Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har vært igjennom en god del intervju, og aldri fått avslag. Det jeg gjør, er å lese alt jeg kan om jobben, samt å virke utrolig interessert. Stiller dem spørsmål ang jobben, forteller hva jeg kan bidra med, og passer på til slutt å gi dem noe spess slik at dem husker meg. F.eks ett kort, der det står "Tusen takk for muligheten jeg fikk til å komme på intervjuet". Fått mange tilbakemeldinger på at det har funket bra, og at dem satt igjen med en god følelse om meg, når dem har tatt avgjørelsen.

Elsker å gå på jobbintervju.;) Selvtillit-boost, deluxe!

Unngå klisjer!

Jeg elsker utfordringer og liker mange å ha mange baller i lufta. Jeg er en teamplayer og jobber utmerket i grupper.

Dette var 2 eksempler som jeg tror er de verste, du er sikkert kalt inn pga cv'en din, forklar litt hvordan du tok de valgene og hvorfor. Slik at de får en bedre forståelse av deg som person. Alle kan fake på seg personlighetstrekk. Arbeidserfaring, kurs, verv og utdannelse derimot kan man ikke fake.

Ah, endelig noe jeg kan.

Se dem rett i øynene når du hilser.

Hvis de tilbyr deg noe å drikke, SI JA!

Vent til DEM begynner å spørre spørsmål, enhver intervjuer vil prøve å bryte isen :)

Snu på flisen og spørr dem de spørsmålene du kommer til å få, "hvor ser dere for dere at firmaet/etaten bla bla er om 5 år"?, "Hvordan iverater dere de ansatte"? etc.

I det du går sier du: " Utifra det du har hørt nå, er det noen grunn til å ikke ansette meg? ( såklart med et enormt glis)

Ah, endelig noe jeg kan.

Vent til DEM begynner å spørre spørsmål, enhver intervjuer vil prøve å bryte isen :)

Snu på flisen og spørr dem de spørsmålene du kommer til å få, "hvor ser dere for dere at firmaet/etaten bla bla er om 5 år"?, "Hvordan iverater dere de ansatte"? etc.

I det du går sier du: " Utifra det du har hørt nå, er det noen grunn til å ikke ansette meg? ( såklart med et enormt glis)

Litt skeptisk til den siste, men utenom det er dette i alle fall veldig gode råd. Særlig angående drikke og det å vende spørsmålene deres tilbake

Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert på jobbintervju, men syntes det florerer av "si det, gjør sånt" på jobbinntervju...

Det viktigste er å være deg selv, vær ærlig. En god intervjuer vil se rett gjennom deg om du bare kommer med "oppdikta" svar.

Litt skeptisk til den siste, men utenom det er dette i alle fall veldig gode råd. Særlig angående drikke og det å vende spørsmålene deres tilbake

Den siste der kan slå begge veier, det kommer ann på hvordan du legger den fram. Har du en god tone med intervjueren og har fått til å spøke litt, "buste" dem osv er det en killer.

Ah, endelig noe jeg kan.

asf :p

Nå er ikke jeg noen ekspert på jobbintervju, men syntes det florerer av "si det, gjør sånt" på jobbinntervju...

Det viktigste er å være deg selv, vær ærlig. En god intervjuer vil se rett gjennom deg om du bare kommer med "oppdikta" svar.

Enig med denne. Har aldri forberedt meg nevneverdig til jobbintervju, men jeg har alltid tenkt at det er MEG de skal ansatte, så da er det MEG de får på intervjuet.. :) Et godt eksempel: Jeg har to piercinger i ansiktet. Jeg vurderte å ta dem ut fordi de kan virke litt mye for folk som ikke kjenner meg. Men jeg kom frem til at det blir jo rart å ta dem ut på intervjuet for så å ta dem inn igjen hvis jeg blir ansatt, også tenker de sitt om det... Bestemte meg for å ikke gjøre det. Fikk faktisk jobb i butikk, og jeg fikk vite at de hadde sagt nei til andre pga piercinger, og det var faktisk et emne når det gjaldt meg også, men at jeg hadde et såpass vinnende vesen at de sa ja til meg.. :p

Eneste jeg passer på når jeg er på intervju er at jeg skal være glad. Jeg skal sette pris på sjansen jeg har fått, og det vil jeg at de skal se på kroppspråket mitt. :)

Annonse

Noe som jeg kikker på når jeg har jobbintervju er:

1. Kom i tid, litt tidlig, men ikke alt for tidlig (jeg vil ikke ha dårlig samvittighet for at du fikk vente)

2. Pent kledd, det er bedre å være overkledd, MEN du skal ikke på fest! Hele, rene, "pene" klær

3. Er du nervøs, si at du er litt nervøs mens du er på vei inn i rommet (er ingen intervjuer som prøver å være ond...)

4. Still spørsmål om det er noe du lurer på (viser at du vet hvem jeg/vi er og viser at du er pålest)

5. Unngå å vitse, det kan slå veldig feil og du kan virke useriøs, men smile og le er OK

6. Vær deg selv, det er deg som de skal ansette

Ting som jeg liker på passe på når jeg er på intervju:

1. Er glad og pigg

2.Tar med meg en kopi av CVen, og gjerne noe å skrive på (kan være greit å skrive notater selv)

3. Stiller spørsmål som er relevant til jobben og firmaet (noe ala det som Alex skriver...)

Lykke til! Vær hyggelig, slapp av og vær deg selv! (y)

Vær "nydusjet", ikke ta en røyk rett før intervjuet, ikke tygg tyggegummi, ha øyekontakt. Fast håndtrykk. Ikke svar vet ikke. Vis at du har lyst på stillingen. Tenk igjenom hva du kan bidra med i bedriften. Og har du kommet til intervju så er de allerede interessert i deg og dine kvalifikasjoner. Slapp av. Vær høflig. Ikke rist på beina eller ha på deg ytterjakken eller tapp i bordet. Ikke vær frekk mot de på sentralbordet eller andre. Jeg har hatt en den intervjuer (butikk) og det verste er de med tomt blikk, slapt håndtrykk og som er helt uinteressert og bare svarer vet ikke.

Pre-Hiring stack:

5 scoops craze

3 scoops jack3ded3d

7 doble espresso

15 g bcaa intraokkulært

Kjør!

--------------------------

1) Ha et energinivå på linje med den/de du møter. Gjerne marginalt over.

2) Godt håndtrykk, ingen klamme, slappe lanker

3) God øyekontakt uten å virke creepy

4) Ha mye kunnskap om selskapet, titt litt i årsrapporter, Google litt. Jeg liker selv å titte på regnskapet. Folk liker å bli rost. Har det gått bra, trekk det frem. Om de har en likviditetsgrad på 0,2 så burde du uansett søke jobb et annet sted, så da er det ikke så nøye om du spør:)

5) Sjekk hva personen du skal møte liker ved søk på nett og facebook. Se om dere har noe til felles som du kan snike inn. Ser du personen har masse bilder på facebook fra turer i fjellet og du nettopp var på turer i fjellet, så kan du jo nevne i en bisetning at du akkurat var på tur i brotunheimen.

6) Ha gode svar på standardspørsmålene, eks. gode og dårlige sider. Et godt svar på hva som er en dårlig egenskap er noe som kan være noe positivt i en del sammenhenger. Eks: Jeg er veldig opptatt av presisjon, tall og nøyaktighet. Hvorfor det er negativt? Det er mange som ikke er det, og de syntes det kanskje er litt slitsomt når jeg flikker på detaljene.

7) Kom til rett tid

8) Følg opp i ettertid

PS: Hvis dere aldri har fått nei til en jobb så har dere ikke siktet høyt nok :D

Pre-Hiring stack:

--------------------------

2) Godt håndtrykk, ingen klamme, slappe lanker

Akkurat den er litt vrien for min del, siden 99% er høyrehendte og jeg er venstrehendt med veldig liten styrke i høyrehånd :p Pleier bare å nevne fort de tilfeller når jeg i vanvare rekker ut venstre at jeg er venstrehendt :p

For min del dreier dette seg om en jobb i det norske forsvar, så jeg tror det stilles en del andre krav til arbeidstakeren enn den som skal ansettes på notabene i julerushet, men prinsippene er fortsatt den samme i alle ansettelser vil jeg tro.

Det viktigste er å være seg selv til en viss grense, sannheten kommer jo ut før eller siden om man bløffer. Men på ett intervju må man prøve å være en litt bedre versjon enn seg selv.Man er jo der fordi man er kvalifisert for jobben, de ønsker bare å teste om du passer inn i arbeidsflokken.

Hva er gode og dårlige svar på standardspørsmålene?

1. Hva kan du fortelle om deg selv?

2. Hvorfor har du søkt på jobben/hvorfor skal vi ansette deg?

3. Gode og dårlige sider?

Etc etc..

Akkurat den er litt vrien for min del, siden 99% er høyrehendte og jeg er venstrehendt med veldig liten styrke i høyrehånd :p Pleier bare å nevne fort de tilfeller når jeg i vanvare rekker ut venstre at jeg er venstrehendt :p

For min del dreier dette seg om en jobb i det norske forsvar, så jeg tror det stilles en del andre krav til arbeidstakeren enn den som skal ansettes på notabene i julerushet, men prinsippene er fortsatt den samme i alle ansettelser vil jeg tro.

Det viktigste er å være seg selv til en viss grense, sannheten kommer jo ut før eller siden om man bløffer. Men på ett intervju må man prøve å være en litt bedre versjon enn seg selv.Man er jo der fordi man er kvalifisert for jobben, de ønsker bare å teste om du passer inn i arbeidsflokken.

Hva er gode og dårlige svar på standardspørsmålene?

1. Hva kan du fortelle om deg selv?

2. Hvorfor har du søkt på jobben/hvorfor skal vi ansette deg?

3. Gode og dårlige sider?

Etc etc..

Finner masse om dette ved å google.

En ting jeg lurer på.

En del ser jo gjerne etter utadvendte personer, og det blir ofte sett som noe positivt. Jeg er ikke særlig utadvendt av meg, og er ikke den som er mest sosial, snakker mest etc. Jeg kan selvfølgelig være sosial osv., men trives også meget godt i mitt eget selskap og blir sett som en veldig rolig person. Når han som skal bedømme meg spør: "Beskriv deg selv og din personlighet - hvilken type er du?". Hva skal jeg svare? Skal jeg lyve å si at jeg er veldig sosial, utadvendt, som liker og omgås andre mennesker? Kan jeg unngå dette på en eller annen måte? Jeg mener, alle kan jo ikke være like. Noen er sikkert mer utadvendte enn andre, og føler ofte det er et krav om at man skal være så fordømt sosial.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...