Gå til innhold

"Hjelp til valg av Styrkeløftutstyr"-tråden


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Men din kilde er jo en forumpost fra Rippetoe hvor han sier at han foretrekker å bruke løftesko med lav hæl på trening. Løfteskoene in question er nesten dobbelt så høye som det Rippetoe referer til. I tillegg så er det jo påfallende at så godt som ingen styrkeløftere bruker sko når de marker.

Vell, mark sier de må være på rundt 2.5cm, eller 5/8 inches da, som er litt mindre mindre enn. PP, og litt mindre enn PL.

Hvor du får tallet 99.99% ifra vet ikke jeg, og med mindre de har en god grunn for det kan det jo godt hende at de faktisk gjør det feil. (Selv om det er lite sannsynlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her

Mark Rippetoe

10-19-2008, 07:41 PM

Let me clarify: those of you with WL shoes with extremely high heels like the several versions of DoWins floating around under several different names will have trouble deadlifting in them. The heels are so high that the bar literally cannot be pulled from a position over the middle of the foot. These shoes are not usable for DLing, and they'll need to be cut down to about 5/8" heels. When they are, they work much better than CTs or barefoot, because a little heel helps with the use of the quads off the floor. Locutus of Borg remembers correctly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, mark sier de må være på rundt 2.5cm, eller 5/8 inches da, som er litt mindre mindre enn. PP, og litt mindre enn PL.

Hvor du får tallet 99.99% ifra vet ikke jeg, og med mindre de har en god grunn for det kan det jo godt hende at de faktisk gjør det feil. (Selv om det er lite sannsynlig)

Jeg har ikke brukt tallet 99,99%, men andelen er stor. Jeg har allerede sagt at sko ikke brukes pga forlenget løftebane (mulig det er andre grunner og. Man tipper fremover?). 1 inch er 2,54 cm. 5/8 inch er 1,59 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, mark sier de må være på rundt 2.5cm, eller 5/8 inches da, som er litt mindre mindre enn. PP, og litt mindre enn PL.

Hvor du får tallet 99.99% ifra vet ikke jeg, og med mindre de har en god grunn for det kan det jo godt hende at de faktisk gjør det feil. (Selv om det er lite sannsynlig)

Hva Rip påstår er noe helt annet en slik det utføres innenfor styrkeløft slik jeg og tydeligvis ganske mange andre mener. Beklager, men argumentet at "If Rip says so, it probably is right." funker ikke. Mannen kan ikke se lengre enn sin egen nese, og vi anbefaler at du faktisk setter deg inn i eliteløftere før du tar alt Rip sier som den eneste og absolutte sannhet.

TL;DR Converse > *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt tallet 99,99%, men andelen er stor. Jeg har allerede sagt at sko ikke brukes pga forlenget løftebane (mulig det er andre grunner og. Man tipper fremover?). 1 inch er 2,54 cm. 5/8 inch er 1,59 cm.

Sikker?

jeg fikk opp at det var 0.6cm, har tre forskjellige sider som gir meg tre forskjellige svar her nå.

Men poenget er der fortsatt, hvis det er 1.59, eller la oss si 2cm da, så er det forsatt ikke store forskjellen på det og 2.3-3 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Rip påstår er noe helt annet en slik det utføres innenfor styrkeløft slik jeg og tydeligvis ganske mange andre mener. Beklager, men argumentet at "If Rip says so, it probably is right." funker ikke. Mannen kan ikke se lengre enn sin egen nese, og vi anbefaler at du faktisk setter deg inn i eliteløftere før du tar alt Rip sier som den eneste og absolutte sannhet.

TL;DR Converse > *

i haz ze feeling...this troll....hasnt been fed in some long tajm....i see no reason to feed him :p

converse+ deadlift=:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva Rip påstår er noe helt annet en slik det utføres innenfor styrkeløft slik jeg og tydeligvis ganske mange andre mener. Beklager, men argumentet at "If Rip says so, it probably is right." funker ikke. Mannen kan ikke se lengre enn sin egen nese, og vi anbefaler at du faktisk setter deg inn i eliteløftere før du tar alt Rip sier som den eneste og absolutte sannhet.

TL;DR Converse > *

Men det kan jo brukes andre veien også, hvorfor skal jeg gå god for hva du sier?

Kan godt hende Rip tar feil, og da er jeg villig til å endre mening, men min tankegang er at hvis du ikke har noe videre fakta på hvorfor det han sier er feil, går jeg utifra at det han sier er rett, pga. hans posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i haz ze feeling...this troll....hasnt been fed in some long tajm....i see no reason to feed him :p

converse+ deadlift=:love:

Hva er poenget ditt, jeg kommer jo med legitim informasjon.

Kan godt hende som du sier, at det er bedre med converse/barfot/fivefingers eller uansett, men hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Øhm...

Det er en ting som ikke har blitt viet noen særlig oppmerksomhet her, som er kanskje viktigere en nøyaktig millimeter på hælen regnet fra inches.

Slik jeg forstår det så er diskusjonen (helt rett) at høyere såle = lengre løftevei, det er korrekt. Så kan vi diskutere hvor mye det vil gi utslag på i maksløft, fair.

Det som er det viktigste (og jeg har ingen kilde på det, men føler det er opplagt) er at ved å gå fra sokkelesten/converse til sko med hæl er at sålen er ikke unisont 2cm høyere over hele foten, men det er en høydeforskjell fra tå til hæl som du tidligere ikke hadde. Dette vil gjøre at tyngdepunktet ditt forskyves/utgangsposisjonen blir annerledes i starten av løftet, som igjen gjør at det kan påvirke teknikken. Høyere hæl = høyere rumpe, men siden fortsatt ligger like langt fra gulvet vil ikke skuldrene og armene dine bli 2cm lengre, dermed vil du få en flatere rygg en om du ikke hadde skoene på, som vil gi utslag på løftet. Det er da ingen som påstår det er smart å marke med et par tynne vektskiver under hælen (slik man ser i bøy folk med dårlig mobilitet gjør) så hvorfor skulle det være bedre om den samme høydeforskjellen nå kommer fra en såle?

Det handler ikke om at det går an/ikke går an, for man kan om så dra mark i høyhelte damesko om man vil, men er det optimalt? Så ja, det vanlige hobbymosjonisten som trener starting strength og marker 1x5 (5 reps i uka) vil nok ikke merke noe fra eller til med eller uten sko, han har nok med å få til teknikken som den er. Men en vil nok merke forskjell jo sterkere man er, og jo lengre man han market med den teknikken man bruker, så ser ingen grunn til å marke med sko bare for å gjøre ting verre, men ser heller ingen grunn til å grine om andre ønsker å gjøre det. Bare vær klar over at ja, det har noe å si at man bygger opp hælen, så får man strides om hvor mye (noe som er høyst individuelt) Noen liker jo å bøye uten sko, skal vi lage en tråd om det å? Man kan gjøre hva man vil så fremst det ikke er regler å følge (en som konkurrerer vs en som ikke gjør det)

Men i bunn og grunn, endrer du vinkelarmene med å stå på kloss, løfte vektene fra klosser, holde bredere, sko med HÆL så vil det endre teknikken, som vil endre hvordan du løfter, som vil gi utslag på vekta i større eller mindre grad avhengig av hvor mye du avviker fra "standardløftet" ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Ps.

Om man tar i betraktning at teknikk er "different strokes, for different folks" og ser på f.eks Mark Rippetoe vs Louis Simmons vs Dietmar Wolf så er det åpenbart at om man leser deres råd om knebøy så vil det være vidt forskjellige og motstridene råd. Forvirra? Ja, man kan fort bli det om man ikke forstår det faktum at de har helt forskjellige teknikker og syn på hva som er optimalt, opp i mot hva man prøver å oppnå.

Rippetoe ønsker f.eks at man har en lav stangplassering, presser albuene opp, ser skrått nedover og kjører med hofta. Dette fungerer veldig flott, lett å lære, og blir den beste måten å bære mye vekt på lav stangplassering uten å få for mye belastning på albuer og underarmer. Derfor har han også ofte tommelen over stanga.

Problemet er at dette fungerer greit for de som passer til å bøye slik, men er fullstendig bak mål om man bruker høy stang, står smalere, eller bøyer i utstyr...

Dietmar mener f.eks at man bør ha høy stang, få ut knærne, albuene under stanga og se opp. Dette fordi det fungerer veldig bra i singleply og IPF konkurranser med walkout. Man får tyngen rett over midtpunktet og derfor kan bære høy belastning uten å komme ut av balanse, å man får satt seg godt ned mellom bena som gjør at hofta er under stanga og man får utnytta drakten og knebindene, detter gjøres også uten utstyr da man ønsker å trene opp mot slik man løfter i konkurranse, derfor er det liten vits å trene som Rippetoe mener om man driver med dette...

Noe Louie Simmons ville synes både Rippetoe og Dietmar tar feil, da i hannes verden så handler alt om Tripleply monolift bøy, med lavest mulig stangplassering, bredest mulig benstilling og mye bøying til boks for å styrke baksiden. Ekstremt fokus på "posterior chain", da de slipper å gå ut stanga, de trenger bare å dippe ned og la drakten hjelpe dem opp. Sjelden til "god dybde" og de trenger ikke å flytte på seg så de kan stå sumo. Men igjen, det er deres konkurranse form, slik de flytter mest vekt og derfor trener det mest mulig likt dette også.

Hiv inn en vektløfter her i tillegg så er forvirringen komplett...eller?

Det er ganske åpenbart egentlig, at tipsene og rådene en får, må samsvare med de målene man har, og den teknikken en belager seg på for å oppnå disse målene. Ingen over her tar feil, de snakker alle om knebøy, men om man ikke vet utifra hvilken kontekst de snakker i/om så blir rådene fullstendig skivebom for noen, og fulltreff for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let me clarify: those of you with WL shoes with extremely high heels like the several versions of DoWins floating around under several different names will have trouble deadlifting in them. The heels are so high that the bar literally cannot be pulled from a position over the middle of the foot. These shoes are not usable for DLing, and they'll need to be cut down to about 5/8" heels. When they are, they work much better than CTs or barefoot, because a little heel helps with the use of the quads off the floor.

Som eirich er inne på i sin velformulerte post så er KONTEKST viktig. Styrkeløftere vil minimere ROM fordi det gjør de i stand til å løfte mer vekt. Styrkeløft handler om å løfte mest vekt, enkelt og greit, så for de er det hensiktsmessig å løfte i sokkelesten / flate sko. Av samme grunn er det utbredt bruk av sumomarkløft med veldig bred fotstilling, da fotstillingen i praksis forkorter ROM. Det er ikke dermed sagt at det er dette som gir best treningseffekt. Best treningseffekt får vi når vi løfter mest mulig vekt over lengst mulig ROM.

Det styrkeløftere gjør er ikke nødvendigvis relevant for en vanlig dødelig person som løfter vekter for å bli sterkere, altså 99% av de som holder på med styrketrening. Argumentet er ikke at "fordi Rip sier det". Man kan mene mye om stabeisen Rip, men én ting han er flink til er å komme med begrunnede analyser for argumentene sine. Det er også viktig å huske at Rip i all hovedsak fokuserer på nybegynnere og litt på viderekomne, ikke avanserte løftere og styrkeløftere. Kontekst.

Når det gjelder markløft med hæl så vil en sko med hæl gjøre at quads får bidratt mer i begynnelsen av løftet pga. mer heldige vinkler. DET er argumentet for å gjøre markløft med sko. Siden sko med hæl gjør at du vipper mer framover så er det ekstra viktig at du sørger å få tyngdepunktet over midtfoten / mot hælen. Hvis du ikke får til dette så kan det være greit å prøve å løfte i sokkelesten eller med flate sko.

Siden stanga ligger over midtfoten i et markløft så vil ROM forlenges ca. 1cm, selv med en hæl på 0,75" (standard hæl). For den vanlige duden som gjør markløft på gymmen så er 1cm lite utslagsgivende. For styrkeløftere stiller det seg annerledes, men styrkeløftere er en egen gruppe med særegne krav. Man kan ikke nødvendigvis direkte overføre det styrkeløftere gjør i konkurranse til generell styrketrening for Hvermannsen.

TL;DR: Prøv begge deler - løft med sko, løft uten sko. Se hva du foretrekker, enkelt og greit. Film gjerne løftene dine for å se hva som funker best. Det er ikke noen absolutt fasit, og hvis noen gir deg pes så gi nå faen og løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hallois!

Vurderer å kjøpe meg et nytt belte, har for tiden et "GASP training belt" (http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/gasp-training-belt-black), synest for øvrig dette belte er helt supert!

Men ser at dette er et forholdsvis "billig" belte i forhold til de hardeste og tøffeste beltene som f eks Titan Texas Longhorn, jeg satser for tiden på styrkeløft der jeg løfter utstyrsfritt, og er derfor interessert i å hente "mest" mulig kg på et belte! Dette er helt sikkert forskjellig fra individ til individ, men er det noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...