Gå til innhold

Hjelp med teknikk i Markløft, knebøy og Benkpress


Nikko21

Anbefalte innlegg

Takk for tilbakemelding! :)

Dypden har kommet seg en del, og jeg har også fått god kontakt med bena under knebøy, så det går i hvertfall i riktig retning. Kjører x-press, så neste tunge løft blir nok ikke før Mandag den 9, men skal prøve å få filmet før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måtte prøve 100kg i Mark i dag, bare for å prøve, selv om teknikken ikke er tipp topp fra før av. Her er et klipp:

StokkelandFastForm Plyo BluebearFastform Fjeldmann

Skal få filma litt knebøy i morgen.

Ser ut til at du kan jobbe litt mer med oppspennet før du løfter, ryggen ser en anelse krum ut. Ellers... har sett styggere løft, begått et par av de selv'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg er absolutt ingen ekspert, men jeg syns det ser ut som om du er litt stiv. Det kommer frem i bøyen. Du går ikke langt nok ned og bevegelsen din er litt "hakkete", nesten som om kroppen protesterer. Og det gjør den jo om du er stiv. Hehe.

Jeg pleier å tøye hofteleddsbøyer og varme opp med squat-to-stand før jeg trener bøy, men du kan kanskje trene bøy til boks med litt lettere vekter for å venne deg til bevegelsen? Da kommer du dypt nok ned også, for da MÅ du liksom sette deg ned på boksen før du kan reise deg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøyer og varmer godt opp. Så det er noe jeg jobber med. Er jævlig stiv! :p

Det er du ikke alene om :) Kommenterte foresten før jeg så de andre videoene dine. Ser jo ut som om bøyen har blitt bedre, men jeg vil fortsatt anbefale deg å trene boksbøy, frontbøy og goblet squat vedsiden av. De trenger ikke erstatte bøyen, men du kan f.eks trene tung knebøy og avslutte økta med en av de nevnte øvelsene med flere repetisjoner og lav vekt. Har troa på at teknikken vil komme seg etterhvert da (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosetrening i helgen, bøy + kukerundt :)

Her er film av knebøyen:

60kg, tungt nok når teknikken ikke er så bra.

Nikken: Du tar halvbøy, du må en del dypere før du har en full knebøy. Hvis du dytter knærne hardt ut til siden så er det mye lettere å komme dypt nok. Ellers vil lårbeina din knuge mot hofta di og du kommer ikke dypt nok. Hvis du ser på videoen fra siden så ser du at stangbanen ikke går rett opp og ned slik den bør, men stanga siger framover hele tiden mens du er på vei ned. Du får vekta for mye på tåballene, når den egentlig skal være over midtfoten. Prøv å kom mer bakpå når du begynner å sette deg ned. Husk forresten å ta et STORT pust og stram magen før du begynner hver rep.

Den beste måten å fikse knebøyteknikk er simpelthen ved å gjøre knebøy, ikke en hel masse andre lignende øvelser. Moblitetsøvelser kan være til nytte, selv om knebøy i seg selv gjerne strekker ut det som trengs å strekkes ut.

Markløftet ditt har andre gitt god tilbakemelding på, get busy (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg friheten til å legge ut en markløftvideo av meg selv, og håper det går greit for trådstarter:)

Noe feedback? Har ikke allverdens erfaring med sumo.

Jeg har ikke all verdens erfaring med sumo selv, men dette ser da slettes ikke så ille ut :) Ryggen er fin og strak gjennom hele løftet, og henda henger rett ned som de skal. Du skviser stanga opp, ikkeno unødvendig rykking. Nice (y) Jeg synes det er enklere å se feil med markløft hvis de er filmet rett fra siden, spesielt løftebanen til stanga og oppspenn i rygg, så film gjerne fra siden om du kan.

Det ser ut som du gjør en typisk styrkeløftsumo, med veldig bred fotstilling. Styrkeløftere gjør dette fordi det gjør løfteavstanden kortere og de kan dermed løfte mer vekt, men det er ikke nødvendigvis den beste stillingen for å trene styrke som sådan. Jeg ville heller stått ikke fullt så bredt slik at leggen din er vertikal. Ta en titt på disse artiklene om sumo for tips :)

http://70sbig.com/blog/2013/04/sumo-deadlifts-are-the-devil-right/

http://70sbig.com/blog/2013/05/coaching-the-sumo-deadlift/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hver rep starter med stanga langt foran tærne. Stanga skal ligge over midtfoten når du begynner settet, og helst holde seg over midtfoten gjennom hele settet. Sett fra siden skal stanga gå rett og rett ned. Det betyr at du må sette opp med stanga mye nærmere leggene dine. For at stanga skal lande over midtfoten må du først knekke i hofta når du setter ned stanga, slik at stanga ikke går over og rundt knærne.

Se denne korte videoen og steg-for-steg oppsett av Mark Rippetoe for en enkel og konsis gjennomgang av markløft.

The Deadlift: Perfect Every Time

1. Take your stance, feet a little closer than you think it needs to be and with your toes out more than you like. Your shins should be about one inch from the bar, no more. This places the bar over the mid-foot – the whole foot, not the mid-instep.

2. Take your grip on the bar, leaving your hips up. DO NOT MOVE THE BAR.

3. Drop your knees forward and out until your shins touch the bar. DO NOT MOVE THE BAR.

4. Hard part: squeeze your chest up as hard as you can. DO NOT MOVE THE BAR. This establishes a "wave" of extension that goes all the way down to the lumbar, and sets the back angle from the top down. DO NOT LOWER YOUR HIPS – LIFT THE CHEST TO SET THE BACK ANGLE.

5. Squeeze the bar off the floor and drag it up your legs in contact with your skin/sweats until it locks out at the top. If you have done the above sequence precisely as described, the bar will come off the ground in a perfectly vertical path. All the slack will have come out of the arms and hamstrings in step 4, the bar will not jerk off the ground, and your back will be in good extension. You will perceive that your hips are too high, but if you have completed step 4 correctly, the scapulas, bar, and mid-foot will be in vertical alignment and the pull will be perfect. The pull will seem "shorter" this way.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Som de fleste så har jeg enkelte problem med noen øvelser. Så i går da filmet jeg meg selv når jeg tok Benkpress, Markløft og Knebøy. Jeg er fornøyd med teknikken min på benk. Markløft er jeg veldig usikker på og Knebøyen er jeg ikke fornøyd med. Kan dere vær så snill titte på videoen og fortelle meg hva jeg gjør feil og hva jeg kan gjøre for å endre på dette? :)

Knebøy:

Knebøy 13/4 - 13 ovenfor

Knebøy 7/8- 14 nedenfor:

Litt fremgang!

Noen innspill StokkelandFastForm , BluebearFastform burny_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre. Men jeg vil nå anbefale deg å gå ut av racket omvendt vei av det du gjør nå, siden du nå ikke ser hvor du skal henge fra deg stanga.

Om den dagen kommer hvor du er dritsliten etter tung bøy,og skal sette fra deg stanga baklengs, og bommer på den ene siden/den ene kroken, så blir det craptacularly stor og ujevn belastning på kroppen, noe som ikke er bra for noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stativet er i en klasse for seg selv. Trener her bare når jeg er hjemme hos foreldra mine. Det er ikke fast i gulvet, så hele stativet flytter på seg når man har på tyngre vekt og setter det på plass. I tillegg så ligger det noen matter på gulvet, hvor bare den ene siden av stativet står på så hele dritten er 2 cm skeivt i høyden. Drittstativ enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bedre og bedre, men det er fortsatt ting å jobbe med.

Første jeg tenker er at du fortsatt har en nokså knedominant bøy. Sier ikke at det er feil, men det er ofte lettere å generere kraft med en mer hoftedominant knebøy. I tillegg ser det ut som at tyngdepunktet ditt endrer seg gjennom løftet. Stangen er midt over foten når du starter. Men i bunnposisjon er stangen flyttet fremover

unnecessarymomentarm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og sette meg mer bakover i løftet - om det blir riktig å si - kan gjøre knebøyen min lettere og gjøre at jeg øker raskere ?

Jepp, vært et forsøk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...