Gå til innhold

Teknikktråden - Få tilbakemeldinger på utførelse


Fredrik

Anbefalte innlegg

Sliter litt med korsrygg vondt når jeg løfter mark. Noen som er hvorfor ? :)

Du spenner ikke ryggen før løftet, bruk mer tid i bunn før du foretar selve løftet. Fest blikket opp (for bedre holdning), få brystet opp og frem, spenn opp ryggen skikkelig, hold det spennet gjennom hele løftet og få hofta frem så fort stanga passerer kneet. Og for gudsskyld følg stangen ned, nesten så jeg ble så irritert av å se det at jeg ikke hadde lyst til å gi noe tips. Kjør teknikktrening på lavere vekter og fokuser på et mer korrekt løft. Ikke rart du får vondt i korsryggen når du krummer opp vektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips! Litt usikker på dette med spenn i ryggen, kan du gi eksempel ?

evt

?

Med spenn mener jeg at du skal få rumpa bak, brystet opp og skuldrene bakover slik som på dette bildet:

deadlift_2.jpg

Har ikke lest denne artikkelen selv (enda). Men ut ifra bildene og kjapp skumlesing ser det ut som de vet hva de snakker om:

http://www.wannabebig.com/training/mastering-the-deadlift/

Si ifra hvis det er noe mer som er uklart. Det er fort å vende tilbake til gammel teknikk når man får tyngre vekter, så i starten kan det være lurt å få en som har peiling på trening til å se på utførelsen din slik at du ikke krummer ryggen. Kan også være lurt å filme en del i starten for å se selv etterpå og evt poste det her for videre tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faaaakk, skulle egentlig filme 100-kilos knebøyen min, men har visst bare filmet 80 kg.. Jaja, setter pris på teknikktilbakemelding :thumbsup:

Får filme 100kg neste uke, er spent på hvordan teknikken der er sjæl.

Er det spenst lillehammer du trener eller? lignet veldig.

Du har en fin bøyteknikk ut ifra videoen så det er ikke stort å si på. Hvor høy er du?

Du kan prøve å få albuene noe mer frem som vil hjelpe deg til å gå noe mer rett ned og du kan prøve deg på en noe bredere beinstilling for å kjenne åssen det føles.

Ang. sko så ikke bøy i joggesko, min anbefaling er helt klart å kjøpe deg sko som vi styrkeløftere og vektløftere benytter seg av med opphøyd hæl. Disse skoene er av meget god kvalitet, holder lenge så er en god investering. Her har du litt ulike modeller: http://www.magshop.no/category.asp?c=48

Du kan også prøve å fokusere på å få knærne enda mer ut til siden gjennom hele løftet. I bunn og grunn så har du en fin bøy teknikk, det er kun småpirk for å gjøre den 100% som jeg nevner. Spør om det er noe som er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det spenst lillehammer du trener eller?

Det stemmer! Trener du også der?

Jeg er 186 cm over bakken.

Sliter litt - særlig på litt høyere vekter - med at knærne presses innover. Litt usikker på hvordan jeg skal unngå dette!

Takk for tilbakemeldingene, skal skaffe meg noen ordentlige sko, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer! Trener du også der?

Jeg er 186 cm over bakken.

Sliter litt - særlig på litt høyere vekter - med at knærne presses innover. Litt usikker på hvordan jeg skal unngå dette!

Takk for tilbakemeldingene, skal skaffe meg noen ordentlige sko, ja.

Nei, men er fra Lillehammer og har en del kamerater som trener der. Syntes det var mer optimalt i forhold til min trening å trene på håkonshall da det går ann å kjøre mark uten at det kommer bort instruktører som ber meg slutte med det fordi jeg ødelegger gulvet + at benkene der er rett og slett elendige og liker vektskivene bedre på håkonshall. Vi har vært en gjeng aktive styrkeløftere som har trent der, nå har jeg flyttet til Oslo, men hvis du kunne tenke deg å prøve litt mer styrkeløftrettet trening er det nok en gjeng som gladelig hjelper deg med teknikk og andre ting innenfor trening der ;)

Da var du så høy som det så ut som på filmen ja. Du har veldig bra teknikk til å være så høy og lite knevandring. Få kjøpt deg noen skikkelige sko, tøy litt for økt mobilitet, fokuser på å presse knærne ut gjennom hele løftet. Har hendt at vi har gjort krisetiltak på utøvere å tatt strikker rundt hvert kne og rett og slett dratt de ut til siden mens løfteren skal bøye, men du trenger ikke gå så drastisk til verks, bare tøy innside lår og lysk og fokuser på det under løftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er benkpress en dårlig bryst-øvelse, så jeg var egentlig mer nysgjerrig på hvordan den variasjonen fungerer for deg. Kan se for meg det er vanskelig å ha progresjon med den og at den stiller ganske store krav til oppspenning og at en er forsiktig med skuldrene,

Jeg har ikke kjørt vanlig benk på en god stund og gikk over til skråbenk (incline benchpress, det er skråbenk på norsk vel? :-S), men jeg bruker samme teknikk som Skigutt. Dette etter "anbefaling" fra programmet jeg kjører nå "Scrawny to Brawny" som er for ektomorfer. Synes det fungerer bedre å ikke ta stanga helt ned for meg hvertfall, og har hatt bedre progresjon enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede fått endel tilbakemelding, men tar gjerne imot mer tips:

Ser ikke ut til at noen har kommentert videoen din? Det så jo veldig greit ut det her, men kan jo kanskje si noe mer eller mindre relevant :)

Bøyen din - spesielt på 170kg - kan ha litt forbedringspotensiale. Syns du havner litt for mye med overkroppen oppå knærne i stedet for å sette deg mellom knærne, om du forstår. Du blir litt vel vannrett i ryggen som følge av det, og kommer ikke dypt nok med ræva enn hva du kunne gjort. Vet ikke hva slags sko du har, men kan være en ide å prøve uten sko eller med harde sko uten høy hæl (helst rimelig flate sko, flatere enn vektløftersko). Om skoene ikke er problematisk så kan du prøve å stå litt bredere og med tærne pekende litt mer utover. Da vil du komme dypt uten at ryggen faller fremover. Blir litt uvant i begynnelsen sikkert, men finn posisjonen hvor du kommer dypt og står bredt uten at du mister trykket. Bøyen blir da mer hoftedominant, noe som også er en fordel for knærne :)

Benken så grei ut, men du mister litt spenn noen ganger og stanga havner på litt forskjellige plasser på brystet noen ganger. Det merker du sikkert selv. Du har sikkert sett dave tate-videoen, men om du ikke har det så er jo det et must :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke ut til at noen har kommentert videoen din? Det så jo veldig greit ut det her, men kan jo kanskje si noe mer eller mindre relevant :)

Bøyen din - spesielt på 170kg - kan ha litt forbedringspotensiale. Syns du havner litt for mye med overkroppen oppå knærne i stedet for å sette deg mellom knærne, om du forstår. Du blir litt vel vannrett i ryggen som følge av det, og kommer ikke dypt nok med ræva enn hva du kunne gjort. Vet ikke hva slags sko du har, men kan være en ide å prøve uten sko eller med harde sko uten høy hæl (helst rimelig flate sko, flatere enn vektløftersko). Om skoene ikke er problematisk så kan du prøve å stå litt bredere og med tærne pekende litt mer utover. Da vil du komme dypt uten at ryggen faller fremover. Blir litt uvant i begynnelsen sikkert, men finn posisjonen hvor du kommer dypt og står bredt uten at du mister trykket. Bøyen blir da mer hoftedominant, noe som også er en fordel for knærne :)

Benken så grei ut, men du mister litt spenn noen ganger og stanga havner på litt forskjellige plasser på brystet noen ganger. Det merker du sikkert selv. Du har sikkert sett dave tate-videoen, men om du ikke har det så er jo det et must :)

Takk for tips! Jeg bruker Adidas Powerperfect 2 vektløfter sko.

Skal prøve med en litt bredere benstilling, men sliter litt med knærne dersom jeg står for bredt og har tærne for mye ut.

Kan være det er en tilvendingssak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg bruker Adidas Powerperfect 2 vektløfter sko.

Skal prøve med en litt bredere benstilling, men sliter litt med knærne dersom jeg står for bredt og har tærne for mye ut.

Kan være det er en tilvendingssak?

Det kan være en tilvenningssak, men er litt vanskelig å si... Om du ikke allerede gjør det, så være veldig bevisst på at du initierer nedoverbevegelsen ved å dytte rumpa bak. Selv så begynner jeg løftet når jeg står oppreist ved å først stramme ræva, slik at jeg fører hofta fram, og deretter starter nedoverbevegelsen ved å slappe av i gluteus og fører ræva bakover. Altså som en liten påminnelse på toppen av hver rep for å huske at jeg bestemmer bevegelsen med ræva :p

Det hjelper sikkert å prøve seg godt frem med forskjellige stillinger; litt bredere med føttene og samme vinkel på tærne, enda bredere og litt mer vinkel på tærne, samme vinkel men tærne litt utover osv. Selv brukte jeg laaang tid på å finne noe som fungerte for meg, og da forsvant faktisk det meste av jumper's knee problemet mitt selv om jeg bøyet mer enn jeg noensinne hadde gjort før. Prøv og prøv igjen er mitt forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med smerter mellom ulna og radius, nede ved håndleddet. Jeg gjør garantert et eller annet feil når jeg tar bicepscurls (det er da det kjennes tydeligst). Tips?

Høres ut som du sliter med festet for m.Brachioradialis som er med å bøye i albuen. Muligens tar den av for stor del av belastningen under bicepscurl ift biceps og brachialis som skal gjøre hovedjobben. Sikkert en del triggerpunkt i den. Ville forsøkt med å rulle underarmen langs en tennisball eller enda bedre - en lacrosseball eller golfball. Dette er for å løse opp muskelknutene og få jobbet med fascien rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du sliter med festet for m.Brachioradialis som er med å bøye i albuen. Muligens tar den av for stor del av belastningen under bicepscurl ift biceps og brachialis som skal gjøre hovedjobben. Sikkert en del triggerpunkt i den. Ville forsøkt med å rulle underarmen langs en tennisball eller enda bedre - en lacrosseball eller golfball. Dette er for å løse opp muskelknutene og få jobbet med fascien rundt :)

Var kanskje litt uklar. Problemet ligger her:

post-643-14440823790721_thumb.png

Ingen tips om hvordan utføre en bicepscurl uten å føle smerter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...