Gå til innhold

Baksider ved fitness


S.O.T

Anbefalte innlegg

Med fare for å bli hengt av alle fitnessfrelste - mange vet nok at det ikke bare er gull og regnbuer ved fitnessdiett og konkurranseplaner og hele pakka. Jeg har selv vært på oppkjøring mot Fredrikstad Open, vært supermotivert og ga full gass for å nå den store drømmen.

Min opplevelse denne våren:

(Sett på bakgrunn av et tungt fysisk yrke i hverdagen)

- Begynte på egenhånd med "oppkjøring" 9. oktober, med 1700 kcal og 6-7 timer trening i uka

- Trappa opp 1. januar, til 11-13 timer trening i uka, og 14-1500 kcal daglig.

- Knallbra fremgang kropslig, ble definert og hodet slitent. Mye grining :dry:

- Ble fryktelig apatisk, spesielt ovenfor kjæresten.

- Ca tre uker etterpå; full stopp. Migreneanfall, og har siden ikke vært i stand til å trene.

(Sett i etterkant; oppskrift på failure)

Jeg har hele tiden vært under veiledning av coach, og fått oppfølging. Dette er ikke på noe måte ment som kritikk mot coach eller klubb, all ros til den kanten. Vil bare gi en liten advarsel til alle flinke jenter som trener og veier mat og står på: Vær forsiktige med dere selv. Jeg er på fjerde uka etter diettslutt, og fremdeles ikke i stand til å gjøre stort ut over det hverdagslige. Prøvde en joggetur, ble sengeliggende og måtte dra hjem fra jobb dagen etter. Det er ikke særlig morsomt. Rart å forklare, men når man sto midt oppe i det hvirket ikke målet så viktig lenger likevel. Kroppen fungerte jo ikke!

Det er selvfølgelig store individuelle forskjeller av hvordan en konkuranseoppkjøring fungerer, men ville gjerne få lagt ut min. Var langt å se etter noen regnbuer iallefall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jenter + fitness .. bygge muskler i noen mnd, deffe et par mnd .. og da har man vært gjennom det verste som finnes i hele verden. Cry me a river.

Ehm, med fare for å bli hengt ut av fitnessfrelste her også!

Man har valgt det selv, så er ikke synd på meg iallefall. Jeg har trent jevnt siden barneårene, og spesiefikt styrke de siste to åra. Ønsker bare å få frem blant all glorifiseringen at det kan ha sine baksider også.. :)

hvor mye veide du da?

Nå har jeg ikke peiling på konkurranser etc, men er det normalt å ligge så lavt over en så lang periode?

Over den perioden gikk jeg ned 8 kg. Jeg aner ikke hva og hvordan en diett skal utføres optimalt, jeg gjorde som jeg fikk beskjed om. Hører jo andre som har 4 mnds deff, var ikke bælfeit før jeg begynte heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hører jeg om omtrent daglig fra jenter i din situasjon. Jenter går inn i sirkuset med drømmen om å stille og ender opp som deg.

Hvordan har du det nå?

Jeg har hodepine hver eneste dag. Begynner å få en jevn følelse av energi igjen, spiser hele tiden føles det som. Rimelig forvirra på hva som kan spises, og ofte tanker i bakhodet om at nå spiser jeg noe "galt". Idiotisk, og virkelig unødvendig.

det her må no være bare tull. 1500 kcal på ei uke sammen med 11 timers trening ???? Skurrer VELDIG ! !

Hva som skurrer med det? Det gikk på ren vilje, så møtte jeg også veggen til de grader i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes så utrolig mange dårlige "coacher" der ute, som setter klientene sine på f.eks 700kcal per dag med 3-4 timer cardio per dag...Det er farlig og uetisk, og det er trist at mange blindt følger det "coachen" sier fordi de tror at coachen har peiling.

Hvis coachen ikke kan fortelle deg vitenskaplig hvorfor han tar bort 300carbs fra maten din eller øker protein med 100% uten å forklare begrunnelsen for det så er det på tide å bytte coach.

Nå var ikke dette rettet mot deg, snakket bare generelt om dårlige coacher, og at man bør være kritisk når det gjelder valg av coach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som skurrer med det? Det gikk på ren vilje, så møtte jeg også veggen til de grader i etterkant.

under 300 kcal pr dag ? HALLO. Ja da er det jo ikke rart. Hva ventet du å få ut av det? Tenker bare selvinnsikt er viktig her og ikke bare hva en eller annen coach sier.

tror du har misforstått coachen din. At det var meningen du skulle spise 1700 kcal pr dag, for så å droppe til 1400 kcal pr dag. Det høres no ut som en normal approach for å spisse formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror du har misforstått coachen din. At det var meningen du skulle spise 1700 kcal pr dag, for så å droppe til 1400 kcal pr dag. Det høres no ut som en normal approach for å spisse formen.

Har ikke misforstått noen ting. Ønsker bare å rette fokus på at det finnes en bakside, en med mye hodepine for min del.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at coachen ikke satt deg på en litt for sinnsyk diett? Ettersom du ikke greide og holde på lenger tenkte jeg..

Jo, og uka før jeg ga meg trappa vi kraftig ned på kardioen. Likevel føltes det helt sinnsykt å skulle fortsette til april, var ikke morsomt i heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg vært med på selv, og jeg skal ikke engang stille i noen konkurranse. Spise lite, trene masse. Helt til utmattelse hver dag. Funker fett lenge, helt til den berømmelige veggen er der, og det slaget er ikke så lett å komme seg opp fra. Skulle ønske alle jenter var klar over det når de går på alle sinnsyke dietter for å droppe 2 kg unødvendig fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...