Gå til innhold

Valgår!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Jeg synes han har en del gode poenger, men stiller også spørsmål ved enkelte ting:

1. Er offentlig skole en negativ ting?

Nå har du åpenbart ikke fulgt like mye med i media som meg selv rundt akkurat dette. Den norske skolen er elendig. Vi scorer dårlig på rangeringer, og historiene fra makteløse foreldre ser vi nesten daglig i media.

Senest i dag leste jeg denne

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Flytter-familien-til-Danmark-fordi-datteren-far-for-lite-utfordring-i-norsk-skole-7272531.html

Disse er det mange av. Og hvis du faktisk har fulgt med litt så husker du kanskje at akkurat dette ble et ganske stort tema en periode. Begavede elever som ble fysisk syke av å tvinges inn i enhetsskolen.

Relevant fra Onar kan jeg nevne http://onarki.no/blogg/2013/01/waterboarding-vs-enhetsskolen/ , http://onarki.no/blogg/2012/06/skolebaronen-og-det-store-kunnskapsløftebruddet/ og http://onarki.no/blogg/2011/08/eliteskoler-for-de-smarte/ .

2. At det finnes gode retningslinjer og krav til arbeidskontrakter ser jeg på som positivt. Det bidrar til sikre, trygge arbeidsforhold, og sikrer at lønnen er i takt med konsumprisindeksen.

Dette f.eks. er noe jeg helst ser vi unngår her i Norge:

Så du tror ikke arbeidsgivere blir tvunget inn i en konkurransesituasjon ift å beholde sine arbeidstakere uten at det sitter en styrtrik politikerelite og dikterer hvordan arbeidskontrakter skal skrives, og håve inn flere milliarder for denne "advokatjobben"?

Anbefalt lesning http://onarki.no/blogg/2013/05/derfor-forer-kapitalismen-til-velstand-for-alle/ og http://onarki.no/blogg/2010/07/slik-er-fred-i-praksis/ (hjelpekonkurransen).

3. Sparing til utdanning vs. Lånekassen. Her er det mye 'hver mann for seg selv'-holdning. Hva med de som ikke har ressurssterke foreldre, eller de som ikke har foreldre i det hele tatt? Er du enig i at gratis utdanning virkelig er et punkt som bør fjernes? Jeg skal ikke nødvendigvis si meg enig i at Staten skal ha monopol på studielån (gjennom Lånekassen), men det er en noe annen diskusjon.

Først og fremst jfr svar på spm 1.

Og la oss gjøre det klinkende klart at den offentlige skolen i Norge ikke er gratis. Vi betaler solide skolepenger i form av skatt. Vi betaler for et blytungt og ineffektivt, lite tilretteleggende skolesystem som på internasjonal basis er de facto dårilg. Dette er iskalde fakta. Skolegang trenger ikke å være dyrt, og det er heller ingen menneskerett å gå skole. Men jeg vil anta at selv de minst ressurssterke familier vil prioritere skolegang for sine barn. Det vil i et fritt samfunn finnes skoler for alle prisnivåer, og selv de dårligste vil neppe være dårligere enn den skolen vi har i dag.

Når det kommer til høyere utdanning kan utdanning ytterligere forenkles og kostnadsreduseres gjennom teknologiske fremskritt. Forelesere kan spille inn forelesningene sine slik at studenter kan se disse hjemme eller på en lesesal. Bøker kan kjøpes og lånes elektronisk. Osv osv.

At staten skal ha monopol på studielån er naturligvis helt på trynet.

4. Mennesker flest er vist notorisk dårlige til å ha såpass lange fremtidsutsikter at en på egenhånd sparer opp en god pensjon som skal benyttes om 40 år.

Når vi er oppvokst med at dette er noe staten gjør for oss(ekstremt dårlig pensjonssparing btw) så er det naturlig at vi ikke utvikler gode sparerutiner. Du skal ikke så langt ut i verden før du opplever en helt annen sparekultur. I utlandet er det helt normalt at foreldre begynner å spare for barna sine fra de er født, til utdanning, bolig osv.

Ved å praktisere ansvar lærer man ansvar. Dette er grunnleggende utviklingspsykologi.

Til tider virker det som han argumenterer for fullt anarki, der han bare vil være i fred fra alle myndigheter.

For min del blir det litt ekstremt og lite realistisk.

Nøyaktig hvor finner du argumenter for fullt anarki? Onar Åm representerer liberalisme, ideene fra opplysningstiden. Liberalister ønsker en gjeninnføring av rettsstaten og maktfordelingsprinsippet. Tldr, så handler det om at statens eneste legitime oppgave er å beskytte fredelige mennesker mot trusler og vold, både innenlands og fra utenlandske trusler. Dvs staten skal primært ha ansvar for politi, rettsvesen og militært forsvar. Dette er fordi vi anerkjenner det faktum at fraværet av en rettsstat vil medføre utvikling av mafiastyring. I dag er det politikereliten som representerer mafiaen.

Jeg kan skyte inn at jeg er litt lengre til venstre enn de mest ytterliggående liberalistene, og ønsker å beholde en sosialpolitisk residualmodell for å ivareta den lille andelen som på ett eller annet vis skulle klare å falle utenfor de frivillige hjelpeorganisasjonenes tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det blir Miljøpartiet på meg, da deres verdier stemmer mest overens med mine. For dere som tror det å bytte til en høyrestyrt regjering kommer til å forbedre landet, vill jeg be dere å se mot Sverige der dem for noen år siden var i lignende situasjon som vi er i Norge idag. Jeg tror mange svensker ikke synes det har hjelp så mye siden moderaterna kom til makten. Uansett så må man prøve å få i sammen statsbudsjettet, det vil si at gir man et sted så må man ta et annet. :)

Var på en sånn politisk standsamling i Sverige den gangen, der hvor på et kommunistisk parti hadde på plakaten: "ikke stem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Og tilsvarende kan ikke skrives andre veien? Hva med alle Ap-toppene(da AKP-ML, nå de fleste tilknyttet Ap) som sendte store pengesummer til Pol Pot og var med på å støtte og finansiere en av historiens mest bestialske massakre? Husk det og, før dere stemmer på Ap:)

edit: links

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/De-dyrket-Mao_-Stalin-og-Pol-Pot-6364830.html#.UgvXg5KpWnc

http://baksiden.net/AKP.htm

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/24/374339.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhåndsstemte i dag, og har etter nøye overveing gitt min stemme til de grønne. Har også diskutert meg ferdig med alle de som mener at jeg er naiv, fordi jeg er faktisk voksen nok til å vite hva jeg stemmer på. Og selv om det er mange gråsoner, og jeg ikke er skråsikker på hva jeg mener om alle enkeltsaker så vet jeg godt hvor verdiene mine ligger. Jeg sitter dessverre heller ikke på nok kunnskap til å ha en totalforståelse av hele det politiske landskapet, men jeg vet hva jeg mener og det mener jeg til gangs. Retten og sletten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhåndsstemte i dag, og har etter nøye overveing gitt min stemme til de grønne. Har også diskutert meg ferdig med alle de som mener at jeg er naiv, fordi jeg er faktisk voksen nok til å vite hva jeg stemmer på. Og selv om det er mange gråsoner, og jeg ikke er skråsikker på hva jeg mener om alle enkeltsaker så vet jeg godt hvor verdiene mine ligger. Jeg sitter dessverre heller ikke på nok kunnskap til å ha en totalforståelse av hele det politiske landskapet, men jeg vet hva jeg mener og det mener jeg til gangs. Retten og sletten :)
Flink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker å fullstendig fjerne alt av offentlig sektor, byråkrati og såkalt velferdsstat. La folk beholde pengene sine og selv forvalte dem etter beste evne. Tatt i betraktning at Trond Giske lo bort telefonregningen på 240 000kr som vi skattebetalerne måtte betale er det ikke urimelig å tro at jeg selv disponerer mine penger mer viselig. For å si det mildt. Jeg anser også innvandringen for å være ikke-bærekraftig, spesielt sett opp mot eldrebølgen, den nåværende velferdsstaten og å bevare samfunnsharmonien som kun kan være til stede om folket er rimelig homogene i holdninger og verdier. Ikke dermed sagt at jeg vil stoppe all innvandring, men ved å fjerne velferdsstaten vil man få et skift fra velferdsinnvandring til karriereinnvandring, og alle problemene er løst. Eneste partiet som oppfyller mine krav er DLF. Men jeg kan jenke meg til å stemme FrP i år fordi et nesten like viktig delmål er å fjerne Ap fra regjering. Dagen de korrupte snyltekongene Stoltenberg, Støre og Giske må ut og finne seg en ekte jobb skal jeg spandere champagne på alle i bydelen min her i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får økt totalbeskatning og dårligere helsetjenester. Enjoy:).

Det må vel påpekes at de lærde strides på det feltet, uten at jeg skal begi meg ut på den diskusjonen akkurat nå. Men du skal definitivt ha for den posivite troen din på at MDG både kommer seg over sperregrensa, og deretter kommer seg opp i nok mandater til å endre på såpass omfattende politikk ;)

Stem på det du vil stemme på, men ikke kom å klag i senere tid om det partiet du har stemt på kjører landet til helvete.

Jeg blir faktisk overrasket om en regjering alene klarer å kjøre Norge til helvete, spesielt på fire år. Det er et ganske solid land vi bor i, men vi får nå se nå hva regjeringsskifte fører med seg, både på godt og vondt.. så kan vi ta diskusjonen ved neste valg.

Sier som Homer "I made my choice".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må vel påpekes at de lærde strides på det feltet, uten at jeg skal begi meg ut på den diskusjonen akkurat nå. Men du skal definitivt ha for den posivite troen din på at MDG både kommer seg over sperregrensa, og deretter kommer seg opp i nok mandater til å endre på såpass omfattende politikk ;)

Jeg blir faktisk overrasket om en regjering alene klarer å kjøre Norge til helvete, spesielt på fire år. Det er et ganske solid land vi bor i, men vi får nå se nå hva regjeringsskifte fører med seg, både på godt og vondt.. så kan vi ta diskusjonen ved neste valg.

Sier som Homer "I made my choice".

Med milliardene som blir sendt til korrupte land og innvandringen så går det nok fortere enn forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må gjøre som Romerne, utnevne en keiser hvert år (eller var det hvert 4 år? ) Og etter han blir avsatt, så blir han en vanlig borger igjen. Dagens politikere gjør livet lettere for politikere og har ikke jobbet en dag i livet sitt.

Tenker stemmen min går til FRP eller Venstre, har ikke sett meg helt inn i det ennå, men jeg skal ihvertfall stemme Liberalistisk.

Jeg vet ikke om jeg takler 4 nye år under den rødgrønne sosialistisk/Mildt kommunistiske feminist regjeringen vi har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Jens var en tufs for 8 år siden, og synes det fremdeles. Alle valgomater jeg har tatt gir en ganske så delt seier mellom Høyre/FRP/Venstre. Det har vært veldig hipp som happ hvem jeg skulle ende opp med av de tre. Men siden FRP vil ha dyrepoliti, så endte det med de for min lille jente med grå pels som ikke har stemmerett :cat::love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg takler 4 nye år under den rødgrønne sosialistisk/Mildt kommunistiske feminist regjeringen vi har idag.

Nei, for vi har det jo helt forjævlig i Norge :rolleyes: trur du burde lese deg opp på både feminisme og kommunisme.

Ellers er jeg enig i at det hadde vært kjekt med politikere med relevant erfaring, gjerne arbeidserfaring og utdanning, for den ministerposten de eventuelt innehar. Barth Eide, for eksempel, har relevant erfaring og utdanning til stillingen som utenriksminister = epic win. Sylvia Brustad derimot .... not so much.

Valgomatene plasserer meg greit på venstresida uten de helt store prosentforskjellene, eneste overraskende var hvor høyt KrF kom opp, men så fronter de faktisk miljø en del i denne valgkampen så det kan godt være derfor. Det bør være derfor. Ikke at det har noe si, for jeg kan ikke stemme ved stortingsvalg, woop woop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...