Gå til innhold

Fråtsing


koffeinbruker

Anbefalte innlegg

Augis Jeg lurer litt på dette. Har snakket med en del folk, og mange sier at om du legger på deg 1 kg pga sukker eller om du legger på deg 1 kg på ren og sunn mat så vil kroppen se lik ut. Det har ingenting å si hvor kiloen kommer fra. Stemmer det?

Det du sansynligvis har hørt er at det vil ikke ha noen direkte innvirning på kroppskompisisjonen sin om du spiser 50g karbohydrat fra poteter eller 50gram karbohydrat sukker.

Problemet med å fremstille det på den måten er at det kommer en hel haug med andre variabler inn som gjør at det blir helt feil i en del tilfeller.

Men dette er nok noe av grunnen nettopp til at du driver med denne fråtsingen vil jeg tro. Du stempler en gruppe mat for dårlig, og en gruppe mat for bra. Istedenfor å bare spise mat. og med en gang du da får grønt lys, så spiser du all mat som er "dårlig"

Jenter vil ha det de ikke kan få, det gjelder sikkert for mat også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

,
stokkeland
og
Augis
. Vil definitivt ha sjokolade ja, i store mengder. Men man kan ikke få alt man vil ha her i livet
:)
Men litt off-topic. Spiste frokost på Elixia dag, de serverer Vita Hjertego Flerkornsblanding. Trodde den (og Elixia) skulle være sunn, men den inneholder 12 g sukker per. 100 gram frokostblanding? Oufff... Sukker meg her, og sukker meg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

,
stokkeland
og
Augis
. Vil definitivt ha sjokolade ja, i store mengder. Men man kan ikke få alt man vil ha her i livet
:)
Men litt off-topic. Spiste frokost på Elixia dag, de serverer Vita Hjertego Flerkornsblanding. Trodde den (og Elixia) skulle være sunn, men den inneholder 12 g sukker per. 100 gram frokostblanding? Oufff... Sukker meg her, og sukker meg der

Ja den inneholder litt sukker, men det er jo ingen krise når den inneholder så mye fiber i tillegg. Hvis det er blodglukosen du er litt bekymret for. Litt sukker her og der er ikke farlig. Jeg spiste nettopp en hel boks med coco pops :p Tror nok flerkornsblandingen fra Elixia er bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja den inneholder litt sukker, men det er jo ingen krise når den inneholder så mye fiber i tillegg. Hvis det er blodglukosen du er litt bekymret for. Litt sukker her og der er ikke farlig. Jeg spiste nettopp en hel boks med coco pops :p Tror nok flerkornsblandingen fra Elixia er bedre ;)

Sant.. men jeg pleier alltid å ha sukkerabsinens etter en dag med mye sukker & junk. Lurer da på om sukkerabsinenset vil påvirkes av valget mellom f.eks havregryn / den vita hjertego-frokostblandingen med en del tilsatt sukker? Målet mitt er jo å spise minst mulig tilsatt sukker og behandlet mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Har litt problemer med å kontrollere matinntaket til tider, altså i helgene. Spiser variert og sunt i ukedagene, men har som sagt en tendens til å "skeie ut" i helgene. "Moderate mengder" blir plutselig et fremmed begrep og jeg klarer rett og slett ikke styre meg. Det meste (alt) går ned på høykant...

Noen som har noen tips for at en skal klare å holde seg "on track" også i helgene?

Etter jeg begynte med krom tabletter, så har det hjulpet meg masse. Jeg var en skikkelig frotser (hehe), men det er blitt helt forandret nå. =) Du får de i helsekost butikk eller på apoteket. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke du på diett, men jeg vil likevel anbefale deg å lese disse to fra Børge Fagerli

Hvordan du takler søtsug og spisekick på diett. Del 1 - kostholdet

Spisekick og søtsug på diett - Del 2, trening og kardio

Med tanke på at du har hatt spiseproblemer og ligget i kaloriunderskudd, vil jeg tro det har noe med saken. Been there done that ;) Om hormonbalansen er krøllet med, noe den tydeligvis er med tanke på fraværende menstruasjon, vil dette også ha en påvirkning for sult, velvære og lyst på mat, da mye av dette er hormonbetinget. Å gi det litt tid, samt ikkke være for steng mot deg selv er det beste tipset jeg kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal komme med noe her... Så har jeg samme problem.. Derfor har jeg aldri godteri i hus, det er INGENTING som heter en grønn dag/ helg. vanlig kosthold uansett dag... Bortsett fra når jeg er ute å spiser med venner, i bursdag, kake på jobb. (det er ikke ofte)

Det er lettere å kontrollere seg foran andre, og derfor bedre at utskeielser skjer sammen med andre.

Jeg vet at jeg spiser nok mat. Jeg spiser mye!! Er rett og slett superglad i mat og derfor er det lett å spise for mye.

Jeg tror mange trenger å endre syn på det "å kose seg". Bør finne nye ting å kose seg med. Hvis jeg er søtsugen, er det som regel fordi jeg kjeder meg.. Da er det best å komme seg ut blandt gode venner for å få fokus på annet.

Jeg lager også ofte en hel kanne med te som jeg sitter å koser meg med på kvelden. (Flyr på do halve natta) :p

Heldigvis har jeg funnet ut av at jeg liker en god biff middag bedre enn kake og godteri. :D

Det gjelder nok bare å finne sin greie! for meg var det viktigste å fjerne helgedager som kosedager.

Selvfølgelig sprekker jeg også. Men mye, mye mer sjelden enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være veldig forsiktig med hva jeg skriver her, men problemet mitt var det at jeg gjerne ville ha noe usunt for å kose meg. Hvis jeg skulle se et program på TV eller spille PC var søtsuget verst. Det forsvant etter jeg begynte å snuse. Anbefaler ingen å begynne, men det viser jo hvor mye det ligger i hodet. Nå er søtsuget så godt som ikke-eksisterende, fordi jeg har flyttet kos-mentaliteten over til noe annet. Tror det er der problemet ligger hos mange. Godteri og usunn mat er forbundet med kos. De få gangene jeg har søtsug så kan jeg for eksempel lage meg en god fruktsalat, eller mager vaniljekesam med jordbær i stedet. Kanskje det ville hjulpet å gjøre litt research på diverse blogger og finne sunne alternativer som kanskje kan erstatte candy-kingen og sjokoladen? :p

Jeg føler meg i alle fall som dritt når jeg sprekker og har stappa i meg masse usunn mat. Den følelsen er i og for seg jævlig nok til at jeg klarer å styre meg. Den lille halvtimen med "kos" er ikke verdt alle timene med dårlig samvittighet. :p Men altså, det er jo ikke så veldig farlig om man kjøper inn litt godteri og spiser en dag i uka. Så lenge man ikke overdriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Føler meg psykisk nedbrutt og deigete etter 0,5 boks Ben&Jerry, en kvart pose tortilla chips og ca 10-12 Sfinx sjokolader til "middag" i går... faktisk i uggen form! Det er fadern meg ikke verdt det! Må fylle opp kjøleskapet med frukt og sunne ting nå, så jeg ikke ender i godterus hele påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kost meg med sjokokesam (kako, søtning og kesam) med nøtter og bær på lørdagskvelden. Ble lyse baguetter til rekemiddagen på lørdag, men lar man det gå så langt at man ikke kan kose seg og spise det samme som resten av familien på lørdagskvelden, så er man blitt for sunn :) Mener jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...