Gå til innhold

Hvordan spiser forummedlemmene?


Vegard L

Anbefalte innlegg

Ja, hvordan spiser folk her på forumet? Jeg tenker her hovedsakelig på sammensetningen av næringsstoffer, og ikke på ulike kostholdsmønstre som periodisk faste og lignende.

Velg det alternativet du selv føler ligger nærmest ditt eget kosthold, og spesifiser gjerne hvordan du spiser i kommentarfeltet og hvorfor du valgte dette alternativet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil beskrive mitt kosthold som moderat lavkarbo, da jeg anslagsvis varierer mellom 50-150g karbohydrater om dagen. Mesteparten av tiden ligger jeg nok rett i underkant av 100g, men teller aldri.

Fokuset mitt ligger på at maten jeg spiser skal være av god kvalitet, og næringsstoffsammensetningen blir derfor underordnet. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å unngå ferdigmat/halvfabrikata, og velger hel og naturlig mat der det er mulig. Måltidsmønsteret varierer, og jeg følger sultfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte på isokalorisk da jeg omtrentlig har en 33/33/33 fordeling på næringstoffene, men karboandelen nærmer seg moderat lavkarbo på hviledager (ned mot 100 gram).

Spiser nesten ingenting ferdigmat og lite prossesert mat (proteinpulver, karbonadedeig, røkelaks og litt magert pålegg i ny og ne er blant unntakene). Spiser ikke hvete og andre glutenholdige kornprodukter og veldig lite brødmat (kun når jeg baker glutenfritt selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel prøvd det meste opp igjennom årene. Men nå om dagen bygger jeg kostholdet rundt to faktorer, proteinmengde og kalorimengde. Jeg vil ha minimum 200g protein om dagen, hvor resten av kaloriene kommer fra betyr ikke så mye fett eller karbo er samme for meg. Men jeg er veldig glad i karbo så blir som regel mest av det. Ender som regel på 40/40/20 når jeg er på kaloriunderskudd og litt mer karbo på kalorioverskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller ikke kalorier, gram protein, fett og karbohydrat. Er mest opptatt av hvilke matvarer jeg pakker i munnen.

En typisk dag kan være slik:

Frokost: 3-4 egg, 1 brødskive med hvitost og litt kaviar og 30-40g proteinshake

Lunsj: 2 laksefilet (250-350g), 1 ss creme fraiche, 3-4 poteter (100g), og 2-300g grønnsaker

Trening: 30-50g protein, 30-50g karbohydrat. Enten proteinshake, eller smoothie bestående av litt melk, bær, kesam, søtning og 1 ss proteinpulver

Mellommåltid: Enten samme som frokost - eller 2 poser mealtech (70-80g protein, 40-50g karb, 18g fett) + 1 ss omega-3

Kveldsmat: Dette varierer veldig. Er glad i karbohydrater på kvelden. Eksempelvis pitabrød med tacofyll, eller spekeskinke+egg og diverse snacks. Det kan også være en biffmiddag med potet og hvitløkssmør, eller 200g reker/krabbe + 1 rundstykke og hvitløkssmør.

35-45%+ protein

25-45%+ fett

30-40% karbohydrat

Det ender stort sett opp i noe som dette. De dagene jeg følger det har jeg aldri søtsug. Om jeg trikser for mye blir det veldig vanskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser som Robert - etter hvilke matvarer ( og lyst ;) )

Ett eksempel:

M1: Salat og grønnsaker (isberg, tomat, agurk, paprika, mais, ananas, løk, brokkoli, gulerot) potet eller couscous, sjømat eller kjøtt - Kommer ann på hva kantinen på jobb tilbyr) 1 - 2 skiver med grov leverpostei ( skikkelig cravings)

M2: Karbonadedeig eller kylling, potet eller pasta + salat, hvitløksdressing eller pesto

Før trening: 1-2 frukt eller 1-2 skiver med laks, eller makrell i tomat

Etter trening: Eple + Skyr eller skive + skyr

M3: Alt mellom himmel og jord...hehe, neida ;)

Smoothie, fruktsalat, lefseruller med spekeskinke/laks... skiver med godt pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M1: Ironcore proteinbar

M2: 250g laks, 2/3 cup ris

M3: 250g laks, 2/3 cup ris

M4: 3 hamburgere (burgerbrød, 400g karbdeig, 1/2 egg og 12 skiver ost)

Pluss evt. 1L melk

Enkelte ganger mindre, sånn som nå når jeg er shabby. Regner verken kcal eller fordeling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange på moderat lavkarbo her. Hvor definerer vi grensene for dette? Er 30-40% karbohydrater moderat lavkarbo?

Det avhenger av hva man sammenligner med. Jeg vil si at moderat lavkarbo er alt fra 50-150g, eller fra 10-30 energiprosent. Under 50g eller 10 enerprosent vil jeg klassifisere som strengt. Dette er såklart ikke absolutte grenser, og det vil også spille inn hvordan personen selv opplever kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel på moderat lavkarbo, uten at jeg driver å teller gram med karbohydrater. Spiser veldig sjeldent poteter, ris og pasta, men det blir en skive grovt brød eller noen knekkebrød nesten hver dag. Er mest opptatt av å telle gram proteiner jeg får i meg, og hvor mye dette sammenlagt blir kalorimessig i forhold til mine mål ;) Og grunnen til at jeg har valgt dette kostholdet er at magen fungerer best slik, i tillegg til at sunn mat er godt og gir meg god samvittighet! Før gikk det i 5 måltider dagen, men nå er jeg inni en periode der jeg prøver PF. Typisk måltider kan bestå av;

- Frokost; omelett med skinke og avocado i, en skyr og litt frukt, eller matrester fra dagen før, karbonader, salat osv.

- Middag; kjøtt, fisk eller fugl, med masse grønnsaker til og/eller stappe av rotfrukter osv.

- Fiberrik med skinke, egg eller cottage cheese på, kesamblanding (med skyr naturell, cc, banan og sukrin i), proteinshake osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er muligens i det paranoide hjørnet, men en amerikansk undersøkelse konkluderte med at ketose over lang tid kan senke testosteronnivået med opp til 20%. :p

De (fleste) amerikanske undersøkelser er som regel godt betalt av et eller annet firma som vil ha noe belyst på sin egen spesielle måte. Eller foretatt på samme måte som The Seven Country Study. Om ketose har en innvirkning på testosteron, så er det iallefall ikke negativt. Ikke hos meg. Spør kona :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske måltider for meg;

- Mye fisk :D (laks/tunfisk for det meste) og masse grønt

- Kesam med frukt/grønt og frø - YUMMI!

Ellers går det mye i egg :) Spiser temmelig lav karbo uten å rekne på det, mest protein og grønt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...