Gå til innhold

Teknikktråden - Få tilbakemeldinger på utførelse


Fredrik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bulgarske utfall ;)

Vil gjerne ha tilbakemeldinger og pirk på det som kan pirkes på! :D

Vil tro det er en fordel om du også kan slenge ut video forfra. Lettere å få med seg fot-kne-hofte-linja. Har selv måttet jobbe MYE for å hindre hoften i å skli ut, et problem jeg ikke hadde anelse om før fysion kom og kremtet. Det var riktignok med litt mer stabiliseringsrettede øvelser (typ bosu og andre hat-hjelpemidler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke toll da? :)

Blir moms * (pris + frakt).

Angående marken din så tar jeg utgangspunkt i den første repetisjonen, som egentlig er den eneste tellende. Alle løft skal størte død, derav navnet - deadlift. Sånn sett så tok du ikke 5 repetisjoner, du tok 1 hel pluss 4... tja...

Anyways, den første reppen så ikke ille ut. Rumpa kommer litt opp i begynnelsen, og øvre rygg runder seg litt, men ingenting av det er problematisk. Det har vel mer med at det var tungt for deg, og det er bra ut du legger ut ett tungt sett. Du tar jo uten belte, og det er jo helt greit. Du står uten sko, det er bra, og hvis du skal kjøpe sko så bør du fortsatt ikke bruke sko på markløft, selv om de er sko laget for styrketrening. De kommer mer til rette under knebøy og stående press osv. Om du får lov til å stå rett på gulvet så er det en fordel, den matta er ikke til hjelp. Går ut i fra at det er for å unngå bråk :) Du kan jo eventuelt ha ei matte på hver side av deg, om det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den ut i loggen min også, men vil gjerne ha litt feedback på teknikken.

Den så vel fin ut? Ingen åpenbare feil i alle fall. Kanskje bortsett fra at du er tykk :D

Neida, du er vakker. Nesten. Spørsmålet er vel om du gjør ting optimalt ift dine egne forutsetninger, og det blir vel jævlig vanskelig å svare på. Hvor er du sterkest i løftet? Hvor sterk er du i halvmark ift vanlig mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir moms * (pris + frakt).

Angående marken din så tar jeg utgangspunkt i den første repetisjonen, som egentlig er den eneste tellende. Alle løft skal størte død, derav navnet - deadlift. Sånn sett så tok du ikke 5 repetisjoner, du tok 1 hel pluss 4... tja...

Anyways, den første reppen så ikke ille ut. Rumpa kommer litt opp i begynnelsen, og øvre rygg runder seg litt, men ingenting av det er problematisk. Det har vel mer med at det var tungt for deg, og det er bra ut du legger ut ett tungt sett. Du tar jo uten belte, og det er jo helt greit. Du står uten sko, det er bra, og hvis du skal kjøpe sko så bør du fortsatt ikke bruke sko på markløft, selv om de er sko laget for styrketrening. De kommer mer til rette under knebøy og stående press osv. Om du får lov til å stå rett på gulvet så er det en fordel, den matta er ikke til hjelp. Går ut i fra at det er for å unngå bråk :) Du kan jo eventuelt ha ei matte på hver side av deg, om det er mulig.

Da prøver jeg det neste gang... Takk for hjelpen :)

Det går fint å trene uten matte også...

Kanskje snu meg vekk fra speilet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på slik dave tate viser benkpress, og som sandvik også har lagt ut. Begge har ikke føttene plantet i bakken, altså hele foten, men helene er over bakken. Hva er grunnen til dette? Skal ikke føttene være planta helst?

Vil en slik måte å benke på bygge like mye muskelmasse som en benkpress der du ligger mer flatt og ikke spenner hele kroppen (litt mer bodybuilderaktig). Ikke tvil om hva smo er best for skuldrene i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på slik dave tate viser benkpress, og som sandvik også har lagt ut. Begge har ikke føttene plantet i bakken, altså hele foten, men helene er over bakken. Hva er grunnen til dette? Skal ikke føttene være planta helst?

Vil en slik måte å benke på bygge like mye muskelmasse som en benkpress der du ligger mer flatt og ikke spenner hele kroppen (litt mer bodybuilderaktig). Ikke tvil om hva smo er best for skuldrene i hvert fall!

smak og behag, om det er tåball eller flatfotet vil ha lite å si for brystaktiveringen, men med tåballene vil du kunne få føttene enda lengre under deg, å få litt mer "fraspark" og spenn i kroppen. Hva som er best for skuldrene har nok lite med beina å gjøre, men alt med vinkel og løftebane på armene(skuldrene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men som i godkjent konkurranseløft skal føttene være plantet vel, eller tar jeg feil? Jeg tenker mer på bodybuilderstil vs styrkeløftstil mtp. skuldrene, tåballer eller ikke. Og hvilken form man burde fokusere på når målet hverken er å bli bodybuilder eller styrkeløfter, men komme i god form og bli sterkere. Vil det være noen forskjell med tanke på muskelmasse?

Og et spm angående dra-øvelser: pleier folket å holde litt på toppen, altså når muskelen er fullt kontrahert? Som inntil magen i roing og øvre bryst/hake i nedtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du uansett ikke skal stille i bodybuilding konkurranse og ikke i styrkeløft konkurranse er det ikke best å kjøre den benken du liker best? Personlig ville jeg kjørt den som lot meg løfte tyngst mulig på best mulig måte. For meg er det tåballene i gulvet.

Det er nok ikke det som uansett er make it or break it i starten. Forskjell i muskelmasse vil du nok ikke se noe forskjell i utifra beinplassering, men den vil logisk sett være best/størst i den posisjonen du løfter best i. Men her har nok sett, rep, volum, søvn, periodisering, treningsoppleg, fokus osv ha mye mer å si, så blir nok ikke noe du trenger å tenke så mye på. Mener jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske enig der. Tror ikke en trenger å tenke så mye på å ''treffe muskelen slik og slik'' osv. når man er på et normalt nivå innen trening. Sikkert viktigere å fokusere på å bli sterkere over tid, uavhengig av løftestil, og holde seg til en.

Folk som vil ''trene volum'' går jo ofte for å ligge ganske flat på benken å ''kun'' bruke brystet når de løfter, mens for andre er benkpress, som tate sier, a full body lift, der en spenner hele kroppen inkluder rævva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger bare ut en film fra i går, av nedtrekk - kom gjerne med tilbakemeldinger :D (kanskje ikke så mye som kan gjøres feil her, eller?)

Synes det ser veldig bra ut. Du slipper opp skuldrene for hver rep, noe som er essensen i denne øvelsen og noe som veldig få gjør :thumbsup:

Pass på å dra skuldrene ned og bak for hver repetisjon. Tenk at du skal klemme en nøtt mellom skulderbladene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filma på trening i går, så slenger inn her og håper på tilbakemeldinger og konstruktive tips om hvordan forbedre teknikken, spesielt når det blir tungt. Tror ikke det er så ille når det er litt lettere vekter, men ser på videoen at det ikke er helt 100% når det blir tungt... :p

http://www.youtube.com/watch?v=WpRLWD_1pgg

http://www.youtube.com/watch?v=4wQ0wl4kG4I

http://www.youtube.com/watch?v=rzN-sN3TwqU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser veldig bra ut. Du slipper opp skuldrene for hver rep, noe som er essensen i denne øvelsen og noe som veldig få gjør :thumbsup:

Pass på å dra skuldrene ned og bak for hver repetisjon. Tenk at du skal klemme en nøtt mellom skulderbladene :)

Takk for tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy

Setup er fin. Du setter deg bra. Du "brekker" i bunnen av bøyen, mest sannsynlig fordi du mister spennet i ryggen og ikke trykker godt nok fra med beina. I tillegg er det litt grunt, i hvertfall såvidt jeg kan se. Prøv å sett deg mer "mellom beina" enn ut bakover.

80 kg: Ha hoften godt under stangen allerede under avløftet. Tenk at avløftet også skal være et løft. Brystet frem, press albuer fremover. Samme problem som på 77 kg igrunn. Vanskelig å si noe om knær og liknende fra den vinkelen. Er det noen grunn til at du trener til boks?

Benkpress: Du får få en annen sang på den, for nå er den blokkert ;)

Markløft:

Ikke reimer

Du spenner deg ikke godt nok opp i bunn. Du har skuldrene rotert fremover, og det gjør at du får krummet øvre delen av ryggen når du løfter. Tenk at brystet skal frem, rumpen skal ut, og skuldrene skal bak. Hvis du ikke bare drar med ryggen men også presser fra med beina, er mye gjort. Du er sterk nok i massevis (og har tilsynelatende en relativt utpreget markløftfysikk ;) ), men har en del å jobbe med, spesielt med å holde ryggen også på tyngre vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut med rumpa før du bøyer knærne på vei ned igjen på markløft. Ellers blir knærne i veien for stanga.

Jeg synes reimer er helt ok på tunge løft. Selv føler jeg at det er ubehagelig med mixed grip. Smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...