Gå til innhold

Hjelp med teknikk i Markløft, knebøy og Benkpress


Nikko21

Anbefalte innlegg

Som de fleste så har jeg enkelte problem med noen øvelser. Så i går da filmet jeg meg selv når jeg tok Benkpress, Markløft og Knebøy. Jeg er fornøyd med teknikken min på benk. Markløft er jeg veldig usikker på og Knebøyen er jeg ikke fornøyd med. Kan dere vær så snill titte på videoen og fortelle meg hva jeg gjør feil og hva jeg kan gjøre for å endre på dette? :)

Benkpress:

Knebøy:

Markløft:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei synes ikke bøyen din ser så allerverst ut. Dersom du får stanga litt lengere ned mellom skulderbladene vil du kanskje oppleve at løftet føles mer ballansert. Finn et punkt litt høyt oppe på motsatt vegg som du konser på. dette for å unngå at man nikker unnder løftet. Du kan også prøve og legge et par tynne vektskiver under hærlene for å oppleve at man står stødigere.

Markløftet: sånn jeg ser det bøyer du for mye i hofteleddet (nærmere "god mornings) Bruk det samme punktet på veggen, gå ned med minst mulig bøy i hofteledd. For å øve på teknikk kan det være lurt å prøve litt fra kloss.

Så på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er en del å hente i alle øvelser her, og kanskje mest i bøy og mark, som du selv sier.

Uten å skrive alt for mye her, så anbefaler jeg deg å søke opp disse øvelsene. Det er lagt ut guide på alle tre.

Knebøy:

Dette er korrekt teknikk i knebøy - Fitnessbloggen

Markløft:

Markløft på 1,2,3

Benkpress:

Benkpress på 1,2,3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tips. Har tidligere lest mye på disse forklaringene, men har fremdeles en del ting jeg lurer på:

Knebøy: Er jeg langt nok ned? 2. Er ryggen min bra(om dere klarer å se det.)3. Jeg kommer ikke lengre ned, hva kan jeg gjøre for å bli mykere? 4. Burde jeg vurdere å kjøre frontbøy ?

Markløft: Ser ryggen bra ut? 2. Andre synspunkter på hva jeg bør endre på?

Benkpress: Det er vanskelig å bedømme seg selv, og jeg sliter litt med å se ting jeg kan gjøre annerledes eller bedre i Benk. Selv om jeg er 100% på at det er noe. Kan dere komme med innspill? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøyen er ikke dyp nok. Ser litt ut som da jeg startet med å lære knebøy. Jobb med dybden over tid, så kommer det til slutt.

På markløft starter du langt ned (pga små vektskiver). Ville ha økt til normal høyde og så prøvd på nytt. Stanga skal være helt inntil kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Benkpress:

- Spre beina litt mer åpne. Det ser ut som du har liten til ingen legdrive, ved å åpne beina litt ytterligere kan du øke spennet. Tenk at du skal dra stangen ned til brystet, samtidig som du skal bøye den. Ikke bare la stangen dette nedover men vær med på å dra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkpress: Ser helt ok ut, prøv å stram deg opp litt mere. Godt å se at du trener med stopp.

Knebøy: mye dypere, kjør knærne ut og legg press på utsiden av foten. Ikke gjør som 90% andre gjør, at knærne går inn under løftet.

Markløft: Som andre sier her, prøv med større vektskiver, da slipper du å gå så langt ned. Stanga lengre inn til kroppen, sett deg godt ned, se opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg ikke sett før - tips om hvor ofte man skal kjøre denne? Hver dag?

Siden jeg bøyer tre ganger i uka så blir det tre ganger i uka for meg :) Du kan sikkert ta den hver dag i starten hvis du er veldig stiv, gå en tur først så kroppen er litt varm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bøyer tre ganger i uka så blir det tre ganger i uka for meg :) Du kan sikkert ta den hver dag i starten hvis du er veldig stiv, gå en tur først så kroppen er litt varm :)

Hoftemobiliteten har blitt bedre, da jeg har kjørt en lignende - men mye kortere versjon av denne - hver dag før bøy. Men denne var ganske omfattende, så jeg får kjøre den tre dager i uka jeg også. Bøyer 2 dager i uka, mark 1 dag, så jeg kan jo da den samme dag som mark også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempetakk til Andyman90 som la ut video om hoftemobilitet. Kjørte en 7 -8 minutter med den idag, pluss noe hamstring, og vips - et nytt menneske. Kunne idag trene med vekta jeg for 2 uker siden så vidt klarte 2 reps med, og da sviktet ryggen - trodde jeg. Men nei, det var hoftene som var for stive. Kom dypere ned, det var mye lettere å presse knærne ut, og å holde ryggen rett. Fantastico - for en jævlig HÆRLIG dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny markløft film. Hadde en dårlig og ufokusert økt, så ser selv at jeg skal ha stanga mer inntil kroppen og at jeg på løft 2 skal dra stanga lenger bak.

Du har nok fortsatt litt å hente på oppspenn. Spenn opp korsryggen skikkelig, samt trekk skuldrene litt tilbake. Bortsett fra det så det ikke så aller værst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Teknikken på den siste videoen er egentlig ganske fin, men problemet med å filme på litt for lette vekter er at man kan forsere korrekt teknikk selv om dette ikke i utgangspunktet er naturlig ut fra balanse, tyngdepunkt etc. Lettere å se utfordringen i teknikk på submaksimale løft mellom 75 og 90 % av 1 rm. For øvrig er ikke bøyen dyp nok, som du sier selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...