Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Lav terskel for å skulke, litt lojalitet ovenfor andre... Dere skjærer hele sykefraværet av kvinner over en kam.

Dette har ikke jeg hevdet i noen av mine innlegg, så det er underlig at du velger å sitere meg.

Ingenting av det andre du ramser opp har jeg heller ikke vært i nærheten av å antyde.

Men om du leser det du har sitert meg på en gang til, så kan det hende du skjønner at jeg egentlig kun ønsker meg bedre forklaringsmodeller - om enn aldri så søkte og illusoriske. For både det du postulerer og det lyspæra skriver bidrar kun til å gjøre kløften mellom kjønnene enda bredere. Om ikke du skjønner det, så har du, som flere har antydet, dårlige leseevner.

Eller så mener du det ER slik som du fastholder - at kvinner involverer seg mer i familie, venner, jobb, venner, whatever - og at menn dermed (implisitt) er litt grunnere, mer overfladiske og ikke fullt så sammensatte og raffinerte mennesker som hva kvinner er.

I så fall...

Vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som sier at man skal ta lett på abort, det handler mer om fornuft og ansvar for egne valg slik jeg ser det.

Hadde jeg i dag kommet i den situasjonen at jeg hadde blitt gravid av en one night stand så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, mest sannsynlig beholdt det. Men det hadde da ikke falt meg inn å forvente at denne mannen jeg hadde vært sammen med en gang skulle stå delvis økonomisk ansvarlig for dette barnet pga en dum natt sammen.Han skulle fått lov om han ville, men siden det var mitt valg å beholde barne så ville jeg ikke stilt ham det kravet. DET er kanskje forkjellen på deg og meg da Groenhaug . Beklager meg jeg synes denne diskusjonen begynner å bli i overkant tåpen fra din side. komentarer som at det mest sannsynlig påvirker jenta mer enn gutten, etc. Hvordan kan du vite dette? Og hvordan du avfeier mannens rett til å velge irriterer meg.

Hadde egentlig ingen planer om å involvere meg i denne diskusjonen, og nå har jeg igrunn sagt mitt.

Men da lurer jeg på hvordan du har tenkt til å praktisere dette da? At mannen skal slippe barnebidrag.

Jeg mener fortsatt at det er begges ansvar.

Å tvinge en jente til å ta abort det er ikke menneskelig. En økonomisk belastning er ikke bare, bare det heller. Det har jeg aldri sagt. Men jeg hvis du veier de opp mot hverandre så veier ikke jeg det økonomiske høyest.

Det er heller ikke slik at jeg ikke mener at kvinnen skal ta hensyn til andre faktorer når hun velger hva hun vil.

Tåplig gjør du den diskusjonen her selv. Og jeg gidder ikke å diskutere det mer. Det tas alt for lett på det med abort. Det er synd at dere har en slik oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke jeg hevdet i noen av mine innlegg, så det er underlig at du velger å sitere meg.

Ingenting av det andre du ramser opp har jeg heller ikke vært i nærheten av å antyde.

Men om du leser det du har sitert meg på en gang til, så kan det hende du skjønner at jeg egentlig kun ønsker meg bedre forklaringsmodeller - om enn aldri så søkte og illusoriske. For både det du postulerer og det lyspæra skriver bidrar kun til å gjøre kløften mellom kjønnene enda bredere. Om ikke du skjønner det, så har du, som flere har antydet, dårlige leseevner.

Eller så mener du det ER slik som du fastholder - at kvinner involverer seg mer i familie, venner, jobb, venner, whatever - og at menn dermed (implisitt) er litt grunnere, mer overfladiske og ikke fullt så sammensatte og raffinerte mennesker som hva kvinner er.

I så fall...

Vel..

Jeg så hva du hadde skrevet og ordbruken din la opp til som om du var enig. Har lest igjennom det igjen, og jeg skal ikke dra deg for den meningen. Du får ha meg unnskyldt for den. Men svaret var ikke bare direkte til deg, svarte begge.

Og forklaringsmodell har vi jo gitt mange grunnen til her.

Dere menn er ikke mer overfladisk, dere bare tar ikke slike faktorer så nær dere. Vi er forskjellige, mannen og kvinnen. Kvinner er mer følelsemennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Omsorgsansvar er alt fra barn, mann, venner, annen familie. Og kvinne involverer seg i sånne ting på en helt annen måte enn menn, det kan du ikke si noe på. At det er belastende, ja.

En kvinne involverer seg mer med mann og venner, enn en mann gjør med kone og venner...?

Har du noe som backer opp dette sprøytet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne involverer seg mer med mann og venner, enn en mann gjør med kone og venner...?

Har du noe som backer opp dette sprøytet ditt?

Nå drar du det ut av kontekst da. Jeg skrev: barn, mann, familie, venner

Alle steder hvor man kan gjøre omsorgsansvar.

Gå tilbake så i diskusjonen så finner du artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da lurer jeg på hvordan du har tenkt til å praktisere dette da? At mannen skal slippe barnebidrag.

Er du ikke økonomisk kapabel til å ta vare på en unge selv, helt på egenhånd. Ikke ha sex med folk du ikke kjenner.

Du har ikke peiling på hvordan mitt forhold er til abort på noen som helst måte. At du leser ut av det jeg skriver at jeg tar så lett på det, vel det sier mer om deg enn det gjør om meg. Ingen her inne, hvertfall ikke jeg som har sagt at det er" bare bare" å ta en abort og at det ikke kan føre til mer alvorlige konsekvenser. Det er snakk om å ta ansvar for eget liv, og ikke nødvendigvis dra med seg den andre parten ned i grusen bare fordi man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå drar du det ut av kontekst da. Jeg skrev: barn, mann, familie, venner

Alle steder hvor man kan gjøre omsorgsansvar.

Gå tilbake så i diskusjonen så finner du artikkel.

Greit om jeg slipper å lete gjennom 20 sider for å finne én artikkel.

Hvordan måler en egentlig at en kvinne bruker effektiv tid på omsorg for en mann (og hva i allverden ligger det i begrepet?), eller for all del, omsorg for venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke økonomisk kapabel til å ta vare på en unge selv, helt på egenhånd. Ikke ha sex med folk du ikke kjenner.

Du har ikke peiling på hvordan mitt forhold er til abort på noen som helst måte. At du leser ut av det jeg skriver at jeg tar så lett på det, vel det sier mer om deg enn det gjør om meg. Ingen her inne, hvertfall ikke jeg som har sagt at det er" bare bare" å ta en abort og at det ikke kan føre til mer alvorlige konsekvenser. Det er snakk om å ta ansvar for eget liv, og ikke nødvendigvis dra med seg den andre parten ned i grusen bare fordi man kan.

Vil du som mann ikke ha barn, ikke ha sex.

Hvorfor skal den "feilen" bare ramme kvinnen? Selv om hun har et "valg" så kan det ikke sies å være et reelt valg i alle situasjoner.

Og så skal mannen fraskrives alt ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit om jeg slipper å lete gjennom 20 sider for å finne én artikkel.

Hvordan måler en egentlig at en kvinne bruker effektiv tid på omsorg for en mann (og hva i allverden ligger det i begrepet?), eller for all del, omsorg for venner?

Det er ikke medberegnet inn i statestikkene.

Det, det er snakk om er å ta omsorgsansvar handler om å ta vare på mor og far, besteforeldre, venner som er syke. Kvinner tar ofte på seg et slikt omsorgsansvar.

Artikkelen ligger der et sted, men jeg orker heller ikke å blad 20 sider. Var ikke jeg som postet den. Så du får finne den fram selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du som mann ikke ha barn, ikke ha sex.

Helt enig!

:)

Men det er jo ikke det debatten dreier seg om. Spørsmålet er hvilke konsekvenser det skal få for en ung gutt om han smeller ei jente på tjukken. Er det nødvendigvis slik at han - uavhengig av omstendighetene - skal gjøres økonomisk ansvarlig? Og om konklusjonen blir at slik bør det være - trenger det å bety at jenter (og gutter) skal oppleve at det SELVFØLGELIG bør være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du som mann ikke ha barn, ikke ha sex.

Hvorfor skal den "feilen" bare ramme kvinnen? Selv om hun har et "valg" så kan det ikke sies å være et reelt valg i alle situasjoner.

Og så skal mannen fraskrives alt ansvar?

Liker! Noen som faktisk ER i situasjonen?

Jeg er en av disse som kommer under denne. Dette uhellet jeg burde bare fjerne. Sønnen min har en halvbror som er 5 måneder yngre, i følge papirene jeg har fått tilsendt fra nav der "faren" hans prøver å få nedsatt bidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har gjort alt man skal, si man har gått på ppiller og brukt kondom, men likevel blir gravid. ja det skjer.

Du vil ikke ha ungen som jente, du har et valg.

Du vil ikke ha ungen som gutt, du har ikke et valg. ( kunne man som gutt ha sagt, hei du, jeg har lyst på ungen jeg, du vil ikke ha den, men du må gå 9 mnd gravid fordi jeg vil ?)

begge har selvfølgelig et ansvar, men som jeg sier så har ikke gutten noe han skal ha sagt. Derfor synes jeg det blir feil å påtvinge et økonomisk ansvar i 18 år. Ikke bare er det et økonomisk ansvar, men det er også viten om at denne ungen ikke har en far, man har ikke lyst på ungen men likevel så er man "skyldig" i at denne ungen har en mindre enn optimal oppvekst, i form av at man vet man ikke er ønsket. alt dette uten at man skal ha noe å si på saken.

at man som jente skal sitte på" all makt " ovenfor denne tilfeldige gutten sitt liv,fordi at man er den som er bærer av ungen i 9 mnd, er for meg ganske skummelt.

Og det er ingen som sier at abort er eneste løsningen dersom man ikke vil ha en unge, det finnes adopsjon.

Edit: Og bare så det er sagt, så er jeg helt enig i at dersom du ikke er klar for å få en unge, så ikke ha sex. rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke medberegnet inn i statestikkene.

Det, det er snakk om er å ta omsorgsansvar handler om å ta vare på mor og far, besteforeldre, venner som er syke. Kvinner tar ofte på seg et slikt omsorgsansvar.

Artikkelen ligger der et sted, men jeg orker heller ikke å blad 20 sider. Var ikke jeg som postet den. Så du får finne den fram selv.

Kvinner bruker altså mye tid på å ta vare på syke venner? Nytt for meg.

Hva gjør de i denne rollen når de tar vare på vennene sine da?

Utfra egen personlig erfaring kan jeg strekke meg til at kvinner har mer kontakt med slekt og familie, men blir dette virkelig kategorisert som en belastning? Det er da ikke slik at kvinner har syke mennesker rundt seg til enhver tid som de løper rundt for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner bruker altså mye tid på å ta vare på syke venner? Nytt for meg.

Hva gjør de i denne rollen når de tar vare på vennene sine da?

Utfra egen personlig erfaring kan jeg strekke meg til at kvinner har mer kontakt med slekt og familie, men blir dette virkelig kategorisert som en belastning? Det er da ikke slik at kvinner har syke mennesker rundt seg til enhver tid som de løper rundt for å hjelpe.

Syke venner er jo bare et eksempel da som man kan ta omsorg for. Det er jo ikke slik at det er hele kategoriene.

Du drar det virkelig ut av kontekst og leser det du vil. Du kan jo se på linken jeg akkurat postet. Side 4 hvis du ikke vil lese hele rapporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...