Gå til innhold

Tør ikke trene styrke på senteret


Maesp

Anbefalte innlegg

Jeg har den utrolig irriterende egenskapen at jeg blir så enormt selvbevisst i situasjoner jeg er usikker på. Ønsker så gjerne å begynne å trene styrke, men tør rett og slett ikke. Redd for å gjøre feil og alt det der... Noen som har vært gjennom det samme og har noen tips? Tenkt at pt time kan hjelpe så jeg vet at jeg gjør ting riktig, men heller skeptisk til det. Hvordan skal jeg vite at den pt-en jeg får har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de fleste har vært gjennom dette, inkludert meg selv. Det som hjalp for min del var å trene sammen med noen som kunne hjelpe meg og lære meg øvelsene slik at jeg iallefall følte at når jeg var der så gjorde jeg ting rett (er jo redd folk skal tenke at jeg gjør ting helt feil). Det plaget meg også at det så jo helt teit ut at en tjukk/lubben jente skulle trene styrke, men hallo? Det var jo derfor jeg var der :p Alle må begynne et sted, sånn er det bare :) De fleste har jo vært der selv, så de tenker bare positivt om det. Men de fleste er stort sett for opptatt med seg selv og sin egen trening til å legge merke til oss andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med pt er absolutt ingen dum idè. ja, dyktigheten er veldig varierende for pt'er seg i mellom. du trener på elixia/sats eller noe lignende? om du ikke er helt trygg på å trene rundt de store sterke karene alene, kan du for eksempel trene sammen med en venn for å bli mer vant til selve settingen. angående pt, så kan du gjerne ta kontakt med daglig leder, forklare situasjonen og få tilbudt den kanskje best kvalifiserte pt'en til å ha timer med deg (med betaling såklart). jeg ville absolutt anbefalt en pt for å få deg i gang :) vil si det hjelper deg på å bli mer trygg på øvelser, du blir motivert - og slipper å pine deg fra manualene til knebøyracket alene om det er tilfelle. alle har vært i din situasjon, altså ved å lære noe nytt. bare kult når folk både prøver, og mestrer det.

om ikke dette innlegget var annet enn mas håper jeg det hjelper deg litt i riktig retning i allefall. kjør på med musikk på ørene, tren og ikke bry deg om hva andre synes (til tross for at ingen andre enn deg egentlig reagerer på det :p youtube kan være en fin pekepinn, samt forskjellige artikler (fra bl.a fitnessbloggen) som hjelper deg å komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen mulighet til å trene sammen med noen, for tror det hadde hjulpet. Orker ikke en time reisevei for å trene... Tenkt tanken på å trene når det er tomt, men på pf tror jeg ikke jeg klarer å trene halv 6 og ikke spise før 12. Jeg pleier ikke la min egen selvbevissthet stoppe meg, men med det her er jeg helt håpløs... Får vel kanskje prøve å finne en flink pt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men på pf tror jeg ikke jeg klarer å trene halv 6 og ikke spise før 12

Tror du at periodisk faste er så magisk at det er verdt å spise pf hvis det gjør at du ikke får trent skikkelig? Hvis du lettere kommer deg på trening om du trener tidligere på dagen når det er lite folk vil det langt overgå de positive effektene av periodisk faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng, men merker at kroppen min reagerer bra på pf. Får spist meg godt og mett, slutt på småspising og bedre konsentrasjon. Vil liksom ikke gi slipp på det heller. Får vel forsåvidt velge da, enten bare manne meg opp å trene til vanlig tid, eller slutte på pf. Blir vel den førstnevnte jeg bør gå for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten bør det nevnes at veldig mange lider av samme vrangforestilling som deg, nemlig at de er "universets sentrum". Ikke sagt for å være slem, men realiteten er at alle andre både på senteret og alle andre steder er like opptatt av seg selv som du er av deg selv. Alle tror at alle ser på dem, mens alle egentlig bare bryr seg om seg selv og evt. dem de trener med. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten bør det nevnes at veldig mange lider av samme vrangforestilling som deg, nemlig at de er "universets sentrum". Ikke sagt for å være slem, men realiteten er at alle andre både på senteret og alle andre steder er like opptatt av seg selv som du er av deg selv. Alle tror at alle ser på dem, mens alle egentlig bare bryr seg om seg selv og evt. dem de trener med. :p

Haha, jeg vet forsåvidt det, men lett å bli litt vel egosentrisk når man er usikker :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Been there, done that :shy:

Fikk et oppsett fra instruktøren på sentret og en rask gjennomgang med teknikk og sånn, men det tok 3 mnd før jeg turde å prøve selv. Gikk store runder utenom knebøyracket, og klarte til slutt å prøve meg når det var minimalt med andre folk på sentret. Nå plugger jeg i musikk i ørene og ser superoverlegen ut når jeg holder på, mest fordi jeg føler meg som en amatør men vil fremstå som "proff". (Har trent styrke i bare 2 mnd og har fortsatt en lang vei å gå, men det er veldig gøy når man kommer igang)

Jeg trener bevisst på formiddager når jeg har anledning, stort sett pensjonister og mosjonister der da og da har jeg styrkeavdelingen nesten helt for meg selv ;)

Du må bare kaste deg ut i det! Lykke til! :)

PS. Videoer med teknikk o.l både på youtube og her på fitnessbloggen er gull verdt. Mye enklere å ha selvtillit nok til å prøve seg på styrketreninga når du er bevisst på hva du bør gjøre og ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat såvidt begynt å bevege meg inn på frivektsarealet selv, hehe. Jeg spurte rett og slett en av fyrene som sto der om han kunne vise meg den ene øvelsen og han gjorde det med glede, men det tok tid å ta mot til meg å spørre. Ellers har jeg planer om å bruke en av de gratis veiledningstimene jeg har muligheten til å ta og få litt hjelp meg teknikk og øvelser på styrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Veldig godt poeng, men merker at kroppen min reagerer bra på pf. Får spist meg godt og mett, slutt på småspising og bedre konsentrasjon. Vil liksom ikke gi slipp på det heller. Får vel forsåvidt velge da, enten bare manne meg opp å trene til vanlig tid, eller slutte på pf. Blir vel den førstnevnte jeg bør gå for :)

Jeg vil ikke si at "kroppen reagerer bra" når måten du spiser på forhindrer deg i å trene. Det er jo så kontraproduktivt en får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Virker som cluet er å bare være litt mer sikker på hvordan man gjør øvelsene, få litt veiledning og hoppe i det :) Har bare så lite lyst. Har vurdert å kjøpe manualer og vektstang, men er jo mye bedre å bli litt tøffere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den utrolig irriterende egenskapen at jeg blir så enormt selvbevisst i situasjoner jeg er usikker på. Ønsker så gjerne å begynne å trene styrke, men tør rett og slett ikke. Redd for å gjøre feil og alt det der... Noen som har vært gjennom det samme og har noen tips? Tenkt at pt time kan hjelpe så jeg vet at jeg gjør ting riktig, men heller skeptisk til det. Hvordan skal jeg vite at den pt-en jeg får har peiling?

Jeg mener flere treningssentre har en oversikt over hvilke PT'er som jobber der, og hva slags erfaring de forskjellige har. Sjekk ut de forskjellige og test ut en time med en som har lang erfaring, gjerne innenfor flere felt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...