Gå til innhold

Del tips om matvarer man ofte ikke tenker på


SaraM

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sist fredag kokte jeg en pakke "billig"-nudler i salt vann, jeg helte av alt vannet o brukte nudlene i wok'n min (det var ikke jeg som kjøpte disse nudlene). Jeg brukte altså ikke buljongen eller krydderet fra posen.

Så dro jeg på Kvelertak konsert og drakk meg full og headbanga. Jeg lot altså oppvasken stå til neste dag, og våknet opp med stiv nakke og en kjele full av fettrester! fettet hadde klumpet seg og smurt seg rundt i hele kjelen.

Tipper friteringen du prater om bidrar til en god del kalorier her.

Tenker bare at det kan fint hende at det er 100 kcal pr 100 gram tørr vare, siden det er såpass mye fett i det!

Jeg prøver å poengtere at 100 kcal per 100 gram tørrvare er altfor LAVT. Ingen nudler kommer under 300 kcal per 100 gram tørrvare, altså er du kanskje enig med meg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred, jeg ble helt blown away av lesning om grønnsaker her. Får bruke dette innlegget til å lovprise dem med kunnskap her. Føler brått at middagstilberedingen kan bli både enklere og sunnere etter neste handlerunde. Nå mangler bare billigere.

TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som alltid bør vi være forsiktig med å bruke VG som en pålitelig kilde, men akkurat her står det en del fornuftig :)

Selvsagt, men jeg hadde dårlig tid og dette var det første som dukket opp når jeg skulle søke etter kilder. Men det har blitt publisert på forskning.no også, så det er hold i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastanjer! Fikk det anbefalt av en dame på innvandrerbutikken, hun hevdet å aldri behøve snop eller godis, hun stekte bare disse og koste seg med det som søtt. Etter litt masing kjøpte jeg med meg noen få hjem, og det var rett og slett dritgodt. Og jeg antar det er bedre enn ostepop og stratos, selv med skyhøyt karbohydratinnhold. Lukten er herlig også, som bakverk uten mel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness
Frossen frukt/bær/grønnsaker fryses rett etter høsting. Mesteparten av mikronæringsstoffene, spesielt de vannløselige vitaminene bevares på denne måten.

"Ferske" produkter er ofte høstet før de er moden (= mindre næringsopptak fra jorden) for å modnes under frakt. Under frakten vil også en del mikronæringsstoffer forsvinne pga eksponering for bl.a. lys og oksygen. Denne eksponeringen fortsetter når varene ligger i ferskdisken i butikken.

At vannaktiviteten er lavere i frosne produkter bidrar også til at mer mikronæringsstoffer bevares, da dette gjør at mikroorganismer som gjerne forbruker av disse ikke kan leve.

Kortreiste produkter er i så måte bedre enn frukt/grønnsaker som er fraktet over lengre distanser, da disse kan modnes ferdig før de høstes, og ikke får den samme belastningen forbundet med frakt.

Gode poenger, men er forskjellen såpass stor at det spiller noen vesentlig rolle? vil det ha noe å si for det totale næringsinntaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...