Gå til innhold

Teknikktråden - Få tilbakemeldinger på utførelse


Fredrik

Anbefalte innlegg

Denne er med tyngre vekt/maks :

Du ser veldig godt at du i bunnposisjonen tilter litt frempå og presser gjennom beina. Da drar du ikke nytte av den lave stangplasseringen og hip drive. Make that ass work!! Hold deg bakpå i bunnposisjonen, press knærne utover (<-- i samme retning som tærne). Speaking of which: vanskelig å se beinstilling/-vinkling, men dette har du sikkert kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne er med tyngre vekt/maks :

Rett blikket opp, du kan se på beina dine under walkout om nødvendig, men så fort du har funnet posisjonen så rett blikket skrått oppover. Få albuene frem før du starter løftet, husk å vinkle tærne ut til siden (ca 20-30 grader) og få knærne dine godt ut til siden. Kan hende du trenger litt mer mobilitet for at knærne skal komme godt ut, men da er det bare å begynne med bevegelighetstrening. Få også brystet opp før du bøyer slik at holdningen blir bedre og dermed en mindre vektarm ved et mer vertikal løftebane. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrått oppover? Alltid hørt skrått nedover selv, altså i en nøytral posisjon.

Hva er hensikten med å se skrått nedover? Blikket er en enkel måte å få en mer korrekt holdning under løftet, ser man ned vil man fort få skuldrene forover, krum i ryggen og trykk mer frem på tærne. I en knebøy ønsker man skuldrene bakover, godt spenn og trykk på hælene, derfor vil skrått oppover føre til en bedre holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://stronglifts.com/where-to-look-during-squats/

Vet ikke, men det er tydeligvis flere meninger rundt det..

Det er flere meninger om alt her i verden, men basert på egen erfaring og hva jeg har tillært andre, har det helt klart vist forbedringer ved å kun endre blikket (dette fordi nybegynnere ikke automatisk spenner seg opp før et løft). Hvis du ønsker å studere skolissene dine under knebøy så får du gjøre det, men hvis du bruker logikken vil det være mest gunstig å ha blikket rettet frem/skrått oppover mtp kroppens posisjon før en bøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner på knebøy og ingen treningspartnere, trenger jeg litt tilbakemeldinger!

Absolutt et veldig godt utgangspunkt, kun små justeringer som bør gjøres. Få albuene frem og brystet opp (ikke gjem deg under stangen), en lavere stangplassering kan sørge for at dette blir lettere. Er alltid uvandt å ha lavere stangplassering enn man er vandt med, i starten føles det ut som stangen glir av.

Du vinkler føttene fint ut, men du kan godt prøve å presse knærne enda mer ut til side. Press knærne ut helt fra starten av løftet og hold trykket på hælene. Det fungerer greit å bøye uten sko, men mitt tips vil være å kjøpe inn vektløfter sko med opphøyd hæl, dette gjør det lettere å holde trykket på hælene. Ellers ser det veldig bra ut, godt at du har skjønt at bøy skal utføres dypt og ikke noe kvartbøy tull, keep it up!

Har vel aldri snakket om skolissene mine, men en nøytral posisjon. Og det høres ikke så altfor ille ut for logikken min å la nakken ha en posisjon der den ikke er under stor belastning.

Balansen til et menneske har en del med hvordan hodet er, ser man opp i taket er det fort å falle bakover, ser man på skolissene er det fort å falle fremover. Å se rett frem er absolutt optimalt, men jeg mener klart og tydelig at man ikke skal se skrått nedover da dette kan føre til at du havnet noe frempå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt et veldig godt utgangspunkt, kun små justeringer som bør gjøres. Få albuene frem og brystet opp (ikke gjem deg under stangen), en lavere stangplassering kan sørge for at dette blir lettere. Er alltid uvandt å ha lavere stangplassering enn man er vandt med, i starten føles det ut som stangen glir av.

Du vinkler føttene fint ut, men du kan godt prøve å presse knærne enda mer ut til side. Press knærne ut helt fra starten av løftet og hold trykket på hælene. Det fungerer greit å bøye uten sko, men mitt tips vil være å kjøpe inn vektløfter sko med opphøyd hæl, dette gjør det lettere å holde trykket på hælene. Ellers ser det veldig bra ut, godt at du har skjønt at bøy skal utføres dypt og ikke noe kvartbøy tull, keep it up!

Balansen til et menneske har en del med hvordan hodet er, ser man opp i taket er det fort å falle bakover, ser man på skolissene er det fort å falle fremover. Å se rett frem er absolutt optimalt, men jeg mener klart og tydelig at man ikke skal se skrått nedover da dette kan føre til at du havnet noe frempå

Her bør vi holde tunga rett i munnen. "Eha" har lagt ut videoer av sin teknikk og videre poengtert at dette er en lowbar-squat basert på Rippetoe sin metode. Å da gå inn og anbefale å ha blikket opp blir å ødelegge hele teknikken. Fungerer det for deg? Flott det! Men i dette tilfellet blir det mindre riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør vi holde tunga rett i munnen. "Eha" har lagt ut videoer av sin teknikk og videre poengtert at dette er en lowbar-squat basert på Rippetoe sin metode. Å da gå inn og anbefale å ha blikket opp blir å ødelegge hele teknikken. Fungerer det for deg? Flott det! Men i dette tilfellet blir det mindre riktig...

Kan du vennligst forklare meg hvordan i alle dager man kan "ødelegge hele teknikken" ved å be en person rette blikket litt høyere opp enn å se skrått nedover? Jeg fortalte mine synspunkter og litt erfaringer rundt dette, og det er få erfarne løftere jeg kjenner som ser nedover, men dette handler om tilbakemelding på teknikk og da forutsetter jeg at dette er noen som er relativt nye innen trening / en enkelt øvelse og da velger jeg å gi mine råd som jeg vet fungerer for meg og flere andre, men hvis personen er så oppsatt på at rippetoe sine metoder er det eneste som funker så får han bare gjøre som den. Ta en titt på noen styrkeløft filmer så vil du se at 90% har blikket rettet rett frem/skrått opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vennligst forklare meg hvordan i alle dager man kan "ødelegge hele teknikken" ved å be en person rette blikket litt høyere opp enn å se skrått nedover? Jeg fortalte mine synspunkter og litt erfaringer rundt dette, og det er få erfarne løftere jeg kjenner som ser nedover, men dette handler om tilbakemelding på teknikk og da forutsetter jeg at dette er noen som er relativt nye innen trening / en enkelt øvelse og da velger jeg å gi mine råd som jeg vet fungerer for meg og flere andre, men hvis personen er så oppsatt på at rippetoe sine metoder er det eneste som funker så får han bare gjøre som den. Ta en titt på noen styrkeløft filmer så vil du se at 90% har blikket rettet rett frem/skrått opp.

Det er videre poengtert at blikket ikke var ment å være nedover, men en nøytral posisjon av nakken. For all del, har sett mange filmer og mye sterke folk som har blikket opp, har aldri sagt eller ment noe annet. Men i DETTE tilfellet, hvor det brukes Rippetoes teknikk (sier ikke at dette nødvendigvis er den beste), så synes det jeg det blir "uheldig" å korrigere blikket/nakkeposisjonen oppover.

Så til spørsmålet ditt. Ved å flytte blikket opp tvinges brystkassa opp som den initierende bevegelsen fra bunnposisjon. På denne måten jobber man mot hipdrive som er selve grunnlaget for Rippetoe-metoden.

Vi er på samme plan Andre, og du har helt sikkert god kontroll på egen teknikk og det å veilede/korrigere andres teknikk. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående blikk, har jeg nok fordel av å se en smule lengre opp. I hvert fall mer rett frem, har vært litt for fokusert på å sjekke fomen på vei ned. Det er jo som sagt veldig mange meninger rundt akkurat hvor blikket burde være festet..Rippetoe er klinkende klar på akkurat det punktet, og prøver å følge de retningslinjene som konseptet dreier seg rundt. Og når det funker som bare rakkern, så velger jeg å tro han er inne på noe:)

Er jo også x antall variasjoner å kjøre knebøy på...Rippetoe metoden er muligens ikke alt for utbredt her..desto vanskeligere å få tips av noen som faktisk kjører varianten, men alltid greit med konstruktiv kritikk :)

Sliter fortsatt med å få inn hipthrust, må bare terpe terpe terpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...