Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jente, 17 år, 43 kg & 168 cm (på vei ut fra en spiseforstyrrelse). Jeg trener styrke 4-5 dager i uka, 0 kondisjon sett bort ifra at jeg generelt er ganske aktiv (går til skolen/jobber en del osv). Vil ØKE i vekt og muskelmasse.

Spiser etter PF, fordi jeg rett og slett ikke klarer å spise tidlig på morgenen.

11:30 - Frokost100 gram cottage cheese + 50 gram kesam med funlight og bær (og noen ganger nøtter/frø)

14:00 - Lunsj (før trening)

Én lavkarbobrødskive med kalkun og grønnsaker

16:00 - Mellommåltid (etter trening)

Skyr

18:00 - Middag

Ca. 100 gram kylling med grønnsaker (enten som wok eller salat) + noen ganger kesam/cottage cheese

19:30 - Kveldsmat

Som regel det samme som til frokost + evt. noen ganger litt mørk sjokolade/nøtter eller en questbar

Kommer meg med andre ord sjeldent over 1000 kcal, og ettersom jeg prøver å komme meg OPP i vekt, og bort fra spiseforstyrrelsen har jeg ca. to spisedager i uka hvor jeg spiser rundt 3000 kalorier. Dette får meg faktisk til å holde en grei og stabil vekt (for det meste) på de ukentlige veiingene jeg har hos legen. Men jeg vet at dette er helt feil måte å gjøre det på, men jeg har ikke lyst til å følge noen kostplan hvor jeg må leve på brødskiver og potet, fordi jeg rett og slett føler meg uvell av det. Dessuten bor jeg på hybel, og har egentlig veldig lite lyst til å bruke så ufattelig mye tid på MAT...

Altså jeg VET jeg gjør dette feil, så jeg blir UTROLIG takknemmelig om noen har noen nyttige tips!!

Får du profesjonell hjelp til dette?:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903639
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du profesjonell hjelp til dette?:)

Var innlagt i sommer og fikk kostlister osv, men etter at jeg flyttet tilbake for meg selv har jeg ikke klart å følge de, fordi jeg synes det er forferdelig vanskelig å følge "de vanlige" måltidene. Har overlevd (klart å fått til en vektøkning) ved hjelp av yoghurtnøtter, ben & jerry's og questbars....... flaut

Ettersom jeg har klart å øke vekta "selv" har det liksom ikke blitt noe mer snakk om kostlister og spiseplaner hos legen.. Og nå som jeg spiser relativt "sunt" igjen, og ikke lever på is etc. sliter jeg med å få i meg nok kalorier..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903676
Del på andre sider

Jente, 17 år, 43 kg & 168 cm (på vei ut fra en spiseforstyrrelse). Jeg trener styrke 4-5 dager i uka, 0 kondisjon sett bort ifra at jeg generelt er ganske aktiv (går til skolen/jobber en del osv). Vil ØKE i vekt og muskelmasse.

Spiser etter PF, fordi jeg rett og slett ikke klarer å spise tidlig på morgenen.

11:30 - Frokost100 gram cottage cheese + 50 gram kesam med funlight og bær (og noen ganger nøtter/frø)

Skyr

Ca. 100 gram kylling med grønnsaker (enten som wok eller salat) + noen ganger kesam/cottage cheese

Som regel det samme som til frokost + evt. noen ganger litt mørk sjokolade/nøtter eller en questbar

Kommer meg med andre ord sjeldent over 1000 kcal, og ettersom jeg prøver å komme meg OPP i vekt, og bort fra spiseforstyrrelsen har jeg ca. to spisedager i uka hvor jeg spiser rundt 3000 kalorier. Dette får meg faktisk til å holde en grei og stabil vekt (for det meste) på de ukentlige veiingene jeg har hos legen. Men jeg vet at dette er helt feil måte å gjøre det på, men jeg har ikke lyst til å følge noen kostplan hvor jeg må leve på brødskiver og potet, fordi jeg rett og slett føler meg uvell av det. Dessuten bor jeg på hybel, og har egentlig veldig lite lyst til å bruke så ufattelig mye tid på MAT...

Altså jeg VET jeg gjør dette feil, så jeg blir UTROLIG takknemmelig om noen har noen nyttige tips!!

Skal gi det noen tips - jeg har selv hatt en ganske lik matrutine før - og med en spiseforstyrrelse handler det også om å frigjøre seg fra tankene om at alt skal være proteiner, sunt fett og ja.. sunt.

En typisk dag for meg;

Frokost; 1 tebriks med diverse pålegg /ost&skinke/smør og banan/ leverpostei og agurk/syltetøy med mye bær og et glass melk til (gjerne med kakao i:-) )

lunsj; Omelett laget med melk med grønnsaker til siden eller kyllingwraps/salat med dressing.

Middag; enten kjøtt eller fisk - Svinekjøtt, karbonadedeig, indre/ytrefilet og laks går det mye av - med tilbehør enten ris eller potet (hva enn som passer best :-) ) og grønnsaker til (gjerne saus og)

Kvelds; Enten havregrynsgrøt med et eple og rosiner, polarbrød eller cc/kesam med bær.

Mellommåltider blir ofte frukt, yoghurt eller potetlomper med søtt pålegg :lol:

Spiser ganske fritt egentlig, men passer på å ha et proteinrikt måltid per dag og kjøre fisk minst 3 ganger i uka. Har ingen mangler på blodprøvene, øker sakte men sikkert og blir mer og mer vant til ''de skumle'' matvarene ved å inkludere de:-)

Grunnen til at du ikke vil ha potet og brødskive kan være litt av sykdommens tanker - eller så kan det hende du ikke liker det.

Liker selv verken brødskive eller potet - men lager gode versjoner som gratinerte poteter, ovnsstekte potetbåter, mos etc. Spiser også brødtyper jeg LIKER ergo tebriks og rundstykker :) du kan jo prøve, det kan hende du plutselig finner ut du liker noe!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903677
Del på andre sider

Skal gi det noen tips - jeg har selv hatt en ganske lik matrutine før - og med en spiseforstyrrelse handler det også om å frigjøre seg fra tankene om at alt skal være proteiner, sunt fett og ja.. sunt.

En typisk dag for meg;

Frokost; 1 tebriks med diverse pålegg /ost&skinke/smør og banan/ leverpostei og agurk/syltetøy med mye bær og et glass melk til (gjerne med kakao i:) )

lunsj; Omelett laget med melk med grønnsaker til siden eller kyllingwraps/salat med dressing.

Middag; enten kjøtt eller fisk - Svinekjøtt, karbonadedeig, indre/ytrefilet og laks går det mye av - med tilbehør enten ris eller potet (hva enn som passer best :) ) og grønnsaker til (gjerne saus og)

Kvelds; Enten havregrynsgrøt med et eple og rosiner, polarbrød eller cc/kesam med bær.

Mellommåltider blir ofte frukt, yoghurt eller potetlomper med søtt pålegg :lol:

Spiser ganske fritt egentlig, men passer på å ha et proteinrikt måltid per dag og kjøre fisk minst 3 ganger i uka. Har ingen mangler på blodprøvene, øker sakte men sikkert og blir mer og mer vant til ''de skumle'' matvarene ved å inkludere de:)

Grunnen til at du ikke vil ha potet og brødskive kan være litt av sykdommens tanker - eller så kan det hende du ikke liker det.

Liker selv verken brødskive eller potet - men lager gode versjoner som gratinerte poteter, ovnsstekte potetbåter, mos etc. Spiser også brødtyper jeg LIKER ergo tebriks og rundstykker :) du kan jo prøve, det kan hende du plutselig finner ut du liker noe!

Takktakktakk for motivasjon og gode tips!:lol:

Masse nyttige tips, og ja, jeg må nok bare prøve å utfordre meg selv mer - for dette er jo alt jeg vil. Og ja, jeg liker faktisk ikke potet, men må nok begynne å koke ris/fullkornspasta f.eks. til middagene mine. Og ellers prøve å få et normalt forhold til normal mat generelt. :meh: Ooog bli flinkere på mellommåltider...

I morgen er en ny dag med nye muligheter og forbedringspotensialer! I can and I will :yuck:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903680
Del på andre sider

Takktakktakk for motivasjon og gode tips!:lol:

Masse nyttige tips, og ja, jeg må nok bare prøve å utfordre meg selv mer - for dette er jo alt jeg vil. Og ja, jeg liker faktisk ikke potet, men må nok begynne å koke ris/fullkornspasta f.eks. til middagene mine. Og ellers prøve å få et normalt forhold til normal mat generelt. :meh: Ooog bli flinkere på mellommåltider...

I morgen er en ny dag med nye muligheter og forbedringspotensialer! I can and I will :yuck:

Jeg tror du vet veldig godt selv hva du må gjøre, så nå er det bare å tvinge seg selv til å gjøre det! Spise mer! :) selv kom mine 5 første vektoppgangskilo også med hjelp av is og måntidabarer, gjerne 4 på rappen! Men det fikk meg ihvertfall opp i vekt, og så kom de mer naturlge matvalgene med tiden :) masse lykke til! Heier på deg :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903688
Del på andre sider

Jeg tror du vet veldig godt selv hva du må gjøre, så nå er det bare å tvinge seg selv til å gjøre det! Spise mer! :) selv kom mine 5 første vektoppgangskilo også med hjelp av is og måntidabarer, gjerne 4 på rappen! Men det fikk meg ihvertfall opp i vekt, og så kom de mer naturlge matvalgene med tiden :) masse lykke til! Heier på deg :)

Åh, haha så godt å høre at det ikke bare er jeg som har gjort dette på en litt "dum" måte. Men ja, jeg vet nok innerst inne hva som skal til, og tusen takk!!:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903692
Del på andre sider

Annonse

spis mer de dagene du trener- ca 2500, og rundt 1900 de dagene du ikke trener. Da får kroppen nok næring å bygge muskelmasse fra! øk protein og karb de dagene du trener, litt mindre karb og mer fett de dagene du ikke trener

Dette innlegget er gammelt, jeg trente ikke så mye på den tiden. Nå spiser jeg 2100 på hviledager og nærmere 2500 på treningsdager :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903765
Del på andre sider

Skyr

Du kommer ALDRI til å bli frisk med dette kostholdet!!!

face your fears er essensielt når du skal bli frisk!! du må kunne tørre å spise ALT

DEsuten trenger du MINST 3000 kcal HVER DAG!!

Les denne artiklen nøye

http://www.youreatopia.com/blog/2011/9/14/i-need-how-many-calories.html

http://www.youreatopia.com/blog/2012/11/23/phases-of-recovery-from-a-restrictive-eating-disorder.html

DEnne nettsiden har masse info om å bli frisk fra en SF. :D Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903784
Del på andre sider

88kg

183cm

28yold

Trener styrke hver dag, med over/under kropp om hverandre.

Skal gaine lean mass. Trente med 2800kcal på treningsdager (carbs: 300. Fett: whatever. 220 prot) og gått ned 2kg på 3 uker elns, men beholdt masse.

Hva burde mine makroer være nå mtp optimal muskelvekst? 3200kcal? 3400? carbs|fett|protein ?

Ikke nybegynner.

Anyone?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903829
Del på andre sider

Anyone?

Skal jeg være helt ærlig ville jeg dritte i å telt macros på bulk med mindre du er elite-utøver. Bli sterkere i øvelsene du trener og sakte men sikkert gå opp i vekt. (0,5kg pr. uke?) Om vekta stopper å gå opp DA kan du se på hvor det skorter i matinntaket, og justere deretter. Er ikke vits i å gjøre det mer komplisert enn det det er(been there done that) :)

edit: Dine eventuelle eksakte macros for å øke LBM men 0 fett er et euforisk tall som hører til i eventyrverdenen. Ingen vil klare å regne det ut for deg. Om det er viktig for deg å ikke legge på deg fett, start med et kaloriintakk si 2800-3000, og følg med på vekta hva som skjer. Går du opp eller ned? kanskje den står stille? Vel da har du ihvertfall funnet ditt dagsbehov for å holde vekta ved like. Det er bare å prøve seg frem om det er svært viktig for deg å ikke legge på deg fett. Men da krever det som sagt disiplin og at du teller kalorier dag for dag.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903867
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ikke telle kalorier, prøve glemme det (det går naturlig etterhvert, man slutter å tenke så mye over det. vanskelig i begynnelsen, men det kommer:) )

Du bør få oppfølging av legen når du øker kaloriene, det er sjanse for noe som heter reærneringssyndrom som kan være ganske farlig.

du kan sette opp en matplan som ligger på det kaloribehovet du trenger, så spiser du gjerne mer enn det - men aldri mindre. Glem alt som heter mager ditt og lett datt!

project_eat

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-903893
Del på andre sider

Jeg er 20 år, 180 høy, veier 69 kg ca og trener annenhver dag (dvs, begynte nå på mandag med mitt nye og bedre liv:P)

Jeg tenker svært lite på hva jeg spiser og når jeg spiser.. Jeg spiser når jeg er sulten og ikke når jeg ikke er sulten, kan jo umulig være feil å lytte til kroppen?

Jeg har nå bestemt meg for å drite i sukker, men ha litt snop på lørdagen om jeg føler for det. Jeg spiser egentlig ganske lite (tror jeg), men som sagt så spiser jeg når jeg er sulten og jeg orker rett og slett ikke mer enn det jeg spiser!

Jeg spiser ca 100 g havregrøt laget med 1 dl melk til frokost, kanskje litt usukret syltetøy på eller en halv banan oppi. Et glass sukkerfri juice hender det også jeg spanderer til frokosten! Ellers så varierer jeg frokosten med et grovt rundtstykke med litt smør, ost og skinke på og et glass melk. spiser endel frukt imellom hovedmåltidene og gjerne en smoothie (ferdigkjøpt, men uten sukker). Lunsjen blir gjerne noe av det samme som til frokost. Middagene er det mamma som lager hehe, og består som oftest av en del grønnsaker, en del poteter og en del kjøtt.. klassisk norsk husmannskost altså! Nå har jeg droppet sausen som pleier å være til. Grønnsakssuppe tilsatt kjøtt er også noe vi pleier å ha til middag! Til kvelds spiser jeg som oftest middagsrester eller et rundstykke!

Er jeg helt på ville veier her? Eller må jeg begynne å telle kalorier og antall gram? :S

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-904056
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale deg å ikke telle kalorier, prøve glemme det (det går naturlig etterhvert, man slutter å tenke så mye over det. vanskelig i begynnelsen, men det kommer:) )

Du bør få oppfølging av legen når du øker kaloriene, det er sjanse for noe som heter reærneringssyndrom som kan være ganske farlig.

du kan sette opp en matplan som ligger på det kaloribehovet du trenger, så spiser du gjerne mer enn det - men aldri mindre. Glem alt som heter mager ditt og lett datt!

project_eat

Okei, tusen takk! Skal prøve det fra i morgen av :-)

Ellers doblet jeg frokoststørrelse i dag, og lagde laks med RIS til middag! TAKK for hjelp og inspirasjon :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-904127
Del på andre sider

Du kommer ALDRI til å bli frisk med dette kostholdet!!!

face your fears er essensielt når du skal bli frisk!! du må kunne tørre å spise ALT

DEsuten trenger du MINST 3000 kcal HVER DAG!!

Les denne artiklen nøye

http://www.youreatopia.com/blog/2011/9/14/i-need-how-many-calories.html

http://www.youreatopia.com/blog/2012/11/23/phases-of-recovery-from-a-restrictive-eating-disorder.html

DEnne nettsiden har masse info om å bli frisk fra en SF. :D Lykke til

3000 kalorier høres ufattelig mye ut må jeg innrømme, jeg er jo bare en liten jente, haha. Ser for meg at jeg enten må spise godteri/fastfood for å ikke være dødelig mett hele dagen?!

Men takk for tips, vet ihvertfall at jeg kan komme meg opp på rundt 2000 til å begynne med.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-904132
Del på andre sider

project_eat Det kostholdet du skrev opp er ALTFOR lite mat. Du blir ikke frisk ved å spise så lite og trene så mye. Du må spise overskudd hver dag uavhengig av trening eller ikke (+ det du forbrenner ved trening i tillegg). Ville også faktisk kuttet ut alt som heter trening og fokusert BARE på å spise masse. Trening har ingenting for seg når du er såpass undervektig som du er. Vet det er vanskelig, men akkurat nå skader du bare kroppen din. Gjør det Lena Ludvigsen sier, ha regelmessig blodprøver og sjekk hos legen din/behandler samtidig som du øker kosten din ca annenhver dag. Ingen her inne kan hjelpe deg med en kostliste når du faktisk ikke kommer til å spise de mengdene som blir foreslått.
Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-904145
Del på andre sider

project_eat Det kostholdet du skrev opp er ALTFOR lite mat. Du blir ikke frisk ved å spise så lite og trene så mye. Du må spise overskudd hver dag uavhengig av trening eller ikke (+ det du forbrenner ved trening i tillegg). Ville også faktisk kuttet ut alt som heter trening og fokusert BARE på å spise masse. Trening har ingenting for seg når du er såpass undervektig som du er. Vet det er vanskelig, men akkurat nå skader du bare kroppen din. Gjør det Lena Ludvigsen sier, ha regelmessig blodprøver og sjekk hos legen din/behandler samtidig som du øker kosten din ca annenhver dag. Ingen her inne kan hjelpe deg med en kostliste når du faktisk ikke kommer til å spise de mengdene som blir foreslått.

Setter pris på at du tar dette alvorlig. Men. Jeg er hos legen ukentlig, har tatt masse prøver, og da jeg var på mitt tynneste var det eneste jeg hadde mangel på B12 (fordi jeg gradvis hadde blitt vegetarianer uten å tenke over det).

Legen sjekker vekt, puls og blodtrykk hver uke, og alt er fint nå (untatt vekta selvfølgelig) og har vært det i flere måneder. Med andre ord, jeg har ingen somatiske problemer eller mangler.

Legen har også gitt med tilatelse til å trene styrke, og jeg har fått veileding og treningsprogram av PT ang. dette. Så lenge jeg klarer å holde vekta stabil er dette ok, selv om legen mener at jeg må gå litt opp i vekt for å være på den sikre siden.

Vekt er utrooolig individuelt, og selv om jeg må gå opp 12-14 kg (eller noe sånt?) for å ikke være undervektig fungerer kroppen min relativt bra. Jeg var ikke "alvorlig" syk (ufunksjonell) så utrolig lenge at kroppen min rakk å ta skikkelig skade av det.

Problemet nå for tiden er at jeg kun overlever på mine "spisedager", hvor jeg spiser masse. (Gjerne 1 & 2 dager før legebesøk) Og jeg vet jeg må klare å spise mer til hverdags, så det er det jeg jobber med. Men altså, jeg har fått mange gode og nyttige tips av dere nå, som jeg allerede i dag har tenkt på flere ganger, og dratt nytte av i dag - og det skal jeg fortsette med. Så tusen takk for hjelpen!! <3

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-904169
Del på andre sider

Bra du følges opp av legen! :) Okei, for å vri det på en annen måte da.. Du vil ikke få noe ut av den innsatsen du legger i treningen hvis du ikke mange dobler den mengden mat du spiser nå. Du vil også få et større overskudd til treningen når kroppen har nok næring, og det vil bli mye mer morsomt å trene.

Vekt er utrooolig individuelt, og selv om jeg må gå opp 12-14 kg (eller noe sånt?) for å ikke være undervektig fungerer kroppen min relativt bra. Jeg var ikke "alvorlig" syk (ufunksjonell) så utrolig lenge at kroppen min rakk å ta skikkelig skade av det.

Ja, men det er INGEN som tjener på å være undervektig. For å sette det på spissen, kroppen min fungerte bra på en vekt under 30 kg. Var ikke svimmel, hadde god konsentrasjonsevne, blodprøvene var fine. Blodtrykket var stabilt lavt. MEN igjen, jeg fungerte ikke såpass at jeg kunne være sosial, jobbe, spise normalt, trene, osv. Jeg hadde ikke noe liv, fordi jeg ikke spiste nok mat til å ha OVERSKUDD til å leve.

Problemet nå for tiden er at jeg kun overlever på mine "spisedager", hvor jeg spiser masse. (Gjerne 1 & 2 dager før legebesøk) Og jeg vet jeg må klare å spise mer til hverdags, så det er det jeg jobber med. Men altså, jeg har fått mange gode og nyttige tips av dere nå, som jeg allerede i dag har tenkt på flere ganger, og dratt nytte av i dag - og det skal jeg fortsette med. Så tusen takk for hjelpen!! <3

Spisedager er jo i grunn juks når du skal til legen. Da lurer du både deg selv og legen ved at blodprøvene faktisk er bedre enn noen få dager etter du har tatt dem. Men håper du klarer å ta tak i dette. :) Stå på! Om du virkelig vil bli frisk, så klarer du det. Heia deg! ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-904177
Del på andre sider

Bra du følges opp av legen! :) Okei, for å vri det på en annen måte da.. Du vil ikke få noe ut av den innsatsen du legger i treningen hvis du ikke mange dobler den mengden mat du spiser nå. Du vil også få et større overskudd til treningen når kroppen har nok næring, og det vil bli mye mer morsomt å trene.

Ja, men det er INGEN som tjener på å være undervektig. For å sette det på spissen, kroppen min fungerte bra på en vekt under 30 kg. Var ikke svimmel, hadde god konsentrasjonsevne, blodprøvene var fine. Blodtrykket var stabilt lavt. MEN igjen, jeg fungerte ikke såpass at jeg kunne være sosial, jobbe, spise normalt, trene, osv. Jeg hadde ikke noe liv, fordi jeg ikke spiste nok mat til å ha OVERSKUDD til å leve.

Spisedager er jo i grunn juks når du skal til legen. Da lurer du både deg selv og legen ved at blodprøvene faktisk er bedre enn noen få dager etter du har tatt dem. Men håper du klarer å ta tak i dette. :) Stå på! Om du virkelig vil bli frisk, så klarer du det. Heia deg! ;)

Jepp, det er nettopp det jeg er fullstendig klar over, og derfor jeg vil gjøre noe med det! Takktakk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17361-rate-my-diet/page/25/#findComment-904204
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...