Gå til innhold

Legaliseringsdebatten


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...
Problem?

Observasjonsstudie finner en korrelasjon mellom å ha prøvd LSD/sopp og lavere forekomst av psykiske lidelser.

Også var det det der med korrelasjon og kausalitet da...

Var på foredraget han fyren holdt på Blindern for ca to uker sida.

(gadd ikke engang sjekke linken, da jeg føler jeg veit sånn ca hva som står i den)

Fyren sjæl fokuserte ikke voldsomt på den psykiske helsa til folk, og at det kunne gå mot en forbedring i psykiske lidelser... Men mer på det at korrelasjonen mellom bruk av LSD og forekomsten av psykiske lidelser var omtrent fraværende.

Og det var litt av hovedpoenget med studien... Å se på de faktiske skadevirkningene... (synes studien hørtes voldsomt populistisk ut når han presenterte den, men det var nå en helt annen ting)

Så da blir det jo en voldsomt tabloid dekning av studien, når de heller fokuserer på at den kaaaaan kurere psykiske lidelser.. fremfor å debunke den oppfattning som har rådet om hvor farlig det er.

For det at den, innen rimelige doser, ikke har fysisk negative effekter har jo vært godt kjent lenge.

Her har vi studien forresten.

http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0063972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At LSD er relativt harmløst og knyttet til få eller ingen skadevirkninger er jeg også klar over. Å antyde at LSD kurerer eller forebygger psykisk lidelse er allikevel helt feil. Sier ikke at du eller studien sier det altså, men det gjorde vel den artikkelen.

Har tatt en kjapp titt på abstractet og reagerer umiddelbart på at de kun har spurt om folk noengang har prøvd LSD. Det er jo svært lite spesifikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Leste artikkelen nå.

"LSD bidrar ikke til økte psykiske lidelser. Enkelte tall indikerer også at LSD-brukere kan, under gitte forutsetninger, ha noe sjeldnere enkelte psykiske lidelser" blir til "LSD kurerer/forebygger psykiske lidelser"

Det var forventet, men ganske langt unna det som var hovedpoenget i studien (og forsåvidt også det som han har fortalt om i foredragene sine)

Enig i at det ikke er en studie som kan brukes for å se de direkte effektene på folk.

Men det blir jo ikke det samme som ernæringsstudier heller. Skal ikke si at det gjelder andre regler, men man ser jo etter andre ting.. så da blir fokuset annerledes.

Jeg synes temaet er interessant. Jeg synes foredraget hans lot det skinne igjennom veldig tydelig hva hans oppfattninger var, og da blei jeg umiddelbart kritisk til et eventuelt bias... Det mixa med at jeg veit ekstremt lite om psykedelika generelt.

Veit forsåvidt alt for lite om metode og, så der har vi det.. Vite lite om hva det snakkes om, kobla med at jeg veit for lite om hvordan metodebruk bør gjøres... Der har vi vel en vinnerstrategi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet også lite om psykedelika. Tror nok mye av grunnen til at det forskes lite på det er nettopp at det er så lite skadelig. Da bevilger man heller penger til forskning på stoffer som man mistenker kan ha negative effekter.

Det var mer enn 1/10 i den studien som sa de noensinne hadde prøvd psykedelika. Det blir ekstremt lite spesifikt. Og det er jo veldig stor forskjell på å noensinne ha prøvd, og regelmessig bruk, så jeg ville ikke lagt for mye i den artikkelen altså.

Det blir det samme som noen ernæringsstudier som sjekker folk sitt inntak av etellerannet vitamin en tilfeldig dag, også følger opp 10 år senere og ser etter sammenhegner mellom vitamininntak og helsetilstand. Den ene dagen forteller deg fryktelig lite om hva personenes inntak av det vitaminet har vært gjennom de 10 årene.

Og det å være klar over hva man ikke har peiling på er en veldig god egenskap! (y) Det er endel artikler på Frisk og Funksjonell om hvordan lese forskning og slikt hvis du er interessert :) Å plukke studier fra hverandre er gøy! Litt som sudoku for ultranerdz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... Jeg burde jo egentlig bli bedre på det, med tanke på at det er biologi jeg går..

Men føler jo enda at jeg er elendig.

Mener jo selvfølgelig at jeg er bedre enn mannen i gata (noe de fleste mener, men jeg har nå iallefall litt opplæring i det)... men statistikk er jeg så dårlig på, at hvis jeg skulle komme meg forbi abstractet i studien der.. så veit jeg med meg selv at jeg vil hoppe til massive konklusjoner basert på feiltolkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre Jesus.. Gi ungene dine alkohol hjemme når de nærmer seg 18 og tro at de tar ansvar ute og ikke drikker mer.. særlig.. Gi folk lov til å bruke dop og det vil bli bedre kontroll på det.. Jeg er kanskje kvass nå. Men jeg tror at nesten alle som ønsker å legalisere noen former for dop på en eller annen måte har prøvd eller bruker noe selv. Stram tøylene, respekter lovene og la de som sklir utafor gjøre det. Det vil alltid være noen. Med med slakkere tøyler kommer flere problemer. Mark my word

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele diskusjonen her minner litt om greia i USA hvor endel smartinger er imot hjelm påbud når man kjører motorsykkel fordi det ødlegger det tøffe "imaget" dems.

En av disse var en kar som akkurat hadde vært med i en protest mot påbudet og døde på vei hjem da han tryna over styret uten hjelm. Han fikk en darwin award.. http://www.darwinawards.com/darwin/darwin2011-03.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele diskusjonen her minner litt om greia i USA hvor endel smartinger er imot hjelm påbud når man kjører motorsykkel fordi det ødlegger det tøffe "imaget" dems.

En av disse var en kar som akkurat hadde vært med i en protest mot påbudet og døde på vei hjem da kan tryna over styret uten hjelm. Han fikk en darwin award.. http://www.darwinawards.com/darwin/darwin2011-03.html

Hehe... good one ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre Jesus.. Gi ungene dine alkohol hjemme når de nærmer seg 18 og tro at de tar ansvar ute og ikke drikker mer.. særlig.. Gi folk lov til å bruke dop og det vil bli bedre kontroll på det.. Jeg er kanskje kvass nå. Men jeg tror at nesten alle som ønsker å legalisere noen former for dop på en eller annen måte har prøvd eller bruker noe selv. Stram tøylene, respekter lovene og la de som sklir utafor gjøre det. Det vil alltid være noen. Med med slakkere tøyler kommer flere problemer. Mark my word

Jeg ønsker å legalisere narkotika.

Jeg har aldri prøvd narkotika selv. Jeg har heller aldri røykt en eneste sigarett.

Forskjellen på meg og deg er at du vil kaste fredelige mennesker i fengsel. Det vil ikke jeg.

Portugal har slakket noe helt jævlig på tøylene, uten at problemene har blitt større. Dette er vel dokumentert. Google gjerne, og sleng deg inn i debatten deretter. Vi trenger ikke flere ignorante lenestolsdikatorer til å komme med ignorant repeat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å lefar tisere narkotika.

Jeg har aldri prøvd narkotika selv. Jeg har heller aldri røykt en eneste sigarett.

Forskjellen på meg og deg er at du vil kaste fredelige mennesker i fengsel. Det vil ikke jeg.

Portugal har slakket noe helt jævlig på tøylene, uten at problemene har blitt større. Dette er vel dokumentert. Google gjerne, og sleng deg inn i debatten deretter. Vi trenger ikke flere ignorante lenestolsdikatorer til å komme med ignorant repeat.

Sorry .. litt kvass. Jeg har følt problemene tett på. X og far til min sønn. De blir yngre og yngre når de begynner og jeg har sett mennesker utcilke seriøst store psykiske problemer som følge av bla marihuana. Jeg bodde i florida litt og ble til de grader provosert av legalisering der. X soldat med traumer fra å frivillig ha gått inn i en for såvidr unødvendig krig i Irak måtte såklart få røyke seg i søvn hver kveld. Foreldre røykte ogbd samme gjorde ungdom og barn .. fy så trist. I ett land og stat med allerede så stor helseproblematikk. I afrika har jeg derimot omgått rastafari kulturen og sett deres indre ro og vennelighet som følge av bruken. Men jeg innså jo at de på alle andre måter også levde i en annen verden uten å måtte forholde seg til livets realiteter slik som oss.. og d er d som blir prob.. asosialitet, feilprioriteringer. Depresjoner og søvn provu. Likegyldighet som fører til andre prob. Ubetalte regninger, tap av kone, egne barn og venner. Veldig trist. Men for all del. Folk må gjøre som de vil. Men da uten å la d gå utover andre. Så kanskje livets opphold i en liten bungalow, noen trommer og gitar på stranden. Ingen forpliktelser og alt dette skulle fulgt med i pakken. . Da må brukere og stoffet ut av norge ... til ett sted der de begge hører bedre hjemme. No woman no crime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry .. litt kvass. Jeg har følt problemene tett på.

I afrika har jeg derimot omgått rastafari kulturen og sett deres indre ro og vennelighet som følge av bruken.

Det er med andre ord reguleringen du er uenig i?

Gi folk lov til å bruke dop og det vil bli bedre kontroll på det..

Hvilken løsning på problemet mener du er best, fortsette å la kriminelle bander styrke narkotikamarkedet. Finansiering av gjenger, våpen og internasjonal kriminalitet. Elever på barne/ungdomskole selger på vei til skolen, folk kan ikke gå hjem fra byen uten å bli tilbudt stoff, stigmatisering av brukere, europatoppen av overdosedødsfall, hiv og hepatittsmitte og generell kriminalisering av ellers fredelige borgere

eller

Et kontrollert marked der voksne folk kan kjøpe stoffet sitt under veiledning fra trent personell, med bestemte utsalgsteder til bestemte tider ala vinmonopolet eller apotek.

Hvorfor skal noe som er mindre farlig enn de lovlige alternativene være ulovlig? Og hvorfor skal man ønske å straffe en stor del av befolkningen som ikke gjør annet enn å kanskje skade seg selv? Narkotika er selvsagt ikke ufarlig, og derfor er det uansvarlig å la kriminelle ha kontrollen på hele markedskjeden fra produksjon til distribusjon og salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med andre ord reguleringen du er uenig i?

Hvilken løsning på problemet mener du er best, fortsette å la kriminelle bander styrke narkotikamarkedet. Finansiering av gjenger, våpen og internasjonal kriminalitet. Elever på barne/ungdomskole selger på vei til skolen, folk kan ikke gå hjem fra byen uten å bli tilbudt stoff, stigmatisering av brukere, europatoppen av overdosedødsfall, hiv og hepatittsmitte og generell kriminalisering av ellers fredelige borgere

eller

Et kontrollert marked der voksne folk kan kjøpe stoffet sitt under veiledning fra trent personell, med bestemte utsalgsteder til bestemte tider ala vinmonopolet eller apotek.

Hvorfor skal noe som er mindre farlig enn de lovlige alternativene være ulovlig? Og hvorfor skal man ønske å straffe en stor del av befolkningen som ikke gjør annet enn å kanskje skade seg selv? Narkotika er selvsagt ikke ufarlig, og derfor er det uansvarlig å la kriminelle ha kontrollen på hele markedskjeden fra produksjon til distribusjon og salg.

Med omgått mente jeg ikke at jeg brukte noe selv. :) det er vanskelig å svare på det du skriver her for du holder deg sååå til de grader på den ene siden av debatten og fremstiller alt der ifra. Så på det du skriver her så ville jeg valgt å si ja til legalisering. Men det er desverre ikke slik at i nederland f.eks så er det ferre brukere enn i norgen.. tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med omgått mente jeg ikke at jeg brukte noe selv. :) det er vanskelig å svare på det du skriver her for du holder deg sååå til de grader på den ene siden av debatten og fremstiller alt der ifra. Så på det du skriver her så ville jeg valgt å si ja til legalisering. Men det er desverre ikke slik at i nederland f.eks så er det ferre brukere enn i norgen.. tvert imot.

En ting til.. Jeg vet at alkohol er veldig skadelig det også ved hyppig bruk.. Og at flere hisser seg å skader seg selv og andre i alkoholisert tilstand enn en som røyker. de sitter bare der liksom. Men hvorfor er det slik at 80 prosent av alle som drikker alkohol mestrer å drikke dette til fest og morro og slett ikke til misbruk. Største parten av de som drikker alkohol innimellom i maaaaaange år lar det bli med det. Men man kan ikke si det samme om de som røyker. Der har over 70 prosent også prøvd sterkere ting. Noen bruker sterkere ting også fast . og som om ikek det var nok så drikker de alkohol på samme måte som oss andre, kanskje til og med mer. Hvilken gruppe mennesker her er da mest i faresonen ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA står det private næringslivet mye sterkere enn i Norge.

Det er umulig å vinne valget med mindre de rikeste liker deg. (Hadde ikke Obama en valgkampanje til to milliarder dollar eller noe sånn?) I praksis har man da fått to ganske høyreorienterte partier å velge mellom som begge vil ivareta de rikes interesser (lavere skatt).

USA har 10 ganger flere drap per innbygger enn Norge, og også 10 ganger flere fengslede per innbygger. Gjentagelsesfaren er også mye lavere her til lands til tross for mildere straffer, 20 % i Norge kontra 50-60 % i USA.

Klasseskillene er større enn i Norge. Jeg kan finne fram tall på det også, skjønt det er vel ikke nødvendig da det er godt kjent? Større klasseskiller og mer fattigdom fører til økt kriminalitet, ref. tallene over.

Jeg ser virkelig ikke hvordan mindre skatt til millionærene skal utjevne sosiale forskjeller og hjelpe de svakerestilte. Har man 100 millioner dollar så har man råd til å betale litt i skatt også. Om noen da kun kan ta seg råd til tre ferrarier i stedet for fem så synes jeg de har det godt allikevel. Det finnes folk i verden som ikke har råd til mat engang.

Alt i alt så synes jeg Norge fungerer særdeles godt, også sammenlignet med andre vestlige land. Synes ikke man bør strebe mot en politikk som ligger nærmere det som har vist seg å fungere dårligere i andre land.

Helt enig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er sikkert, er hvertfall at cannabis burde bli ulovliggjort.

Hvis du har lest bivirking/virking til alkohol vs cannabis.. Og du fortsatt går rundt å sier at cannabis er "farligere" enn alkohol er du en idiot, rett og slett. Trangsynt å ser ikke framover til forbedringer, men tviholder på hva noen som har egne øknomiske årsaker til å gjøre ting lovlig/ulovlig sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å legalisere narkotika.

Jeg har aldri prøvd narkotika selv. Jeg har heller aldri røykt en eneste sigarett.

Forskjellen på meg og deg er at du vil kaste fredelige mennesker i fengsel. Det vil ikke jeg.

Portugal har slakket noe helt jævlig på tøylene, uten at problemene har blitt større. Dette er vel dokumentert. Google gjerne, og sleng deg inn i debatten deretter. Vi trenger ikke flere ignorante lenestolsdikatorer til å komme med ignorant repeat.

THIS!

Er så irriterende med sånne "bedrevitere" som tydeligvis ikke vet noen ting om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...