Gå til innhold

Legaliseringsdebatten


Anbefalte innlegg

Og nettopp her får vi demonstrert dine kausale utfordringer. Barn handler enkelt anabole steroider fra skjulte markeder. Disse markedene eksisterer ene og alene fordi det er forbudt å kjøpe dette over disk på et apotek om du er over 18 år. Hadde det vært mulig, så hadde svært få - om noen, orket å drive big business ved å selge gjennom lugubre svartmarked. Den mikroskopiske kundegruppen hadde vært ungdommer med begrenset likviditet, så fortjenesten hadde neppe vært av en slik størrelse at noen hadde orket. Hvor mange produserer og selger hjemmebrent egentlig? Svært få,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Big business med svart-marked-dop til unge? Tror jeg ikke noe på. Et visst marked er det; men dette er det de ytterst få som benytter seg av. Heldigvis er det slik at de aller aller fleste som driver med trening gjør det uten bruk av ulovlige substanser. Slik er det og slik vil det nok forbli

Det får vi da glede oss over.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

Stiller meg ganske likegyldig i denne debatten igrunn, er for legalisering av steroider i kontrollert form, men liker ikke tanken på kids som går med tanker om å begynne på en hestekur tidlig i tenårene, som dessverre forekommer.. Det kunne f.eks. vært slik at bruk av AAS måtte blitt godkjent av en lege etter en rekke tester, både fysisk og pyskisk før resept på preparatene hadde blitt gitt ut. Nå er det riktignok sikkert ikke like lett å gjennomføre noe slik IRL, men spør du meg, så syns jeg dette høres ut som en ok ide på papiret. :)

Da er ihvertfall brukeren testet og godkjent og preparatene av ordentlig kvalitet. Et av de større problemene er vel når folk går helt bananas og begynner å trykke latterlige mengder uten noen videre erfaring.

Noen som har sett denne dokumentaren som har gått på National Geographic?

http://www.youtube.com/watch?v=UX1qTCRQ81M

Her ser man litt av hvor langt det kan gå ved forbud av f.eks. alkohol. Folk vil alltids skaffe seg varene, men ender som regel opp med et produkt som er langt lavere kvalitet enn det en ville fått tak i via disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag påstår du det?

Vel, jeg har levd noen år og erfart utviklingen på tilbud/etterspørsel. Når det kommer til alkohol så er prisene på butkkk/pol såpass overkommelige at folk flest handler der. I tillegg kommer tax-free og svenskehandel. Da jeg var på mine første fester som 16-17-åring var det mye hjemmebrent. På de samme festene nå så finnes det nesten ikke.

http://www.tfou.no/upload/ta240412.pdf

Svensk hjemmebrenning snart en saga blott - DN.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har levd noen år og erfart utviklingen på tilbud/etterspørsel. Når det kommer til alkohol så er prisene på butkkk/pol såpass overkommelige at folk flest handler der. I tillegg kommer tax-free og svenskehandel. Da jeg var på mine første fester som 16-17-åring var det mye hjemmebrent. På de samme festene nå så finnes det nesten ikke.

http://www.tfou.no/upload/ta240412.pdf

Svensk hjemmebrenning snart en saga blott - DN.no

http://www.nordicwelfare.org/PageFiles/9704/Den%20ulovlige%20spriten%20%E2%80%93%20om%20holdninger%20og%20kj%C3%B8pevillighet%20i%20Norge.pdf

"I Norge har vi et relativt høyt konsum av ulovlig sprit, dvs. hjemmebrent og innsmuglet brennevin eller sprit. På grunnlag av spørreundersøkelser i den voksne befolkningen iNorge er det beregnet at ulovlig sprit utgjør omkring 10 % av all alkohol som konsumeres i landet og en tredjedel av all sprit som drikkes (Reinås 1991; Nordlund 1992; Horverak et al 2001). Spørreundersøkelser over de siste ti-årene indikerer at det har vært en svak nedgang i konsumet av hjemmebrent i perioden fra 1973 til 1999 (Rossow 2000; Horverak et al 2001). Når det gjelder smuglersprit, derimot, gir tall både fra politi- og tollbeslag og beregninger fra spørreundersøkelser grunnlag for å anta at det har skjedd en betydelig økning iomsetning og konsum fra tidlig på 70-tallet til midt på 90-tallet (Horverak 1995; Rossow 2000). I den samme perioden har det vært en klart nedadgående trend i salget av brennevin, mens salget av vin og øl har øket noe (SIRUS 2002)."

Sikkert mye variasjon på tvers av aldersgrupper og hvor i landet man befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nordicwelfare.org/PageFiles/9704/Den%20ulovlige%20spriten%20%E2%80%93%20om%20holdninger%20og%20kj%C3%B8pevillighet%20i%20Norge.pdf

"I Norge har vi et relativt høyt konsum av ulovlig sprit, dvs. hjemmebrent og innsmuglet brennevin eller sprit. På grunnlag av spørreundersøkelser i den voksne befolkningen iNorge er det beregnet at ulovlig sprit utgjør omkring 10 % av all alkohol som konsumeres i landet og en tredjedel av all sprit som drikkes (Reinås 1991; Nordlund 1992; Horverak et al 2001). Spørreundersøkelser over de siste ti-årene indikerer at det har vært en svak nedgang i konsumet av hjemmebrent i perioden fra 1973 til 1999 (Rossow 2000; Horverak et al 2001). Når det gjelder smuglersprit, derimot, gir tall både fra politi- og tollbeslag og beregninger fra spørreundersøkelser grunnlag for å anta at det har skjedd en betydelig økning iomsetning og konsum fra tidlig på 70-tallet til midt på 90-tallet (Horverak 1995; Rossow 2000). I den samme perioden har det vært en klart nedadgående trend i salget av brennevin, mens salget av vin og øl har øket noe (SIRUS 2002)."

Sikkert mye variasjon på tvers av aldersgrupper og hvor i landet man befinner seg.

Jepp. Organisert spritsmugling har tatt over mye av hjemmebrentmarkedet.

Men er det ikke påfallende å se hvordan det i Sverige, er nesten helt slutt på hjemmebrent? Er ikke dette ganske solide bevis på at større frislipp gir mindre marked og etterspørsel etter hjemmebrent og smuglersprit? Hvorfor skulle ikke dette gjelde andre varer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Organisert spritsmugling har tatt over mye av hjemmebrentmarkedet.

Men er det ikke påfallende å se hvordan det i Sverige, er nesten helt slutt på hjemmebrent? Er ikke dette ganske solide bevis på at større frislipp gir mindre marked og etterspørsel etter hjemmebrent og smuglersprit? Hvorfor skulle ikke dette gjelde andre varer?

Nei du jeg synes ikke de bevisene var spesielt solide. Det er andre ting som har endret seg de siste 40-50 årene både i Sverige og Norge annet enn bittelitt løsere alkoholpolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke samfunnsmessige utviklinger bidrar til å avvise en relativt sterk korrelasjon mellom lovlig tilgang og reduksjon i svarte markeder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke samfunnsmessige utviklinger bidrar til å avvise en relativt sterk korrelasjon mellom lovlig tilgang og reduksjon i svarte markeder?

Relativt sterk korrelasjon? Virkelig? En nedgang i hjemmebrenning samt en økning i smuglersprit tilsvarer ikke en "reduksjon i svarte markeder". Og lovlig tilgang har det vært lenge.

Synsing/brainstorming: Økning i smuglersprit kan nok ha mye å gjøre med at diverse typiske smuglerland har blitt medlem av EU og at folk fra disse landene lettere kan ta seg inn i Norge, forme nettverk osv osv.

Nedgang i hjemmebrenning vil jeg tro kankje henger sammen med fraflytting fra bygdene, økning i sosioøkonomisk status i befolkningen generelt og endringer i kultur/holdninger. Også nedgang i spritkonsum generelt. Folk velger heller øl/vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Valg av rusmidler henger tilsynelatende sterkt sammen med sosialøkonomisk klassetilhørighet. Dette er ABC innenfor sosiologien. Og samtidig har trygdesatser økt noe som gir selv de mest ressurssvake tilgang til lovlige varer. Dette er helt klart ting som har skapt flukt fra hjemmebrentmarkedet.

Jeg tror ikke vi er særlig uenige når det gjelder alkoholmarkedet. Spørsmålet er vel hvorvidt dette kan være kompitabelt med tilsvarende utviklinger for narkotika og andre medisiner, inkludert anabole steroider.

Forskning viser at den typiske boleren er ikke nødvendigvis kjettingsmykke-Ola og tidiligere barnevernsbarn Roy Kenneth med tribaltattoveringer. Men høyt utdannede menn i gode jobber. Dette forskyver det sosialøkonomiske perspektivet som vi var innom når det kom til valg av alkoholvare. Samtidig er det interessant hvordan det i mange land er helt lovlig å handle testosteron over disk, du skal ikke lenger enn til Tyrkia. Hører vi at disse landene sliter med store mengder bolere som går rundt og banker opp folk? Portugal som gjennom dekriminalisering av narkotika har opplevd en nedgang i problematikk knyttet til narkotikamisbruk; overdoser nesten en saga blott. Og hvor i Norge har en knallhard politikk mot narkotika og har noen av de verste overdosestatistikkene i Europa.

Må på gymmet. Kan fortsette polemikken senere i kveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt også av den oppfatning at man ikke bør dra paralleller mellom alkohol og bol. Sammenlikningen dras frem altfor ofte, og er helt idiotisk. Jeg var bare interessert i å diskutere påstanden om ulovlig alkoholkonsum i denne omgang, og der ser vi ut til å ha kommet til enighet. Angående det du nevner i siste avsnitt har jeg sagt min mening om dette mange ganger tidligere i denne tråden. Orker ikke en runde til :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, blant annet alkohol. Hva skjedde da vi prøvde å gjøre det ulovlig? Bruk og omsetning skjøt i været sammen med mafiaen og vold..

Fornuftige (og strenge) restriksjoner på salg (aldersgrenser, utsalgssteder og åpningstider) virker mye bedre enn forbud noen gang har gjort.

Gjør det det, egentlig? Blir skadeomfanget mindre, så er det jo ok. Kanskje det er veien å gå, å åpne utsalg, og fortelle alle som kjøper det at de er noen håpløse ignoranter hele bunten ? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det det, egentlig? Blir skadeomfanget mindre, så er det jo ok. Kanskje det er veien å gå, å åpne utsalg, og fortelle alle som kjøper det at de er noen håpløse ignoranter hele bunten ? :rolleyes:

Skadeomfanget blir definitivt mindre!

Ten Years After Decriminalization, Drug Abuse Down by Half in Portugal - Forbes

Home | Count The Costs

Cannabis psychosis admissions rose in England after drug reclassified to Class B | Suzi Gage | Science | theguardian.com

Og en kommentar fra Ethan Nadelmann som oppsummerer det hele i en veldig kort kommentar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg ikke, men du kan du dokumentere at legalisering vil medføre gode og lykkelige ting?

Det er presentert kilde på det før i tråden. Legalisering av alkohol bør være bevis nok egentlig? Sist jeg sjekka kunne ikke 12-åringene kjøpe sprit åpenlyst på gata hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte ikke om alkohol. Og her blir vi to aldri enig.

Hehe, aldri forstått hvorfor noen er med på diskusjon for å stille spørsmål ved et tema, når man har forutbestemt sin mening og nekter å ta til seg tungtveiende argumenter i en sak. Poenget var ikke alkohol, poenget er konseptet! Det er dette vi er ute etter. Hvilket rus/nytelsesmiddel det er snakk om er egentlig ganske likegyldig. Forby potetgull idag, og imorgen har du dealere som selger potetgull fra bæreposer og fritering av poteter i skitne kjellere. True story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, aldri forstått hvorfor noen er med på diskusjon for å stille spørsmål ved et tema, når man har forutbestemt sin mening og nekter å ta til seg tungtveiende argumenter i en sak. Poenget var ikke alkohol, poenget er konseptet! Det er dette vi er ute etter. Hvilket rus/nytelsesmiddel det er snakk om er egentlig ganske likegyldig. Forby potetgull idag, og imorgen har du dealere som selger potetgull fra bæreposer og fritering av poteter i skitne kjellere. True story.

Men blir det ikke litt feil signal å sende? Jeg forstår greia, folk skal ha sakene uansett, så det er bedre å selge det rent og pent og billig, slik at vi slipper impotert svineri. Men blir ikke da signalet at vi har tapt, og at det er ok å dope seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...