Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Okei, jeg har aldri fått ordentlig svar på dette. Kanskje overskriften ikke står helt opp til problemet, men stod fast. Det sies jo at man skal forbrenne de kcal vi tar inn for å gå ned i vekt eller fett%.

MEN er det regnet fra basalforbrenningen? For man kan vel ikke forbrenne f. eks 1700 kcal hver gang? det er jo drøyt. :p

Sies jo at -500 i kcal-underskudd er bra. Ligger selv i kcal underskudd, men har lurt på dette spørsmålet en god stund, og visste ikke helt hvordan jeg skulle det opp.

Håper noen av glupingene kan svare på dette for meg, så kanskje jeg blir litt klokere :)!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17029-hjelp-forbrente-kcal-vs-inntak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, jeg har aldri fått ordentlig svar på dette. Kanskje overskriften ikke står helt opp til problemet, men stod fast. Det sies jo at man skal forbrenne de kcal vi tar inn for å gå ned i vekt eller fett%.

MEN er det regnet fra basalforbrenningen? For man kan vel ikke forbrenne f. eks 1700 kcal hver gang? det er jo drøyt. :p

Sies jo at -500 i kcal-underskudd er bra. Ligger selv i kcal underskudd, men har lurt på dette spørsmålet en god stund, og visste ikke helt hvordan jeg skulle det opp.

Håper noen av glupingene kan svare på dette for meg, så kanskje jeg blir litt klokere :)!

Hva er alderen, høyden og vekta di da?

Edit:

For å ta et eksempel -

La oss si at basalforbrenningen ligger på omtrent 1300 kcal, og du trener 3 ganger i uken. Da bør du få i deg omtrent 1800 kcal. Fra det siste tallet, skal du trekke fra underskudd - ikke fra basalforbrenningen. Vi tar 200 kcal i underskudd som et eksempel. Da skal du ha i deg 1600 kcal hver dag.

Basalforbrenningen er et minimum, det du forbrenner gjennom å ligge hele dagen i senga uten å røre på deg. Så man bør og skal ikke gå under basalforbrenningen (hvis man ikke er på PSMF, eller annen ekstremdiett da selvfølgelig).

Nei, dette er ikke regnet ut fra basalforbrenningen. Basalforbrenningen er energien kroppen din bruker på å holde deg i live, gitt at du bruker null energi på hverken oppvarming av kroppen, eller fysisk aktivitet av noe slag.Dette er energi du forbrenner helt av deg selv.

Oppå dette kommer så det du bruker kroppen til, jobb, trening, osv, og det er summen av disse to som forteller hvor mye energi du må tilføre kroppe hver dag. Si at du er skikkelig aktiv ( bruk en sånn kalkulator for å finne noen skikkelige tall) og har et forbruk på 3000 kcal i løpet av en dag. Det er dette tallet du skal bruke når du skal finne ut hvor mye du skal spise for å endre på vekten.

Annonse

La oss si du er syk og ligger i sengen hele dagen ,da forbrenner du 1700kcal. Men dersom du står opp, går på do, spiser litt, sitter på pcen og skriver, så har du kanskje brukt 1800-1900 kcal.

Ingen dager er like, dermed vil ikke forbrenningen være lik hver dag.

Ta deg tid til å lese denne av Asle

Mat og kalorier - hvor mye trenger du? - MyRevolution

Nå må du bare unnskylde meg et godt stykke, men tittet innom loggen din en tur nå. Og du bør virkelig øke kcal-inntaket mer enn det du i det hele tatt har tenkt på. Stryk det med en gang, spis mer og ikke ødelegg kroppen din.

Jeg skal være ærlig med at jeg selv har gått i den fella, og tro meg når jeg forteller deg at det er ikke morsomt å plutselig bli sofaliggende uten å vite en damn shit hva som foregår med kroppen - og hvorfor du såvidt klarer å røre på deg!

Med den aktiviteten du planlegger i forhold til matinntaket, bør du minimum ha i deg 2200 kcal (og det er regnet med 500 kcal i underskudd). Uten underskudd skal du ha i deg 2700 kcal! Du kommer til å gå på en sinnssykt smell hvis du tenker å ligge på hele 1700-1500 kcal :!::!::!::!:

La oss si at du bruker 13-1400 bare ved deg selv,hvis du er normalvektig og i følge loggen din så ser du ikke akkurat ut som største jenta:D Så trener du 3-5 ganger i uka...2100-2300 er kanskje d du forbrenner hver dag,drøyt regnet. Så skal du da i underskudd og for ganske normalvektig jente så er det ikke så lurt å gå for lavt...la oss si 3-500 kcal..18-1900 kcal daglig...skal du da kanskje ha for å redusere fettprosenten over tid og uten å gå helt under mtp energi...du kan helt sikkert uten noe problem ligge oppmot 2000 kcal også på harde treningsdager. skal du ha en utskjeielse i helga så vil det være lurt å kanskje kalkulere dette med i ukesinntaket ,noe som vil si at hvis du skal ha 500 kcal ekstra i helga så blir det mindre i uka;)

Dette er hvis du skal ned i vekt,noe jeg ikke egentlig synes du det ser ut som du skal akkurat:P

hva med å legge deg på 2000-2300 kcal som er ca vedlikehold?

Det opplegget som ligger på loggen min gikk jeg på i fjor også, og da gikk jeg ikke på noen smell i det hele tatt. OM jeg stagnerer og det ikke skjer noe så skal jeg øke opp på kcal etc, er kun nå i begynnelsen jeg skal ligge på såpass lavt i forhold til aktivitetsnivået mitt.
Men kjære deg,det er helt feil! Jo slankere og nærmere normalvekt du er jo høyere bør du ligge på inntak ,ellers vil du ikke kunne bygge så mye som et muskelfiber! Jo større man er jo mindre kan man ligge i underskudd,MEN om du spiser lite vil kroppen venne seg til det og skru ned på basalforbrenninga som vil resultere i at du vil forbrenne mindre og mindre og vil ende opp med å ikke gå ned noe på lavt inntak-som vil stjele alle energien din til slutt,tro meg! Det er bedre å ligge høyst mulig på inntak slik at man har noe å gå på når man skal skrelle av fettet. Du har jo ikke trent styrke så lenge heller,og da har du masse tid til å bygge masse enda før du evt bør deffe ned hvis det er planen. Du bygger heller mer masse ,det er mitt råd. Skjønner ikke hvorfor du skal ligge så lavt heller jeg,hva er vitsen med det? Du trener jo mye og hvorfor kaste bort det? Det er jo det du gjør ved å ligge så lavt på så lav vekt som du har...du brenner musklene dine bort i takt med hver treningsøkt.skjønner?

Du må anslå hvor mye kcal du forbrenner og inntar over tid, f.eks ei uke. Kontroller opp mot om vekta er stabil, opp eller ned. Revurder eller fortsett hvis du er fornøyd. 500kcal i minus dagen gir maksimalt ca 400gram ned i vekt på en uke.

Ikke gjør alt om hverandre, skal du ned i fettprosent så gå ned i fettprosent og bli der. Alle bør for øvrig starte med å komme seg ned i bra fettprosent hvis det er utseende som er i fokus. Derfor synes jeg 1500kcal høres helt greit ut, men aldri gå lavere og spis ordentlig mat. Men det er ikke vits å pine seg gjennom hverdager hvis alt kompenseres for i helga. Finn en diett og et underskudd du klarer å holde over tid uten å skeie ut(y)

Du må anslå hvor mye kcal du forbrenner og inntar over tid, f.eks ei uke. Kontroller opp mot om vekta er stabil, opp eller ned. Revurder eller fortsett hvis du er fornøyd. 500kcal i minus dagen gir maksimalt ca 400gram ned i vekt på en uke.

Ikke gjør alt om hverandre, skal du ned i fettprosent så gå ned i fettprosent og bli der. Alle bør for øvrig starte med å komme seg ned i bra fettprosent hvis det er utseende som er i fokus. Derfor synes jeg 1500kcal høres helt greit ut, men aldri gå lavere og spis ordentlig mat. Men det er ikke vits å pine seg gjennom hverdager hvis alt kompenseres for i helga. Finn en diett og et underskudd du klarer å holde over tid uten å skeie ut(y)

Takk for bra svar! Spørsmålet jeg stilte var ikke til min diett, men generelt, det har de andre misforstått. Kropper reagerer forskjell, og det er jo inviduelt hva som fungerer. Begynner på 1700 kcal denne uken, mandag går jeg ned 50 kcal, til jeg ender opp på 1500 kcal. Spiser ren og proteinrik-mat. Helgen er fremdeles kun diett, men har ett cheatmeal på søndager. :) Drikker heller ikke alkohol mens jeg er på diett. :)

Takk for bra svar! Spørsmålet jeg stilte var ikke til min diett, men generelt, det har de andre misforstått. Kropper reagerer forskjell, og det er jo inviduelt hva som fungerer. Begynner på 1700 kcal denne uken, mandag går jeg ned 50 kcal, til jeg ender opp på 1500 kcal. Spiser ren og proteinrik-mat. Helgen er fremdeles kun diett, men har ett cheatmeal på søndager. :) Drikker heller ikke alkohol mens jeg er på diett. :)

Du har helt rett i at vi er alle forskjellige og reagerer ulikt - but you can't beat physics..

Lykke til.

Annonse

Du har helt rett i at vi er alle forskjellige og reagerer ulikt - but you can't beat physics..

Lykke til.

Helt sant det. Er jo en grunn til at folk ikke går på samme diett hele gjengen, for kroppene reagerer forskjellig. Sant så sant :)

Tusen takk for det! Er allerede godt igang igjen etter skaden i albuen. :)

Jeg har nå gått i snart en mnd på 1700-1800 kcal.

Før jeg begynnte med dette, så regnet jeg fettprosenten til ca 24% (ca 23kg fett), og nå er den på 19.5%(ca 18kg fett) (ca.tall etter utregning på fettprosent.no)

Pga at jeg nå har gått ned noen kilo, så må jeg øke inntaket mitt, nettopp fordi jeg har mindre reserver å hente fra.

Holdt jo på å besvime på siste trening pga at jeg hadde ligget litt for lavt.

Nå skal jeg holde meg på 1900-2000 tror jeg, høyere om nødvendig

Trener forøvrig fullkropp 3 ganger i uken, og går minst en mil hver helg

Det er flere veier til Rom, jeg valgte å ta den lavt i begynnelsen og øke opp etterhvert.

Mange starter forsiktig og ganske høyt, og reduserer sakte for å finne det punktet hvor de klarer å prestere og samtidig gå ned i vekt.

Bare ikke glem det faktum; Dess mer du går ned, desto mindre reserver har du å ta av, desto mer må du spise!

Basalforbrenning, eller, basalbehovet er det kroppen din må ha for å holde liv i den (hjertet til å slå, dra luft i lungene etc)

Du må legge på all aktivitet på det. Absolutt all aktivitet som å stå oppreist, være våken, sitte på rævva, you name it.

Kalorikalkulatorene er ganske korrekte, du er ikke en unik organisme som har en helt annen forbrenning og energibehov enn oss andre.

Lytt til kroppen, ikke til hodet!

Altså,beklager om jeg virker på jordet nå,men trådstarter,du spør om dette med inntak og div og får masse gode svar opp og ned i mente, men så virker det som du ikke hører på fakta som blir sagt her,av folk som alle svarer for å være grei...så blir du småirritert fordi du ikke får d svaret du vil ha og så og si svarer deg selv i egen tråd...helt ærlig virker det for meg litt merkelig. Mener ikke å starte vill diskusjon her ,men...du sa du var forvirra ang fakta,så får du fakta også er det ikke bra nok...sikkert ikke dette du mener ,men jeg tolker det hele slik ;)

Vi er forskjellige,ja,tåler mer/mindre ,men når alt kommer til alt så funker organismen vår likt ,så forskjeller her er så små at det blir et for dårlig argument rett og slett.Om du vil høre på fornuft er opp til deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...