Gå til innhold

Teknikktråden - Få tilbakemeldinger på utførelse


Fredrik

Anbefalte innlegg

Tja, hvorfor ikke! Har hatt god nytte av slikt tidligere, å kunne poste videoer og få tilbakemeldinger på teknikk.

Starter friskt jeg, med en litt crappy video av femte sett knebøy igår. Videoen er dessverre ikke helt optimal, med motlys og litt dårlig vinkel.

Ser ræva dypper litt på bunn. Hvor farlig er det, og hvordan forhindre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for tips! Bøyer uten sko og synes det er det aller beste. Minst mulig demping som fucker opp balansen. Akkurat dypere tror jeg ikke det går an å gå for min del, mulig videoen ikke yter rettferdighet der.

Det med armene kan nok gjøre litt forskjell for min del, føler de liksom... ikke samarbeider helt som jeg holder det nå kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifh til knebøy. Jeg ser over her og på mange andre at de går veldig langt ned. Blir det helt feil å stoppe før man har kommet så langt ned? Jeg sliter nemlig med at hvis jeg går for langt ned så blir ene kneet helt håpløst og så sitter jeg i en merkelig stilling..Har jeg veldig lav vekt/uten vekt klarer jeg noen få rep.

Og markløft: Jeg tror jeg har teknikken inne på selve løftedelen, men jeg er veldig dårlig på å få den ned igjen, når jeg først har klart å fått meg opp. Jeg har sett på utallige youtube-filmer, så i teorien vet jeg jo hvordan man gjør det, men i praksis. Er det bare øvelse jeg trenger her?

(Jeg har fått høre at jeg burde finne meg noen som er teknikkhore:p..bare for å lære meg teknikken på alle øvelsene, sånn til det perfekte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft, senk vekten rolig nedover låret til ca knehøyde, og slipp den. Ingen vits å holde igjen på vei ned, og veldig belastende for ligamentene i korsryggen.

Knebøy, begynn uten vekt, og tren heller lårstyrken med utfall. Det høres ut som kneet ditt er ustabilt og har godt av å jobbe alene.

For å kunne gå dypt i knebøy må 'alt' stemme, og det er ikke så lett til å begynne med.

Høres ut som noe jeg kan klare å gjennomføre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt vanskelig å mene for mye i forhold til vidoene (både vinkel og avstand frem til deg).

1. Start med lett svai i ryggen i bunnposisjon (se vedlegg). Dvs du skal ikke hyperekstendere - eller starte med litt fleksjon som du gjør.

2. Ikke overdriv sånn på toppen. Det holder at du trekker skuldrene tilbake og presser brystet frem.

post-2-14440823060482_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om du sammenligner siste video med det bildet ovenfor fra starting strength boka så ser du at du med fordel kan lene deg mer over stanga. Skuldrene/overkropp må mer over stanga så du ikke sitter så langt bakpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutt løftet med å skyve hoften frem, ikke å dra ryggen bak. Hold kontakt med lårene så godt du klarer. Etter du har nådd kneet er alt som skal til å skyve hoften frem og la stangen gli oppover.

Prøvde ha dette i bakhodet mens jeg løftet igår, og følte absolutt at ting satt mye bedre da. Litt uvant var det, men må bare jobbes videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...