Gå til innhold

Teknikktråden - Få tilbakemeldinger på utførelse


Fredrik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen av dere som opplever vondt i albuene etter knebøy? Etter jeg har lagt mye mer fokus på albuer frem i utførelsen har jeg opplevd litt vondt. Og det har en annen kompis også :p

Grepsbredde/vinkel som spiller inn her?

Holder du smalt og "spenner deg opp" vil du nok kontrahere triceps (ved å tenke at drar hendene fra hverandre).

Prøv der du sitter å flektere albuen så mye du kan (som i toppen av bicepscurl) og hold igjen armen der med den andre handa samtidig som du prøver å ekstendere albuen igjen. Det vil si at du holder armen i samme posisjon men kontraherer triceps. Kjenner du den samme smerten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nei. Problemet er ikke merkbart under knebøy eller belastning. Det er mer at det merkes i albueleddet ved normal bevegelse. Strekker jeg armen helt ut for eksempel kan det komme en liten smerte i albueleddet. Er ikke veldig vondt, men ubehagelig, og det har oppstått samtidig for meg og han andre egentlig. Bare litt rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vri på hodet når man drar markløft. Dette ser jeg en del spesielt på sentre der det er masse speil der man gjerne gjør det for å se på teknikken osv. Oppskriften på å få seg en smell i nakke/skuldre, så det bør unngås :)

Ja, var nok litt for opptatt av å sjekke at ryggen var spent gjennom hele løftet. Men ellers så det greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke heldig for nakken din å se oppover. Se på skrå nedover. Når stanga kommer over knærne så drar du den langs lårene mens du skyver hofta fram. Spenn deg opp i ryggen på nytt mellom hver repetisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger, skal få prøvd det ut imorgen! Og slik jeg forstår det skal en helst "slippe" vektstangen på vei ned, rett etter den er passert knærne, fremfor å holde spennet i kroppen helt til den ligger dødt på bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommentarer?

Kjører "lowbar" knebøy. Sliter litt med dybde da jeg kommer litt i ubalanse om jeg går mye dypere ned..

Klippet er tatt når jeg kjører litt lettere vekter, så blir en anelse sprett når jeg tar i :)

Spørsmålet er om teknikken er grei...og om jeg burde prøve å komme enda dypere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer?

Kjører "lowbar" knebøy. Sliter litt med dybde da jeg kommer litt i ubalanse om jeg går mye dypere ned..

Klippet er tatt når jeg kjører litt lettere vekter, så blir en anelse sprett når jeg tar i :)

Spørsmålet er om teknikken er grei...og om jeg burde prøve å komme enda dypere?

I og med at du kjører lowbar-squat, ville jeg fått inn mer hipdrive. Legger ved en video av Rippetoe som korrigerer en bøy som i utgangspunktet er ganske lik din. Nå er ikke Rippetoe så heldig med den videoen (synes han knoter litt), men vil du lese mer om det ville jeg anbefalt "Starting Strenght" av samme mann, han er bedre til å skrive enn han fremstilles her.

http://startingstrength.com/articles/squat_rippetoe.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...