Gå til innhold

Fråtsing


koffeinbruker

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har litt problemer med å kontrollere matinntaket til tider, altså i helgene. Spiser variert og sunt i ukedagene, men har som sagt en tendens til å "skeie ut" i helgene. "Moderate mengder" blir plutselig et fremmed begrep og jeg klarer rett og slett ikke styre meg. Det meste (alt) går ned på høykant...

Noen som har noen tips for at en skal klare å holde seg "on track" også i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan spiser du resten av uka?(edit: tenker mest på mengde, ser du spiser sunt og variert :) ) Hvis du er for streng med deg selv resten av uka er det veldig fort at man ikke klarer å styre seg når det blir helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen vet ikke hvilken dag det er.

NOE i deg gir grønt lys på fredag/lørdag/søndag, så du fråtser, men det er vanskelig å si hva som kan være årsaken når jeg ikke vet noe om hva du spiser ellers.

Og hva definerer du som fråtsing? Bare spør fordi jeg har venner som sier at de "overspiste", og når jeg ser mengden tenker jeg "oh, please! Din overspising er min snack!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen vet ikke hvilken dag det er.

NOE i deg gir grønt lys på fredag/lørdag/søndag, så du fråtser, men det er vanskelig å si hva som kan være årsaken når jeg ikke vet noe om hva du spiser ellers.

Og hva definerer du som fråtsing? Bare spør fordi jeg har venner som sier at de "overspiste", og når jeg ser mengden tenker jeg "oh, please! Din overspising er min snack!".

Der sa du det, grønt lys. I hverdagen er det rødt lys på godteri/snacks og da tenker jeg automatisk ikke på det for det er liksom ikke et alternativ uansett. Men når det plutselig blir grønt lys for godteri er det vanskelig å beholde kontrollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er din definisjon på variert og sunt?

Det virker av og til som om definisjonen til mange på variert og sunt er cottagecheese/magerkesam/kylling&ris/karbonadedeig&pasta. Da burde det ikke akkurat komme som en overraskelse at man står å sikler i candyking-hylla når helga kommer og hodet i tillegg sier at wooowoo, nå kan du spise hva du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din definisjon på variert og sunt?

Det virker av og til som om definisjonen til mange på variert og sunt er cottagecheese/magerkesam/kylling&ris/karbonadedeig&pasta. Da burde det ikke akkurat komme som en overraskelse at man står å sikler i candyking-hylla når helga kommer og hodet i tillegg sier at wooowoo, nå kan du spise hva du vil!

Sikkert mye sant i det du sier der, men jeg ligger i kalorioverskudd for tiden fordi jeg skal opp i vekt, og jeg sprekker fortsatt.. Har du noen gode tips til hvordan man kan spise variert og sunt i hverdagen da, for å ikke sprekke når helgene kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mye sant i det du sier der, men jeg ligger i kalorioverskudd for tiden fordi jeg skal opp i vekt, og jeg sprekker fortsatt.. Har du noen gode tips til hvordan man kan spise variert og sunt i hverdagen da, for å ikke sprekke når helgene kommer?

Hva er problemet med å sprekke, selv på overskudd hvis du skal opp i vekt?

Anyway. Hvis du er så redd for usunn mat i helgene, noe du ikke burde være, lag deg smoothie eller noe sånt. Funker bra for min del hvis jeg blir fysen på noe "usunt". Masse bær, proteinpulver, banan, melk, vaniljekesam osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mye sant i det du sier der, men jeg ligger i kalorioverskudd for tiden fordi jeg skal opp i vekt, og jeg sprekker fortsatt.. Har du noen gode tips til hvordan man kan spise variert og sunt i hverdagen da, for å ikke sprekke når helgene kommer?

Lag interessant mat, og varier. Ikke bare kjedelig "fitnessmat". Lag deg store og gode måltider, med en fornuftig næringsprofil. Liker du pizza? lag deg hjemmelaget pizza, med masse kjøtt og innhold du liker. Liker du hamburger? Lag deg hjemmelaget hamburger..

Hvis du har trøkka nedpå hjemmelaga hamburgere av karbonadedeig feks emd 400-500gram kjøtt, brød, bacon ost og grønnsaker, så er jeg nesten imponert hvis du har lyst på 1kg med candyking etterpå.

Og en annen ting som er veldig grei å huske innimellom; selv om du har lyst på noe, betyr ikke det at du MÅ spise det. Hvis du har lyst på 1kg smågodt og vet at du blir dårlig og vil føle deg uvel av det, så går det an å spise noe annet.

Hva er problemet med å sprekke, selv på overskudd hvis du skal opp i vekt?

Anyway. Hvis du er så redd for usunn mat i helgene, noe du ikke burde være, lag deg smoothie eller noe sånt. Funker bra for min del hvis jeg blir fysen på noe "usunt". Masse bær, proteinpulver, banan, melk, vaniljekesam osv osv.

+ Vaniljeis :hungry::hungry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stokkeland og Sjokobjarkøy. Jeg kan faktisk, imponerende nok, spise hamburgen dere beskriver, hvile litt og så stappe i meg godteri. På "grønt lys"-dager hender det at jeg spiser meg kvalm, hviler til den verste kvalmen gir seg og spiser litt mer.

Jeg skal opp i vekt, men vil helst gjøre det med sunn og næringssrik mat (dvs. ikke tomme kalorier). Det er fordi jeg for første gang har klart å legge på meg fett der jeg vil fettet skal ligge (på brystet o.l.), ikke rett på magen. Tror det kan komme av at jeg har vært bevisst på kostholdet og samtidig trent tung styrke. Derfor vil jeg helst fortsette med det uten store mengder sukker. Av og til er selvfølgelig greit, og moderate mengder er ikke noe problem. Men STORE sukkerbomber vil jeg ikke ha noe av mer enn 1 gang i måneden maks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokobjarkøy er inne på noe med å lage seg en større middag med mettende, sunne ingredienser (kjøtt/fisk, grønt, komplekse karbohydrater/sunt fett). Hvis du fortsatt har enormt lyst på mer etter en sånn middag har du antakeligvis spist for lite i uka som har gått.

Et mentalt triks er å spørre seg selv: "Hvor lite kan jeg klare meg med?" framfor "hvor mye har jeg lyst på?".

I noen tilfeller er det også sånn at det mentale ikke er helt på plass, og trangen til "kos" er større enn disiplinen til å holde seg unna/moderere seg. Da er det lurt å ta en runde med seg selv og prøve å rydde opp i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stokkeland og Sjokobjarkøy. Jeg kan faktisk, imponerende nok, spise hamburgen dere beskriver, hvile litt og så stappe i meg godteri. På "grønt lys"-dager hender det at jeg spiser meg kvalm, hviler til den verste kvalmen gir seg og spiser litt mer.

Jeg skal opp i vekt, men vil helst gjøre det med sunn og næringssrik mat (dvs. ikke tomme kalorier). Det er fordi jeg for første gang har klart å legge på meg fett der jeg vil fettet skal ligge (på brystet o.l.), ikke rett på magen. Tror det kan komme av at jeg har vært bevisst på kostholdet og samtidig trent tung styrke. Derfor vil jeg helst fortsette med det uten store mengder sukker. Av og til er selvfølgelig greit, og moderate mengder er ikke noe problem. Men STORE sukkerbomber vil jeg ikke ha noe av mer enn 1 gang i måneden maks

Det kan også hende du har et annet syn på hva som er et stort måltid, men hvis jeg sier et stort hjemmelaget burgermåltid, da tenker jeg gjerne 2000kcal++ i et måltid. Prøv :) Og legg ut bilder! :D Av burde burgeren, og godteriet du klarte å spise etterpå!

Og igjen... selv om du har lyst på noe, betyr ikke det at du må spise 1kilo av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stokkeland og Sjokobjarkøy. Jeg kan faktisk, imponerende nok, spise hamburgen dere beskriver, hvile litt og så stappe i meg godteri. På "grønt lys"-dager hender det at jeg spiser meg kvalm, hviler til den verste kvalmen gir seg og spiser litt mer.

Jeg skal opp i vekt, men vil helst gjøre det med sunn og næringssrik mat (dvs. ikke tomme kalorier). Det er fordi jeg for første gang har klart å legge på meg fett der jeg vil fettet skal ligge (på brystet o.l.), ikke rett på magen. Tror det kan komme av at jeg har vært bevisst på kostholdet og samtidig trent tung styrke. Derfor vil jeg helst fortsette med det uten store mengder sukker. Av og til er selvfølgelig greit, og moderate mengder er ikke noe problem. Men STORE sukkerbomber vil jeg ikke ha noe av mer enn 1 gang i måneden maks

Det med at fettet har lagt seg der du vil har ingenting å si på hvor bevisst du er på kostholdet eller hvor tungt du trener. Dette er helt individuelt fra person til person. Det handler om hvor man har størst samling av beta og alpha-celler i fettvev. Der man har størst samling av alpha-celler vil man legge på seg fett enklere. Hos jenter er det typisk rundt hofte og lår, men hos gutter er det rundt magen og på ryggen.

Skjønner helt ærlig ikke hva som er problemet, sier ikke dette for å være spydig eller frekk på noen som helst måte. Lager man skikkelig hjemmelaget mat hele veien har du full kontroll på hva man får i seg. Kjøper man halvfabrikert mat er det ofte tilsatt mye dritt, pluss at det smaker vondt ( sier ikke at du ikke lager hjemmelaget mat, men bare som et eksempel )

Du sier selv at du aksepterer kun en sukkerbombe i mnd, ja da gjør du det. Det er DEG det kommer an på, ingen andre. Alt ligger i hodet ditt. Men som jeg nevnte i posten over, en enkel måte å redusere søtsuget på er smoothie ! Lag deg en stor smoothie som metter bra. Blir søtsuget mindre vil du også spise mindre godteri

Grønt-lys dag betyr ikke at man må trøkke i seg ALT man kommer over selv om det frister. Når man spiser seg kvalm tenker jeg nesten at du spiser bare for å spise. Fordi dette er din eneste dag. Jeg har hatt grønt-lys dager hvor jeg har spist 10.000-14.000 kcal, men gjør ikke dette hver helg. Vanligvis spiser jeg meg mett i helgene på 5000-7000 kcal. Gidder ikke spise noe mer hvis jeg blir kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner helt ærlig ikke hva som er problemet

Jeg tror problemet er psyken. Hun nevner at det ikke er noe problem i hverdagen, men i helga er det "grønt lys". Jeg kjenner meg i grunnen veldig igjen.

Jeg tror trådstarter og Lina Jeana vet akkurat hva det lønner seg å spise og ikke. Jeg tror derfor cluet her er å jobbe med innstillingen mot helga. Jeg foreslår derfor å lage en liten "sjekkliste"!

1. Hva skal spises? Sett opp en meny til deg selv som inkluderer matvarer som gjør deg mett og tilfreds.

2. Ta deg god tid til å spise. Tygg maten til den blir flytende og ta deg ofte en slurk vann/saft/hvadumåtteønske

3. Sett deg tilbake og kjenn litt på mettheten når maten er ferdigspist.

Når trangen til å fråtse melder seg, kan du stille deg følgende spørsmål:

- Hvorfor har jeg lyst på dette nå?

- Trenger jeg dette?

- Hvordan vil jeg føle meg etterpå?

- Hvor lite kan jeg klare meg med?

Litt bevisstgjøring på hvorfor man spiser som man gjør er ofte selve nøkkelen! Ha det gjerne som en "lekse" til dere selv neste gang det er helg å skrive opp hvorfor dere spiser det dere spiser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere testet noe av det Augis nevner over her, men det fungerte ikke for meg.

"Stemmen" inni meg sa "du vil spise, ikke sant?", "mmmmm", "tenk på hvor godt det kommer til å smake..." og den var VELDIG STERK.

Jeg sluttet å forhandle med denne stemmen. Når lysten til å fråtse kom, satt jeg meg ned og så på hendene mine.

Tenkte at INGEN kan få meg til å spise noe jeg ikke vil, ingen kan få disse hendene til å stappe i meg ting jeg ikke vil!!

Øvelsen min ble rett og slett å la fråtselysten passere, uten å handle.

"Stemmen" inni meg ble stille etterhvert, og nå overspiser jeg ikke overhodet.

Det kan hende jeg spiser for mye i godt lag, eller forsyner meg flere ganger, men jeg har ikke den "kjøpe 5 liter is, 1 brød, 2 poser potetgull-stappe i trynet"-spisingen lenger.

Nå klarer jeg å spise en is på en onsdag, og ikke tenke "ja, nå har jeg spist is, så da kan jeg like gjerne stappe i meg en grandis". Jeg vet at isen er der i dag, jeg vet den er der i morgen--dvs. ingen vits i å stappe i seg.

"Stemmen" inni meg ble bare svakere og svakere jo mindre jeg gav etter, og nå er den nesten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...