Gå til innhold

Hvem er sterkest?


wingeer

Anbefalte innlegg

Alt er relativt :)

Quote fra T-nation ( Tom Platz vs Fred Hatfield aka Dr. Squat ). Hvem er sterkest?

"Although Tom's legs were much bigger than Fred's, Fred kicked his butt in a one-rep max, hoisting 855 pounds to Tom's 765 pounds. But when they took some plates off the bar and decreased the weight to 525 pounds for a test of lower-body endurance, Tom dusted Fred, performing 23 reps compared to Fred's 11"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du trenger hjelpe til å bære et tungt salongbord, hvem ringer du da? Den kompisen som løfter mest, eller han som er sterk i forhold til egen kroppsvekt? :p

Tar du det ikke alene altså? :troll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at svarene som trekker frem relativ styrke, er i overkant diplomatiske. For meg faller uttrykket sterkest i samme kategori som "tyngst" eller "lengst". Ingen snakker om "tyngst i forhold til hva?" eller "lengst i forhold til hva?". Det er ingen diskusjon hvem som er sterkest. Det er den som løfter 200 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Husk at han på 120kilo også bærer sin egen kroppsvekt da, som er 2x så stor som han på 60kg. så egentlig løfter han 60kg ekstra.

Gitt at begge har like stor vekt i muskler og forutsetninger, noe som ikke er tilfelle siden han store løfter mer. Hvis du ikke tar hensyn til dette er det du resonnerer deg fram til feil på alle mulige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at begge har like stor vekt i muskler og forutsetninger, noe som ikke er tilfelle siden han store løfter mer. Hvis du ikke tar hensyn til dette er det du resonnerer deg fram til feil på alle mulige måter.

Nei det er det ikke, takk for ditt innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at han på 120kilo også bærer sin egen kroppsvekt da, som er 2x så stor som han på 60kg. så egentlig løfter han 60kg ekstra.

Blir ikke dette litt snålt da? Man får vel kind of muskler i henhold til vekt? Man bærer jo liksom kroppsvekten sin hele tiden og da syns jeg ikke det skal regnes i løftet?.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det ikke, takk for ditt innspill.

Så du sier at en feit jævel på 250 kg som benker 100kg - løfter 230kg mer enn han på 60kg/60 benkpress? Det er det faktiske arbeidet man er interessert i å regne på, og det er derfor man har vektklasser for at folk skal ha nogenlunde like forutsetninger. At du faktisk ikke forstår dette, og i tillegg svarer tilbake sier egentlig litt.

EDIT: Det er ikke et innspill, det er enkel, ren og skjær logikk som helt gjennomsnittlige mennesker kan resonnere seg fram til.

Blir ikke dette litt snålt da? Man får vel kind of muskler i henhold til vekt? Man bærer jo liksom kroppsvekten sin hele tiden og da syns jeg ikke det skal regnes i løftet?.. :p

Stemmer, sunn fornuft er nok litt fraværende i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge to er sterkest på hver sin måte.Han tyngste har den høyeste kraftutviklingen i selve muskelen (gitt relativt lik mekanisk ulempe) ettersom han må løfte sin egen kropp som er tyngre i tillegg til vekten, mens den letteste er sannsynlig sterkest i forhold til sitt naturlige potensiale gitt like proporsjonale forutsetninger.

Det er helt greit at begge skryter på seg å være den sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert mye god mobilitetstrening i det å foreta lengre turer for å sanke bær.

Imidlertid kan det virke som om denne Luvstruck har en mindre heldig hang til å forsyne seg av soppen han kommer over...

;)

Hvis du påstår at Luvstruck har "forsynet seg av sopp" denne gangen, så har isåfall GrommiZ spist soppen, daua av forgiftning og blitt spist av forbigående hester :D

GrommiZ, ser du ikke hvor feil du tar? La oss bruke et enda mere ekstremt eksempel: mann på 60KG benker 100KG. Mann på 200Kg benker 80KG. Likevel er altså han på 200KG sterkere fordi han "løfter kroppsvekt" itillegg? For det er jo det du sier tidligere i denne tråden og det du forsvarer nå. Eller har jeg misforstått noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du påstår at Luvstruck har "forsynet seg av sopp" denne gangen, så har isåfall GrommiZ spist soppen, daua av forgiftning og blitt spist av forbigående hester :D

GrommiZ, ser du ikke hvor feil du tar? La oss bruke et enda mere ekstremt eksempel: mann på 60KG benker 100KG. Mann på 200Kg benker 80KG. Likevel er altså han på 200KG sterkere fordi han "løfter kroppsvekt" itillegg? For det er jo det du sier tidligere i denne tråden og det du forsvarer nå. Eller har jeg misforstått noe her?

Helt på bærtur du og, TS snakker da ikke om benkpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er bare tull.

Den som løfter tyngst er sterkest, enkelt og greit!!!

Selvsagt er relativ styrke, som noen nevnte her, langt mer imponerende. F.eks. å ta 2 x kroppsvekt i benk når kroppsvekt er 60 kg, er mye råere enn å ta 1 x kroppsvekt når kroppsvekt er 130kg, selv om han på 130kg er sterkest. Det samme gjelder for øvrig i nesten alle øvelser. Unntaket er vel chins og dips, hvor kroppsvekt er direkte belastende. Når det gjelder knebøy, som trådstarter brukte som et eksempel, så er forholdene mer diffuse enn i benk, for her vil kroppsvekt delvis belaste løftet (fler kilo som skal flyttes ned og opp), samtidig som kroppsvekten også gir økt "gratis" styrke ved at man bærer egen kroppsvekt hele tiden i hverdagen og følgelig vil musklene til en på 130kg være tilpasset til å drasse rundt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på bærtur du og, TS snakker da ikke om benkpress.

Tankegangen er akkurat det samme, men tydeligvis har du bare tenkt å være sta.

Jeg kunne ha gått mer inn i detaljene og forklart dette nærmere for deg fra et fysisk perspektiv, men av det jeg har sett kan det virke som om du har vanskelig for å forstå veldig enkle ting. Du greier ikke å redde deg ut av den forferdelige brosciencen din denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen er akkurat det samme, men tydeligvis har du bare tenkt å være sta.

Jeg kunne ha gått mer inn i detaljene og forklart dette nærmere for deg fra et fysisk perspektiv, men av det jeg har sett kan det virke som om du har vanskelig for å forstå veldig enkle ting. Du greier ikke å redde deg ut av den forferdelige brosciencen din denne gangen.

Kunne gått dypere inn i forklaringen jeg og, men dette blir for dumt. eller rettere sagt, du blir for dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...