som ville skilles, og det hadde satt en gjeng med menn som lo av det på TV?

Hvorfor er det første sosialt akseptabelt og det andre ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En minimal andel kvinner har omsorgsansvar for andre voksne.

Hva står en igjen med? Jo, barn. Hvordan får kvinner tid til ekstra omsorg for barn? De jobber mindre.

Det står jo svart på hvitt i rapporten din.

Det regnes ikke inn i statistikken på samme måte?

Det regnes ikke inn i statistikken på NOEN måte, siden det ikke finnes faktiske tall som støtter opp om påstanden din.

Men den logikken din om at fravær av tall ikke betyr at noe ikke skjer, så er jo plutselig ET HAV av scenarioer åpne for allverdens ubegrunnede påstander.

Og de må jobbe mindre fordi de må passe andre. Kvinner blir syk av å passe på andre. Det er belastende.

Artikkelen underbygger påstanden min.

Poenget er at kvinner tar oftere et slikt omsorgansvar (at de tar omsorg for syke venner er jo dermed også en del av det. Men du henger deg for mye opp i det, det er bare en mulig ting man kan ta omsorg for). Og det er en faktor til hvorfor kvinner jobber mer deltid, hvorfor de har høyere sykefravær, osv.

Det er ikke en ensbetydende faktor og det har jeg understreket mange ganger. Det er flere faktorer. F.eks at kvinner jobber deltid - mange som gjør det ufrivillig.

Men at det er en faktor man må ta hensyn til, er jo en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå gidder jeg ikke sitere noen her engang, for det er samme mølet et par kvinner kommer med gang på gang, selv når de blir konfrontert med at selv statistikken de tror underbygger deres påstander, faktisk gjør det stikk motsatte. :facepalm:

Av observasjoner man kan gjøre i diskusjonen så langt har vi følgende:

  • Kvinner jobber ikke mer enn menn. Faktisk jobber menn totalt sett mer enn kvinner. (Dokumentert fakta)
  • Kvinner har (åpenbart) ikke dobbelt så mye sykefravær grunnet ting som graviditetskvalme. Norske kvinner føder i snitt 1.7 barn, og det skal godt gjøres å spare opp nok sykefravær på godt under 2 år til å utgjøre forskjellen mellom kjønnene over et 40 år langt yrkesaktivt liv. (Common sense?)
  • Kvinner føler at de er mer belastet, til tross for at gjennomsnittsmannen har jobbene med de største eksterne stressorene og jobber flere timer i døgnet totalt både hjemme og i lønnet arbeide. (Dine/deres argument, igjen og igjen, og det eneste som støtter statistikken som viser helt klart at dere er mer syke selv om dere jobber mindre)

Jeg beklager, Groenhaug, men den eneste sluttningen man kan dra ut fra argumentene du kommer med er at kvinner har dobbelt så høyt sykefravær fordi dere føler og opplever at dere er tyngre belastet, enda dere etter alle konkrete, målbare standarder ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - nå roter du det til, PlastBox... Dette har vi blitt forklart side opp og side ned og det er såpass enkelt at selv vi menn burde kunne begripe det. Groenhaug sier det enkelt og greit på denne måten:

Kvinner er mer følelsemennesker.

Og dermed har vi fått sannheten servert og bør holde oss for god til ytterlige kverulering.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - nå roter du det til, PlastBox... Dette har vi blitt forklart side opp og side ned og det er såpass enkelt at selv vi menn burde kunne begripe det. Groenhaug sier det enkelt og greit på denne måten:

Og dermed har vi fått sannheten servert og bør holde oss for god til ytterlige kverulering.

:)

My bad! Bøyer meg i støvet. Det er jo klart at store, samfunnsøkonomiske spørsmål må ta hensyn til hvordan den enkelte føler seg. Er klart nattevakta på det lokale eldrehjemmet har en like stressende jobb som en yrkessoldat eller en flyveleder, for hun føler jo at hun har det og da må det være rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My bad! Bøyer meg i støvet. Det er jo klart at store, samfunnsøkonomiske spørsmål må ta hensyn til hvordan den enkelte føler seg. Er klart nattevakta på det lokale eldrehjemmet har en like stressende jobb som en yrkessoldat eller en flyveleder, for hun føler jo at hun har det og da må det være rett!

Og grunnen til at hun føler seg slik, er rett og slett fordi hun er en kvinne...!

Det har vi fra Groenhaug og hun har da greie på det?

;)

Ble visst litt slem nå, men det er nok fordi debatten en periode var ganske så interessant og saklig.

Å postulere at kvinner er mer følelsesmennesker, er ikke akkurat hverken banebrytende eller kontroversielt. Men når det gjøres for å forklare hvorfor kvinner er mer borte fra jobb, så vil jeg tro at mange jenter vil oppleve at sitatet undergraver deres sak, mer enn den bygger opp.

Nå er det imidlertid ingen jenter som har meldt seg på og protestert - men enn så lenge så nekter jeg å tro at grunnen til at menn jobber mer enn kvinner er fordi menn ikke tar seg så nær av ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at hun føler seg slik, er rett og slett fordi hun er en kvinne...!

Det har vi fra Groenhaug og hun har da greie på det?

;)

Ble visst litt slem nå, men det er nok fordi debatten en periode var ganske så interessant og saklig.

Å postulere at kvinner er mer følelsesmennesker, er ikke akkurat hverken banebrytende eller kontroversielt. Men når det gjøres for å forklare hvorfor kvinner er mer borte fra jobb, så vil jeg tro at mange jenter vil oppleve at sitatet undergraver deres sak, mer enn den bygger opp.

Nå er det imidlertid ingen jenter som har meldt seg på og protestert - men enn så lenge så nekter jeg å tro at grunnen til at menn jobber mer enn kvinner er fordi menn ikke tar seg så nær av ting...

Kremt. Jeg har vel sagt en ting eller to om hva jeg mener om denne debatten som fremstiller kvinner som tafatte arbeidslivstapere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men bare sånn så det er sagt dere, så kan man ikke automatisk trekke slutningen at kvinnen selv velger å gå hjemme og jobbe deltid pga biologiske kjønnsforskjeller. Det at det er kjønnsforskjeller betyr ikke at kultur ikke spiller inn. Jeg har ikke så mye peiling på likestilling i Norge, men jeg personlig opplever at alle i relativt stor grad har like muligheter til å gjøre hva de vil. Samtidig må man ta høyde for at den antakelsen kan være feil. Hva med å legge en mer moderat linje før man har alle fakta på bordet? Det er jo åpenbart at det ikke er noe enkelt fasitsvar på hva det er som fører til forskjeller mellom menn og kvinner i arbeidslivet (jfr 21 sider med diskusjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare sånn så det er sagt dere, så kan man ikke automatisk trekke slutningen at kvinnen selv velger å gå hjemme og jobbe deltid pga biologiske kjønnsforskjeller. Det at det er kjønnsforskjeller betyr ikke at kultur ikke spiller inn. Jeg har ikke så mye peiling på likestilling i Norge, men jeg personlig opplever at alle i relativt stor grad har like muligheter til å gjøre hva de vil. Samtidig må man ta høyde for at den antakelsen kan være feil. Hva med å legge en mer moderat linje før man har alle fakta på bordet? Det er jo åpenbart at det ikke er noe enkelt fasitsvar på hva det er som fører til forskjeller mellom menn og kvinner i arbeidslivet (jfr 21 sider med diskusjon).

Nå har mye av debatten dreid seg om forskjellen i kjønnenes legemeldte sykefravær, og disse tallene står det spesifikt at ikke omfatter fødselspermisjon eller fravær grunnet sykt barn (om jeg ikke husker helt feil). Det er med andre ord lite snakk om kvinner som velger å gå hjemme fremfor å gå på jobb. Forøvrig er det flere ganger vist til tall som viser klart at forskjellen mellom kjønnene i antall timer brukt hjemme og i lønnet arbeid ikke er nevneverdig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har mye av debatten dreid seg om forskjellen i kjønnenes legemeldte sykefravær, og disse tallene står det spesifikt at ikke omfatter fødselspermisjon eller fravær grunnet sykt barn (om jeg ikke husker helt feil). Det er med andre ord lite snakk om kvinner som velger å gå hjemme fremfor å gå på jobb. Forøvrig er det flere ganger vist til tall som viser klart at forskjellen mellom kjønnene i antall timer brukt hjemme og i lønnet arbeid ikke er nevneverdig stor.

Ja, ser den. Men hovedpoenget mitt holder også for den problemstillingen der. Sykefravær kan skyldes både biologiske og kulturelle faktorer (og det gjør de helt sikkert også). Diskusjonen om statistikken har jeg holdt meg unna, selv om den helt sikkert også er relevant! Uansett er det ikke til å stikke under en stol det finnes gjennomsnittlige forskjeller på kjønnene, ikke bare når det kommer til arbeidsliv, men innen det aller meste som kan måles. Hvor stor forskjellen er kan diskuteres. Og opphavet til forskjellene er absolutt både interessant og høyst kompleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den. Men hovedpoenget mitt holder også for den problemstillingen der. Sykefravær kan skyldes både biologiske og kulturelle faktorer (og det gjør de helt sikkert også). Diskusjonen om statistikken har jeg holdt meg unna, selv om den helt sikkert også er relevant! Uansett er det ikke til å stikke under en stol det finnes gjennomsnittlige forskjeller på kjønnene, ikke bare når det kommer til arbeidsliv, men innen det aller meste som kan måles. Hvor stor forskjellen er kan diskuteres. Og opphavet til forskjellene er absolutt både interessant og høyst kompleks.

Opphavet til forskjellene er absolutt interessant, det er jo ren vitenskap, og alle muligheter for å utvide vår viten om verden er verdifulle. Edit: Forresten er det snakk om legemeldt sykefravær for egen sykdom. Om dette skyldes kulturelle faktorer må kvinner rett og slett være "oppdratt til" å klage så mye mer hos legen at de får ufortjente sykemeldinger. Jeg er mer tilbøyelig til å tro at forskjellen er biologisk.

Det jeg, og sikkert andre, reagerer på gjennom tråden er at flere kvinnelige deltagere mener kvinner er dobbelt så mye syke som menn fordi de føler seg mer belastet tross at gjennomsnittskvinnen innehar stillinger med langt mindre/færre eksterne stressfaktorer og totalt sett arbeider mindre enn gjennomsnittsmannen.

Kan jeg si at jeg er sterkere enn dem øverst på lista over Fitnessbloggens sterkeste fordi jeg føler at 120kg i benkpress er tyngre for meg enn deres løft på over 200kg er for dem..? Ikke det nei? Da er det i allefall verdt å stille noen spørsmål rundt likestillingsdebatten. Dersom det faktisk er slik at kvinner generelt har lavere arbeidskapasitet enn menn må noe gjøres, for det er faktisk ikke i likeverdets ånd at en kvinne som er dobbelt så mye syk som meg (altså jobber færre timer) får samme årslønn og dermed betydelig høyere timelønn for samme stilling, utdanning og erfaring.

(Hva som skal gjøres må du ikke spørre meg om, for det hadde ikke vært nevneverdig rettferdig å kutte i kvinners lønn fordi gjennomsnittskvinnen var mye syk heller, men noe må gjøres.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphavet til forskjellene er absolutt interessant, det er jo ren vitenskap, og alle muligheter for å utvide vår viten om verden er verdifulle. Edit: Forresten er det snakk om legemeldt sykefravær for egen sykdom. Om dette skyldes kulturelle faktorer må kvinner rett og slett være "oppdratt til" å klage så mye mer hos legen at de får ufortjente sykemeldinger. Jeg er mer tilbøyelig til å tro at forskjellen er biologisk.

Det jeg, og sikkert andre, reagerer på gjennom tråden er at flere kvinnelige deltagere mener kvinner er dobbelt så mye syke som menn fordi de føler seg mer belastet tross at gjennomsnittskvinnen innehar stillinger med langt mindre/færre eksterne stressfaktorer og totalt sett arbeider mindre enn gjennomsnittsmannen.

Kan jeg si at jeg er sterkere enn dem øverst på lista over Fitnessbloggens sterkeste fordi jeg føler at 120kg i benkpress er tyngre for meg enn deres løft på over 200kg er for dem..? Ikke det nei? Da er det i allefall verdt å stille noen spørsmål rundt likestillingsdebatten. Dersom det faktisk er slik at kvinner generelt har lavere arbeidskapasitet enn menn må noe gjøres, for det er faktisk ikke i likeverdets ånd at en kvinne som er dobbelt så mye syk som meg (altså jobber færre timer) får samme årslønn og dermed betydelig høyere timelønn for samme stilling, utdanning og erfaring.

(Hva som skal gjøres må du ikke spørre meg om, for det hadde ikke vært nevneverdig rettferdig å kutte i kvinners lønn fordi gjennomsnittskvinnen var mye syk heller, men noe må gjøres.)

Det er like urettferdig at kvinner skal få lavere lønn fordi gjennomsnittskvinnen er mye syk, som det er urettferdig at unge menn skal betale høyere forsikringssum på bilen. Skal jeg straffes fordi jeg tilhører den kvinnelige befolkningen (et valg jeg selv ikke har tatt) når jeg selv sjeldent er syk/borte fra jobb? Er det rettferdig at gode unge mannlige sjåfører straffes fordi de tilhører den mannlige befolkningen?

Enig med PlastBox på mange punkter, spesielt det med at det er staten som bør punge ut, ikke arbeidsgiverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphavet til forskjellene er absolutt interessant, det er jo ren vitenskap, og alle muligheter for å utvide vår viten om verden er verdifulle.

Det jeg, og sikkert andre, reagerer på gjennom tråden er at flere kvinnelige deltagere mener kvinner er dobbelt så mye syke som menn fordi de føler seg mer belastet tross at gjennomsnittskvinnen innehar stillinger med langt mindre/færre eksterne stressfaktorer og totalt sett arbeider mindre enn gjennomsnittsmannen.

Kan jeg si at jeg er sterkere enn dem øverst på lista over Fitnessbloggens sterkeste fordi jeg føler at 120kg i benkpress er tyngre for meg enn deres løft på over 200kg er for dem..? Ikke det nei? Da er det i allefall verdt å stille noen spørsmål rundt likestillingsdebatten. Dersom det faktisk er slik at kvinner generelt har lavere arbeidskapasitet enn menn må noe gjøres, for det er faktisk ikke i likeverdets ånd at en kvinne som er dobbelt så mye syk som meg (altså jobber færre timer) får samme årslønn og dermed betydelig høyere timelønn for samme stilling, utdanning og erfaring.

(Hva som skal gjøres må du ikke spørre meg om, for det hadde ikke vært nevneverdig rettferdig å kutte i kvinners lønn fordi gjennomsnittskvinnen var mye syk heller, men noe må gjøres.)

Mitt problem er inndelingen i menn og kvinner. Det er en noe "vilkårlig" inndeling. Man kan sikkert finne forskjeller i sykefravær mellom ulike raser, nasjonaliteter, sosiale klasser, livsstiler osv osv. Det er snakk om gjennomsnitt, og det er store variasjoner innad og på tvers av gruppene. Er det ikke da bedre å utvikle tiltak som går på de individene som trekker opp sykefraværet enn på en gruppe hvorav visse representanter trekker opp sykefraværet? Altså blir forskjellen mellom kjønn, rase, livsstil, sosial klasse osv irrelevant fordi man heller peiler seg inn på individene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gidder jeg ikke sitere noen her engang, for det er samme mølet et par kvinner kommer med gang på gang, selv når de blir konfrontert med at selv statistikken de tror underbygger deres påstander, faktisk gjør det stikk motsatte. :facepalm:

Av observasjoner man kan gjøre i diskusjonen så langt har vi følgende:

  • Kvinner jobber ikke mer enn menn. Faktisk jobber menn totalt sett mer enn kvinner. (Dokumentert fakta)
  • Kvinner har (åpenbart) ikke dobbelt så mye sykefravær grunnet ting som graviditetskvalme. Norske kvinner føder i snitt 1.7 barn, og det skal godt gjøres å spare opp nok sykefravær på godt under 2 år til å utgjøre forskjellen mellom kjønnene over et 40 år langt yrkesaktivt liv. (Common sense?)
  • Kvinner føler at de er mer belastet, til tross for at gjennomsnittsmannen har jobbene med de største eksterne stressorene og jobber flere timer i døgnet totalt både hjemme og i lønnet arbeide. (Dine/deres argument, igjen og igjen, og det eneste som støtter statistikken som viser helt klart at dere er mer syke selv om dere jobber mindre)

Jeg beklager, Groenhaug, men den eneste sluttningen man kan dra ut fra argumentene du kommer med er at kvinner har dobbelt så høyt sykefravær fordi dere føler og opplever at dere er tyngre belastet, enda dere etter alle konkrete, målbare standarder ikkeer det.

Det er ikke den eneste slutningen man kan dra nei. Du har tydeligvis bestemt deg for at det er dette som er årsaken til ulikt sykefravær, men det er strengt tatt bare din tolkning av statistikker du har sett på et felt som strengt tatt er rimelig langt unna ditt eget. Etter mitt syn er det en fryktelig lite sannsynlig forklaring.

Det er snakk om gjennomsnittstall per år, ikke totalt sykefravær over 40 år. Og det er vel heller ingen som har sagt at svangerskapsproblematikk står for hele forskjellen? Det nevnte jeg tidlig for å understreke at det var forskjeller mellom kjønnene som ikke nødvendigvis hadde noe med arbeidsmiljøet å gjøre, som også kunne spille inn på forskjellene i sykefravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...