Gå til innhold

2 sjokoladeboller i uken så går du opp 5 kg på 1 år


Arpeggio

Anbefalte innlegg

Jeg lar meg(desverre) fortsatt sjokkere av mange som har denne tankegangen "det er jo bare en bitteliten cupcake!" Jada, en cupcake som inneholder like mye kalorier som hele den varierte og relativt sunne lunsjen min..:inpain: og nå sier jeg relativt sunne.. En pose sjokoboller, eller en real porsjon sikringskost? Mer, og verre, kalorier i den posen boller, men det er sikkert en praktisk quick fix for kveldsmat..Jepp, går sikkert fint an å gå ned i vekt om man kun spiser en pose boller hver dag, med kaloriunderskudd..

Sunt?

Jeg er ikke overbevist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jo, nei, eller tja... :rolleyes:

Mange misforstår litt det med å spise 80% sunt. Dersom 20% av kaloriinntaket ditt i løpet av uken kommer fra usunne ting som sjokoladeboller gjør det ingen skade. Dersom 20% av måltidene dine er sjokoladeboller hvor du spiser til du er mett vil det fort gjøre veldig mye skade. Tror ikke du gjør det siste da, men du skjønner sikkert poenget.

Er det bare en gang i uken og de bollene kommer på toppen av hva du ellers spiser den dagen betyr det at du må ha 311 kalorier større underskudd resten av dagene i uken for å veie opp for de 5 bollene. Er det egentlig verdt det om man ønsker å gå ned i vekt?

*fnis*

Tja, neida, det er ikke verdt det, for mange. Nå tror jeg heller ikke at de fleste av oss trør i oss 5 sjokoladeboller en gang i uken heller, men jeg tror ikke at man må kompensere så veldig mye for det heller om man er på diett. Jeg har f.eks ett underskudd på 1200 kalorier pr dag (ekstremt, don't do this at home - jeg holder på med noe spesielt som den generelle mengde ikke gjør).

Om jeg hadde spist disse 2000 kaloriene i tillegg til resten av maten min på lørdag så tror jeg faktisk ikke at det gjør en tøddel negativt. Jeg tror det er positivt. Problemet kommer om underskuddet ditt totalt pr uke er 2000 kalorier, også spiser du opp den vanlige maten din PLUSS fem boller i tilegg. Da havner man i energibalanse. Gjentar man prosessen uke etter uke skjer det ingentingen som regel.

Og ja, det var verdt det - de 2,5 første bollene :p

Resten gikk litt trått, men jeg eksperimenterte med å skulle spise de opp :=. Kan trygt si at jeg skulte lenge på den siste bollen før den gikk ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare en gang i uken og de bollene kommer på toppen av hva du ellers spiser den dagen betyr det at du må ha 311 kalorier større underskudd resten av dagene i uken for å veie opp for de 5 bollene. Er det egentlig verdt det om man ønsker å gå ned i vekt?

JA, det er så jævlig verdt det. Boller bør være en del av kostholdet til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis*

Tja, neida, det er ikke verdt det, for mange. Nå tror jeg heller ikke at de fleste av oss trør i oss 5 sjokoladeboller en gang i uken heller, men jeg tror ikke at man må kompensere så veldig mye for det heller om man er på diett. Jeg har f.eks ett underskudd på 1200 kalorier pr dag (ekstremt, don't do this at home - jeg holder på med noe spesielt som den generelle mengde ikke gjør).

Om jeg hadde spist disse 2000 kaloriene i tillegg til resten av maten min på lørdag så tror jeg faktisk ikke at det gjør en tøddel negativt. Jeg tror det er positivt. Problemet kommer om underskuddet ditt totalt pr uke er 2000 kalorier, også spiser du opp den vanlige maten din PLUSS fem boller i tilegg. Da havner man i energibalanse. Gjentar man prosessen uke etter uke skjer det ingentingen som regel.

Og ja, det var verdt det - de 2,5 første bollene :p

Resten gikk litt trått, men jeg eksperimenterte med å skulle spise de opp :=. Kan trygt si at jeg skulte lenge på den siste bollen før den gikk ned :)

Sant nok det, men med mindre du har en lav fettprosent allerede så tror jeg du ville fått bedre resultat av et lavere underskudd i ukedagene og mindre "oppkarbing" så underskuddet totalt hadde vært likt. Hvorfor sulte seg mer enn man må 6 dager i uken for å kunne overspise på en dag?

Det kan være en fordel å ha en dag i uken hvor man ligger rundt vedlikehold, men man skal ha en god insulinrespons for å nyttiggjøre seg et stort overskudd en dag uten at dette vil redusere fettforbrenningen totalt gjennom uken. Karbohydrater vil øke leptinnivåene, men utover dette vil mye raske karbs og sukker heller være negativt for hormonene, og leptinnivåene er vanligvis ikke noe stort problem før man er veldig lavt i fettprosent heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...