Gå til innhold

Baksider ved fitness


S.O.T

Anbefalte innlegg

Fitness er langt i fra en dans på roser, noe alle som prøver seg bør være klar over før de begir seg ut på noe sånt.

Med det sagt, er det også en del sunn fornuft som spiller inn. Selv var jeg på diett i 4mnd, holdt styrken mer eller mindre igjennom hele dietten og fungerte i hverdagen. Klart det var tungt til tider, men igjen - det må man være forberedt på. Når det gjelder kcal tror jeg faktisk ikke jeg lå så lavt som du lå noen gang..

For å gjøre en lang diskusjon kort - gjør grundige undersøkelser mtp. coach først. Med en fornuftig fremgangsmåte trenger det absolutt ikke å bli ekstremt før de aller siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange starter med et dårlig utgangspunkt og vil stille ASAP. Da blir det tøft.

Hadde bare flere av jentene satt seg et langsiktig mål om å stille, eks 2 år i stedet for om 8mnd.

Men så vil vi mennesker ha ting NÅ og ikke senere :/

Mange av dem har jo heller ikke peiling på hva de gjør? De bare gjør hva som blir fortalt og spiser det som står på planen.

Dette gjelder tross alt mange gutter også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne. Er det så mange som egentlig glorifiserer fitness? Min oppfatning av fitness er i hvert fall at det er en teit skjønnhetskonkurranse for en sykelig gruppe mennesker med idealer som bare finnes innad i den samme gruppen med sykelige mennesker. Jeg står nok imidlertid lenger utenfor det typiske treningsmiljøet enn de fleste her inne, så min oppfatning kan være helt off.

Men du har min sympati, for all del. Håper alt går bra deg. På den lyse siden vil nok dette, som det meste annet, gå over, og du kan begynne å trene og spise på en sunn måte som samtidig gir deg en estetikk som tiltaler langt flere mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er flott at du deler din historie, virkelig :) En vet aldri hvordan kropp og sinn vil reagere på en slit omveltning. Ville bare nevne at fitness-sporten krever en enorm psyke for å lykkes... For mange tror jeg at dette blir en inngang til et meget forskrudd forhold til mat. Fordi; en lever i lang tid på begrenset inntak, forbudte varer, rigide rutiner... resultatene kommer og en blir vandt med å måle framgang med reduksjon i fett%. Etter konkurransen da? Jo...da er det en del som går helt berserk, og spiser alt de kommer over -greit nok det - men ikke for de som så får det så ille med seg selv at de begynner å enten kaste opp, tvangstrene eller være restriktive. Andre er livredde for å legge på segfett og "ødelegge" formen..

Det er vist gjennom en rekke undersøkelser at undervekt i seg selv er nok til å "føkke" med psyken og selvbildet uten at anoreksi o.l er grunnen til vekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg forteller hva som skjedde for meg, er da jeg stort sett hører om alle de som får det til. Når man sitter med det presset at "alle andre" greier det, men ikke meg? Da er det vanskelig å sette spørsmålstegn ved kritiske punkt hvor det normalt ellers ville ringt en bjelle eller ti.

Tror det kan være mye rett i at jenter er mindre kritiske, og med blogg/sponsorer involvert kan presset bli enda høyere for å gjennomføre. Under planleggingen av konkurransedagen så man i tillegg hvor sinnsykt dyrt det kom til å bli. Det beste med hele greia er at pengene som ble satt av til konkurranse nå går til en snasen shoppingtur til London;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, mye bedre! Det er som andre har sagt utrolig viktig at flere deler disse historiene - de er der. langt flere enn de fleste tror. En har inkompetente coacher som ikke aner hva de driver med og jenter som fungerer på pur vilje og heller egentlig ikke aner hva de begir seg ut på. De vil bare stå brunbeiset på scenen med bikinien på og smile de også. Historier som dine har vært inspirasjonen til det meste jeg har skrevet om siden før nyttår - behovet for kunnskap og å være realistisk er stort. Jeg håper bare så mange som mulig slipper de negative erfaringene du har hatt, og slipper å kjenne det på kroppen før de finner ut hvordan det bør gjøres og om det bør gjøres i det hele tatt.

Tror det er viktig å ha noen motpoler. Har tidligere konkurrert nasjonalt i judo og sykling, så det er ikke det at jeg ikke tåler å trene hardt. Heller ikke at psyken backet ut. Kroppen ville rett og slett ikke mer.

Har nettopp vært ute på skitur, en runde som tilsvarer ca det en fireåring ville klart. Klarer ikke å yte noe særlig, det presser i hodet fra alle kanter og får bare ikke kroppen i gang. Og det er nå FIRE uker siden jeg ga meg. Det er uten tvil mange som trives med denne sporten, presterer og føler seg knallbra. Syns det er veldig fascinerende å se de på scenen, og kommer garantert til å følge med i konkurransene fremover. Det passer bare ikke for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ligget alt for lavt på kaloriene og for mye cardio hele veien, dette skyldes dårlig coaching spør du meg.

Tror coachingen har fungert bra på andre med likt utgangspunkt.. Selv jobber jeg som feier, og har tidvis veldig fysisk krevende arbeidsdager. På 1500 kcal har det ikke vært enkelt å utføre først ei styrkeøkt, så 60 min kardio.

Har nok gått for lavt, for tidlig, med for lite tanke på individuelle tilpasninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt større en deg igjen.. veier nå 77,5 kg og er 178 cm høy. Har planer om å stille høsten 2014, noe eg har planlagt siden 2011.. og har derfor kjørt en prøve-deff siden 9. januar for å teste psyken men samtidig se hvordan kroppen responderer på lavt kcal-inntak.

Har ilag med en kompis som også fungerer som coach pga sin utrolig kunnskap og erfaring med dietter reknet ut hva som er gustig for meg å ligge på kcal-messig så har eg selv sotte opp kostholdet ut ifra PSMF. Kjørte PSMF i 20 dager før eg gikk over på en egenkomponert diett som fungerer veldig bra. Mitt daglige forbruk er 2800 kcal på treningsdager.. ca 2500 ellers. Ligger på 1600 kcal inntak nå med morgenkardio 60 min hver morgen + fullkroppstrening 3 dager i uken.

Har iløpet av 39 dager gått ned fra 84 -->77,5 kg (da har eg også klart å legge på meg 1 kg musklatur) og måler jevnt og trutt med ultralydmaskin. har 17 dager igjen på dietten før eg begynner å bygge igjen frem til mai 2014.

Når eg skal stille kommer eg til å ta kontakt med coach, men kommer til å lage mitt eget kostholdsprogram da eg vet hva som funker og hva som ikke funker for meg. Det er tross alt en selv som må kjenne på kroppen og dens respons.

Viss dietten ødelegger hverdagene og energien er på bonn så er det noe gale.. har selv hatt god energi gjennom hele dietten og har faktisk økt i styrke. Kan hende eg er ett av få som gjør det, men vil egentlig anbefale alle å lese seg opp og tilegne seg så mye kunnskap som mulig før man begir seg inn på denne sporten/livsstilen. Det er ikke bare å bygge muskler i noen måneder og så gå på en diett og stille.. (ikke ment mot deg!) Føler sporten er blitt "vannet" ut av mange tynne jenter! Det tar flere år å bygge en solid og massiv musklatur (med mindre man tar snarveier da..(n)) Men uansett.. det er vil frem til er at kunnskap skader aldri, og erfaringer kommer alltid godt med.. på denne måten har du lært å kanskje lytte til kroppen mer og være litt mer kritisk til valg av coach. For denne coachen har ikke fulgt deg opp godt nok, det er hvertfall sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt større en deg igjen.. veier nå 77,5 kg og er 178 cm høy. Har planer om å stille høsten 2014, noe eg har planlagt siden 2011.. og har derfor kjørt en prøve-deff siden 9. januar for å teste psyken men samtidig se hvordan kroppen responderer på lavt kcal-inntak.

Har ilag med en kompis som også fungerer som coach pga sin utrolig kunnskap og erfaring med dietter reknet ut hva som er gustig for meg å ligge på kcal-messig så har eg selv sotte opp kostholdet ut ifra PSMF. Kjørte PSMF i 20 dager før eg gikk over på en egenkomponert diett som fungerer veldig bra. Mitt daglige forbruk er 2800 kcal på treningsdager.. ca 2500 ellers. Ligger på 1600 kcal inntak nå med morgenkardio 60 min hver morgen + fullkroppstrening 3 dager i uken.

Har iløpet av 39 dager gått ned fra 84 -->77,5 kg (da har eg også klart å legge på meg 1 kg musklatur) og måler jevnt og trutt med ultralydmaskin. har 17 dager igjen på dietten før eg begynner å bygge igjen frem til mai 2014.

Når eg skal stille kommer eg til å ta kontakt med coach, men kommer til å lage mitt eget kostholdsprogram da eg vet hva som funker og hva som ikke funker for meg. Det er tross alt en selv som må kjenne på kroppen og dens respons.

Viss dietten ødelegger hverdagene og energien er på bonn så er det noe gale.. har selv hatt god energi gjennom hele dietten og har faktisk økt i styrke. Kan hende eg er ett av få som gjør det, men vil egentlig anbefale alle å lese seg opp og tilegne seg så mye kunnskap som mulig før man begir seg inn på denne sporten/livsstilen. Det er ikke bare å bygge muskler i noen måneder og så gå på en diett og stille.. (ikke ment mot deg!) Føler sporten er blitt "vannet" ut av mange tynne jenter! Det tar flere år å bygge en solid og massiv musklatur (med mindre man tar snarveier da..(n)) Men uansett.. det er vil frem til er at kunnskap skader aldri, og erfaringer kommer alltid godt med.. på denne måten har du lært å kanskje lytte til kroppen mer og være litt mer kritisk til valg av coach. For denne coachen har ikke fulgt deg opp godt nok, det er hvertfall sikkert!

Det virker som du har full kontroll iallefall, og det er sånn det skal være :)

Man skal ha energi til hverdagene, føler man ikke glede i det man gjør kan man heller ta en annen vei. Har sett tendensen til at "alle" skal stille, som gjør det desto viktigere å ha et kritisk blikk med seg på veien. Selv hadde jeg en coach med meget godt omdømme, og ikke et vondt ord mot den kanten. Likevel er det ikke tvil om at jeg har kjørt kroppen for hardt, underveis var sulten på resultater så sterk at jeg brød meg ikke om at jeg gikk kardioen gråtende.

Denne tråden er ikke ment som annet enn en advarsel egentlig, om å ha hodet med seg og som flere har vært inne på, være kritisk. Det er ikke verdt det om det går på bekostning av deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en inBody eller Tanita som sier det?

Nei. Tanita og InBody er ikke nøyaktige når det kommer til målinger.. er for stor slingringsmonn og det krever samme rutiner osv hver gang man skal måle.. noe som man umulig klarer da hormoner/søvn/vann-nivå osv spiller inn. Tar målinger med ultralyd på 10 steder på kroppen som rekner om alt i et dataprogram ved hjelp av en utrekning gjort på 2000 lik. Måler strukturer inn til fascia og får ganske nøyaktige tall i forhold til de maskinene som finnes på treningssenter osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange på diett opplever, er følelsen av sult/smerte/glede/nytelse/mestring. Alt i samme pakke kan man si. Jeg har selv gått på en nedtur etter endt diett. Alle de følelsene ble borte. Alt blir så intenst når man er midt i det.

God bedring til trådstarter, håper du kommer deg raskere enn jeg gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange på diett opplever, er følelsen av sult/smerte/glede/nytelse/mestring. Alt i samme pakke kan man si. Jeg har selv gått på en nedtur etter endt diett. Alle de følelsene ble borte. Alt blir så intenst når man er midt i det.

God bedring til trådstarter, håper du kommer deg raskere enn jeg gjorde!

Tusen takk :)

Hvordan var det til deg i etterkant da, tok det lang tid før du var på stell igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...