Gå til innhold

Legaliseringsdebatten


Anbefalte innlegg

Men blir det ikke litt feil signal å sende? Jeg forstår greia, folk skal ha sakene uansett, så det er bedre å selge det rent og pent og billig, slik at vi slipper impotert svineri. Men blir ikke da signalet at vi har tapt, og at det er ok å dope seg?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men blir det ikke litt feil signal å sende? Jeg forstår greia, folk skal ha sakene uansett, så det er bedre å selge det rent og pent og billig, slik at vi slipper impotert svineri. Men blir ikke da signalet at vi har tapt, og at det er ok å dope seg?

Ser at dette med å sende signal ofte er nevnt fra mange kanter. Jeg syns ikke man sender ut et signal om at det er greit, men et signal om at vi tar folk på alvor, dette med rus er noe som er kommet for å bli, hvordan skal vi takle det best mulig? Ikke ved å kriminalisere og stigmatisere mange tusen brukere som ikke har et rusproblem i det hele tatt hvertfall. "Drugs are bad,mkaaay?" signalet fungerer jo ikke akuratt veldig bra idag. Menneskelig psykologi tilsier ofte at hvis noen sier du ikke får lov, visstfaen skal man uansett, kanskje spesielt hvor handlingen ikke direkte skader noen andre. De fleste forstår heldigvis at drap ikke er noe særlig.

Newsflash: Vi har tapt. For lenge siden. De siste 30-40 årene det har vært War On Drugs har vi tapt hver eneste dag.

Eksempel på hva som skjer når war on drugs eskalerer, både fra politiets side og de kriminelles side: Mexico's drugwar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette med å sende signal ofte er nevnt fra mange kanter. Jeg syns ikke man sender ut et signal om at det er greit, men et signal om at vi tar folk på alvor, dette med rus er noe som er kommet for å bli, hvordan skal vi takle det best mulig? Ikke ved å kriminalisere og stigmatisere mange tusen brukere som ikke har et rusproblem i det hele tatt hvertfall. "Drugs are bad,mkaaay?" signalet fungerer jo ikke akuratt veldig bra idag. Menneskelig psykologi tilsier ofte at hvis noen sier du ikke får lov, visstfaen skal man uansett, kanskje spesielt hvor handlingen ikke direkte skader noen andre. De fleste forstår heldigvis at drap ikke er noe særlig.

Newsflash: Vi har tapt. For lenge siden. De siste 30-40 årene det har vært War On Drugs har vi tapt hver eneste dag.

Eksempel på hva som skjer når war on drugs eskalerer, både fra politiets side og de kriminelles side: Mexico's drugwar

Som du sier "hvordan skal vi takle det best mulig?" Forslag? Jeg tenker ikke her på rus, men mest dopingpreparater, men det er vel i samme gata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier "hvordan skal vi takle det best mulig?" Forslag? Jeg tenker ikke her på rus, men mest dopingpreparater, men det er vel i samme gata?

Hvis du antyder at narkotika(psykoaktive, sentralstimulerende++ substanser) og dopingmidler(primært testosteronderivater, insulin og veksthormoner) er "i samme gata" så har du virkelig ikke noe i denne debatten å gjøre. Du er velkommen til å delta, men du har mye lekser å gjøre unna først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du antyder at narkotika(psykoaktive, sentralstimulerende++ substanser) og dopingmidler(primært testosteronderivater, insulin og veksthormoner) er "i samme gata" så har du virkelig ikke noe i denne debatten å gjøre. Du er velkommen til å delta, men du har mye lekser å gjøre unna først.

Visste ikke at DU bestemte hvem som var velkommen til å delta?? Jeg mente at både dop og narkotiske stoffer er FORBUDT, og DET var gatenavnet. Jeg etterlyste forslag til hvordan man skulle gjøre det. Begge delene er skadelige når det misbrukes, derfor blir legaliseringsspørsmålet mitt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste ikke at DU bestemte hvem som var velkommen til å delta?? Jeg mente at både dop og narkotiske stoffer er FORBUDT, og DET var gatenavnet. Jeg etterlyste forslag til hvordan man skulle gjøre det. Begge delene er skadelige når det misbrukes, derfor blir legaliseringsspørsmålet mitt det samme.

Forslaget er jo legalisering. Selv stiller jeg meg litt usikker til løsningen på tyngre drugs som kokain, amfetamin osv. Cannabis er jeg ikke i tvil om, lisensierte utsalgssteder med eksakt samme konsept som vinmonopolet, jeg ville lagt til en restriksjon på mengde. Denne må være høy nok til eget forbruk, men ikke nok til å kunne selge rundt, ellers vil det svarte markedet bestå.

Når det gjelder AAS ser jeg for meg utsalgt på apotek med den oppfølging det krever, da gjerne med obligatorisk legesjekk og oppfølging, kanskje et kurs om riktig bruk også. Her må også mengde være begrenset på samme måte som nevnt ovenfor.

Poenget er at det må settes i system med stålkontroll! Og lett tilgjengelig hjelp om det skulle gå feil eller man har spørsmål. Det er jo mer enn man får idag når du får valium på resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder AAS ser jeg for meg utsalgt på apotek med den oppfølging det krever, da gjerne med obligatorisk legesjekk og oppfølging, kanskje et kurs om riktig bruk også. Her må også mengde være begrenset på samme måte som nevnt ovenfor.

Mener du at dette burde innlemmes i det offentlige helsevesenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske hard når det kommer til bruken av stoffer i alle former og blir spesielt bekymret at folk er for steroider i kontrollerte former, ikke minst!

There's no easy way, uansett. Ja, er klar over at steroider blir brukt i behandling av noen typer kreft, om ikke alle, men det skal vel ikke være OK at Ola Nordman med X=Symptom(-sykdom) skal få lov til å sette sprøyte?

Jeg kommer til å tråkke på mange tær, men når det kommer til en debatt om legaliseringen av dette så kunne de ha gjort alt forbudt, ulovlig og utilgjengelig (foruten medisinsk bruk i sykehuset)

Som jeg sa, blir bekymra at enkelte på et treningsforum er for steroider og det er med på å skape et stereotypisk bilde av en Ola Nordman som har større muskler enn en gjennomsnittlig BMI gutt på 20 år. Hvorfor er dette en debatt? Vil du som person ha lov til å dope deg lovlig? Hvis man vil så gjør man det uansett om det er lov eller ikke, det er sånn vi er og sånn samfunnet blir bygd opp rundt.

Prestasjonsfremmende midler i noen sport hører ikke hjemme, merk nå at jeg snakker om typen "bol" og annet møkk som er nevnt i hue og ræva av samtlige medier de siste åra.

Hva er vitsen med å jukse seg til en stor kropp?

Sett deg å spille GTA eller Saints Row med alle juksekodene låst opp, føler du samme mestringsfølelse og "accomplishment" som om du har fått tilgang ved å satse hardt?

Vil du kunne gå rundt i bar overkropp med stort pløsete tryne, kvisete skuldre og fyrstikk som bein, men overkropp som Herkules og føle deg konge over hva du har gjort? Når alle som ser deg tenker "Boler" med engang?

Jeg har hele tiden vært motstander av det jeg kaller "dritt" og har aldri vært redd for å si det, jeg mener at man bør trene naturlig, det er ingenting som heter "genetisk anlagt" og alle kan trene seg til store lår, stor kropp og hva man vil, bare man velger den harde veien. Som oftest er det svake folk som velger den lette veien for å se bra ut på kortest mulig tid.

Så, da var min rant over. Hvis jeg tråkket på noen tær så si fra så tar jeg skikkelig sats neste gang så man får enda vondere tær ;)

Mvh

Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tegner et bilde som er veldig svart/hvitt, Pro JB.

Dermed forsvinner det en hel del nyanser og noe blir kanskje til og med feil - men konklusjonen din er jeg helt enig med.

Bol er noe dritt som vi er best tjent med å forby bruken av.

Jeg synes det bør være svart/hvitt når det kommer til noe sånt, hvis man tillater seg nyanser så tillater man også delvis bruken av det eller bruker det som en måte for igjen å forsvare bruken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det bør være svart/hvitt når det kommer til noe sånt, hvis man tillater seg nyanser så tillater man også delvis bruken av det eller bruker det som en måte for igjen å forsvare bruken

Konklusjonen min er også klinkende klar, men argumentasjonen frem dit kan og bør være fair og redelig. Jeg tror for eksempel ikke at det oftest er svake folk som velger den lette veien for å se bra ut på kortest mulig tid som bruker bol. Det finnes en del av dem, selvfølgelig, men bildet er nok langt mer sammensatt. Det finnes vellykkede og godt tilpassede bol-dopere der ute som har økt sin livskvalitet, aldri har konkurrert og aldri har plaget en sjel. Det erkjenner jeg, men likevel er jeg for et forbud og er for at kjøp, salg og bruk skal være straffbart.

Jeg skjønner at det er provoserende for pro-bol-gjengen.

Men jeg er ihvertfall ærlig nok til å erkjenne at jeg forstår hvorfor de provoseres.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med svart\hvitt tenkning er at perspektivet du sitter igjen med ikke alltid sammensvarer med virkeligheten.

Virkeligheten er som den er og lite man får gjort med det men man kan jobbe mot det og ikke bare godta det fordi at andre gjør det. Min virkelighet samsvarer med din, min virkelighet er at jeg ikke omgir meg med folk i mitt personlige liv som driver med sånt, det er min virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...