Gå til innhold

Teknikktråden - Få tilbakemeldinger på utførelse


Fredrik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt vanskelig vinkel du filmer fra, men ser tydelig at hofta beveger seg en god del opp før stanga løfter seg fra gulvet, og at du mister spennet i korsryggen. Spenn deg opp mere, og led løftet med brystet, og skyt hofta framover så snart som mulig. Optimalt sett så skal overkropp og bein strekkes ut samtidlig, noe som naturligvis blir litt tyngre når man nærmer seg tyngre løft. Husk også på å låse skikkelig ut på toppen av løftet, altså klæm ræva så hardt framover som overhodet mulig.Les denne gode artikkelen av Mike Robertson: http://robertsontrainingsystems.com/blog/deadlift/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett knebøyøkt, men grei nok teknikk?

50kg x 10

Bra å se jenter løfte skikkelig bøy, absolutt god teknikk! Litt vanskelig å se fra siden, men du kan prøve å skyve knærne enda mer ut. Ser ikke hvor bredt du står, men går ann å gå litt ut på bredden og vinkle tærne noe mer ut og fokusere på å få knærne ut så se litt hvordan teknikken ser ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lås skuldrene ned og tilbake når du spenner deg opp, samt prøv å trekk stanga til deg med latsen også. Noen av de absolutt sterkeste gutta i markløft lar skuldrene falle litt fram, og har en liten krumning i brystryggen = de får kortere løftevei. Anbefales jo ikke når man bare trener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tatt i fra elendig vinkel og du får ikke med hele meg, men var alene. men ut ifra det dere ser. Kom gjerne med komentarer og ting jeg må jobbe med.

Så ikke så dumt ut det der da egentlig :) Men et par spørsmål: Har du trykket på hælen/midten av foten gjennom løftet? Altså: løftes hælen litt i bunnen av løftet? Har du vondt i knærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt å kjenne litt stivhet i sacrum etter knebøy?

I sacrum? Er jo en del stabiliseringsmuskler som jobber under knebøy som gluteus medius, piriformis osv. Kan vel og være en stram psoas du merker (?). Om det er mer enn bare "vanlig" treningsverk så kan det være lurt å bruke tennisballtrikset, eventuelt bruke det trikset likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke stram psoas. Stølhet i piriformis er en mer sannsynlig løsning, kjenner jeg. Og tilbake til spørsmålet; dette er helt normalt, og jeg har ikke løftet feil og må legge om teknikken sporenstreks så jeg ikke skader meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke stram psoas. Stølhet i piriformis er en mer sannsynlig løsning, kjenner jeg. Og tilbake til spørsmålet; dette er helt normalt, og jeg har ikke løftet feil og må legge om teknikken sporenstreks så jeg ikke skader meg?

Hmmm.. Trenger ikke være lei teknikk. Men det vil vel komme ann på flere ting:

1) Hvor lenge har du løftet knebøy med nåværende teknikk?

2) Hvor ofte og over hvor lang tid har du merket dette?

3) Er teknikken din god? Altså selv på tyngre vekter?

4) Vandrer knærne dine innover/utover gjennom løftet?

5) Hva slags sko bruker du?

6) Er det muligens gluteusen som har blitt underaktiv over tid?

7) Hvilke "aktiverinsøvelser"/mobilitetsøvelser anvender du før knebøy?

Som du muligens fornemmer så tror jeg det vil være mest avgjørende om du har nylig begynt med knebøy / begynt med tyngre vekter eller om du har holdt på med knebøy med lik teknikk og dette problemet har kommet krypende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) 6-7 uker

2) Siste 3-4 uker kanskje, etter at jeg har økt vekta

3) Relativt god teknikk, følger instruksjoner fra gode kilder så godt jeg klarer

4) Knærne holder seg mer eller mindre der de skal, men kan av og til falle litt frampå eller helle over på det ene kneet

5) Løpesko fra Nike, relativt nye

6) Vet ikke

7) Glutebrigde, knebøy med armene over hodet og tøying av hofteleddsbøyer

Vi snakker fersking som nettopp har begynt med litt tyngre vekter, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Ok :)

Ville anbefalt først og fremst å unngå å bruke de skoene under knebøy. Satt på spissen så er knebøy på løpesko litt som å ta knebøy på bosu-ball... Og det ønsker du ikke når du vil løfte tungt, da er stabilitet alfa omega. I tillegg så vil du sikkert kunne løfte tyngre uten de skoene ;) Så eventuelt i sokkelesten eller et par løftesko / sko som har harde og flate såler.

Det kan jo fort bare være at du må jobbe en god del mer med stabilisering nå, og derav stølhet og smerter. Altså at det vil gå over når styrken kommer seg. Selvsagt så kan du jo hjelpe til mer enn å bare vente, ved å gjøre forskjellige mobilitetsøvelser (som du allerede gjør) og å styrke stabiliseringsmusklene. Sistnevnte har Eirik Sandvik skrevet flere gode artikler om, og han har flere videoer om det. Kommer på slike knebøy med strikk rundt knærne i farta, du finner mer på et søk sikkert.

I tillegg så ville jeg invistert i en lacrosse-ball eller lignende for å bruke til å massere opp piriformis, gluteus medius og alt det andre du finner for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være f.eks. slike http://otomix.stores.yahoo.net/powertrainer.html :

otomix_2180_9801639

Eller slike http://www.magshop.no/product.asp?p=5184 :

content_825a.JPG

De siste er Do-Win vektløftingssko. Helst så skal skoene ha helt flat såle, da blir kraften / vekten fordelt best. I tillegg til at dette vil gi en mye høyere stabilitet, så du kan løfte mer (eller like mye, bare stødigere) :)

Otomix skoene har ikke noe særlig såle, mens Do-Win skoene har en veldig hard såle laget av kork eller hard plast. Smak og behag :) Om du skal ha ei Do-Win sko så velg den typen med minst oppbygd hel.

Adidas lager også Adistar Weightlifting, men de er jævlig dyre. Do--Win sko er veldig prisgunstige, og de Otomix skoene er heller ikke dyre. Kanskje litt vanskelig å få prøvd skoene, men du finner vel en nettbutikk med returtjeneste, evt. så gjelds vel forbrukerkjøpsloven(?). Andre bruker jo også slike Converse sko. Det ser jo mye mer harry ut, men det er jo i praksis ei grei sko å løfte i. Helt flat såle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...