Gå til innhold

Tre hvite lamper - en guide til baseløftvennlige treningssentre


Pinglo

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke hvordan vektløfterstenger du har prøvd, men stort sett alle vi har på klubben (Eleiko) har serratering i midten, og det er også slik i malen for hvilke stenger som blir konkurransegodkjent (samt bl.a. at lengden skal være 2200mm, 28mm diameter på grepsiden, 20kg vekt, osv osv) . Kvinnestenger har derimot ikke dette. De er også litt kortere (2010mm, 15kg, 25mm diameter, osv)

Fun fact/anekdote: Det sies at serrateringen i midten stammer fra de dagene etthåndsløft fortsatt var en stor greie. Usikker på om det er sant eller ikke, men fortsatt litt artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvordan vektløfterstenger du har prøvd, men stort sett alle vi har på klubben (Eleiko) har serratering i midten, og det er også slik i malen for hvilke stenger som blir konkurransegodkjent (samt bl.a. at lengden skal være 2200mm, 28mm diameter på grepsiden, 20kg vekt, osv osv) . Kvinnestenger har derimot ikke dette. De er også litt kortere (2010mm, 15kg, 25mm diameter, osv)

Fun fact/anekdote: Det sies at serrateringen i midten stammer fra de dagene etthåndsløft fortsatt var en stor greie. Usikker på om det er sant eller ikke, men fortsatt litt artig.

Det er Eleiko WL-stenger på SiT-sentrene. Har ikke sagt det ikke er serratering, men at den ikke er grov, slik det er på kantene/ikke midten. Fullt mulig at de x antall stengene som finnes på sentrene er slitt ned på midten, men vet ikke hvor sannsynlig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min erfaring er den ganske konstant hele veien. Og hvis de er nye er de ganske jævlige hele veien. Det er jo garantert avhengig av bruk og hvordan de blir behandlet (børstet ned, osv). På SiT er det nok ganske mange som bruker de per dag også. Vet du om de bytter ofte, eller har de hatt samme stengene en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min erfaring er den ganske konstant hele veien. Og hvis de er nye er de ganske jævlige hele veien. Det er jo garantert avhengig av bruk og hvordan de blir behandlet (børstet ned, osv). På SiT er det nok ganske mange som bruker de per dag også. Vet du om de bytter ofte, eller har de hatt samme stengene en stund?

Da er det sikkert bare på SiT. Trener oftest på Portalen, og de er flinke med vedlikehold der, så vil tro de blir byttet jevnt og trutt. Det vet kanskje Fitnessmil? :) Uansett er serrateringen relativt god på kantene, men har opplevd flere ganger at stangen glir nedover ryggen på knebøy. Ikkje bra for håndleddene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det sikkert bare på SiT. Trener oftest på Portalen, og de er flinke med vedlikehold der, så vil tro de blir byttet jevnt og trutt. Det vet kanskje Fitnessmil? :) Uansett er serrateringen relativt god på kantene, men har opplevd flere ganger at stangen glir nedover ryggen på knebøy. Ikkje bra for håndleddene...

Ja, det er serratering hele veien på stengene på Portalen, men de er ikke blitt byttet ut, da senteret ikke er såå gammelt! Men vet ledelsen er ivrig og nøye på å holde mest mulig tipp topp og ved like på det nye senteret - og vi tar også imot ønsker på nytt utstyr:) Og synes selv serratreingen er grei på kantene,ikke kjempegrov, men igjen det er BAAARE å komme å trene og slite de litt ekstra(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elixia Hillevåg i Stavanger

ELIXIA Hillevåg - ELIXIA Trening & Velvære

Positivt:

5 halfrack, 3 markløft plattformer, 1 stort rack med plass til 8 samtidig på knebøy, frontpress, etc

20 og 15 kgs stenger i haugevis

Alle skiver har olympisk diameter fra 5-20 kg

Stort åpent lokale og god luft

Godt utvalg i andre apparater

Alt av utstyr er nytt

Lov å droppe stanga i olympiske løft

Negativt:

Vektløfterstenger som ikke er av eleiko kvalitet

Mangel på stålplater kan skape problemer for de som løfter mye mer enn 200 kg

Benkene har for dårlig innstilling for avløftshøyde (kun 3 trinn)

Ingen brekkestang til markløft

Musikken fra kardioen kan være litt plagsom til tider (roxette på full guffe...)

post-549-14440924335699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så veldig stort ut i forhold til Elixia Asker, Oddis! Der er det tre knebøyrack hvor man også kan gjøre markløft, minimal frivektsavdeling og dermed ingen plass til å marke utenom rackene. Det er også jevnt over alt for få vektskiver.

I tillegg består medlemene av 70% 18år gamle gutter som gjør shrugs med 30kg i knebøyrackene, altså ennå mindre plass til baseløft.

Innså plutselig hvor mye jeg gleder meg til å bytte senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim, SiT:

Vil vel si SiT sine sentre for studenter kvalifiserer til å bli nevnt her. Nå har jeg ikke vært innom avdelinga på Gløshaugen, men både Dragvoll og Portalen er innafor.

Treningssenter | SiT.no

Plattinger for mark, flere knebøystativer, utstyrt med Eleiko-vektskiver og Eleiko WL-stenger i følge Nicolai her. Gode gamle benker fra technogym på Dragvoll. Liker de ganske godt. Nyere benker fra samme merke på Portalen, men de er ikke spesielt gode etter min mening. Gløshaugen har jeg ikke oversikt over.vEllers godt utstyrt. Minus for alt for mange folk i primetime.

Priser: Fra 830,- (student), 70 for dropin.

Våre priser | SiT.no

+ Mulighet for gratis gjestetrening i opptil 1 mnd av gangen for medlemmer av en rekke andre studentsamskipnader i landet (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så veldig stort ut i forhold til Elixia Asker, Oddis! Der er det tre knebøyrack hvor man også kan gjøre markløft, minimal frivektsavdeling og dermed ingen plass til å marke utenom rackene. Det er også jevnt over alt for få vektskiver.

I tillegg består medlemene av 70% 18år gamle gutter som gjør shrugs med 30kg i knebøyrackene, altså ennå mindre plass til baseløft.

Innså plutselig hvor mye jeg gleder meg til å bytte senter.

Stor forskjell på Elixia sentrene ja. Elixia Hillevåg var første senter bygd på den lesten, Elixia Bjørvika er i samme tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det sikkert bare på SiT. Trener oftest på Portalen, og de er flinke med vedlikehold der, så vil tro de blir byttet jevnt og trutt. Det vet kanskje Fitnessmil? :) Uansett er serrateringen relativt god på kantene, men har opplevd flere ganger at stangen glir nedover ryggen på knebøy. Ikkje bra for håndleddene...

Jeg trekker meg. Sjekket i dag, og du har rett. Problemet løses selvfølgelig med å kjøre høystang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nominere Bjørns Gym i Stavanger også. En stund siden jeg har trent der nå og hørt rykter om nytt powerrrack og greier. Ihvertfall 3-4 benker hvorav en ER-Equipment konkurranse benk, 2-3 powerrack, markløftplattform og Eleiko stenger og skiver.

Stavanger Styrkeløfterklubb har treningene sine her.

100 kr for droppinn treninger.

Bjørns gym - Hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsk, Hviterussland

Hvis noen plutselig skulle befinne seg der kan jeg anbefale Imperia Sily. Der har de ok utstyr(beste du kan finne i Hviterussland), masse bolere, plagsomme mannfolk og noen få styrkeløftere.

Alltid godt å vite hvor man skal trene om man plutselig skulle befinne seg i Hviterussland! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nominere Bjørns Gym i Stavanger også. En stund siden jeg har trent der nå og hørt rykter om nytt powerrrack og greier. Ihvertfall 3-4 benker hvorav en ER-Equipment konkurranse benk, 2-3 powerrack, markløftplattform og Eleiko stenger og skiver.

Stavanger Styrkeløfterklubb har treningene sine her.

100 kr for droppinn treninger.

Bjørns gym - Hjem

Stemmer det. 3 powerrack, ett nytt nå nettopp. Én ny styrkebenk, godkjent til stevne. (Det vil si 2 konkurranse-benker). 4flatbenker til sammen. 2skråbenker. Massivt med godkjente vekter. For ikke å nevne alle de fantastiske personlighetene som finnes på Bjørns Gym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et OK gym burde forsåvidt inneholde bur til knebøy også IMO :)

I Ålesund fins det... INGEN kvalitetsgym om noen lurte :)

joda, ikke i selve Ålesund dog.. men hvem bor der.. ..?

litt uten for Ålesund, finner man real gym :)

dog er dette bare "crossfit" avdelingen..

Gule Sider® Kart

liten 10min båttur fra Ålesund, så 10min rusle tur så er man der.

100 drop in..

Er en "vanlig" div div apperat,frivekt manualer etc oppe og.. samt 3 bur og 2 benker..

29lg428.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...