Gå til innhold

Tråden for åpenbare spørsmål uten åpenbare svar!


BluebearWebcoaching

Anbefalte innlegg

Det er titt og ofte at man faller over spørsmål som man egentlig bør kunne svaret på, men likevel ikke klarer helt å forklare. Det er veldig moro å fundere på de spørsmålene som er så grunnleggende for vår forståelse av universet, livet og ikke minste trening, treningseffekt, hvorfor vi spiser som vi spiser, hvorfor vi gjør det vi gjør.

Jeg synes, personlig, at dette er heftig moro å fundere på og tenkte å samle opp alle spørsmål i en tråd slik at man kan fundere litt i lag.

Noen regler:

  • Dette er IKKE tråden for dumme spørsmål. Ikke spør om ting som "hvor ofte må jeg ta kreatin", men du kunne spurt "hvordan fungerer egentlig kreatin?". Alle vet jo at det har noe med energi å gjøre, men det er en elendig forklaring.

  • Ikke gi usaklige svar som du tror er riktig. Det som er moro er å ha et faglig godt svar. Jeg vet ikke om jeg er super corny og rar, men jeg digger å lete etter svar på slike små gåter.

  • Det er ikke noe "time-limit", men det blir litt poengløst å spamme inn med masse spørsmål som vi ikke får svart på. Jeg skal prøve å samle alle spørsmål i første innlegg også notere ned hvor det er besvart (om det er blitt besvart).

  • Ikke svar "fordi vi trenger energi". Hva betyr egentlig det? Ekte kunnskap betyr at man kan forklare det mest kompliserte emnet på en så enkel måte at selv et barn kan forstå det.

Kommer sikkert flere retningslinjer etterhvert. Jeg tror iallefall dette kan bli meget spennende og lærerikt. Iallefall for vi som er litt mer nerd og liker å nerde oss opp og frem, men også for de som ikke er så kunnskapsrik enda. Det er utrolig lærerikt og moro å finne ut av ting som man egentlig burde kunne!

TO KICK THINGS OFF - Noen brainteasers man, muligens, egentlig vet svaret på, men ikke alltid klarer å formulere:

Spørsmål lagt til 26.03.13

  • Hvorfor trenger vi salt?
  • Om trening, helse og livsstil generelt er individuelt - hvorfor prøver man å skape retningslinjer som ikke er det?
  • Hvor lagres egentlig vann? Hva skjer når vi "holder på vann"?
  • Hva er egentlig forskjellen på å bruke strikk eller kjetting?
  • Hva er egentlig oksygengjeld / Er EPOC-effekten noe vesentlig? (besvart av @BluebearFastform - side 2)
  • Hvorfor trener powerlifters shrugs til den store gullmedalje for å øke benken sin?
  • Hvorfor puster vi?
  • Hvorfor blir man syk under eksamensperioden?
  • Hvorfor sier man at man tisser ut protein?
  • Hva gjør egentlig kreatin?
  • Hva skjer egentlig når en muskel trekker seg sammen?
  • Hvorfor blir vi sterkere?
  • Hvorfor klør man alltid når man tenker på det?
  • Hvorfor klør man/må man tisse/får hjernteppe når man blir nervøs?
  • Hvorfor kan man bli trøtt av å spise protein?
  • Hvorfor spiser man egentlig protein?
  • Hvorfor spiser man egentlig fett?
  • Hvorfor spiser man egentlig karbohydrat?
  • Hvorfor går man ikke ned i vekt selv om den planlagte dietten tilsier at man skal gå ned 0,3-0,5 kg i uken?
  • Hvorfor må man ta vitaminer og mineraler?
  • Hvorfor spiser vi egentlig?
  • Hvorfor skal man, helst, ikke ta pre-workouts før hver økt?
  • Hvorfor har vi en dag hvile i en 2-splitt?
  • Hvorfor har vi en 2-splitt (2 x i uken frekvens) og ikke fullkropp (3 x i uken frekvens). Eller hvorfor har vi ikke fullkroppstrening hver dag?
  • Hvorfor skal man knekke stangen i benkpress?
  • Hvorfor bruker man fat grips / fat bars?
  • Hvorfor er det farlig å være tjukk?
  • Hvorfor er det gale med store LDL partikler, men ikke små LDL partikler?
  • Hva er egentlig LDL / HDL / VLDL / TG? / Hva er egentlig kolesterol sin funksjon?
  • Hvorfor er en randomisert, dobbel-blind studie gullstandarden?
  • Hva er dårlig med kasus/tverrsnitt studier etc?
  • Hvorfor er dobbel-merket vann / DEXA gullstandard?
  • Om BCAA er så jævla anabolt hvorfor super vi ikke BCAA 24/7?
  • Hva er egentlig insulin?
  • Hva skjer egentlig når vi sulter (både korttids/langtidsadaptasjoner)?
  • Hvorfor fungerer lav-karbo?
  • Hvorfor kan man lagre fett på lav-karbo dietter, det er jo ikke insulin?!
  • Hvorfor inntar vi egentlig omega-3?
  • Hvorfor er egentlig fett. karbohydrat og protein anabolt?
  • ATP = Energi, men hva betyr egentlig det?
  • Hva er egentlig fosforylering?
  • Hvordan danner vi egentlig ATP?
  • Hvorfor blir jeg irritabel / får dårlig konsentrasjon på lav-karbo?
  • Hvorfor er ikke karbohydrat et essensielt næringsemne?
  • Hvorfor blir musklene større når man trener 12-15 repetisjoner?
  • Hvorfor blir musklene større når man trener 1-12 repetisjoner?
  • Hvorfor sover vi?
  • Hvorfor er gjesping smittsomt? (Besvart av Aaandreaaa 26.03.13 - side 1)
  • Hvordan virker magnesium inn på muskelsammentrekninger, og hvorfor er det med på å forhindre kramper?
  • Hvorfor må mennesker møte veggen/se lyset/ før de velger å gjøre noe med problemer som startet som små og ubetydelige,men siden har vokst seg enorme?
  • Hva menes egentlig med at "man får mer energi av å trene"? Finnes noen biologisk/kjemisk grunn eller er det bare placebo? (Besvart av @Asle - side 2)
  • Hvorfor frastøtes kreatinet fra skjea som om det skulle vært et eget magnetfelt rundt den?
  • Hvordan har det seg at når en vasker sengetøy, så ligger støtt og stadig alt sammen samla inni ett dynetrekk når en tar det ut av maskinen?
  • Hvorfor får man "hold/sting" i siden, da ofte ved kondisjonstrening og liknende? Hva er dette?
  • "Hva er forskjellen mellom å stå bredt eller smalt i knebøy? Hva med dybden? Eller type knebøy?" (besvart av @BluebearFastform - Side 2)
  • Hvorfor fører stress til overvekt? Hvorfor er det DIGG å spise crap når man er stressa / lei seg / livet er kjipt?
  • Hvorfor er kroppsbyggere større enn powerbuildere?

Hvem er første mann? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det noe å bety om man spiser karbohydrater, fett eller proteiner først i et måltid?

Har det noen betydning om man tar omega-3 før eller etter et måltid?

Må vel prøve meg på noen svar også...

Hvorfor blir musklene større når man trener 1-12 repetisjoner?

Når man utsetter muskelen for et mekanisk drag vil man skape mikroskader i musklene og muskelen blir større når den reparerer seg selv gjennom proteinsyntese.

Hvorfor blir musklene større når man trener 12-15 repetisjoner?

Dette vet man ikke 100% sikkert enda, men ved å utsette muskelen for metabolsk stress over tid sammen med oksygenmangel vil man blant annet lokalt økte IGF-1 hormoner og øke proteinresponsen til den gitte muskelen.

Hvorfor er ikke karbohydrat et essensielt næringsemne?

Fordi kroppen kan skaffe de få karbohydratene den trenger ved å omdanne aminosyrer til glukose. Resten av energibehovet dekkes via ketogener som lages fra fett.

Svarene var kanskje ikke nerdete nok til å bli godkjent? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er gjesping smittsomt? Og hvorfor begynte jeg å gjespe bare jeg skrev dette?

Jeg mener å ha lest at forskere fortsatt ikke er enige om hvorfor vi gjesper, altså har noe konkret svar. Men noe annet som er morsomt er at gjesping smitter ikke bare mellom mennesker, men mellom mennesker og hunder også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at forskere fortsatt ikke er enige om hvorfor vi gjesper, altså har noe konkret svar. Men noe annet som er morsomt er at gjesping smitter ikke bare mellom mennesker, men mellom mennesker og hunder også! ;)

Jada, har lagt merke til at lånehunden og jeg lett kan smitte hverandre med gjesping^^

Og ja, jeg gjesper fortsatt o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er gjesping smittsomt? Og hvorfor begynte jeg å gjespe bare jeg skrev dette?

Dette fenomenet har fremdeles ingen vitenskapelig forklaring, noe som har sammenheng med gjespingens lave status blant medisinske forskningsområder; kun et fåtall forskere i verden vier sin tid til forskning på gjespingen.

En seiglivet teori om årsaken til gjesping har vært at blodet trenger mer oksygen, eller at det er for mye karbondioksid i blodet. En studie fra 2005 kunne imidlertid ikke dokumentere at gjesping hadde noen effekt på blodets oksygeninnhold.

En nyere teori dreier seg om at gjesping brukes til regulering av kroppstemperatur. En annen teori er at gjesping styres av de samme nevrotransmitterne som påvirker følelser, humør, appetitt og andre fenomener.

Gjesping hører tett sammen med at man strekker ut armer og overkropp. Begge fenomener øker blodtrykket og hjertefrekvensen. I løpet av en gjesp kan pulsen øke med opptil 30 prosent. å kvele en gjesp gir ingen tilfredsstillelse. Det å gape vidåpent og samtidig strekke seg er sentralt for å få en tilfredsstillende gjesp.

Det synes trolig at gjesping forekommer når man har behov for å holde seg våken eller øke konsentrasjonen. Sistnevnte kan forklare hvorfor mange idrettsutøvere gjesper like før konkurranser.

Men en teori som evolusjonsforskere har trua på går ut på at gjesping har med ur-instinktene våre, det at mennesker er flokk dyr krever at vi har omtrent lik døgnrytme, derfor mener man nå at gjesping symboliserer at vi vil ha miljø/tempo skifte, derfor gjesper vi om kvelden fordi vi vil sove og ser helst at andre sover også, og vi gjesper når vi kjeder oss fordi vi gjerne vil gjøre noe annet.

Hvorfor gjesper vi? - hvafor.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med hikke, hva skjer med det? Og hvorfor er det sånn at når man har fått hikke en gang en dag, så får man det gjerne flere ganger samme dagen også?

Hikke oppstår når mellomgulvet plutselig trekker seg sammen i krampaktige rykninger. Mellomgulvet, som er forbundet med lungene, hjelper oss med å puste. Når mellomgulvet trekker seg sammen, trekker det samtidig i lungene, som dermed kan fylles av luften vi puster inn. Omvendt hjelper avslapningen av mellomgulvet oss med å puste ut. Normalt åndedrett foregår altså ved at mellomgulvet vekselvis trekker seg sammen og slapper av. Men noen ganger – og legene vet ennå ikke hvorfor – trekker mellomgulvet seg plutselig sammen i et krampaktig rykk – et hikk. Umiddelbart etter en slik sammentrekning lukkes den såkalte stemmerissen i strupehodet, og det utløser den karakteristiske hikkelyden. Deretter blir åndedrettet og bevegelsene i mellomgulvet normale igjen – helt til neste hikk. Vi hikker normalt mellom 6 og 60 ganger i minuttet. I de fleste tilfellene går hikken over av seg selv, men det finnes mange eksempler på personer som har fortsatt å hikke i årevis. Legene har ingen gode forslag til hvordan man skal få hikke til å slutte. Derimot finnes det en sann overflod av mer eller mindre gode kjerringråd. De vanligste av disse rådene går ut på å holde pusten, å drikke et glass vann mens man står på hodet, eller å spise en skje med sukker. Hva som faktisk virker, kan variere sterkt fra person til person.

Hva skyldes hikke? | Illustrert Vitenskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er farlig å være tjukk? Hadde hørtes mer riktig ut med "Hvorfor er det farlig med fedme?" som jeg regner med du sikta til. I første omgang snakker vi om fett som ligger i mageregionen og som ligger rundt tarmer og lever og som over tid kan gi alvorlige hjerte-og karsykdommer. Fedme kan også føre til søvn apnè hvor man slutter å puste flere ganger gjennom natten og dette kan igjen gi alvorlige følger. Høyt kolestrol, høyt blodtrykk og medfølgende blodpropp. Belastning på ledd er også en følge av overvekt. Er masse å ta av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette fenomenet har fremdeles ingen vitenskapelig forklaring, noe som har sammenheng med gjespingens lave status blant medisinske forskningsområder; kun et fåtall forskere i verden vier sin tid til forskning på gjespingen.

Hikke oppstår når mellomgulvet plutselig trekker seg sammen i krampaktige rykninger. Mellomgulvet, som er forbundet med lungene, hjelper oss med å puste. Når mellomgulvet trekker seg sammen, trekker det samtidig i lungene, som dermed kan fylles av luften vi puster inn.

Legg ved referanser. Takk for utfyllende svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er gjesping smittsomt? Og hvorfor begynte jeg å gjespe bare jeg skrev dette?

Pågrunn av speilnevroner. De gjør at du kan gjenkjenne og føle/tolke andres emosjoner. Du ser de gjesper, kroppen din gjenkjenner det og gjør det samme. Er det svare vi fikk i psykologi i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pågrunn av speilnevroner. De gjør at du kan gjenkjenne og føle/tolke andres emosjoner. Du ser de gjesper, kroppen din gjenkjenner det og gjør det samme. Er det svare vi fikk i psykologi i allefall.

Skulle ikke tro mine fungerte så veldig optimalt da siden jeg gjesper i ett strekk hver gang jeg sjekker denne tråden, og bare noen nevner ordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er gjesping smittsomt? Og hvorfor begynte jeg å gjespe bare jeg skrev dette?

Pågrunn av speilnevroner. De gjør at du kan gjenkjenne og føle/tolke andres emosjoner. Du ser de gjesper, kroppen din gjenkjenner det og gjør det samme. Er det svare vi fikk i psykologi i allefall.

Kan du utdype dette videre? :)

Speilnevroner er en gruppe nevroner som ble funnet i apehjernen ved en tilfeldighet av noen Italienske forskere. Disse nevronene aktiverte seg både når apen løftet en ting og når apen så på at forskeren løftet en ting.

For det første: Speilnevroner har ikke blitt funnet i menneskehjernen. Deres funksjon er uviss. En hypotese handler om at det er ved hjelp av speilnevroner vi klarer å "leve oss inn i" andres følelser og tanker. Det finnes ingen beviser for denne hypotesen, men den er populær, mye pga at den er blåst opp i media. Personlig synes jeg dette er en grov oversimplifisering.

Smittende gjesping er det forsket en del på. Det har blitt funnet i mennesker, aper, hunder, og til og med undulater. I og med at det finnes i undulater (som med stor sannsynlighet ikke har speilnevroner) så er det sannsynligvis en mye mer "primitiv" og evolusjonært gammel kvalitet. Man vet ikke hvordan det forårsakes i hjernen.

"Emotional contagion" er betegnelsen på smittende følelser. Dette er en automatisk prossess, som bl a kan observeres hos spedbarn; en begynner å gråte, og gråtingen "smitter" over på andre spedbarn i nærheten. Herunder kommer også smittende gjesping. Man vet ikke hvorfor eller nøyaktig hvordan det skjer, men man kan ihvertfall konkludere med at det er en prossess som er automatisk, ubevisst og evolusjonært gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Hvorfor må man ta vitaminer og mineraler?

Vitaminer og mineraler er jo næringsstoffer som menneskekroppen har behov for for å opprettholde en god helse. Kommer ikke til å nevne alle vitaminene og mineralene, men her er noen for å gi et lite blikk på hvorfor.

Vitamin A: for godt syn, normal vekst, hormondannelse, etc.

Vitamin D: for opptak av kalsium og fosfor i tarmene, bendannelse, etc.

Vitamin B12: for normal nervesystem og dannelse av blodceller.

Jern: binde oksygenet til de røde blodlegeme og derav utrolig viktig (en grunn til at man blir trøtt, sliten og utmattet hvis man har for lite jern i kroppen).

Kalsium: for muskelsammentrekning, viktigste byggesteinen til skjelettet, hjerterytme, etc.

Magnesium: viktig for proteindannelse, cellevekst og reproduksjon, forbrenning av karbohydrat, etc.

Vi trenger nødvendigvis ikke å ta multivitamintabletter eller andre piller i hutt og pine, da vi får vitaminer og mineraler gjennom et sunt og variert kosthold. Men selvfølgelig, kan være greit hvis man ikke vet man ikke får tilstrekkelig nok gjennom kosten. Slik som den norske kosten ser ut i dag (mye ferdigmat) vil jeg sterkt anbefale folk å ta tilskudd (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det mye snadder!

Jeg skal selv besvare en del av spørsmålene gradvis, men liker å ta min tid og svare godt utfyllende, bare hold på hattene..

Kommer ikke til å "godkjenne" noe svar som er veldig på overflaten. Vil ha the real deal, skrevet på en skikkelig måte. Det blir for meningsløst å skulle gi svar som bare gir flere spørsmål enn det har besvart.

Speilnevroner er en gruppe nevroner..

Har du referanser? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...