Gå til innhold

Valgår!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Innvandrere som gjør kriminelle handlinger, burde bli sendt til hjemlandet og sone og ikke i Norge. Der vil vi spare noen milliarder.

Vel, det høres smart ut, men det er problematisk tema. Vi har internasjonale lover vi må ta hensyn til. I tillegg så skal det ikke legges under en stol at mange av de utenlandske kriminelle i Norge kommer fra svært fattige land med fengselssystem som er langt mindre utviklet enn det norske.

At de returnerer til Norge med en gang de har sonet ferdig er jo også et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aargh jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal stemme!!

Det plager meg når politiske debattanter slenger dritt om de andre partiene (som f.eks den dritlange klageposten om AP tdligere). Jeg vil jo ikke velge de som gjør minst skade, jeg vil velge dem som gjør mest bra!

Politisk retorikk er en bøtteballett av svada, synsing, klaging, eufemismer og drittslenging, og jeg blir gal av det! Vurderer seriøst å stemme blankt, for jeg gidder ikke støtte noen av disse kronidiotene. På venstresida er det "byråkrati og pengesluk" og på høyresida er det "billigere sprit og færre sorte fjes". Denne ekstreme polariseringen blir i mitt hode enda mer latterlig når jeg ikke egentlig klarer å se de altfor store forskjellene på de største partiene.

Jeg har det også egentlig veldig fint - jeg studerer gratis, har gode rettighter som arbeidstaker og hvis jeg blir syk trenger jeg ikke å bekymre meg for kostnadene. Og disse tingene vil jo bestå uansett hvilket parti som havner i regjering.

Jeg skulle likt å se en mer konstruktiv, rasjonell og evidensbasert debatt.

Okei rant over! Spørsmål til alle sammen:

Hva legger du vekt på når du skal stemme, og hvorfor stemmer du slik du gjør?

Hvis du klarer å gi et saklig og konstruktivt svar uten å slenge dritt og uten overforenklet polarisert svada får du pluss i boka! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. På venstresida er det "byråkrati og pengesluk" og på høyresida er det "billigere sprit og færre sorte fjes". Denne ekstreme polariseringen blir i mitt hode enda mer latterlig når jeg ikke egentlig klarer å se de altfor store forskjellene på de største partiene.

Nei, "færre sorte fjes" er venstresiden sin agenda. På ytterste høyre fløy ønsker vi fri innvandring. Vi mener at fredelige mennesker skal ha rett til å bevege seg fritt og søke lykken der det måtte passe dem, gitt at de gjør dette på en fredelig måte og respekterer andre mennesker sin rett til å gjøre det samme.

Jfr. http://stemdlf.no/node/3406

Ps. Du studerer ikke gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til restriksjon?

Det finnes internasjonale forpliktelser ja, men de er også greie og unngå. Forslag til restriksjoner er feks og lage et en liste over hvilke type innvanvdrere vi vil ha. Feks så er det mer attraktivt med utdannede enn ikke utdannede, avhoppere fra Iran kan bidra mer enn arbeidsløse fra Somalia. sør-øst asiater blir oftere mer integrert enn de fra Midt-østen. Det gjeller rett og slett og dele mennesker opp i grupper og velge de gruppene vi ønsker mest. Det har vi til en viss grad gjort i Norge de siste åra, men ikke i samme klasse som Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, "færre sorte fjes" er venstresiden sin agenda. På ytterste høyre fløy ønsker vi fri innvandring. Vi mener at fredelige mennesker skal ha rett til å bevege seg fritt og søke lykken der det måtte passe dem, gitt at de gjør dette på en fredelig måte og respekterer andre mennesker sin rett til å gjøre det samme.

Jfr. http://stemdlf.no/node/3406

Ps. Du studerer ikke gratis.

Det med "færre sorte fjes" var ment som et eksempel på en forenkling og overpolarisering av den "innstrammende innvandringspolitikken" ihvertfall FrP tilsynelatende fremmer. Altså et argument som ofte smeller fra venstreside-debattanter.

Jeg har nettopp tatt en bachelorgrad i Skottland hvor jeg betalte 120 000 kroner direkte inn på universitetets konto hvert år. Jeg studerer "mer gratis" nå. Men fair point! Pluss for saklighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med "færre sorte fjes" var ment som et eksempel på en forenkling og overpolarisering av den "innstrammende innvandringspolitikken" ihvertfall FrP tilsynelatende fremmer. Altså et argument som ofte smeller fra venstreside-debattanter.

Jeg har nettopp tatt en bachelorgrad i Skottland hvor jeg betalte 120 000 kroner direkte inn på universitetets konto hvert år. Jeg studerer "mer gratis" nå. Men fair point! Pluss for saklighet :)

Lært deg et nytt ord idag? :D

Forslag til restriksjon?

Som Herr Nukem svarte lengre her oppe, så kan man faktisk kategorisere innvandrere.

Kort sagt fra mitt upolitiske, svarthvitte standpunkt: Somalske, arbeidsløse kvinner som formerer seg som fluer og lever på velferd - nei takk.

Utdannede innvandrere generelt - ja takk, men innvandringen bør stilles litt proposjonalt til befolkningsveksten med etnisk norske. Jeg mener det bør være et fornuftig forhold mellom etnisk norske og innvandrere i vårt kjære land, noe jeg tviler på at det er i 20xx hvis det fortsetter slik det gjør :)

inb4 noen politisk korrekte kaller meg rasist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at Europa er i ferd med å kollapse grunnet et langt høyrepolitisk/markedsliberalt prosjekt kalt "EU". Tygg litt på den og stem heller Rødt!

Nei, det er ikke grunnen. Når man lager et delvis markedsliberalistisk prosjekt, så er det selvfølgelig dømt til å feiles. Samme som at mange kommunister ikke aksepterer at vi kaller Kina, Sovjet og Burma som kommuniststater fordi de bare halvveis inførte kommunismen. Hadde partiet Rødt vunnet valget ville det ødelegge store deler av norsk økonomi, vi snakker total avvikling av Oljesektoren, om Norge aldri skal delta i Internajonale operasjoner så kommer dette til å føre til færre Jobber i Forsvaret. De vil legge ned private helsetjenester og private skoler. Når man da tenker på at Norge allerede trenger Oljen for å dekke utgiftene våre og det offentlige skal bli enda større....Joa, jaja, helt flott det.

Og for de totale evneveike folka som kommer til og argumenter for de ekstra intektene de regner med å få fordi Rødt ønsker 100% skatt på all inntekt over 1,5 milioner. Det kommer jo selvfølgelig ikke til å skje siden ingen er brydd med å betale uten lønn over 1,5 milioner når staten tar alle pengene...

Rent økonomisk sett er Rødt det farligste alternative for Norge, de er kun idealister, politikken deres har null forankring i virkeligheten. Det er ikke feil i å være en idealist, men når man skal stille til valg bør ikke kun tenke normativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fullstendig markedsliberalistisk prosjekt, ren kapitalisme, som befinner seg i krise når det ikke er vekst, og går fullstendig på bekostning av økologien når det fungerer er å foretrekke. Hvis det sies mange nok ganger så blir det kanskje sant. Tipper det blir stille når vi står med vann til knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et fullstendig markedsliberalistisk prosjekt, ren kapitalisme, som befinner seg i krise når det ikke er vekst, og går fullstendig på bekostning av økologien når det fungerer er å foretrekke. Hvis det sies mange nok ganger så blir det kanskje sant. Tipper det blir stille når vi står med vann til knærne.

Du kan snakke dritt om markedsliberalismen så mye du vil, men det er det systemet som har tatt flest mennesker ut av fattigdom, økt levestandarden til flest mennesker, utviklet HDI'en til hele verden og gikk oss medisiner som kverka folk i hopetall før.

Kommunismen og planøkonomier har kun endt i folkemord og undertrykkelse, i ALLE eksemplene vi har. Men om du synes å sulte ihjel 60 millioner mennesker for å prøve å skape likhet i et land og en lik fordeling av alle godene, jaja, be my guest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes internasjonale forpliktelser ja, men de er også greie og unngå. Forslag til restriksjoner er feks og lage et en liste over hvilke type innvanvdrere vi vil ha. Feks så er det mer attraktivt med utdannede enn ikke utdannede, avhoppere fra Iran kan bidra mer enn arbeidsløse fra Somalia. sør-øst asiater blir oftere mer integrert enn de fra Midt-østen. Det gjeller rett og slett og dele mennesker opp i grupper og velge de gruppene vi ønsker mest. Det har vi til en viss grad gjort i Norge de siste åra, men ikke i samme klasse som Danmark.

Lært deg et nytt ord idag? :D

Som Herr Nukem svarte lengre her oppe, så kan man faktisk kategorisere innvandrere.

Kort sagt fra mitt upolitiske, svarthvitte standpunkt: Somalske, arbeidsløse kvinner som formerer seg som fluer og lever på velferd - nei takk.

Utdannede innvandrere generelt - ja takk, men innvandringen bør stilles litt proposjonalt til befolkningsveksten med etnisk norske. Jeg mener det bør være et fornuftig forhold mellom etnisk norske og innvandrere i vårt kjære land, noe jeg tviler på at det er i 20xx hvis det fortsetter slik det gjør :)

inb4 noen politisk korrekte kaller meg rasist

Å direkte raseskille menneskene altså. Det er vel ikke veien å gå?

Jeg mener det er heller veien å gå ved å stille krav til de som kommer hit (da blant annet for å få goder). At vi bedrer asylpolitikk slike st vi integrerer menneskene bedre.

At vi må gjøre noe med innvandringen er noe vi må. Men vi må være mer konkrete enn å si at vi raseskiller dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man lager et delvis markedsliberalistisk prosjekt, så er det selvfølgelig dømt til å feiles. Samme som at mange kommunister ikke aksepterer at vi kaller Kina, Sovjet og Burma som kommuniststater fordi de bare halvveis inførte kommunismen.
Er det i kraft av FULLSTENDIG markedsliberalisme at arbeiderrettigheter og menneskerettigheter har oppstått?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å direkte raseskille menneskene altså. Det er vel ikke veien å gå?

Jeg mener det er heller veien å gå ved å stille krav til de som kommer hit (da blant annet for å få goder). At vi bedrer asylpolitikk slike st vi integrerer menneskene bedre.

At vi må gjøre noe med innvandringen er noe vi må. Men vi må være mer konkrete enn å si at vi raseskiller dem.

Når jeg sier kategorisere, så er ikke det ensbetydende med raseskille. Ser man på statistikken er det svært få somalske kvinner i Norge som jobber. Hvor mange av disse tror du har en utdanning fra hjemlandet sitt? Svært få.

Kategorisere kan være utdannede og ikke-utdannede. Jeg skisserte kun et statistisk eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at Europa er i ferd med å kollapse grunnet et langt høyrepolitisk/markedsliberalt prosjekt kalt "EU". Tygg litt på den og stem heller Rødt!

Jeg klarer dessverre ikke helt å ta Rødt seriøst når de ikke fjernet væpnet revolusjon fra programmet sitt før 2007 i det de byttet navn fra Rød Valgallianse. Det er kun seks år siden, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan snakke dritt om markedsliberalismen så mye du vil, men det er det systemet som har tatt flest mennesker ut av fattigdom, økt levestandarden til flest mennesker, utviklet HDI'en til hele verden og gikk oss medisiner som kverka folk i hopetall før.

Kommunismen og planøkonomier har kun endt i folkemord og undertrykkelse, i ALLE eksemplene vi har. Men om du synes å sulte ihjel 60 millioner mennesker for å prøve å skape likhet i et land og en lik fordeling av alle godene, jaja, be my guest.

Ser ikke helt hvor du tar å sulte ihjel 60 millioner fra. Mener du at Rødts demokratiske sosialisme er det samme? Det er en ganske drøy påstand, lurer på hvordan du kan underbygge den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier kategorisere, så er ikke det ensbetydende med raseskille. Ser man på statistikken er det svært få somalske kvinner i Norge som jobber. Hvor mange av disse tror du har en utdanning fra hjemlandet sitt? Svært få.

Kategorisere kan være utdannede og ikke-utdannede. Jeg skisserte kun et statistisk eksempel.

De fleste somaliere har vel kommet som flyktninger, ikke arbeidsinnvandrere... Krav om utdanning for flyktninger? o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...