Gå til innhold

Valgår!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sv. tror jeg. Rett å slett fordi de er miljøbevisste (og imot borring i lofoten, som jeg synes er veldig lurt), de satser på skolen og gir vil gi økt boligmarket (noe som også er ekstremt bra for eksempel studenter da det er nesten umulig å finne gode boliger i andre byer til priser man ikke må låne seg ihjel på).

Ungdommen er framtiden, og det er lurt å satse på skoler og utdanning samt se fremover i tid mtp klima og miljø i Norge.

Jeg er iallefall ikke noe FRP -jente.. synes de lover litt mye som blir vanskelig å gjenomføre uten at det går på bekostning av mye andre goder vi er så priviligerte å ha her..

Førstegangsstemmer, såå gøy å få være med å bestemme. Skjønner meg ikke på folk som ikke bruker muligheten!

Men...SV har jo sittet i regjering de 8 siste årene, og studenter har aldri før fått så lav støtte fra Lånekassen når en sammenligner med folketrygdens grunnbeløp. Så... hvor er denne skolesatsingen?

Når gjennomsnittlige boutgifter utgjør over 70% av studiestøtten, så sier det jo seg selv at en er påkrevd å arbeide mye ved siden av studiene sine.

Edit:

Hadde òg vært fint om det var mulig å holde en politisk diskusjon noenlunde saklig. Vi klarer oss uten memes med den hensikt å latterliggjøre andres meninger, gjør vi ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo - jeg har da en venninne som er leder for ungdomspartiet til sv her i Bodø, som har innprinta for meg at sv er best, de har best verdier og de vil kun gode ting for folket. Hun har alltid vært en av de mest kunnskapsrike og mest pågående personene jeg vet om, så når hun står for en sak regner jeg som regel med det er rett da hun er ekstremt god å tale sin sak. Har ærlig talt ikke sett på så mye annet, har alltid hatt litt sånn ''høyre for overklassen og venstre for folket'' oppfattning i hodet etter div historietimer - så det er vel der det ligger. Bøyer meg i støvet for å ha uttalt meg feil og om ting jeg muligens ikke har satt meg altfor mye inn i:)

Hvis de er så snille og vil folk godt, hvorfor er de det partiet som vil bruke mest vold og tvang? Spør henne om hun er villig til å la noen leve i fred:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var FrP som var partiet som profilerte seg på å ville prioritere bekjempelse av kriminalitet og øke strafferammene?

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat litt for lite engasjert til å sette meg nøye inn i alle partiprogrammer, så jeg "jukser" litt med å ta tester på internett :sneaky:

Finn ditt parti for stortingsvalget 2013 med Aftenpostens valgomat -Aftenposten

Men for å være litt mer seriøs så stemte faktisk den testen bra med mine meninger om politikk, ut i fra hva jeg har giddet å satt meg inn i, så den var nok ikke så dum (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyre definitivt!

- Høyere grense for BSU

- Mer stipend til studenter(øke fra nåværende 40%)

- Ta bort formuesskatten(betale avgift på det vi arver som våre foreldre allerede har betalt skatt av er forkastelig)

- Bare de 40 % av hvert årskull kan søke som lærere, fører til at våre barn får en bedre skolegang!

- Privatisering av barnehager, eldrehjem osv

- Øke andelen av privatisering av næringslivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre definitivt!

- Høyere grense for BSU

- Mer stipend til studenter(øke fra nåværende 40%)

- Ta bort formuesskatten(betale avgift på det vi arver som våre foreldre allerede har betalt skatt av er forkastelig)

- Bare de 40 % av hvert årskull kan søke som lærere, fører til at våre barn får en bedre skolegang!

- Privatisering av barnehager, eldrehjem osv

- Øke andelen av privatisering av næringslivet

Her forveksler du hvertfall formueskatt og arveavgift. Formueskatt vil i størst grad gagne bedrifter, som per i dag skatter av lagerbeholdning og forskjellig eiendom. Arveavgiften har jeg ikke hørt at det skal gjøres noe med i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valgomatene er i beste fall veiledende. De blir fort polariserte, og selv fikk jeg snodige resultater. De kan sikkert stemme bra noen ganger, men det blir litt tilfeldig.

Selv står valget mellom venstre og høyre pr i dag. Litt uenig med begge to, men det handler om å finne det minste av ondene.

Viktigst for meg er en ansvarlig økonomisk politikk, og er skeptisk til både FRP (uteom Solvik olsen) og SV, men ser for meg at Høyre vil holde FRP i ørene på samme måte som AP har gjort med SV.

Håper og at det blir skjerpede krav til gjester som kommer på besøk for å tigge, stjele og drive vinningskriminalitet. Har mer tro på at man kan hjelpe fattige i eget land enn å kun gi penger, det er ingen langsiktig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forveksler du hvertfall formueskatt og arveavgift. Formueskatt vil i størst grad gagne bedrifter, som per i dag skatter av lagerbeholdning og forskjellig eiendom. Arveavgiften har jeg ikke hørt at det skal gjøres noe med i det minste.

Haha ja, mente arveavgift! Gikk litt fort i svingene:p joda arveavgiften vil høyre trappe ned og på sikt fjern:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer faktisk å stemme høyre. Oh, gosh, trodde jeg aldri skulle si det.

Er ikke enig i alt, men samtidig har de mye bra (og ifølge alle valgomater er de the shit for meg).

Må inn og fordype meg litt mer om det før jeg bestemmer meg, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer faktisk å stemme høyre. Oh, gosh, trodde jeg aldri skulle si det.

Er ikke enig i alt, men samtidig har de mye bra (og ifølge alle valgomater er de the shit for meg).

Må inn og fordype meg litt mer om det før jeg bestemmer meg, dog.

Flott å lese at du ønsker å fordype deg litt i politikk før du bestemmer deg for hva du skal velge.

Som ung jente er det sikkert litt vanskelig for deg å navigere i landskapet av informasjon rundt akkurat dette. Derfor gir deg deg link til to artikler som du(og alle andre) virkelig burde lese.

Det grådige pokerspillet om fellespotten | Onar Åms Lillablogg

Det umyndiggjorte menneske | Onar Åms Lillablogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å lese at du ønsker å fordype deg litt i politikk før du bestemmer deg for hva du skal velge.

Som ung jente er det sikkert litt vanskelig for deg å navigere i landskapet av informasjon rundt akkurat dette. Derfor gir deg deg link til to artikler som du(og alle andre) virkelig burde lese.

Det grådige pokerspillet om fellespotten | Onar Åms Lillablogg

Det umyndiggjorte menneske | Onar Åms Lillablogg

Ja, hvis jeg først skal bruke den stemmeretten jeg har, så skal jeg være sikker på at jeg vet det som er å vite, haha. Perfeksjonist much.

Ja, det er sant. Så langt er mine politiske erfaringer tidenes bitch i klassen som nå er leder for *x* parti, ogsååå ble jeg nærmest angrepet av en høyrefyr på et senter (nedtur for deres del) og ellers har vi vært på sånne politiske samlinger med klassen hvor dummere ungdommer enn oss selv har prøvd å belære oss om noe de ikke kan nok om selv. Så TAKK for linker, skal gyve løs på det med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IAmaBro; Must say... Den første linken traff mye av tankene jeg har hatt rundt politikk. Eller dvs jeg har undret meg så mange ganger over hva som er vitsen når det bare later til å være om å gjøre å vinne "potten".

Edit: Åh åh åh, neste blogginnlegg også. Kul fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å lese at du ønsker å fordype deg litt i politikk før du bestemmer deg for hva du skal velge.

Som ung jente er det sikkert litt vanskelig for deg å navigere i landskapet av informasjon rundt akkurat dette. Derfor gir deg deg link til to artikler som du(og alle andre) virkelig burde lese.

Det grådige pokerspillet om fellespotten | Onar Åms Lillablogg

Det umyndiggjorte menneske | Onar Åms Lillablogg

Jeg synes han har en del gode poenger, men stiller også spørsmål ved enkelte ting:

"Du antas å være så tilbakestående at du ikke klarer å sende dine egne barn til skolen på egenhånd, derfor har vi en offentlig skole. Du antas å være så idiot at du ikke klarer å inngå frivillige kontrakter med en arbeidsgiver uten å ende opp som rundlurt arbeidende slave, derfor har vi ekstremt strenge arbeidsmiljøbestemmelser. Du antas å være så sløsete med pengene dine at du ikke klarer å spare til dine egne barns utdanning, derfor har vi subsidierte statlige studielån. Du antas å være så hjernedød at du ikke tror du kommer til å bli gammel og syk en gang i fremtiden, derfor sparer staten deler av lønnen din for deg til din pensjon og sykdom."

1. Er offentlig skole en negativ ting?

2. At det finnes gode retningslinjer og krav til arbeidskontrakter ser jeg på som positivt. Det bidrar til sikre, trygge arbeidsforhold, og sikrer at lønnen er i takt med konsumprisindeksen.

Dette f.eks. er noe jeg helst ser vi unngår her i Norge:

inequality-p25_averagehouseholdincom.png

3. Sparing til utdanning vs. Lånekassen. Her er det mye 'hver mann for seg selv'-holdning. Hva med de som ikke har ressurssterke foreldre, eller de som ikke har foreldre i det hele tatt? Er du enig i at gratis utdanning virkelig er et punkt som bør fjernes? Jeg skal ikke nødvendigvis si meg enig i at Staten skal ha monopol på studielån (gjennom Lånekassen), men det er en noe annen diskusjon.

4. Mennesker flest er vist notorisk dårlige til å ha såpass lange fremtidsutsikter at en på egenhånd sparer opp en god pensjon som skal benyttes om 40 år.

Til tider virker det som han argumenterer for fullt anarki, der han bare vil være i fred fra alle myndigheter.

For min del blir det litt ekstremt og lite realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...