Gå til innhold

Trening og utsendefiksering - hvor god kontroll har du ?

Anbefalte innlegg

Kan du over et tidsrom av 3 måneder klare en eller flere av følgende:

1. Ikke gå på badevekten.

2. Ikke flekse og se på deg selv i noe speil, hverken hjemme på badet, på dassen på gymmet, eller etter et tungt hantelsett.

3. Trene helt og holdent uten noen speil. Er det speil i nærheten, setter du blikket ned, og snur deg vekk fra dette når du gjør dine sett.

4. Kle deg for funksjonell trening, og ikke for å vise deg frem for andre mennesker. Dvs. joggebukse og hettegenser, eller lignende funksjonelt plagg. Ikke singlett, tanktop e.l.

5. Ikke ta et eneste 'formbilde'.

6. Ikke hverken skrive om treninga eller laste opp noe som har å gjøre med hverken din trening (tekst, bilde, video o.l.) på internett.

7. Ikke snakke om trening med dine venner.

8. Gjøre minst 3 aktiviteter på disse tre månedene som overhodet ikke har noe med trening å gjøre.

9. Spise dårlig en hel dag, uten å få dårlig samvittighet?

10. Ha en fullstendig rævva trening, uten at dette tynger deg hele resten av dagen ?

11. Klarer du å holde en samtale med andre mennesker om andre temaer enn trening?

12. Gå bort til noen på treningssenteret som du ser sliter eller gjør noe feil og bruke noen få minutter av din tid på å hjelpe vedkommende?

13. Gi beskjed til ansatte på treningssentret når noen trener en øvelse fullstendig feil, kanskje så feil at det kan være helseskadelig.

14. Løfte stille og rolig, selv om du bruker over 200kg.

15. Ingen markeringsdunking (dvs. ikke sett vekter tungt og demonstrativt ned etter et sett fordi du har så stort ego at helst skal hele gymmet beundre deg og din fantastiske styrke og kropp).

16. Ingen markeringsbrøling. Du vet hva jeg mener: "hhhhhnnnnnnf, hhhhnnnnnnnnnnf, aaaaaaaaaaah,aaaaaaaarggghhhhh hhhnnnnnnnffffff". Dvs. lyd som har ingen annen funksjon enn å markere din blotte tilstedeværelse.

17. Når du ser en PT gjøre en i-bakleksa kukerundtøvelse med en kunde (av og til finner disse på de snåleste ting bare for å finne på det) så sier du ifra om hva du mener om dette.

18. Det er ingen ekstensiell krise om du en eller to ganger på disse tre månedene ikke får dine 40gr proteiner med en gang etter trening?

19. Du får en telefon, det er krise i familien din, økten du hadde planlagt må droppes. Takler du dette uten å bli sur ifht. treningen du skulle ha gjort?

20. Kan du gå alene på treningssenteret når det er ingen andre der og ha en kanonøkt av dimensjoner, uten å etterpå måtte skryte av eller fortelle dette til noen ?

21. Gå bort til noen som er svakere eller dårligere enn deg og gi de et kompliment for god teknikk, om de faktisk har det.

22. Unngå å delta i BRO-gruppa. Ta en spansk en, istedetfor å være med de vante tøffingene, ta en fullstendig alternativ økt, f.eks. med kettlebells og redcord.

23. Gå alene i en en bratt bakke uten noen andre mennesker i nærheten, kjør 5 drag til du kjenner blodsmak i munnen.

24. Kutt ut alt som heter musikk i tre måneder. Tren i stillhet.

25. Gå en 3-timers tur i skogen, mutters alene, uten mobiltelefon.

26. Hver eneste økt i denne tre-måneders perioden trener du helt etter din egen plan, du lar deg ikke påvirke av at han/hun ved siden av deg kjører med 10kg mer.

27. Du lar deg aldri hisse opp til utfordringer, f.eks. maksløft på sparket o.l.

28. Du sier bestemt nei til alle som vil tilby deg steroider eller vil selge deg noe.

29. Om du bruker steroider, så slutter du med alt av dette i denne perioden.

30. Om noen spør deg om trening, så nevner du ingenting om steroider, men forteller om kost og baseøvelser.

31. Tenk ikke på treningen utenom den tiden du er på gymmet.

32. Ikke hjelpe noen med forced reps på gymmet.

Se gjennom punktene og se hvor mye av dette du faktisk hadde klart å overholde helt og holdent i 3 måneder. Trener du med indre drivkraft, dvs. at du trener først og fremst for deg selv, vil du score høgere, og da er det langt mer sannsynlig at du kommer til å bevare den aktive livsstilen etterhvert som du blir eldre. Er du den som trener mye eller helt for andres skyld, se fin og tøff ut, så er det stor sannsynlighet for at du faller av lasset underveis, om du da ikke endrer fokus etterhvert (noe som er ganske normalt).

Grunnen til at jeg poster dette er at jeg ser at det er mye fanatisk fokus på kropp, bilder, trening og kost. Et dedikert forhold må man imidlertidig ha til det, dersom man skal oppnå resultater. Jeg stiller imidlertidig spørmål med det enorme oppmerksomhetsbehovet, eller behovet for bekreftelse som enkelte har. F.eks, har vi de som nesten hver eneste dag tar bilde av seg selv og legger ut på sosiale medier. Ja, flott - du er i god form, akkurat så god form som du var i går, i forgårs, dagen før det igjen og mandagen før det igjen. Trener man seriøst, medmindre det er konkurranseforberedelser, så holder det med å ta bilder hver 14. dag eller en gang i måneden. For de som ikke deler akkurat din lille snevre nisje av verden, så oppfattes ofte det du driver med som enormt fanatisk. Og noen fitnessentusiaster har også et usunt forhold til dette. F.eks. er det noen jenter, som dersom de spiser et måltid med junkfood må ut og jogge tilsvarende for å 'brenne' dette av seg, ja det sitter til og med og regner hvor mange kalorier, og hvor langt de må løpe for å bli kvitt dette. Eller er du han fjompenissen på gymmet som bare trener bryst og biceps, barberer deg på brystet, tar sol, og flekser etter hvert sett på gymmet, og deretter går du med kul lue, gullkjede og speiler deg i hvert butikkvindu hele veien til t-banen ?

Det er ingenting galt med å trene. Og ingenting galt med å trene for å se bra ut. Men om du bare slapper litt av på krava, og heller tar noen måneder og bestemmer deg for å gjøre awesome things, som f.eks. å kjøre bakkeløp, trene 20 reps i markløft, klare ny pers i chins, og bare fokuserer på å kjenne på hvordan du har det, og hvordan du føler deg, uten å måtte stresse med statusoppdateringer, logging osv, så skal du se at du sannsynligvis vil ha langt bedre resultater etter de månedene enn du ellers ville hatt med ditt endeløse oppleg med cablecross, bro-talk, curls, spinning osv.

Ta deg en kanonøkt og vit at du sannsynligvis er den mest awesome i hele nabolaget, ja kanskje var du den i hele norge som trente hardest akkurat denne timen, eller denne dagen. Kos deg med det, spis et godt måltid, og slapp av på sofaen. Fitnessbloggen, facebook, youtube, twitter, instagram, ingen av de greiene der forsvinner over natten. Når var sist du ringte til mora di og sa du var glad i henne, eller bare ringte en kompis og spurte: "Hei, åssen går det?". Eller handler alt bare om deg, deg, deg, deg og deg?

Fortsetter under...

Dette er helt umulig.

-Jeg sitter så og si hele dagen på fitnessbloggen.

-jeg tar ørt å førti bilder av meg selv i speilet å sletter ALLE sammen etterpå.

-speilet er min andre kjæreste.

uten å måtte stresse med statusoppdateringer, logging osv, så skal du se at du sannsynligvis vil ha langt bedre resultater etter de månedene enn du ellers ville hatt med ditt endeløse oppleg med cablecross, bro-talk, curls, spinning osv.

Sorry, kjøper ikke heelt argumentet ditt. I alle fall delen om ikke å logge og holde oversikt. Å logge er viktig hvis man er ute etter forbedring.

Jeg er helt for variasjon og at man skal ha et fornuftig forhold til treninga. At mange kanskje også kan bli flinkere til å tenke litt mer på andre og litt mindre på selvskryt generelt i hverdagen er også greit nok. Men å trene på den måten tror jeg ikke har noe særlig for seg, i alle fall mtp. framgang i treninga. Trening SKAL være hardt. Det SKAL være selvskryt. Man SKAL brøle av smerte noen ganger - og ha lov til å skryte av det etterpå.

Og det er ikke noe i veien for at det går an å gjøre begge deler. Kanskje ringe mor og skryte litt av treninga? Etter at du har hørt hvordan hun har det.

Annonse

Gjest Ukjent666

Haha, jaja... Trådstarters dårlige meninger ang folk som trener eller og prøver å få dem til å se om de kan slutte i 3mnd?:)

Nei huff, at folk faktisk skal ta vekk tanker om trening osv.... Slutte å planlegge/logge!

Verste var vel at "si bestemt nei til steroider"? haha! NEEEEEI, det vil jeg aldri siii :nin: Ser du ikke at jeg er schvææær?:nin:

Følgende punkter hadde jeg slitt med

2. Ikke flekse og se på deg selv i noe speil, hverken hjemme på badet, på dassen på gymmet, eller etter et tungt hantelsett.

Tror ikke jeg noengang har gått en dag uten å se meg i speilet. Så en kar på tv her om dagen som bevisst ikke hadde speil. pg slik vil jeg ikke ende:)

3. Trene helt og holdent uten noen speil. Er det speil i nærheten, setter du blikket ned, og snur deg vekk fra dette når du gjør dine sett.

De første tre årene jeg trente styrke trente jeg uten speil. Jeg overlevde det ganske greit, men har etterhvert blitt ganske vant til å bruke speilene, så det ville være uvant uten. Av og til kikker jeg til siden og ser på bicepsen min mens jeg curlen;)

4. Kle deg for funksjonell trening, og ikke for å vise deg frem for andre mennesker. Dvs. joggebukse og hettegenser, eller lignende funksjonelt plagg. Ikke singlett, tanktop e.l.

Etter mange år i slitte jobbegukser som henger seg fast i knevarmere og subber i bakken er det ganske deilig å endelig kunne trene knebøy i tight uten å bli uglesett av noen. Ekhibisjonisten i meg synes det er alright å trene "lettkledd" i singlet av og til, men det beste er å ha muligheten til å velge.

Med en del av dem ville det gått helt greit, men siden jeg har felles interesse med flere av dem ville jeg neppe gått veldig lenge uten at trening ble nevnt.

9. Spise dårlig en hel dag, uten å få dårlig samvittighet?

Hvis jeg skulle klare å spise bare dritt en hel dag, så måtte jeg virkelig gå inn for det, og så viktig er det ikke for meg.

Å løfte 200 kg går nok greit, men er ikke helt der at jeg klarer å legge dem musestille ned i gulver i mark enda, men det kommer.

20. Kan du gå alene på treningssenteret når det er ingen andre der og ha en kanonøkt av dimensjoner, uten å etterpå måtte skryte av eller fortelle dette til noen?

Tvilsomt. Mange av mine venner som ville gleder seg over dette, og jeg vil jo ikke snyte dem for det:)

23. Gå alene i en en bratt bakke uten noen andre mennesker i nærheten, kjør 5 drag til du kjenner blodsmak i munnen.

Skjer ikke!

25. Gå en 3-timers tur i skogen, mutters alene, uten mobiltelefon.

Tre timer uten forpliktelser til kunder, samboer, jobb eller famile. Skjer ikke. Skulle gjerne ønske det da:(

Så bra "mind kontroll" har jeg ikke:(

Har jeg et problem, eller går det bra? Har ikke lyst til å slutte å trene. Føler jeg er inne i en god stim, men så har jeg ikke holdt på i mer enn 15 år da, så sikker kan jeg jo ikke være;)

Hadde slitt med følgende:

6. Ikke hverken skrive om treninga eller laste opp noe som har å gjøre med hverken din trening (tekst, bilde, video o.l.) på internett.

Kunne godt ditcha fb etc, men TrainingBlog som verktøy er utrolig bra. Ser ingen grunn til å ikke bruke dette.

Felles interesse, bruker mange timer i uka på det. Nuff said.

Hvorfor det? Er det tungt så er det tungt, ser ingen grunn til å ødelegge kroppen fordi andre ikke liker bråk?

Exercise in futility. Don't think about rosa elephants. Hva tenker du på nå? Akkurat.

Merk at dette er de punktene jeg hadde hatt problemer med, på tross av at jeg hadde gått inn for noe. Mange av de andre punktene er for meg absurde å skulle kutte fra, all den tid jeg føler det ikke gir meg noenting som helst.

1: Ja, men ser ikkje heilt poenget.

2: Kvifor ikkje? Du bygger ikkje hus i blinde.

3: Det gjer eg vanlegvis. Spegelen er der eventuelt av praktiske grunnar.

4: Har eg alltid gjort.

5: Er meir enn 3 månader sidan sist.

6: Det høyrest ikkje veldig praktisk ut.

7: Kvifor skulle eg ikkje det?

8: Det er heilt normalt.

9-16: Ja.

17: Eg blandar meg ikkje borti andre sin jobb.

18: Nei.

19: Sjølvsagt.

20: Det er normalen.

21: Ja.

22: Aldri vore med i den slags.

23: Ja.

24: Dette er i ferd med å bli for dumt.

25: Ja, men helst ikkje midt i ein skog.

26: Som alltid, ja.

27: Blir aldri utfordra.

28-30: Uaktuelt

31: Kva er poenget?

32: Er det dumt å hjelpe andre?

Annonse

Jeg kunne sikkert klart en del av disse, men jeg forstår ikke HVORFOR jeg skal gjøre mange av dem.

4. Hvorfor er hettegenser og joggebukse mer funksjonelt enn en singlet?

5. Formbilder er nyttig for å måle fremgang, ikke bare for å flashe resultater.

7. Trening er en hobby, og hobbyer og interesser snakker man gjerne om med sine bekjente.

14., 15., 16. Lyd på trening trenger ikke ha sammenheng med markeringsbehov i det hele tatt. Vekter bråker.

17. Å legge seg opp i slikt er mye mer ufint og bro'ey enn å la være.

24. Hvorfor trene uten musikk hvis musikken gjør at man trives bedre og løfter tyngre? Skal man av samme grunn la være å benytte andre former for prestasjonsfremmende virkemidler, for eksempel en kopp kaffe eller to før trening?

Det var også flere andre som ga såpass lite mening for min del at jeg ikke helt orker å bruke tid på å forumlere noe motsvar. Noen av poengene dine kan jeg riktignok forstå, og jeg er enig i at indre motivasjon er det som gir resultater i det lange løp.

Tidenes innlegg!! (Og nei, jeg sier ikke dette fordi jeg hater folk som trener- trener selv 6-7 ganger i uka). Liker også å prate om trening, særlig med folk som har mer peil enn meg selv- men enkelte av disse sliter litt med å prate om andre ting...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...