Gå til innhold

Hvilke sko bruker du, hvilke merke trives du best med?


Norskefaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sverger til asics :) Beste løpeskoa. Finn ikke på å kjøp det Nike Free til å løpe med; de funker på mølla, men de har skikkelig dårlig stabilitet. Om du skulle gå for nike ville jeg isåfall tatt lunarglide-modellen. Asics har utrolig mye forskjellig både når det kommer til pronasjon, demping osv. <3asics<3

Hvorfor skal man ikke finne på å kjøpe Nike Free? De er en barfotsko, som gjerne benyttes av løpere som ønsker å komme seg fra "vanlige" løpesko med mye demping og stabilitet over til en mykere sko med mindre støtte. Progresjonen blir gjerne slik: Mengdetreningssko-> Free 5,0-> (Free 4,0)->Free 3,0-> F.eks. Vibram fivefingers.

Når du løper på slike sko skal du ikke ha et vanlig "rullende" løpssteg der du lander på hælen før du ruller over mot tåballene/tærne. Du lander løpssteget på forfoten, og bruker derfor spennet i fotbuen til demping. Løping på denne måten styrker musklene i fotbuen og i leggen.

Vil også nevne at jeg ikke anbefaler alle å gå for nike lunarglide. Det kan være en god sko dersom du er nøytral i steget eller har en liten pronasjon. Supinerer du, eller har en stor pronasjon, er dette helt feil sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at Asics er bedre balansemessig når jeg løper men føler nike har bedre demping, hadde ønsket at Asics hadde mer demping inni skoene men løper med innlegg i asics skoene mine :)

Asics har faktisk svært mye demping i mage av sine sko. De føles nok litt stivere enn Nike ettersom de har en litt stivere midtsåle. Gel, som finnes i alle Asics løpesko (med unntak av 2) gjør at dempingen i Asics er litt bedre over tid og "lever" lenger. Gummi aldres og blir hardere, og trykkes også sammen med hvert steg. Gel er silikonbasert, aldres ikke, og trykkes ikke sammen. Alt er selvfølgelig litt smak og behag, synes bare det var verdt å nevne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke finne på å kjøpe Nike Free? De er en barfotsko, som gjerne benyttes av løpere som ønsker å komme seg fra "vanlige" løpesko med mye demping og stabilitet over til en mykere sko med mindre støtte. Progresjonen blir gjerne slik: Mengdetreningssko-> Free 5,0-> (Free 4,0)->Free 3,0-> F.eks. Vibram fivefingers.

Når du løper på slike sko skal du ikke ha et vanlig "rullende" løpssteg der du lander på hælen før du ruller over mot tåballene/tærne. Du lander løpssteget på forfoten, og bruker derfor spennet i fotbuen til demping. Løping på denne måten styrker musklene i fotbuen og i leggen.

Vil også nevne at jeg ikke anbefaler alle å gå for nike lunarglide. Det kan være en god sko dersom du er nøytral i steget eller har en liten pronasjon. Supinerer du, eller har en stor pronasjon, er dette helt feil sko.

Min tanke var vel at når de færreste løper godt på forfot, er det ikke lurt å satse på en forfotsko som etter hvert kan føre til skader. Men såklart, løper man på forfot, gå for en slik sko :p

Jeg snakka i grunn mest ut av egen erfaring siden jeg selv har slitt med leggene, og løper mye på grus/i terreng hvor sko med god støtte og stabilitet er å foretrekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker disse på jobb, er så sykt digg!!!

[ATTACH=full]103340[/ATTACH]

Hvordan funker de på overpronering....?

På trening bruker jeg kun sko for overpronering:) men til daglig bruker jeg en del sneakers og converse og legger ekstra såle oppi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker de på overpronering....?

På trening bruker jeg kun sko for overpronering:) men til daglig bruker jeg en del sneakers og converse og legger ekstra såle oppi :)

Vibram fivefingers og andre "barfotsko" for løping på forfot har igen støtte for pronasjon. Fordelen med skoene er at de ikke har en stiv såle, noe som gjør at fotbuen selv blir dempende (derfor trengs ingen såle). Dermed trenes også muskelen som strammer opp fotbuen, og muskene i leggen på en annen måte enn med en mengdetreningssko. Ved landing på forfot i løp får du ingen "rullebevegelse" (lande på hæl, rulle til tær) og dermed faller ikke foten inn i en pronasjon på samme måte. Håper det var et forståelig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibram fivefingers og andre "barfotsko" for løping på forfot har igen støtte for pronasjon. Fordelen med skoene er at de ikke har en stiv såle, noe som gjør at fotbuen selv blir dempende (derfor trengs ingen såle). Dermed trenes også muskelen som strammer opp fotbuen, og muskene i leggen på en annen måte enn med en mengdetreningssko. Ved landing på forfot i løp får du ingen "rullebevegelse" (lande på hæl, rulle til tær) og dermed faller ikke foten inn i en pronasjon på samme måte. Håper det var et forståelig svar :)

Kanskje eg må testa d ut:) koste dette her då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fivefingers Komodosport til styrketrening.

post-12547-14440939854799_thumb.jpg

Asics Gel Kayano 19 til løping.

post-12547-14440939855131_thumb.jpg

Løpeskoene er fantastiske, demper godt og føles veldig gode på beina. Har brukt fivefingers til løping også, men da tåler akilles og leggmuskler så mye mindre enn resten av kroppen. Blir oppbrukt i beina før kondisen gir seg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nike free til styrkings, motbakke, stabilitet og spenst

Asics nimbus 14 til løpe på mølle og gåturer, de funker ikke til å løpe på asfalt og grus for meg.

Nike lunareclipse til løping på asfalt og grus.

Saucony til terreng

Adidas adizero til gøy

Det lønner seg å prøve litt forskjellig for å finne de rette til sitt bruk. Anbefaler Gsports 100% fornøyd garanti;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bruker free run skoa til Nike daglig. Er veldig gode å ha på jobb da det er mye løping og gåing ila en dag.*

Til jogging bruker jeg Asic Nimbus Gel. De er modne for utbytte så jeg lurer på om jeg ikke skal prøve de nye Adidas-skoene.

Når jeg trener styrke så bruker jeg de blå og klassiske Adidas Spezial. forøvrig mine første seriøse gymsko back in the days :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nike free til styrkings, motbakke, stabilitet og spenst

Asics nimbus 14 til løpe på mølle og gåturer, de funker ikke til å løpe på asfalt og grus for meg.

Nike lunareclipse til løping på asfalt og grus.

Saucony til terreng

Adidas adizero til gøy

Det lønner seg å prøve litt forskjellig for å finne de rette til sitt bruk. Anbefaler Gsports 100% fornøyd garanti;)

Der kan jeg være enig når det kommer til Nimbus'ene. De er for meg veldig tunge. Løper jeg på grus så fungerer de bra. Kjøpte mine i usa så jeg har liksom ikke hatt muligheten til å bytte de inn igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fivefingers Komodosport til styrketrening.

[ATTACH=full]103875[/ATTACH]

Asics Gel Kayano 19 til løping.

[ATTACH=full]103876[/ATTACH]

Løpeskoene er fantastiske, demper godt og føles veldig gode på beina. Har brukt fivefingers til løping også, men da tåler akilles og leggmuskler så mye mindre enn resten av kroppen. Blir oppbrukt i beina før kondisen gir seg :p

Da må du bare øke på leggøvelsene, så ordner det seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...