Gå til innhold

Teknikktråden - Få tilbakemeldinger på utførelse


Fredrik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja den rosa var til vask!

Ser at rumpa knekker ned i bunn ja, og blir til tider veldig sliten nederst i korsryggen. Regner med det er en sammenheng der. Men da er det notert, slutt å vinke med rumpa!

Hvordan ser dybden ut? Og er knærne for langt frem eller ser det ok ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinkle tærene dine litt mer utover, og tenk at du skal sette deg rett ned mellom beina, i stedet for å skyve knærne rett forover. Da vil det være mye enklere å komme til ordentlig dybde uten at ryggen slipper.

Tøy gluteus og hamstrings, og varm opp med øvelser som squat to stand osv (youtube er din venn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydligvis har jeg trent litt feil når det gjelder markløft :oops:

Trenger ikke gå så mye mer inn på det, ettersom det er litt pinligt, men knærene mine var litt mye i veien syntes jeg:blush:

Vil tippe og tro at om knærne var i veien så var det fordi du ikke hadde skuldrene over stanga i utgangsposisjonen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slakt meg!

Ikke så drama queen nå da :p

men over til alvoret, synes det ser bra ut, litt vanskelig å sjekke benstillingen mht knær osv om de falle inn eller overbalanse etc. Men fra denne vinkelen så ser både rygg og dybde bra ut. Minimalt med krumming i ryggen, men langt innenfor godkjent etter å ha sett kjapt igjennom på jobb. Alt i alt synes jeg det ser bra ut fra denne vinkelen i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig litt tungt. Ja var vanskelig å få med hele meg her. Men det jeg kan si om beinstillinga er i allefall at det er skulderbredt med hæler og omtrentlig 40 graders vinkel på føttene. Føler selv at knærne kanskje skyter litt mye.

Takk til begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte egentlig på om knærne dine flytter seg mot hverandre på tur opp, altså de knekker innover. Det kunne jeg ikke se på videoen fra siden, men om de ikke gjør det så er det bare å peise på ;) Bare husk å hold godt spenn i øvre del av ryggen også fra du tar av stanga til du racker den. mange som glemmer dette pga fokus på korsryggen. Gir en bedre holdning samt litt mer "trykk" og stanga "sitter bedre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, trooor ikke de gjør det. Prøver i allefall å holde presset utover. Når det kommer til øvre rygg driver jeg og terper litt på det å dra albuer forover og presse stanga i ryggen. Har ikke merket noe til om det svikter i øvre rygg, men så spørs det om jeg vet hva jeg "kjenner etter" og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at du står med for smal benstilling og ikke peker tær nok ut til siden. Riktig posisjonering av føtter er essensielt for god teknikk og gjerne det første man tar tak i når man skal gjøre flere tekniske justeringer (forutenom å gjerne justere belastningen ned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, kan jo godt prøve å stå bredere men da begynner det i mine øyne å bli lovlig bredt og, og bredere enn skuldre innbiller jeg meg..

Ta heller en video til slik som du står nå, bare bakfra, eller skrått bakfra. Så jo bra ut fra siden så :) Med såpass høy stangplassering bør en ikke for bredt heller. Men så lenge ståa er som du forklarer i tråden sålangt, og med siste video i minnet så tror jeg ikke du trenger å gjøre de helt store forandringene ettersom både dybde, korsrygg og knær er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på.

Den andre repetisjonen var litt såder. Tips, anyone?

NTNUI: Der du må kjempe for vekter med tenner og klør...

Er litt på farta så får ta det kjapt :)

-Dybden er bra

-litt for mye "butt wink/lumbar rounding" i bunnen. (ofta knekker inn under deg som kjør at du ikke har rette svaien i korsrygg)

-kanskje litt "slapp" i spennet i øvre del av ryggen, kan tightes litt opp

alt i alt bra kjørt, men egentlig akkurat samme som han ovenfor når det gjelder å korrigere akkurat nederste del av løftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=gB0EdJcdgck

Noen som har noe å si på teknikken?

Har hatt problem med skuldrene, vil derfor få tilbakemelding på teknikken. Etter jeg begynte å utføre det mer slik som det er annbefalt ifølge artiklene til Eirik Sandvik har jeg blitt langt "svakere" i benkpress, lurer derfor på om jeg gjør det feil.

Er det pga skuldrene du ikke kjører helt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pga skuldrene du ikke kjører helt ned?

Ja, vet ikke om du har lest artikkelen til Børge Fagerli om benkpress, men han annbefaler å spenne seg opp mot en vegg, ta hendene så langt bak slik de er parallelt inntill veggen, å så langt hendene er fra brystkassen skal man gjør når man tar benkpress

Sjønte du? litt dårlig forklart menmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...