Gå til innhold

Valgår!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Kanskje du da er arbeider helt til du ansetter noen, og da plutselig blir en del av den kapitalistiske eliten? o_O

Nei, jeg vil ikke ansette noen for jeg har tenkt å beholde alle pengene for meg selv. Nei vent, det er jo ikke sånn det fungerer, det er jo den som ansetter noen som er grisk, ikke den som arbeider.. hm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uten en tråd, jeg har enkeltmannsforetak og er min egen eneste ansatte. Er jeg arbeider eller kapital? Hvis disse to er motsetninger så utnytter jeg kanskje meg selv? hehe :)

LOL

Du tilhører mellomlagene i en marxistisk klasse analyse, dvs de som ikke passer helt inn værken arbeiderklassen eller borgerskapet.

Btw: Jeg skullle ønske vi hadde ett samfunn hvor det var flere enkeltmanns foretak og cooperativer( foretak eid og styrt av de som arbeider der ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er marxistiske inndelinger ikke dekkende for å beskrive virkeligheten.

Vel siden han brukte begrepet mellomlag for å beskrive dem som stod mellom eller utenfor arbeiderklassen og borgerskapet så er jo det ett tegn på at han forholdt seg til virkeligheten. Om han( Marx ) ikke hadde forholdt seg til virkeligheten så ville han nok droppet og bruke det begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel siden han brukte begrepet mellomlag for å beskrive dem som stod mellom eller utenfor arbeiderklassen og borgerskapet så er jo det ett tegn på at han forholdt seg til virkeligheten. Om han( Marx ) ikke hadde forholdt seg til virkeligheten så ville han nok droppet og bruke det begrepet.

Men da vedgikk til og med Marx at hans egen ideologi var reduksjonistisk og en grov virkelighetsforenkling. Dersom du forenkler virkeligheten for å passe med narrativet i stedet for motsatt, så har du effektivt gjort deg selv virkelighetsfjern. Og man kan ikke bygge opp virkeligheten rundt en virkelighetsfjern ideologi. Ring avisene, dette er store nyheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler og fascistene var beinharde anti-marxister så tror du tar feil der.

Historisk revisjonisme kan ha en positiv funksjon, men ikke når det baserer seg på tull og fanteri ;)

Hva baserer du dette på? Hitler beskriver tidlig i Mein Kampf om sin deltakelse på foredrag av Marx og at han leste Marx' litteratur da han satt i fengsel(kakebu) første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vedgikk til og med Marx at hans egen ideologi var reduksjonistisk og en grov virkelighetsforenkling. Dersom du forenkler virkeligheten for å passe med narrativet i stedet for motsatt, så har du effektivt gjort deg selv virkelighetsfjern. Og man kan ikke bygge opp virkeligheten rundt en virkelighetsfjern ideologi. Ring avisene, dette er store nyheter!

Tsk Tsk Tsk.

Han beskrev virkeligheten i sin tid som var en brytnings fase mellom autokrati og føydalisme på den ene siden og demokrati og kapitalisme på den annen. I dette brytnings samfunnet så fant det sted en omveltning av de sosiale gruppene, Adelen og de geistlige mistet makt og innflytelse til ett fremadstormende borgerskap og med den industrielle revolusjon og omveltningen av jordbruk produksjonen fikk du en ny klasse, nemlig arbeiderklassen. På samme tid så eksisterte det grupper fra det "gamle" samfunnet, som for eksempel bønder, selvstendige håndtverkere etc og disse kallte mellomlagene fordi de hadde trekk man kunne finne hos en typisk kapitalist og hos en typisk arbeider og deres interesser i klassekampen var ikke klar. Det er vel mer en deskriptiv klasseanalyse enn en basert på tankespinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tsk Tsk Tsk.

Han beskrev virkeligheten i sin tid som var en brytnings fase mellom autokrati og føydalisme på den ene siden og demokrati og kapitalisme på den annen. I dette brytnings samfunnet så fant det sted en omveltning av de sosiale gruppene, Adelen og de geistlige mistet makt og innflytelse til ett fremadstormende borgerskap og med den industrielle revolusjon og omveltningen av jordbruk produksjonen fikk du en ny klasse, nemlig arbeiderklassen. På samme tid så eksisterte det grupper fra det "gamle" samfunnet, som for eksempel bønder, selvstendige håndtverkere etc og disse kallte mellomlagene fordi de hadde trekk man kunne finne hos en typisk kapitalist og hos en typisk arbeider og deres interesser i klassekampen var ikke klar. Det er vel mer en deskriptiv klasseanalyse enn en basert på tankespinn?

Da kommer vi vel egentlig mer inn på min personlige oppfatning, som er at marxistisk teori er en dronte. Utdødd og irrelevant. Det beskriver ikke samfunnets brytninger og åndsretninger. Norge er ikke preget av klassekamp, men av netto bidragsytere- og mottakere per se. Snyltere og arbeidere, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du dette på? Hitler beskriver tidlig i Mein Kampf om sin deltakelse på foredrag av Marx og at han leste Marx' litteratur da han satt i fengsel(kakebu) første gang.

Adolf Hitler ble født 6 år etter Marx døde, så det er en umulighet at han har vært på ett foredrag av Marx.

At han har lest Marx kan hende, men han tok Marx sin dialektikk og gjorde den til noe stygt og groteskt noe, dvs han tok ideen om klassekamp som historiens drivkraft og endret den til rasekamp som historiens drivkraft. Marxistisk sosialism og Tysk fascisme( også kalt Nasjonal-sosialisme ) er svært forskjellige i historie syn, verdi syn, mål og midler. Det man kan si er at Hitler var inspirert av Lenin og Bolsjevikenes organiserings metoder og metoder for politisk reklame( også kalt propaganda )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer vi vel egentlig mer inn på min personlige oppfatning, som er at marxistisk teori er en dronte. Utdødd og irrelevant. Det beskriver ikke samfunnets brytninger og åndsretninger. Norge er ikke preget av klassekamp, men av netto bidragsytere- og mottakere per se. Snyltere og arbeidere, om du vil.

Vel Norge har ristet av seg det meste fra "det gamle regimet"( les: før-demokratisk og før-kapitalistisk samfunn ), men motsetningen mellom arbeid og kapital finnes fortsatt, men er kanskje ikke like synlig pga språkbruk, fokus etc. Det nordiske modellen gjør og denne motsetningen lettere og leve med for alle parter ergo er det ikke masse streik, lock-outs, frikorps etc som preger forholdet mellom de arbeidende masser og de eiende eliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du dette på? Hitler beskriver tidlig i Mein Kampf om sin deltakelse på foredrag av Marx og at han leste Marx' litteratur da han satt i fengsel(kakebu) første gang.

Men stod det noe om at han faktisk var enig i ideologien?

Jeg har lest flere steder at Hitler var sterkt imot marxisme og sa vel at jødene stod for marxisme også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...